جمعه 7 اردیبهشت 1403

مهمترین اخبار کرمان در هفته گذشته

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مهمترین اخبار کرمان در هفته گذشته

کرمان - ایرنا - سفر استاندار کرمان به شهرستانهای رفسنجان و انار و برداشت 600 هزار تن محصول باغی، از مهمترین اخبار استان کرمان در هفته گذشته محسوب می‌شود.

سفر استاندار کرمان به شهرستانهای رفسنجان و انار 

استاندار کرمان روز سه شنبه 18 آذر طی سفر یک روزه به شهرستان های رفسنجان و انار سفر کرد و ضمن بازدید از طرح های عمرانی و صنعتی، چند طرح نیز توسط وی افتتاح شد.

با حضور علی زینی وند کارخانه بسته بندی خشکبار در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با 100 میلیارد ریال اعتبار و اشتغالزایی 70 نفر به بهره برداری رسید.

استاندار کرمان به همراه معاون عمرانی و نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس همچنین از شرکت سرمایه گذاری ایران و چین در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان به عنوان بزرگترین واحد تولیدی ارز دیجیتال قانونی کشور با 54 هزار دستگاه ماینر و کارخانه کاشی و سرامیک فخار برلیان شهرک صنعتی این شهرستان بازدید کرد.

زینی وند عصر سه شنبه با شرکت در نشست هم اندیشی و بررسی مشکلات فعالان اقتصادی شهرستان های رفسنجان و انار گفت: به تمام سرمایه گذارانی که پای کار هستند و طبق قانون عمل می کنند، اطمینان می دهم که در سریع ترین زمان ممکن و حداقل بازه زمانی مجوز آنها را صادر خواهد شد.

وی تاکید کرد: اشتغال حرف و اولویت اول ما در استان است و در صدور مجوز به طرح های اشتغالزیی بالا تسریع انجام می شود، اما این به معنای حمایت از افرادی که نقص پرونده دارند نیست.

استاندار کرمان تصریح کرد: برخی صنایع و معادن در بانک های خارج از استان سپرده گذاری می کنند که با این امر مخالف هستیم و صنایع باید بخش بزرگی از منابع مالی خود را به داخل استان منتقل و سپرده گذاری کنند.

این نشست با حضور نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه رفسنجان و جمعی از مسئولان شهرستان های رفسنجان و انار در تالار اجتماعات دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان برگزار شد و تعدادی از فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی شهرستان های رفسنجان و انار مشکلات خود را مطرح کردند که استاندار کرمان دستورات لازم را برای حل موانع فعالیت آنها صادر کرد.

زینی وند همچنین در بدو ورود به شهرستان انار با حضور در امامزاده صالح (ع) به شهدای این شهر با اهدای گل و نثار فاتحه به مقام شهیدان انار ادای احترام کرد.

استاتدار کرمان سپس از 2 پروژه در حال اجرا شامل بیمارستان ولیعصر (عح) این شهر و تقاطع غیر همسطح و نیز شهرک صنعتی انار و کارخانه تولید سیم و کابل پیشرو بازدید کرد و در جریان پیشرفت های این طرحها قرار گرفت و از پیگیری اختصاص بودجه برای تکمیل ساختمان بیمارستان انار خبر داد.

9 هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی کرمان واگذار شد

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در آیین واگذاری 136 واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی استان کرمان گفت: طی هفت سال گذشته، تعداد 9 هزار واحد مسکونی به مددجویان زیر پوشش سازمان در این استان واگذار شده است.

عباس صادق زاده افزود: در واگذاری منزل به مددجویان رتبه نخست کشور را داریم و امسال نیز تعداد 700 واحد مسکونی در تعهد بهزیستی بود که تاکنون 500 واحدآن واگذار شده است و 200 واحد آن نیز در مراحل پایانی ساخت قرار دارند.

وی تاکید کرد: بیشترین تعداد واگذاری این منازل در جنوب استان بود که این موضوع به دلیل درصدبالای معلولیت در جنوب کرمان است.

افتتاح بزرگترین پایگاه اطفای حریق در جنوبشرق کشور در سال 1400

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه بازدید از بزرگترین پایگاه اطفا حریق جنوب کشور در شهرستان رابر گفت: بزرگترین پایگاه اطفا حریق جنوب‌شرق کشور در شهرستان رابر تا اوایل خرداد ماه سال 1400 تجهیز و به بهره‌برداری می‌رسد و این پایگاه به نام سردار دل‌ها نامگذاری خواهد شد.

مسعود منصور افزود: سیاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر پیشگیری است و تلاش همه بر این است با اعمال 2 شیوه حریق اتفاق نیفتد.

2 قطعه شی تاریخی توسط بانوی جیرفتی به میراث فرهنگی کرمان اهدا شد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی.، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از اهدای 2 قطعه شی تاریخی توسط بانوی اهل شهرستان جیرفت به پایگاه حفاظتی دقیانوس خبر داد.

سرهنگ سید علی حسینی افزود: قدمت این 2 قطعه شی به دوره تاریخی برمی گردد که توسط این بانو به پایگاه حفاظتی دقیانوس واقع در شهرستان جیرفت تحویل داده شده است.

