چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

فراهم آوردن زمینه‌ها برای انتخاباتی پرشور

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فراهم آوردن زمینه‌ها برای انتخاباتی پرشور

تهران - ایرنا - کمتر از یک سال دیگر چهار انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان دوره‌ای مجلس و خبرگان در ایران برگزار می‌شود این در حالی است که علاوه بر بحران اقتصادی، بیماری کرونا در ایران جولان می‌دهد بنابراین دولتمردان برای برگزاری انتخابات پرشور باید به وضع معیشت و سلامتی مردم توجه کنند و زمینه‌های پیشرفت را فراهم سازند.

با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه امروز اهمیتی ندارد کدام جریان چه کرده یا چه می‌کند، بلکه باید ببینیم کدام جریان برای آینده و حل مسائل مردم ایران برنامه دارد، بنابراین اگر انتخابات آینده ریاست جمهوری رقابتی باشد و در آن شخصیت‌های نه الزاما اصلاح طلب یا اصولگرا و به تعبیری بهتر، شخصیت‌هایی که دارای جامعیت مدیریتی از لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستند بتوانند وارد صحنه شوند و اختیارات کافی برای پیشبرد امور کشور داشته باشند، حتما مسائل زیادی در جامعه حل خواهد شد در واقع ریاست جمهوری آینده باید فردی توانا باشد که تیم کارشناسی کشور را بسیج کرده و مسائل بین‌المللی ایران را حل و فصل کند و همچنین بتواند به بهبود روابط میان دولت و ملت یاری برساند و کشور را در راستای کاهش مشکلات مردم قرار دهد.

رسانه های اصلاح طلب

اصلاح قانون انتخابات برای 1400 در حال آماده سازی است

خبرگزاری برنا به گفت و گو با محمدصالح جوکار»، نماینده مردم یزد و رییس‌کمیسیون شوراهای مجلس یازدهم پرداخته و آورد:موضوعات انتخاباتی شورا و ریاست جمهوری 1400 جزو اولویت‌های اولیه کمیسیون شوراهاست. مشکلات جدی را در نقش نظارتی انتخاب شوندگان، در این دو مورد شاهد هستیم که اصلاحاتی در حال انجام است. اولویت دیگر مدیریت جامع و یکپارچه شهری است که ان‌شاءالله این هم به سرانجام برسد تا تکلیف شهرها و اینکه چه کسی باید شهرها را اداره کند، مشخص شود. دستگاه‌های مختلف و متفاوتی در امورات مردم دخالت می‌کنند که مردم را در این خصوص دچار سرگردانی کردند و خدمت‌رسانی هم انجام نمی‌گیرد و فقط به روز دیگر، موکول می‌کنند. اگر مدیریت یکپارچه داشته باشیم کمتر با این مشکلات مواجه می‌شویم. در موضوعات مدیریت بحران برنامه‌هایی داریم که به این حوزه ورود پیدا کنیم. هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف که در شرایط قبل از بحران، برای پیشگیری آن اقداماتی دارند و در حین بحران هم از توانمندی و ظرفیت دستگاه‌ها به‌خوبی استفاده می کنند، صورت گرفته است. نماینده مردم یزد در خصوص اصلاح قانون انتخابات گفت: قانون اصلاح انتخابات باید به 1400 برسد و اگر کمیته مربوطه که یک ماه فرصت دارد کار را انجام و در موعد مقرر به کمیسیون بیاورد و در صحن مجلس هم هرچه سریع‌تر به آن رأی دهد، تا پایان پائیز این قانون تصویب می‌شود.

