شنبه 14 مهر 1403

مجلس یازدهم؛ آغازی برای حل مسائل ملی و محلی مردم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مجلس یازدهم؛ آغازی برای حل مسائل ملی و محلی مردم

تهران - ایرنا - مجلس یازدهم با شعارهای انقلابی و جهادی در برهه حساسی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران و در حالی که کشور با مجموعه‌ای از قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها روبرو است، روی کار آمد تا با همدلی و وحدت میان نمایندگان برای حل مسائل ملی و محلی مردم گام بردارد.

مجلس به عنوان یک نهاد مردمی و انقلابی شناخته می شود که فارغ از گروه بندی های سیاسی باید با شناخت درست از شرایط و اولویت‌های کشور و با حضور فعال و منظم و با پاکدستی و امانت‌داری، وظیفه قانون‌گذاری خود را رعایت کند که این وظیفه در حال حاضر برعهده مجلس یازدهم گذاشته شده است. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به نخستین جلسه مجلس و مسایل مربوط به آن پرداختند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

نخستین جلسه مجلس

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی آورد: روزنامه دنیای اقتصاد: نخستین جلسه علنی مجلس یازدهم، دیروز در حالی برگزار شد که جدال میان منتخبان بر سر اعتبارنامه‌ها، بخش‌هایی از این جلسه را به حاشیه کشاند و بی‌نظمی آنان نیز اعتراض رئیس را در پی داشت. البته آغاز این جلسه که سه نفر - رئیس و هر دو نواب او - ساعاتی را بر صندلی ریاست نشستند، نه با جدال نمایندگان و مهر تایید نگرفتن اعتبارنامه سه منتخب، بلکه با نخستین نطق مفصل محمدباقر قالیباف رنگ و بوی جنجالی گرفت. این سخنرانی قالیباف رامی‌توان به نوعی بیانیه ماموریت مجلس جدید محسوب کرد. او که از روز پنج‌شنبه ریاست سال نخست فعالیت مجلس یازدهم را عهده‌دار شد، در جلسه علنی دیروز و در اولین نطق خود، پیکان انتقاد خود را به سمت دولت گرفت. علاوه بر محتوای انتقادی اولین نطق قالیباف در جایگاه ریاست پارلمان، دیروز بررسی اعتبارنامه‌ها، متن و حاشیه جلسه علنی را درهم آمیخت؛ از میان 276 منتخبی که در دور نخست انتخابات مجلس شورای‌اسلامی به ساختمان هرمی بهارستان راه‌یافتند، اعتبارنامه 3 منتخب تایید نشد و 273 منتخب با گرفتن تایید اعتبارنامه‌های خود از شعب و صحن علنی، رسما عنوان نمایندگی مجلس را به‌دست آوردند.

نطق رئیس مجلس

روزنامه همدلی در گزارشی می نویسد: قالیباف رقیب انتخاباتی دیروز روحانی و رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی، اولین نطق خود را در بهارستان با انتقاد از دولت شروع کرد. هرچند تا این جا سخنی از تقابل با دولت به میان نیاورده بود، ولی کارشناسان سیاسی پیش‌بینی می‌کردند که حضور او و همفکرانش در مجلس شورای اسلامی کار را برای دولت سخت می‌کند. حالا قالیباف نشان داد مسیری را که برای تعامل با دولت در پیش گرفته چگونه است. اولین نطق رئیس مجلس یازدهم، تا حدودی رویکرد این مجلس را با دولت روحانی مشخص کرد. «بنای مچ گیری از دولت نداریم، اما اهل مسامحه هم نیستیم»، جمله‌ای که ترجیع‌بند اصلی نطق قالیباف را در جلسه دیروز مجلس تشکیل داد و به نوعی یادآور مناظره‌های انتخاباتی او با روحانی در رقابت‌های ریاست جمهوری بود. این شروع قالیباف، باردیگر گمانه‌زنی‌های تقابل احتمالی مجلس یازدهم با دولت تدبیر و امید را در ذهن زنده کرد، حدس و گمان‌هایی که البته بسیار پیشتر و با تثبیت قدرت جبهه اصول‌گرا در مجلس یازدهم، تقویت شده بود.

