یک‌شنبه 8 مهر 1403

مدیرعامل مجموعه RIT از قابلیت صادراتی RIT Engine خبر داد

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
مدیرعامل مجموعه RIT از قابلیت صادراتی RIT Engine خبر داد

مدیرعامل و فاندر مجموعه RIT با اشاره به ضرورت ایجاد یک موتور هوش مصنوعی به‌طور تخصصی در زمینه اختراعات، گفت: RIT Engine می‌تواند نقش مهمی در توسعه و رشد ایران در حوزه نوآوری داشته باشد و ما این توانایی را داریم که آن را به‌عنوان یک محصول ایرانی، به کشورهای دیگر صادر کنیم.

به گزارش دنیای اقتصاد، نشست خبری رونمایی از موتور هوش مصنوعی اختراعاتRIT برگزار شد. مسعود شفقی، مدیرعامل و فاندر مجموعه RIT در ابتدای این نشست، با اشاره به فعالیت فدراسیون جهانی مخترعین (IFIA) گفت: این فدراسیون در آستانه پنجاه‌و‌پنجمین سال فعالیت خود قرار دارد. هد کوارتر فدراسیون در ژنو سوئیس است و هدکوارتر دیگری نیز در سیلیکون‌ولی آمریکا دارد. فدراسیون جهانی مخترعین همچنین به بیش از 150 سازمان بین‌المللی در حوزه نوآوری و اختراعات از بیش از 112 کشور خدمت می‌دهد.

او درباره نحوه آغاز همکاری خود با فدراسیون جهانی مخترعین توضیح داد: از سال 2014 که دوره ریاست جدید فدراسیون آغاز شد، همزمان با تحصیل بنده در سوئیس بود و بر اساس علایق و اینکه به‌عنوان مخترع مشغول به فعالیت بودم و تا آن زمان بیش از 40 جایزه بین‌المللی در حوزه اختراعات از آمریکا، ژاپن و کانادا دریافت کردم، از این رو وارد فدراسیون جهانی شدم، در ابتدا به‌عنوان مدیر پروژه حضور داشتم و اکنون پس از 9 سال، به‌عنوان مدیر اجرایی و مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان در سراسر دنیا فعالیت می‌کنم.

فاندر مجموعه RIT در ادامه با ارائه توضیحاتی درباره این مجموعه تحقیقاتی بیان کرد: RIT یک مجموعه است که در ابتدای فعالیت خود به افراد کمک می‌کرد تا ایده‌های نوآورانه خود را به مرحله طراحی، ثبت و اجرا برای شرکت در مسابقات برسانند و سرمایه جذب کنند. این اقدامات از سال 2020 تا سال 2023 به‌صورت غیررسمی انجام شد. از سال 2023 پروپوزالی به فدراسیون جهانی ارائه شد که تیم‌های (RIT-Research Innovation Teams) به‌صورت رسمی افتتاح شود و با توجه به تصمیمی که گرفتند، تا 2028 نیز من مدیر این پروژه جهانی هستم.

شفقی خاطرنشان کرد: RIT امروز چهار دفتر فعال دارد. هدکوارتور در ژنو سوسیس، کانادا، دبی و تهران که خدمات را به نوآوران، مخترعان و کسب‌وکارها ارایه می‌دهد تا دغدغه‌هایشان کاهش پیدا کند. با توجه به رشد و توسعه روزافزون هوش مصنوعی در تمام صنایع مختلف و خدماتی که به‌صورت عمومی در حوزه هوش مصنوعی ارائه می‌شود، جای یک هوش مصنوعی کاملا تخصصی در زمینه اختراعات خالی بود؛ به‌خصوص با توجه به اینکه بزرگ‌ترین مشکل در حوزه اختراعات، بحث‌های حقوقی و موضوع مالکیت فکری است.

او ادامه داد: در خصوص دغدغه مالکیت فکری، سازمان ملل متحدد با توجه به مشکلات مالی که مخترعان ممکن است با آنها مواجه شوند، به وکلا در کشورها هزینه پرداخت می‌کند که مخترعان بتوانند اقدامات مربوط به اظهار‌نامه خود را انجام دهند. از این رو ما به این فرصت فکر کردیم که ابزاری ایجاد کنیم تا به‌صورت تخصصی، سریع و دقیق، نه تنها بحث‌های حقوقی بلکه بحث‌های فنی را انجام دهد‌؛ بنابراین ما این فرآیند را در یک موتور پردازش کردیم.

مدیرعامل RIT بیان کرد: از مرحله‌ای که ایده‌ای در ذهن شما است و حتی قبل از ایده، زمانی که احساس نیازی دارید و می‌خواهید به آن پاسخ دهید، RIT Engine اقدامات لازم را به‌صورت 100 درصدی از ابتدا برای شما انجام می‌دهد. این پروژه در مرحله اول از یک سال پیش کار خود را به‌صورت مقدماتی شروع کرد. بیش از 40 نفر در حوزه اختراعات که بیش از 10 پتنت ملی و بین‌المللی داشتند در این مرحله حضور پیدا کردند و پنج مشاور خارجی از ایسلند، کره جنوبی، ژاپن، قطر و ترکیه در این پروژه قرار دادیم تا بتوانند نیازهایی که در این کشورها هست را هم پوشش دهند.

شفقی با اشاره به قابلیت‌های RIT Engine توضیح داد: امروز RIT Engine به 50 زبان زنده دنیا خدمات ارایه می‌دهد. یکی از دغدغه‌های اصلی ما این بود که اکثر ابزارهای هوش مصنوعی که ما به‌دلیل تحریم‌ها مجبور به استفاده از آنها هستیم، در ایران فیلتر هستند؛ درحالی‌که شما برای استفاده از RIT Engine به فیلترشکن نیازی ندارید. این ابزار به کاربران ایرانی متناسب با شرایط ایران خدمات ارائه می‌دهد و کاربران بین‌المللی هم در بستر شرایط خود، خدمات را دریافت می‌کنند.

او ادامه داد: همچنین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما این بود که ممکن بود افراد ایده‌های خود را برای دیگری مطرح کنند و این ایده از آنها به سرقت رود و ثبت شود؛ در حالی که اگر شما اکانت خود را در RIT Engine بسازید، این داده‌ها از ابتدا در این موتور وجود خواهد داشت تا اگر روزی نوآور یا مخترع به جایی رسید که نیاز بود برای اختراع خود نزد مراجع ذی‌صلاح، ادعای مالکیت کند، این داده‌ها با استفاده از ابزارهای RIT وجود دارد تا مسائل حقوقی کاربر حل شود.

مدیر اجرایی فدراسیون جهانی مخترعین خاطرنشان کرد: همچنین یکی از چالش‌های مخترعان این است که نیاز دارند پروژه‌ها و سرچ‌های خود را در اختیار دیگر کاربران قرار دهند. این کار به‌راحتی با استفاده از RIT Engine امکان‌پذیر است. در عین حال در 99 درصد از ابزارهای هوش مصنوعی دنیا، کاربران با این چالش مواجه هستند که چطور باید سرچ کنند؛ یعنی فرآیند جست‌وجو و دریافت جواب در ابزارهای هوش مصنوعی نیز یک دغدغه است اما درRIT به این دغدغه پاسخ داده شده است.

شفقی درباره فازهای انجام‌شده در RIT بیان کرد: دو فاز مقدماتی انجام شد و ما به مرحله تست آلفا رسیدیم. پنج ماه پیش ما تست اولیه خود را در تهران با 88 نفر از سنین و مشاغل مختلف با حداقل سن 12 نفر انجام دادیم. چون یکی از خطوط قرمز ما این است که کاربران باید حداقل 12 سال سن داشته باشند. ماحصل این آزمایش با 88 نفر، بیش از 200 اظهارنامه ثبت اختراع بود که پس از آن، اظهارنامه می‌تواند در سایت ادامه ثبت اختراعات ایران بارگذاری شود تا در نهایت گواهی ثبت اختراع صادر شود. این فرآیند امروز حداقل 4 تا 6 ماه است، اما در RIT Engine این فرآیند کوتاه‌تر است.

او ادامه داد: در فاز دوم و تست فاینال، 44 نفر در شهر شیراز از سنین و مشاغل مختلف شرکت کردند و در حال حاضر بیش از 99.6 درصد خروجی دقیق نسبت به داده‌هایمان داریم. در عین حال طی پنج ماه گذشته بیش از 22 هزار درخواست توسط 132 نفری که در آزمایش‌های ما شرکت کردند، به RIT Engine ارسال کرده و ما بیش از 16 میلیون ریزداده به آنها تحویل دادیم.

مدیر اجرایی فدراسیون جهانی مخترعین خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، سوم آبان 1403، در وی‌کست مرکز نوآوری آزادی رویدادی را با حضور 100 نفر از طیف‌ها و گروه‌های مختلف مخترعین برگزار کرده و موتور هوش مصنوعی RIT Engine را رونمایی خواهیم کرد که پس از آن وارد بازار می‌شود و برای استفاده در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. همچنین اول ژانویه 2025، آپدیت‌هایی برای آن خواهیم داشت.

مدیرعامل RIT درباره درآمدسازی RIT Engine توضیح داد: استفاده از اکانت RIT Engine تا سه روز رایگان است و پس از آن، برای هر کاربر با خرید اکانت پریمیوم، 48 دلار ماهانه خواهد بود. البته با توجه به مسئولیت اجتماعی خود بنا داریم برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم که تا 500 هزار اکانت برای دانش‌آموزان به‌مدت یک سال رایگان باشد. از طرف دیگر با وجود اینکه هنوز محصول ما به‌صورت رسمی لانچ نشده، اما با اسپانسرهایی که جذب کردیم، توانستیم به درآمدزایی برسیم. همچنین پیش‌بینی ما تا انتهای امسال، رسیدن به 1000 کاربر و تا پایان 2025، 5000 کاربر است.

شفقی با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس گزارش بخش مالکیت فکری سازمان ملل متحد، جایگاه امروز ایران در زمینه نوآوری، جزو 50 کشور دنیا است، گفت: کمتر از 1.5 درصد اختراعات در دنیا وارد بازار می‌شوند، زیرا صنایع نسبت به این نوآوری گارد دارند؛ با توجه به سرمایه‌گذاری و خرید تجهیزات، کمتر به خرید نوآوری‌های جدید اقدام می‌کنند. در حالی‌که در حوزه فناوری و انفورماتیک، این اتفاق راحت‌تر رخ می‌دهد.

او در پایان خاطرنشان کرد: طبق آماری که منتشر شده، تا کنون 10 هزار پتنت در کشور ثبت شده که RIT Engine در 960 پتنت نقش و همراهی داشته و این نشان‌دهنده نقش مهمRIT در پیشرفت علم و فناوری ایران است. در یک فضای آزمایشی با به کارگیری متخصصان، RIT Engine می‌تواند از 500 پتنت، 450 پتنت جدید را برای ایران ثبت کند، چون ما مسیر و نیاز را می‌شناسیم. بنابراین RIT Engine می‌تواند نقش مهمی در توسعه و رشد ایران در حوزه نوآوری داشته باشد و ما این توانایی را داریم که آن را به‌عنوان یک محصول ایرانی، به کشورهای دیگر صادر کنیم.

--> اخبار مرتبط