طرح سوال از رئیس‌جمهور تاکتیک انتخاباتی است

خبرگزاری ایلنا به گفت و گو با «وهاب عزیزی» کنشگر سیاسی اصول‌گرا پرداخته و آورد:مطرح کردن سوال از رئیس‌جمهور و پیگیری استیضاح او در شرایط فعلی هیچ مشکلی از کشور را حل نخواهد کرد و با توجه به اینکه سال آخر دولت حسن روحانی است، در خوشبینانه‌ترین حالت نتیجه و ماحصل استیضاح رئیس‌جمهور برای کشور مساوی با صفر خواهد بود. اگر چنانچه استیضاح با سرعت تمام و بدون هیچ‌گونه وقفه و مانعی پیش برود، شش ماه طول خواهد کشید. در صورتی که منجر به خروج حسن روحانی از دولت شود؛ به لحاظ قانونی معاون اول او یعنی اسحاق جهانگیری مسئولیت دولت را به عهده می‌گیرد تا انتخابات بعدی برگزار شود که سیاست حسن روحانی با ترکیب هیئت دولت فعلی ادامه خواهد داشت. دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی انگیزه اصلی طرح سوال از رئیس‌جمهور و غوغاهای این روزهای مجلس یازدهم را زدن ضربه‌های نهایی به جسم کم‌رمق رقیب (جریان اصلاحات) و تضمین انتخابات سال آینده دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه مجلس یازدهم بر خلاف شعارهای پیش از انتخابات؛ در دام زیست‌سیاسی افتاد و در ابتدای راه به حاشیه کشیده شد. امیدوارم نمایندگان مجلس از این حالت "خواب" بیرون بیایند و برای حل بحران فروپاشی اقتصادی که گسست اجتماعی و بی‌ثباتی ملی را در پی دارد، راه‌حل اصولی متکی بر عقلانیت پیدا کنند. وی به نمایندگان مجلس یازدهم توصیه کرد که اگر در گفتار خود صادق و به مبانی اعتقادی شیعه پایبند هستند، به وظایف نمایندگی خود بپردازند و مدیریت انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر را به مردم واگذار کنند.

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم حسن نجفی فعال حوزه رسانه نوشت: محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی که بیشتر به یک ویدئوی تبلیغاتی شباهت دارد تا یک موضوع چالشی، قشنگ به لنز دوربین نگاه می‌کند و می‌گوید «تفنگت را زمین بگذار» (استاد شجریان) آرمان من است، آهنگی که در دوران تصدی ایشان به‌عنوان رئیس‌جمهور خوانده شد. احمدی‌نژاد راست راست نگاه می کند و با ژست روشنفکرانه مدافع موسیقی می‌شود اما ظاهرا جمله خس و خاشاکی که سال‌ها قبل گفته بود را یادش نیست. اتفاق جالبی که بعضا در جامعه ما رخ می‌دهد در آستانه انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، مجلس و حتی شورای شهر برخی، شعارها و ژست‌هایی می‌گیرند که صدایش گوش فلک را هم کر می‌کند. احمدی‌نژاد یادش می‌آید؟ به‌خاطر همین «تفنگت را زمین بگذار» استاد شجریان حتی ربنایش هم پخش نمی‌شود بعد می‌خواهد مخاطب باورش بشود که واقعا این آهنگ آرمان آقای احمدی‌نژاد است؟ آقای احمدی‌نژاد در آن ویدئو ترانه «من مرد تنهای شبم، صد قصه مانده بر لبم» حبیب را می‌خواند و در مورد حبیب می‌گوید حبیب یک انسان وارسته و خیلی اخلاقی بود. او درخواست داده بود که به ایران برگردد، خوب بیاید چه اشکالی دارد. وی می‌گوید: آنهایی که مخالفند آدم‌های جاهل، تنبل و خودخواهی هستند، به حبیب ظلم شد و من معترض بودم. احمدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: تحت‌فشارترین رئیس دولت تاریخ ایران بودم. احمدی‌نژاد از داریوش، ویگن و گوش دادن به ترانه‌های آغاسی حرف می‌زند و از ترانه «آمنه» می‌گوید. انسان‌ها قابل تغییر هستند و هر دگرگونی بخشی از سرشت طبیعت است و این امر شامل حال آقای احمدی‌نژاد هم می‌شود اما گذشته ایشان به‌گونه‌ای است که امروز نسل جوان ما می‌پرسند کدام «آمنه» آقای احمدی‌نژاد؟

استعفای عارف باید در «شورای عالی» بررسی شود

خبرگزاری ایلنا به گفت و گو با داوود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان و عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پرداخته و آورد:تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اگرچه صرفا برای انتخابات نبود و بنا بود برای مجموع مسائل اصلاح‌طلبان تصمیم‌گیری کند، اما عمدتا در حوزه انتخابات فعال بود، مانند آنچه که در انتخابات مجلس دهم و ریاست جمهوری و شورای شهر پنجم انجام داد. در هر سه دوره تشکیل شورای عالی، آقای عارف از سوی اعضای شورا به عنوان رییس انتخاب شد لذا طبیعی است که مساله استعفای ایشان هم باید در شورا مطرح شود، هم استعفای ایشان و هم استعفای آقای موسوی‌لاری باید در شورا مطرح، بررسی و درخصوص آن‌ها تصمیم‌گیری شود. شورای عالی ساختاری متشکل از معاونت و مسئولان کمیته‌ها را دارد و همچنان می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و اینگونه نیست که تنها رییس داشته باشد. نکته دیگر اینکه تشکیل شورای سیاست‌گذاری نشات گرفته از فعالیت شورای هماهنگی است و لازم بود این استعفا به دوستان اعلام شود، منتها به دلیل وقفه‌ای که به جهت شیوع ویروس کرونا به وجود آمد، جلسات مدتی تشکیل نشد، اما در نخستین جلسه استعفا به اطلاع دوستان رسید و اعضای شورای هماهنگی در جریان آن بودند. اما محتوای صحبت‌ها به این صورت بود که عمده افراد به استعفای آقای عارف اعتقاد نداشتند و نظر اعضا هم بر این بود که این استعفا باید در شورای عالی سیاست‌گذاری مطرح شود؛ چراکه ایشان توسط اعضای شورای عالی سیاستگذاری انتخاب شده بود لذا باید جلسات شورای عالی سیاست‌گذاری تشکیل شود و این استعفا در آنجا مطرح شود تا اعضا درخصوص تایید یا عدم تایید آن تصمیم بگیرند. در جریان اصلاح‌طلبی شخصیت‌های بزرگی هستند که توانمندی برعهده گرفتن ریاست شورا را دارند و اسم هرکدام از آن‌ها توسط افراد مختلفی مطرح می‌شود.

طرح سوال از روحانی در راستای انتخابات1400 است

روزنامه همدلی به گفت و گو با داریوش قنبری پرداخته و نوشت: از یک نظر باید به این هم توجه داشت که تندروهای مجلس چشم طمعی هم به انتخابات سال آینده دارند و از این جهت در راستای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده چنین بحث‌هایی را مطرح می‌کند. در واقع دنبال این هستند که نتیجه این اقدامات را در انتخابات سال آینده ببینند. به هر حال شاید بخش تند و افراطی جریان اصول‌گرا یعنی همین‌هایی که در مجلس هستند، بدشان نیاید که در شرایط کنونی حتی رئیس جمهور را هم از قدرت ساقط کنند و یک انتخابات زودهنگامی برگزار کنند. به نظر شما همه جریان اصول‌گرا دنبال برگزاری انتخابات زودرس هستند؟ من فکر می‌کنم برگزاری انتخابات زودهنگام هدف همه اصول‌گرایان نیست و اکثریت جامعه اصول‌گرایان می‌خواهند که دولت تا آخرین روز کاری‌اش ماموریت خود را انجام دهد. اصول‌گرایان می‌دانند که اگر انتخابات زودهنگام برگزار شود، اهداف آنها تامین نخواهد شد.

سید حسن خمینی نامزد اصلاح طلبان می شود

سایت خبری نامه نیوز به گفت و گو با حسین الله کرم تحلیلگر مسائل سیاسی پرداخته و آورد:اصلاح طلبان متوجه شدند حتی در وضعیت مشارکت حداکثری هر سه آقایان صفایی فراهانی، مصطفی معین و محمدرضا خاتمی تأیید صلاحیت نخواهند شد چون در زمره رجل سیاسی قرار نمی‌گیرند بنابراین به سمت حمایت از سید حسن موسوی (خمینی) خواهند رفت. نام هایی همچون صفایی فراهانی، مصطفی معین و محمدرضا خاتمی برای نامزدی از جناح اصلاح طلب در انتخابات 1400 مطرح است، آیا رادیکال ها با حاکمیت قصد چانه زنی دارند؟ چانه زنی اساسا یک امر سیاسی است که عمدتا با ارائه نامزدهای متعدد آغاز می شود و با ائتلاف به نتیجه نهایی می رسد. از سویی دیگر ارائه چند نامزد به حاکمیت نیز امکان بیشتری در تأیید صلاحیت می دهد. این وضعیت با تأیید دکتر معین در سال 84 مشاهده شد. گاهی از مواقع احزاب و گروه های سیاسی تعدادی نامزد معرفی می کنند تا بتوانند قبل و بعد از تأیید صلاحیت وارد ائتلاف شوند. احزاب به خوبی می دانند که برخی نامزدهای معرفی شده آنها طبق قانون اساسی نمی تواند بر اساس قانون رجل سیاسی تأیید صلاحیت شوند، لذا از نام آنها در ائتلاف های قبل از تأیید صلاحیت بهره می گیرند.