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: از زمان روی کار آمدن یازدهمین دوره مجلس با اکثریت قریب به اتفاق اصولگرایان بسیاری از تحلیل‌گران و فعالان سیاسی از چالش‌های احتمالی میان بهارستان‌نشینان با دولت دوازدهم آن هم در سال پایانی گفتند. محمدباقر قالیباف روز گذشته برای اولین بار بعد از انتخاب به عنوان رییس مجلس در جریان نطقی میان دستور به روابط میان پاستور و بهارستان اشاره و اظهار کرد: در چنین شرایطی است که مجلس یازدهم می‌تواند، با رویکردی منطقی و انقلابی نسبت به دولت و با استفاده از ظرفیت‌های تقنینی و به‌خصوص نظارتی خود، در چارچوب پیام رهبر انقلاب، دولت را به‌سمت مطلوب هدایت کند. این اما تنها نکته قابل‌توجه جلسه روزگذشته نمایندگان نبود. محسن دهنوی، عضو هیات رییسه نزدیک به قالیباف اولین طرح پارلمان یازدهم را تحت‌عنوان «جمعیت و تعالی خانواده» اعلام وصول کرد تا انتقادات به پارلمان و نوع نگاه زنان مجلس به معضلات این قشر دوچندان شود. منتقدان معتقدند این طرح که در نتیجه آن افزایش جمعیت به شیوه تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری رخ می‌دهد، علاوه بر آنکه طلاق را برای زنان سخت‌تر از گذشته می‌کند، بلکه با افزایش قابل‌توجه روزهای مرخصی زنان باردار، موجب پرهیز کارفرمایان از به کارگیری نیروی کار زن می‌شود.

مجلس و دولت

روزنامه آرمان ملی در گفت و گو با اکبر ترکان می آورد: من انتظار داشتم که دیگران هم مثل روحانی سعی کنند رابطه دولت و مجلس وارد سیر تعاملی شود اما آنچه که مشاهده کردیم چیزی بجز این بود. رئیس مجلس جدید به جای آنکه سعی کند در همین ابتدای کار با دولت صلح کند و اولویت‌های کشور را در نظر بگیرد شروع به تیکه‌پرانی به رئیس‌جمهور و هیات دولت کرد و به دولت الفاظ خسته و فرسوده را نسبت داد و فهرستی از بدو بیراه را به دولت نسبت داد، من این رفتار را نپسندیدم. پاسخ دعوتی که دولت از مجلس یازدهم داشت این رفتار نبود و نباید با دولت با این لحن سخن می‌گفتند، چراکه روحانی از مجلس جدید دعوت به همکاری داشت اما آنها به شکل دیگری پاسخ دادند که مورد انتظار نبود. برهمین اساس باید از امروز به آنها هشدار داده شود که براساس مصالح کشور قدم بردارند و اجازه ندهند تنازعات سیاسی، دغدغه‌های مردم را کم‌اهمیت جلوه دهد، اما در نهایت دولت باید مقاومت کند و نباید با این حرف‌ها مماشات کند.

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به قلم داریوش قنبری می نویسد: مجلس یازدهم با توجه به اینکه از ترکیبی خاص از نمایندگان تشکیل شده و اصولگرایان با اکثریتی مطلق در آن حضور دارند را باید به تناسب همین وضعیت مورد ارزیابی قرار داد. به هرحال همچون همه ادوار گذشته یکی از موضوعاتی که درباره مجلس مطرح است به رابطه خانه ملت با دولت برمی گردد. در همین زمینه با توجه به اینکه هم اکنون دولت اعتدالی آقای روحانی در پاستور مستقر است گمانه زنی درباره رابطه مجلس اصولگرایان با دولت بسیار بوده است. درباره تعامل مجلس با دولت دوازدهم که در یک سال آینده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400 ادامه خواهد داشت موضوعی که از اهمیت بالایی برخوردار است توجه به قانون است که می‌تواند مسیر صحیحی را درباره رفتارهای این دو نهاد نسبت به یکدیگر روشن کند. بنابراین نطق دیروز آقای قالیباف درباره نوع مواجهه دولت و مجلس اگر به طور دقیق بر مدار قانون قرار گیرد که چگونه این دو نهاد باید با یکدیگر تعامل داشته باشند موجب هم افزایی و تلاش در جهت رفع مشکلات کشور می‌شود.

نمایندگان مجلس و وصایای امام (ره)

خبرگزاری ایسنا در گفت و گو با حسن همتی نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نوشت: وصیتنامه حضرت امام خمینی (ره) نکات و مسائل بسیار ارزشمندی را مورد اشاره قرار می‌دهد از جمله مسائلی که لازم است در این وصیتنامه به آن توجه شود پرهیز از تجمل‌گرایی، پرهیز از رانت‌خواری و پرهیز از باندبازی است. یکی از موضوعاتی که در وصایای حضرت امام خمینی (ره) مورد توجه است مبنا قرار دادن موضوع مهم شایسته سالاری است. یکی از دلایل مشکلات کشور می‌تواند بی‌توجهی به همین سخنان و وصایای بزرگان ما باشد. نمایندگان مجلس یازدهم اگر می‌خواهند به خوبی عمل کنند باید به موضوعات ارزشمندی همچون وصایای حضرت امام خمینی (ره) توجه لازم را داشته باشند.

خبرگزاری ایسنا در گفت و گو با حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی می نویسد: اعتقاد مورد توجه دیگر حضرت امام خمینی (ره) در این وصایا اعتقاد به اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام آمریکایی بود که مسیر حرکت مجلس شورای اسلامی نیز باید با تاکید بر این گل واژه تعریف شود. حضرت امام خمینی (ره) از هیمنه پوشالی ابرقدرت‌ها هراسی نداشت به همین دلیل مجلس یازدهم نباید مجلسی منفعل باشد، بلکه باید مجلسی پویا و فعال را شاهد باشیم. اگرچه این به معنای جنگ با کشورهای جهان نیست ولی انفعال هم قطعا آسیب‌زا خواهد بود. امام (ره) معتقد بودند که ملت و مردم در همه امور باید در میدان باشند. دولت و مجلس شورای اسلامی نباید کاری کنند که مردم از صحنه منزوی شوند، چرا که قدرت اصلی کشور حضور مردم در همه صحنه‌ها است. حضرت امام خمینی (ره) اعتقاد داشت مسئولین نباید از معنویت فاصله بگیرند. اشاره ایشان به مباحثی همچون قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در وصایا به این معنی است که مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران باید در این حوزه پیش‌قراول باشند.

فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس

خبرگزاری ایلنا در گفت و گو با حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی آورد: فراکسیونی که اکنون در مجلس ایجاد شده فراکسیون انقلاب اسلامی نام دارد، اما در واقع انقلاب اسلامی کاملا فراگیر است و متمرکز یا محدود به نیروهای یک جناح نیست، همچنین بررسی اینکه یک مجلس مطابق با انتظاراتی که از آن وجود داشته یا وعده‌هایی که به بدنه اجتماعی خود داد، عمل کرده است یا نه باید در پایان دوره فعالیت آن مجلس صورت گیرد که آیا توانسته‌اند مطابق چارچوبی که از آنها حمایت شده است، کارکرد مطلوبی برای حل مشکلات جامعه ارائه دهند یا نه. طبیعتا نباید هیچ مجموعه یا مجلسی را همتراز و همسان انقلاب اسلامی تلقی کنیم، تا زمانی که در عرصه عمل نشان دهند که به اصول و آرمان‌های انقلاب پایبند هستند یا خیر، مجلس انقلابی در واقع مجلسی است که توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری در پیام شروع به کار مجلس بیان کردند را به طور دقیق عمل کند، اگر به آن‌ها عمل کردند، می‌توان آن‌ها را در زمره نیروهای انقلاب برشمرد اما اگر عمل نکردند در مجموعه نیروهای انقلاب تعریف نخواهند شد.

رسانه‌های اصولگرایان

نطق آغازی قالیباف

روزنامه کیهان در گزارشی می نویسد: روزنامه کیهان: دیروز قالیباف، رئیس مجلس در سخنرانی خود در جلسه علنی گفت مجلس یازدهم نه بنای تقابل و مچ‌گیری دارد و نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه می‌کند و تلاش خواهد کرد تا بارهای بر زمین مانده انقلاب اسلامی که در رأس آن حل مشکلات و سختی‌های محرومین و مستضعفین است را از زمین بردارد و آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر و محرومیت را به حداقل برساند. رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اکنون که مجلس در آغاز راه خود قرار دارد، آنچه شرایط را خطرناک‌تر می‌کند، الگوی مدیریتی دستگاه‌های کشور است که علاوه بر ناکارآمدی و آشفتگی مدیریتی و تمرکز بر نگاه به بیرون، به بسیاری از اصول و مؤلفه‌های الگوی مدیریتی جهادی باور ندارد، در چنین شرایطی است که مجلس یازدهم می‌تواند با رویکردی منطقی و انقلابی نسبت به دولت و با استفاده از ظرفیت‌های تقنینی و به‌خصوص نظارتی خود در چارچوب پیام رهبر انقلاب، دولت را به سمت مطلوب هدایت کند.

