جمعه 28 اردیبهشت 1403

مستطیل سبزی که قرمز شد / «تولید و بیان هنری این حقایق باید انجام شود»

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
مستطیل سبزی که قرمز شد / «تولید و بیان هنری این حقایق باید انجام شود»

شهدای زمین فوتبال روستای چوار ایلام نمونه ای از ناگفته های بسیار هشت سال جنگ تحمیلی است که با زبان هنر روایتگری شده است و عزمی ملی و هنرمندانه می خواهد تا این حقایق بر زمین نماند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دوران دفاع مقدس و جنگ ایران و عراق نکات ناگفته زیادی در دل خود دارد که روایتگری این ناگفته ها زبانی هنرمندانه می خواهد تا تاثیر و شدت جاودانگی آن بیشتر شود. یکی از همین ناگفته ها اتفاق دردناکی است که برای عده ای از جوانان روستای «چوار» ایلام در سال 1365 افتاده است.

مردم این روستا برای اینکه در زمان جنگ روستا را ترک نکنند، در کوه های اطراف روستا چادر می زنند و زندگی عادی خود را ادامه می دهند. در یکی از روزهای تلخ سال 65 وقتی نوجوان ها و جوان های روستا در زمین خاکی روستا در حال فوتبال بازی بودند، بمباران هواپیماهای عراقی اکثر این جوان ها را به شهادت می رساند.

پس از سال ها از گذشت آن حادثه، سال 95 برادران صیدخانی که خودشان اهل همان منطقه ایلام بودند، «فیلم سینمایی مستطیل قرمز» با موضوع بمباران زمین فوتبال چوار را می سازند.

حسین صیدخانی ماجرا را اینگونه تعریف می کند:«من و برادرم حسن از اهالی منطقه چوار در استان ایلام هستیم و سال‌ها دغدغه این را داشتیم که بتوانیم درباره شهدا و فاجعه بمباران زمین فوتبال چوار فیلمی را بسازیم چرا که اکثر خانواده شهدا را از نزدیک می‌شناسیم و در جریان اتفاقات سال 1365 بودیم. من و برادرم با هم کارهای دکوپاژ و کارگردانی را انجام داده‌ایم و مهدی نادری با استفاده از نتیجه تحقیق‌ها، فیلمنامه را به رشته تحریر درآورد.»

مرحوم علیرضا سجادپور تهیه کنندگی این فیلم سینمایی را با سرمایه گذاری حوزه هنری برعهده داشته است و بازیگرانی همچون اندیشه فولادوند، علی اوسیوند، مهدی اسماعیلی، شهربانو موسوی و جمشید جهانزاده در آن ایقای نقش داشته اند.

کسب مدال بلورین و لوح زرین از جشنواره ورزشی میلان ایتالیا، برگزیده جشنواره بین المللی مقاومت و کسب دیپلم افتخار و لوح زرین از جشنواره ملی فانوس از جمله افتخارات این فیلم سینمایی است.

تشکر رهبری از سازندگان مستطیل قرمز

حالا رهبر معظم انقلاب که پیش از این در جریان این فیلم قرار گرفته بودند و خواسته بودند تا این حادثه برای مردم تبیین شود، مجددا در دومین کنگره ملی شهدای ورزشکار با اشاره به فیلم «مستطیل قرمز» و تشکر از برادران صیدخانی برای ساخت این فیلم، تاکید کردند که بیان حقایق با آثار هنری کار لازمی است که باید با قوت انجام شود.

مقام معظم رهبری در این خصوص می فرمایند:«قصد داشتم از سازندگان فیلم مستطیل قرمز (با اینکه فیلم را ندیدم) تشکر کنم. این کار یعنی تولید هنری و بیان هنری این حقایقی که گفتید، مهم است و باید انجام بگیرد و شنیدم که در تلویزیون نیز برای برخی از قهرمان های شهید کارهایی ساخته شده است؛ به هرحال این کار مهمی است و باید دنبال شود.»

به گفته معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران مطابق آمار این بنیاد «300 شهید در کشورمان در دوره های مختلف و در گرایش های ورزشی صاحب عناوین قهرمانی بوده اند» که جا دارد هنرمندان کشور با قلم، دوربین و دستان هنرمند خود زندگی این قهرمانان شهید را برای ثبت در دل تاریخ، رواتگری کنند.

بیشتر بخوانید؛

اجرای اولین تعزیه در بین الحرمین

مستطیل سبزی که قرمز شد / «تولید و بیان هنری این حقایق باید انجام شود» 2