احمدی‌نژاد در پی جذب آراء خاکستری است

 سایت خبری نامه نیوز به گفت و گو با مرتضی طلایی فعال سیاسی اصولگرا پرداخته و آورد:حضور احتمالی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات1400 پس از گفت‌وگوی اخیرش درباره موسیقی و اظهارنظرهای متفاوتش درباره افرادی چون محمدرضا شجریان، حبیب محبیان یا گلشیفته فراهانی احتمال نامزدی او در انتخابات سال آینده را تشدید کرد اما آیا اینکه او می‌تواند مناسبات سیاسی را برای حضورش فراهم کند همچنان محلی تردید است. «من فکر می‌کنم رفتارهای اخیر آقای احمدی‌نژاد به خصوص گفت‌وگوی اخیرش درباره حوزه موسیقی کاملا انتخاباتی است. او می‌خواهد با چنین کنش‌هایی قشر خاکستری جامعه که تمایلی به رأی‌دادن ندارد را جذب خود کند». «به هرحال در بین برخی افراد در شهرهای کوچک این باور وجود دارد که احمدی‌نژاد سهام عدالت داد، مسکن مهر ساخت، در روستاهای کوچک ورزشگاه تأسیس کرد و... که چنین باوری باعث می‌شود سبد رأیی داشته باشد اما اینکه آنها در شرایط کنونی حاضر شوند پای صندوق بیایند و به احمدی‌نژاد رأی دهند محلی تأمل است و به‌نظر می‌رسد که آنها هم مانند سابق از او حمایت نکنند و شاید به همین باشد که او مترصد جذب آراء خاکستری جامعه است. او می‌خواهد با طرح دغدغه‌های حوزه‌هایی مانند موسیقی افرادی که دیگر تمایلی به رأی‌دادن را ندارند، همراه خود کند اما تردیدی نیست که موفق نخواهد شد و هیچ رأیی از این قشر نمی‌گیرد». طلایی در پاسخ به این پرسش که چه جریان‌هایی به دنبال مطرح‌کردن نام احمدی‌نژاد و وارد کردن او به انتخابات هستند، اظهار کرد: «بیش از هر جریانی اصلاح‌طلبان می‌خواهند که احمدی‌نژاد وارد انتخابات شود. در جریان اصولگرایی هیچ نشانه‌ای مبنی بر حمایت از احمدی‌نژاد وجود ندارد و حتی نیروهای پایداری هم از او حمایت نمی‌کنند. در حقیقت هیچ یک طیف‌های مختلف اصولگرایی از احمدی‌نژاد حمایت نمی‌کنند و تنها اصلاح‌طلبان و جریان‌های خارج از کشور مترصد آوردن او به انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 هستند. آنها می‌خواهند با ورود او به انتخابات جامعه را چندقطبی کنند و مردم را علیه مردم قرار بدهند؛ به همین دلیل همه دلسوزان کشور باید هشیار باشند که در چنین بازی‌ای گرفتار نشوند».