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: نمایندگان مجلس یازدهم روز گذشته اولین نشست کاری خود را به صورت رسمی برگزار کردند. در ابتدای این جلسه، محمدباقر قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس در اولین نطق خود حرکت کلی مجلس را در یک سال آتی ترسیم کرد. محوریت نطق قالیباف نحوه تعامل با قوه مجریه بود. محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه «مجلس یازدهم [در قبال دولت] نه بنای تقابل و مچ‌گیری دارد و نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه می‌کند»، گفت: مجلس یازدهم تلاش می‌کند موانع قانونی دولت در مسیر خدمت‌رسانی به مردم را حذف و اصلاح کند اما در عین حال، اجازه نخواهد داد دولت در اجرا و پیاده‌سازی قوانینی که حل‌کننده مسائل مردم است، سهل‌انگاری کند.

روزنامه رسالت در گزارشی می نویسد: از مجلس نو بوی تازگی شنیده می‌شود. این را می‌شود در اظهارات و واکنش‌ها به نطق رئیس جدید بهارستان دید و شنید. قرار است مجلسی که در رأس امور نبوده به جایگاه واقعی خود بازگردد و این هدف جز با حرکت‌های جهادی و نگاه انقلاب حاصل نمی‌شود. دیگر دوران تملق و چاپلوسی گذشته و حالا دیگر وقت کار و تلاش است. این نگاه را از توییت رئیس مجلس در واکنش به نماینده‌ای که از وی تعریف کرده بود می‌شد دید.«‌به قول حضرت امام (ره) «مسائلی را نفرمایید که انباشته شود در نفوس ما و ما را به عقب برگرداند». هر ثانیه از فعالیت‌های مجلس فقط باید در خدمت حل مسائل مردم باشد از همه همکاران عزیز برادرانه خواهشمندم از تریبون مجلس فقط برای حل مسائل مردم استفاده کنند». حالا که نگاه و مسیر این است پس دیگر باید کمر همت بست و با نقشه راه رهبری و 17 رویکرد رئیس مجلس، پاشنه کفش‌ها را بالاکشید و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد. حل مسائل مردم، مرد پای‌کار و تازه‌نفس می‌طلبد. به‌اندازه کافی حرف گفته‌شده و حدیث خوانده‌شده، امروز ایران ما نیازمند حرکت در مسیر چشم‌اندازهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و البته فرهنگی است تا بتواند به آنچه شایسته آن است دست یابد. امید است حرکتی را که مجلس نو شروع کرده در مسیر درست و هدف‌گذاری شده خود ادامه دهد و از نمایندگان نیز این انتظار می‌رود در این مسیر همراه و همدل باشند و از حاشیه و تکرار مکررات پرهیز کنند. تجربه را تجربه کردن غلط است و تملق و جان‌نثاری حنایی است که دیگر در این مجلس رنگ ندارد.

همه مسائل مجلس

روزنامه جوان در یادداشتی به قلم عباس حاجی نجاری آورد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام خود به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بعد از برشمردن توصیه‌های خود به مجلس در سرفصل‌های زیر که برگرفته از وظایف قانونی و نیازهای کنونی کشور و البته نگاه آسیب شناسانه به عملکرد مجالس گذشته است، عملکرد درست مجلس مبتنی بر آن‌ها را در عین کارگشایی برای حل مشکلات کشور نشانه درستی انتخاب و معیاری برای حضور پرشورتر مردم در انتخابات آینده می‌دانند: مجلس، متعهد ریل‌گذاری و رهگشایی حیاتی قانون کشور است. مجلس باید شناخت درست از شرایط و اولویت‌های کشور داشته و با کارشناسی، و با حضور فعال و منظم و با پاکدستی و امانت‌داری، وظیفه قانون‌گذاری را رعایت کند. آفت عمده مجلس سرگرم شدن نماینده به حواشی زیانبار، یا واردکردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی، یا سهل‌انگاری در کار است. اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویت‌های کشور است.

