پنج‌شنبه 19 مهر 1403

مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی ادامه خواهد داشت / روند آزادسازی پول های ایران در عراق آغاز شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی ادامه خواهد داشت / روند آزادسازی پول های ایران در عراق آغاز شد

علی باقری گفت: غیر از کره جنوبی فقط در عراق پول هایمان دچار مشکل بود که در تفاهمی که داشتیم روند آزادسازی آن آغاز شده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با حضور در برنامه صف اول در ارتباط با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: در عرصه سیاسی مهم‌ترین ویژگی دولت اولویت داشتن سیاست همسایگی است که به نظرم سیاست همسایگی نقطه شروع و پرش سیاست خارجی دولت است.

وی افزود: مهم‌ترین موضوع در عرصه سیاست خارجی ما نقد کردن و فعال کردن ظرفیت‌های بلا استفاده است. مهم ترین موضوع گذرگاه‌های بین المللی کریدورها چه شمال به جنوب و شرق به غرب است. این باعث توسعه هم در مبادی ورودی بندر چابهار و هم عرصه‌های جاده‌ای و ریلی کشور خواهد شد.

باقری با اشاره به عرصه بین المللی سیاست خارجی دولت سیزدهم ادامه داد: به نظر من مهم‌ترین آن اهتمام دولت برای جای‌یابی بهینه ایران در سازوکار‌های بین المللی برای نقش آفرینی موثرتر ایران به عنوان یک بازیگر فعال در مناسبات و موضوعات بین المللی است.

وی در خصوص سیاست همسایگی دولت گفت: به نظرم نقطه شروع سیاست همسایگی دولت دو مولفه اصلی است که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های گذشته تاکید شده است. این نقطه شروع سیاسی است و یک نقطه هم اقتصادی است. در عرصه سیاسی تاکید رهبر انقلاب بر این بود که باید منطقه را به گونه‌ای سامان دهیم که نیرو‌های بیگانه حضور نداشته باشند و منطقه برای اهالی منطقه باشد.

معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: در عرصه اقتصادی هم تاکید ایشان در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، موضوع اقتصاد درون‌زا و برونگر است. این دو عرصه زیرساخت سیاست همسایگی را شکل می‌دهد. اما سیاست همسایگی خود سه بعد دارد. اول، بعد سیاسی که دولت از ابتدا بر بعد سیاسی اهتمام ویژه‌ای داشت و آن وضوع اهتمام سیاسی میان رهبران و نیز دستگاه‌های مسئول در ایران در کشور‌های همسایه است.

باقری توضیح داد: در عرصه امنیتی که دومین مولفه سیاست همسایگی است، باور دولت این است که امنیت درون زا می‌تواند پایداری امنیت را تضمین کند؛ لذا عدم اتکا به بیگانگان و تعامل هم افزا میان کشور‌های منطقه شرایطی را پدید می‌آورد که این شرایط هم امنیت آفرین است و هم پایدار.

معاون امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: اگر بیگانگان در منطقه دخالت کنند به دلیل اینکه امنیت ایجاد شده در راستای منافع آن‌هاست، این امنیت پایدار نخواهد بود. اما وقتی دولت‌های منطقه خودشان در تعاملی که دارند بتوانند سازوکار‌های امنیتی را تعریف کنند، نهایت این امنیت پایدار خواهند ماند.

باقری ادامه داد: سومین موضوع بحث اقتصاد است. امنیتی پایدار خواهند ماند که در گرو تعاملات درهم تنیده اقتصاد کشور‌های منطقه باشد. یعنی کشور‌های منطقه بجای اینکه به بیرون اتکای اقتصادی داشته باشند، باهم این هم افزایی را داشته باشند و خود به خود این تضمین کننده پایداری امنیت خواهد بود.

معاون سیاسی وزیر خارجه در ادامه در خصوص ویژگی مهم سیاست همسایگی دولت سیزدهم گفت: چه در عرصه سیاسی، امنیتی و اقتصادی یک بازی برد برد برای همه کشور‌های منطقه تعریف می‌شود. همین بازی برد برد است که می‌تواند سیاست همسایگی را پایدار کند. امروز ما می‌بینیم که به یک ثبات پایدار در مناسبات ایران با کشور‌های منطقه دست پیدا کردیم. روندی که در سال گذشته در توافق پکن طی شد، اگر یک روند عادی بود شاید چند سال طول می‌کشید. اما اراده متقابلی که کشور‌ها داشتند یک عقلانیت جمعی را در منطقه حاکم کرد.

علی باقری در ارتباط با مناسبات دوجانبه ایران و عربستان گفت: سفرای دو کشور در آینده نزدیک در تهران و ریاض مستقر می‌شوند و شاید طی دو هفته آینده، این اتفاق بیفتد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اولین نشست هشت کشور حاشیه خلیج فارس در سطح وزیران امور خارجه در شهریورماه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود.

باقری با بیان این که ما در حال حاضر با کشور‌های همسایه، منطقه‌ای و پیرامونی خود تعامل جدی، موثر و هدفمند در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و سیاسی داریم و ایران با ابتکارات دیپلماتیک خود شرایطی ایجاد کرد که در عرصه آزادسازی پول‌ها و تعاملات منطقه‌ای اهداف زیادی خواهانه آمریکا در این عرصه‌ها محقق نشود. باقری همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تاکید کرد من معتقدم که سیاست خارجی یک مسئله ملی است و سیاست خارجی کشور نباید وارد بازی‌های سیاسی داخلی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی