جمعه 28 اردیبهشت 1403

ماجرای پاسخ وزیر سابق صمت به نماینده مبارکه در خصوص مبارزه با رانت / طرح شهید سلیمانی طرح موفقی در کشور بود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ماجرای پاسخ وزیر سابق صمت به نماینده مبارکه در خصوص مبارزه با رانت / طرح شهید سلیمانی طرح موفقی در کشور بود

نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح شهید سلیمانی طرح موفقی در کشور بود و باید مرحله دوم این طرح با حمایت بیشتر اجرا شود؛ در هر کاری که بسیج مردمی پای‌کار آن آمده، نتایج خوبی گرفتیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ پروین صالحی در نشست خبری با اشاره به نقش مهم خبرنگاران در شرایط امروز جامعه گفت: این روزها مشکلات اقتصادی ازیک‌طرف و شیوع کرونا از طرف دیگر جامعه را تحت فشار بیشتر قرار داده است و خبرنگاران به عنوان افرادی که می‌توانند امید شادی را در این شرایط کشور تزریق کنند، نقش مهمی دارند.

نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی با توضیح اینکه مجلس شورای اسلامی برای صلاحیت وزرای پیشنهادی فعالیت فشرده دوهفته‌ای داشت، گفت: مجلس برای اولین بار با توجه به شرایط کشور برنامه‌ریزی کرد تا همه وزرای پیشنهادی در 400 ساعت کاری در همه کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها حضور پیدا کنند و تک‌تک با دغدغه‌های نمایندگان آشنا شوند.

وی بیان کرد: یک دوره‌ای را پشت سر گذاشتیم که همراهی لازم بین مجلس و دولت وجود نداشت؛ طرح‌هایی در این یک سال و چند ماهی که از مجلس یازدهم گذشته است، تصویب شد که اکثر آن‌ها به نفع اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه بود و به دولت ابلاغ شد اما به دلیل اینکه نصفه و نیمه اجرا شد مردم متوجه نشدند که چنین قوانینی تصویب شده است.

صالحی در این خصوص اضافه کرد: ازجمله این طرح‌ها می‌توان به کارت اعتباری سه دهک پایین جامعه و مالیات بر خانه‌های خالی اشاره کرد که پس از کارشناسی تصویب و به دولت ابلاغ شد، اما اجرا نشد.

*اگر بهترین قوانین هم تصویب شود اما در قوه مجریه اجرا نشود، مردم این قوانین را در زندگی خود احساس نمی‌کنند

صالحی تصریح کرد: حتی اگر بهترین قوانین هم تصویب شود اما در قوه مجریه اجرا نشود مردم این قوانین را در زندگی خود احساس نمی‌کنند؛ امید داریم با روی کار آمدن دولت کار و مردمی، قوانین مجلس اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: همت جهادی در دولت سیزدهم دیده می‌شود و این مسئله حائز اهمیت است که روز اول بررسی وزرای پیشنهادی، آیت‌الله رئیسی در مجلس حضور پیدا کرد و شخصا دغدغه‌های نمایندگان را شنید.

نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی با توضیح اینکه در این مدت حدود یک سال و نیم تنها یک‌بار رئیس‌جمهور سابق آن هم برای تحلیف مجلس یازدهم به مجلس آمد، گفت: علی‌رغم دعوت رسمی و اینکه طبق قانون باید برای رأی اعتماد وزیر، شخص رئیس‌جمهور حضور پیدا کند اما به بهانه‌های مختلف و ترس از کرونا وی در بین نمایندگان مردم حضور پیدا نکرد.

وی با اشاره به حمایت دستگاه قضا و مجلس از دولت بیان کرد: امیدوار هستیم که با هماهنگی بین قوا، مردم طعم شیرین خدمت را احساس کنند تا شرایط روحی جامعه بهتر شود و امید به جامعه برگردد.

صالحی با اشاره به وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور و برنامه‌های وزرا و دولت در این زمینه اظهار کرد: نرخ تورم در جامعه 43 درصد است که تیم اقتصادی دولت با طرح‌های برنامه‌ریزی شده در حال تلاش است که نرخ تورم فعلی را در دو سال به نصف میزان موجود کاهش دهد.

*بازرسی در بازار باید با تقویت بیشتر انجام شود

وی اضافه کرد: بازرسی در بازار باید با تقویت بیشتر انجام شود و بازرسی صمت، تعزیرات حکومتی، بسیج اصناف و... باید با قدرت وارد بازار شوند و جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرند.

*ماجرای پاسخ وزیر سابق صمت به نماینده مبارکه در خصوص مبارزه با رانت

نماینده مبارکه تصریح کرد: از رزم حسینی قبل از رأی اعتماد سوال پرسیدم که شما برای برخورد با دلالانی که نبض بازار را در دست گرفتند و از رانت‌هایی که ایجاد شده به سفره مردم ضرر می‌رساند چه برنامه‌ای دارید؟

وی با اشاره به پاسخ وزیر سابق صمت تصریح کرد: رزم حسینی گفت که «بنا است حدود 11 ماه مسئولیت وزارت صمت را بر عهده داشته باشم و در این مدت تلاش می‌کنم تا ثبات قیمت‌ها را در بازار انجام دهم و به همین دلیل زمانی برای برخورد با رانت نمی‌توانم بگذارم» و متأسفانه مشاهده کردیم در این مدت 11 ماهه وضعیت بازار روزبه‌روز بدتر شد.