سرمایه اجتماعی بالای احمدی‌نژاد فقط یک توهم است

سایت خبری فردا به گفت و گو با امیررضا واعظ‌آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا پرداخته و آورد: «آقای احمدی‌نژاد قبل از پرداختن به حوزه موسیقی بهتر است یادش بیاید که در قبال موضوعات هنری در دو دولتش چه موضعی داشت. اگر او تغییر موضع داده است یعنی توبه کرده اما بعید می‌دانم چنین باشد و اظهار چنین سخنانی بیشتر وجه عوام‌گرایی دارد؛ رویکردی که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش بارها از او دیده‌ایم. تجربه نشان داده است که رؤسای‌جمهور در دوره مسئولیتی که داشته‌اند هرچه می‌توانست انجام دهند، انجام داده‌اند و چیزی بیش از آن نمی‌توانند ارائه کنند. برخی با طرح خیالات واهی سعی می‌کنند چنین القاء کنند که بعد از دولت روحانی احمدی‌نژاد مورد پذیرش مردم قرار می‌گیرد درصورتی که اصلا این طور نخواهد بود». او درباره این ادعا که سرمایه اجتماعی احمدی‌نژاد در هر حالت بسیار بالاست و اگر تأیید صلاحیت شود حتما رأی می‌آورد، تصریح کرد: «بی‌گمان بخش اعظم این ادعا توهم است.

احمدی‌نژاد پاسخگوی عملکردش باشد

سایت خبری فرارو به گفت و گو با عبدالله مؤمنی فعال سیاسی اصلاح‌طلب پرداخته و آورد:احمدی‌نژاد تلخ‌ترین نقطه ناکامی طبقه متوسط فعال ایران را در دوران نیم قرن اخیر رقم زد و در سقوط امید ایرانیان به بهبود و پیشرفت، عاملیت درجه اول را داشت. چرا احمدی‌نژاد نمی‌تواند محل اعتماد باشد بدین خاطر که کارنامه او در دوران بسط یدش، سیاه و توام با سلطه بود. فرار از پاسخگویی در خصوص وضعیت فعلی کشور از سوی یک جریان سیاسی دیده می‌شود که بخش عمده‌ای از بن بست و موانع پیش روی روند بهبودگرایی مردم ریشه در ساز مخالف و کارشکنی‌ها و مسولیت گریزی این جریان اصولگرا و جریانات ضد اصلاحات دارد و بنظر می‌آید آقای احمدی‌نژاد و جریان اصولگرا با نوعی فرافکنی و فرار به جلو می‌خواهند از پاسخگویی در خصوص نقش خود و جریان سیاسی حامی خود طفره رفته و تمامی مسولیت‌ها را به گردن جریان اصلاحات و اعتدال بیاندازند. اگرچه بواسطه نقش و عملکرد هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا رویگردانی مردم از هر گونه حضور و فعالیت در ذیل دو جریان عمده سیاسی کشور امری روشن است، اما آیا این‌که محافظه‌کاران با بی‌مسئولیتی، بی‌توجهی یا فرافکنی و تعصبات سیاسی و فرقه‌ای آن را انکار یا به جریان مقابل نسبت می‌دهند اهمیت چندانی ندارد؟

رسانه‌های اصولگرا

دیدار احمدی‌نژاد با اعضای شورای نگهبان برای انتخابات 1400

سایت خبری مستقل آنلاین به بازتاب سخنان احمد خورشیدی آزاد، چهره نزدیک به رئیس دولت نهم و دهم پرداخته و آورد:همه مراجع نظرسنجی، شانس و اقبال احمدی نژاد را 70 درصد اعلام کرده و می‌کنند. خود احمدی نژاد نه رسما اعلام نکرده و نه در جایی اظهار نکرده می‌خواهد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1400 شود. سخنگوی وی هم در این باره، چیزی نگفته است. احمدی نژاد پیشروتر از افراد دیگر است یعنی حداقل 50 درصد جلوتر از بقیه است. به این دلیل که مشکلات را از نزدیک مشاهده کرده و با آن آشنا است. او افراد را می‌شناسد و اینکه چگونه باید این افراد را برای حل این مشکلات سازماندهی کند می‌شناسد. احمدی نژاد هم مثل بقیه باید اکشن پلن داشته باشد. خدمات احمدی نژاد را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. همان‌گونه که خدمات خاتمی را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. همه مراجع نظرسنجی، شانس و اقبال احمدی نژاد را 70 درصد اعلام کرده و می‌کنند. خود احمدی نژاد نه رسما اعلام نکرده و نه در جایی اظهار نکرده می‌خواهد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1400 شود. سخنگوی وی هم در این باره، چیزی نگفته است.

*س_برچسب‌ها_س*