روزنامه سیاست روز در گزارشی می آورد: مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم به علت اینکه بسیاری از نیروهای جوان و تازه کار را در خود دارد از شور و اشتیاق بالایی برخوردار است و می‌تواند با انرژی بیشتری به امور بپردازد و به نحوی از خمودی به دور خواهد بود اما موانع بسیاری پیش روی مجلس یازدهم قرار دارد که می تواند در اولویت بندی برنامه های پیش روی مجلس یازدهم تاثیر داشته باشد علاوه بر اینکه عواملی چون شیوع بیماری کرونا و تشدید تحریم و حرکت به دور از تنش با دولت نیز با این موانع همراه شده است. همچنین این دوره مجلس در راستای اینکه خود را ثابت کند و به همه بقبولاند که انتخاب آن‌ها اشتباه نبوده است، از تنش‌زدایی دور خواهد شد تا بتواند بیشترین کمک را نیز به دولت داشته باشد و کارنامه خوبی برای خود به جا بگذارد. اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم هم از یک جریان سیاسی هستند که هماهنگی با دولتی که همسوی آنان نیست وقت و انرژی بسیاری از این مجلس خواهد گرفت.

مجلس و مسائل اقتصادی

روزنامه فرهیختگان در گفت و گو با محمد خوش‌چهره کارشناس مسائل اقتصادی می نویسد: مقام معظم رهبری اولویت‌های مجلس یازدهم را مطرح و به بحث معیشت و موضوعات اقتصادی اشاره کردند، البته در حوزه اقتصاد امکان اینکه موضوع معیشت اولویت باشد، امکان‌پذیر نیست چراکه پیش از آن باید تحرک اقتصادی ایجاد شود. ممکن است دولت یا مجلس بحث عدالت را مطرح کنند کمااینکه پیش از این موضوع اعتدال و واژه‌هایی از این قبیل بسیار مطرح شده است اما در عمل و در عرصه واقعیت اتفاق خاصی نیفتاده و حتی جامعه به‌شدت دوقطبی و تبدیل به دوگانه فقیر و غنی شده است‌.

خبرگزاری دانشجو در گفت و گو با احمد کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار آورد: نمایندگان باید به دنبال حل مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود باشند و از ایجاد حاشیه‌های بی‌جهت پرهیز کنند. در مجلس نباید بحث سهم خواهی مطرح باشد و همانطور که دیدیم هم آقایان هیئت‌رئیسه مجلس بر اساس رأی نمایندگان مجلس انتخاب شدند. جریان سیاسی اصولگرا توانست با رأی مردم در انتخابات مجلس یازدهم پیروز شود و این معقول است که افراد هیئت‌رئیسه مجلس از اصولگراها باشند و وحدت موجود آفتی برای کشور ندارد.

نخستین جلسه مجلس

خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت: گزارش شعب پانزده‌گانه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره بررسی اعتبارنامه منتخبان مردم در خانه ملت، در جلسه علنی امروز (یکشنبه، یازدهم خرداد 99) پارلمان قرائت شد که بر این اساس، اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران، سیدکاظم دلخوش‌اباتری منتخب مردم صومعه‌سرا و نیز حسین حمدصالحی منتخب فریدن و چادگان با اعتراض برخی نمایندگان، تأیید نشد. از طرف دیگر، به دلیل اینکه در تعدادی از حوزه‌های انتخابیه در این دوره مجلس، برخی داوطلبان نتوانسته‌اند حداکثر آراء 20 درصد رأی‌دهندگان را کسب کنند، بنابراین تکلیف 11 کرسی پارلمان در روز جمعه 21 شهریور و در مرحله دوم انتخابات تعیین می‌شود. البته لازم به ذکر است که فاطمه رهبر و محمدعلی رمضانی‌دستک منتخبان مردم تهران و آستانه‌اشرفیه نیز پیش از تشکیل مجلس یازدهم به دلیل ابتلا به بیماری کرونا فوت کردند و مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب تفرش نیز با ایرداتی از سوی شورای نگهبان همراه شد که تکلیف این سه کرسی نیز همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و به صورت میان‌دوره‌ای مشخص می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*