*قرار گرفتن نبض بازار در دست سوداگران و دلالان اصلی‌ترین مشکل بازار فعلی

صالحی تأکید کرد: اصلی‌ترین مشکل بازار فعلی قرار گرفتن نبض بازار در دست سوداگران و دلالان است و اگر کسی با این بخش مقابله نکند مشکلات عدم ثبات بازار حل شدنی نیست.

وی ادامه داد: ثبات بخشیدن به بازار یکی از اهداف اصلی مجلس، وزارت صمت و تیم اقتصادی دولت است و وزیر صمت دولت سیزدهم در این زمینه اعلام کرد که یکی از برنامه‌های اصلی ما، مبارزه با رانت‌ها و سلاطین ایجاد شده است.

*کنترل کرونا از عهده یک نفر و یک وزارتخانه خارج است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره کرونا و مشکلات این بیماری در جامعه بیان کرد: کرونا در کنار وجود مشکلات اقتصادی، بار سنگین اقتصادی را به کشور تحمیل کرده است؛ کنترل کرونا از عهده یک نفر و یک وزارتخانه خارج است و دولت، وزارتخانه‌های مختلف، مجلس و قوه قضاییه باید حمایت لازم را انجام دهند و ضمانت‌های اجرایی را تهیه کنند.

صالحی تصریح کرد: متأسفانه اخیر شاهد سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌ها و برگزاری مراسم‌های پرجمعیت هستیم که باعث شروع یک اپیدمی جدید می‌شود و این مسئله دقیقا تجاوز به حقوق عامه است و نیاز به ضمانت اجرایی دارد که وظیفه دیگر دستگاه‌ها است.

*طرح شهید سلیمانی طرح موفقی در کشور بود

وی تأکید کرد: طرح شهید سلیمانی طرح موفقی در کشور بود و باید مرحله دوم این طرح با حمایت بیشتر اجرا شود؛ در هر کاری که بسیج مردمی پای‌کار آن آمده، نتایج خوبی گرفتیم.

نماینده مبارکه با اشاره به وضعیت بهداشت و درمان شهرستان بیان کرد: وضعیت بهداشت و درمان به‌خصوص در بخش رادیولوژی و سونوگرافی وضعیت بدی نیست و شهرستان مبارکه با دارا بودن سه مرکز رادیولوژی و سی‌تی‌اسکن و یک مرکز در بیمارستان وضعیت بدی در بین شهرستان‌های مجاور ندارد؛ اما دستگاه‌های مرکز بیمارستان با توجه به استفاده زیاد به دلیل به شیوع کرونا با مشکل مواجهه شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد مراکز رادیولوژی در شهرستان نباید با مشکل نوبت‌دهی مواجه باشیم و از طرف دیگر عدم قرارداد با بیمه‌های پایه‌یکی دیگر از مشکلات موجود است که این دو موضوع را با دانشگاه علوم پزشکی و در کمیسیون بهداشت مطرح می‌کنم.

*احداث یک مرکز دیگر تست کرونا در شهرستان

عضو کمیسیون بهداشت مجلس اضافه کرد: اخیرا با توجه به نیاز شهرستان، پیگیری‌های لازم برای احداث یک مرکز تست کرونا در بخش زیباشهر و گرکن انجام شده است و تا مدتی دیگر این مرکز در زیباشهر فعالیت می‌کند.

*پروژه جاده مبارکه - بروجن در حال اجرا است

وی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه جاده مبارکه - بروجن گفت: با تکمیل فاز اول آن طبق آخرین صحبتی که روز گذشته با پیمانکار این پروژه انجام شد در فاز دوم تنها سقف پل‌ها باقی‌مانده است که باوجود کمبود بودجه مواجه تاکنون کار تعطیل نشده ولی کند شده است که پیگیری‌های لازم برای تأمین اعتبار موردنیاز در حال انجام است.

صالحی ادامه داد: متأسفانه اخیرا حوادثی در این محور داشتیم که باعث فوت چندین نفر از جوانان شهرستان شد و مجدانه پیگیر این محور هستیم.

*مسئله‌ای که پروژه جاده ساحلی را با مشکل مواجهه کرده، معارضین این جاده است

وی با اشاره به پروژه تعریض جاده ساحلی گفت: مسئله‌ای که این پروژه را با مشکل مواجهه کرده، معارضین این جاده است؛ طبق اعلام مسئولان آب منطقه‌ای استان این مسیر در حریم رودخانه قرار دارد و با جلساتی که با مسئولان آب منطقه ای برگزار کردیم با تعریض و زیرسازی این محور موافقت کردند.

صالحی ادامه داد: شهرداری دیزیچه حدود پروژه را تعیین کرد اما کشاورزان با بنچاق های قدیمی ادعای مالکیت کردند و این مسئله‌ای بود که مانع انجام پروژه تعریض شده است.

نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی با توضیح اینکه بلوار امام رضا (ع) پروژه مهم شهرستان است در حال پیگیری آن در تهران و استان هستیم، بیان کرد: اعتباری برای شهرستان اخذ شد که بخشی از آن با توجه به شرایط کرونا به بیمارستان و بخشی دیگر به این پروژه اختصاص پیدا کرده است، اعتبار موردنیاز این پروژه 70 میلیارد تومان است و امیدوار هستیم در آینده نزدیک اجرای آن شروع شود.

وی با اشاره به انتقاد خبرنگاران شهرستان در خصوص عدم اطلاع رسانی برخی از برنامه‌های شهرستان مانند تودیع و معارفه و روسای ادارات اظهار کرد: اطلاع رسانی در خصوص رویدادها و تودیع و معارفه مدیران شهرستان باید انجام شود و در این خصوص با فرماندار و مسئولان شهرستان صبحت می‌کنم؛ گله‌مندی خبرنگاران در این زمینه کاملا درست است.

*شوراها باید در کمال آزادی، فردی که در تراز شهر است را به عنوان شهردار انتخاب کنند

نماینده مبارکه در خصوص انتخاب شهردار توسط شوراها افزود: تا قبل از تشکیل شورای های اسلامی شهرها، استانداران وظیفه داشتند برای شهرها شهردار انتخاب کنند اما پس از تشکیل شورای های شهر این وظیفه بر عهده شوراها قرار گفت و طبق قانون شوراها باید در کمال آزادی فردی که در تراز شهر است را انتخاب کنند.

صالحی با توضیح اینکه در کنار استفاده از گزینه بومی در شاخصه‌های انتخاب هر مسئول به‌خصوص شهردار باید شایسته‌سالاری و سابقه اجرایی مدنظر باشد، اظهار کرد: تخریب اعضای شورا و انفاقاتی که آخرین در این حوزه رخ داد، درست نبود و برای آینده شهر خوب نیست.

وی با توضیح اینکه آزادی شورا را نمی‌توان سلب کرد و باید مسئله انتخاب شهردار روند قانونی خود را طی کند، خاطرنشان کرد: نه‌تنها با شهردار بومی مشکلی ندارم بلکه معتقدم استفاده از مدیران و مسئولان بومی باعث انگیزه جوانان شهرستان می‌شود.

*انتخاب پنج رئیس اداره بومی جوان و موفق برای شهرستان

نماینده مبارکه تأکید کرد: من به عنوان یک فرد عادی در جامعه علاقه دارم که مدیران شهر و شهرستان بومی باشند اما باید شاخصه‌های مهم دیگر مانند شایسته‌سالاری و سابقه اجرایی نیز در نظر گرفته شود؛ به همین دلیل روسای پنج اداره کار، ورزش، آموزش‌وپرورش، بهزیستی و کمیته امداد را از جوانان و مدیران موفق شهرستان انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: شهردار جدید مبارکه را تا زمانی که شورا وی را انتخاب نکرده نبود، نمی‌شناختم و پس‌ازآن باسابقه کاری وی آشنا شدم؛ شهرهای تهران، اصفهان و تبریز هم مباحثی در زمینه انتخاب شهردار دارند و این مسئله صرفا مربوط به مبارکه نیست.

*پیگیری چندین ماه برای ساماندهی خیریه‌های شهرستان

صالحی عنوان کرد: چندین ماه است که در حال پیگیری ساماندهی خیریه‌ها هستیم و کمیته امداد شهرستان متولی این کار شد؛ اکثر خیریه‌های شهرستان عرصه تخصصی خود را انتخاب کردند و این مسئله بسیار خوب است که سیستم تخصصی و نظارت انجام شود.

نماینده مبارکه اضافه کرد: این کار را از دفتر خود شروع کردم و کمک‌ها را از طریق کمیته امداد ساماندهی کردیم و نظمی ایجاد شد، امام‌جمعه مبارکه هم موافق این جریان بود.

*تعامل فولاد مبارکه با شهرستان مطلوب نیست

وی با توضیح اینکه تعامل فولاد مبارکه با شهرستان مبارکه مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: انتظار داریم این واحد صنعتی که در شهرستان واقع شده با نظر بالاتری به میزبانش نگاه کند و بیشتر با شهرستان تعامل برقرار کند.

صالحی در خصوص انتخاب مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: با وزیر صمت در خصوص این بحث صحبت و تأکید کردم با توجه به اینکه فولاد مبارکه از دستاوردهای پس از انقلاب بوده و جای خوبی در صنعت کشور و حوزه بین المللی پیدا کرده است؛ یکی از سرمایه های نظام است پس باید فردی مدیرعامل شود که از سیاست بازی و حزب بازی دور باشد و کل تمرکز خود را برای جهش تولید، مسائل فنی و حمایت از پرسنل خود اختصاص دهد.

انتهای پیام /