وی بیان کرد: این اشیا که شامل 2 ظرف سفالی می شود برای نگهداری به مخزن اموال فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تحویل داده خواهد شد.

پوستر رویداد ملی تئاتر سردار آسمانی در کرمان رونمایی شد

پوستر رویداد ملی تئاتر سردار آسمانی شهید حاج قاسم سلیمانی روز چهارشنبه با حضور جمعی از مسئولان در سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان رونمایی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این آیین گفت: در این رویداد 25 استان شرکت خواهند کرد که میزبان بخش خیابانی این جشنواره شهر رفسنجان، بخش تئاتر صحنه ای شهر سیرجان و میزبان اختتامیه وبخش نمایشنامه ای این جشنواره شهر کرمان خواهد بود.

محمدرضا علیزاده افزود: این برنامه شامل سه بخش نمایشنامه نویسی، تئاتر خیابانی و صحنه می باشد که از آثار ارسالی به جشنواره تعداد 199 تئاتر خیابانی، 65 تئاتر صحنه ای و 82 مورد نمایشنامه ارسال شده است.

از بین آنها 75 مورد تئاتر خیابانی، 13 مورد تئاتر صحنه و 10 مورد نمایشنامه نویس به مرحله نهایی رسیده اند، از این حیث در مرحله نهایی این جشنواره 15 تئاتر خیابانی، پنج تئاتر صحنه ای و 10 نمایشنامه انتخاب خواهند شد، از بین 10 نمایشنامه به پنج نمایشنامه جایزه تعلق می گیرد و پنج نمایشنامه دیگر چاپ و تکثیر می شوند.

برداشت 600 هزارت محصول از باغات استان کرمان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در سالجاری زراعی 600 هزارتن انواع محصول به ارزش تقریبی 20هزار میلیاردتومان از باغات این استان برداشت شده است.

محمد رضا پور خاتون افزود: امسال حدود 110 هزار تن پسته، 152 هزار تن خرما و 126 هزار تن انواع مرکبات از باغات استان محصول به دست آمده است.

وی با بیان اینکه 315 هزار هکتار سطح زیر کشت باغات استان است، تصریح کرد: محصولات باغی استان کرمان علاوه بر بازارهای داخلی به کشورهای زیادی در جهان صادر می شود که ارز آوری قابل توجهی برای کشور دارد.

باران بیش از 127میلیارد تومان خسارت در جنوب‌کرمان برجا گذاشت

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: بارش باران 127 میلیارد و 475 میلیون تومان خسارت به بخش کشاورزی این منطقه وارد کرد و بیشترین خسارت‌ها به بخش کشاورزی شهرستان‌های جیرفت و منوجان وارد شده است.

سعید برخوری با بیان اینکه به مزارع، باغ‌ها، دام و منابع آبی این مناطق خسارت وارد شده است، افزود: خسارات شامل 860 هکتار زمین زراعی، یکهزار و 40 هکتار باغ و پنج راس دام بوده است.

وی تاکید کرد: سیلاب همچنین به منابع آبی این منطقه شامل خطوط انتقال آب، چاه‌ها، سیل‌بندها و قنوات خسارت وارد کرد.

چهار کشته در سقوط پراید از روی پل در شهر گلباف 

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کرمان از سقوط یک دستگاه سواری پراید از یک پل در گلباف از توابع شهرستان کرمان و کشته شدن چهار سرنشین این خودرو خبر داد.

سید محمد صابری افزود: چهار نفر از سرنشینان شامل سه مرد و یک زن به علت شدت جراحات وارد شده در دم جان باختند.

وی بیان کرد: 2 مصدوم دیگر این حادثه 2 دختر بچه سه و هشت ساله بعد از انجام اقدامات درمانی اولیه توسط تیم های فوریت های پزشکی به بیمارستان شهید باهنر کرمان منتقل شدند.

راه اندازی فروشگاهی در کرمان که همه کارکنانش معلول است

معاون مشارکتهای سازمان بهزیستی استان کرمان در حاشیه آغاز به کار این فروشگاه در جمع خبرنگاران گفت: با پیگیری های انجام شده تعداد 20 نفراز مددجویان کم شنوا و ناشنوای تحت حمایت بهزیستی استان در قسمت‌های مختلف این فروشگاه مشغول به کار شدند.

محمد علی محمدی افزود: این فروشگاه به همت یکی از خیرین این استان راه اندازی شده که تمام کارکنان آن از افراد دارای معلولیت است.

وی تاکید کرد: با توجه به سیاست‌های توانمندسازی مددجویان در سطح کشور امتیازات ویژه ای از قبیل اعطای تسهیلات ارزان قیمت، پرداخت بیمه سهم کارفرما و جبران کارایی کم توانی تا سقف 50 درصد برای کارفرمایانی که از مددجویان بهزیستی به عنوان نیرو کار استفاده می کنند در نظر گرفته شده که در همین راستا با همکاری موسسه خیریه رعد کرمان و خیرین این مددجویان در مرکز خرید نوبنیاد به کار گرفته شده اند.

رویداد سالانه هنرهای سنتی در کرمان برگزار می‌شود

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از برگزاری نخستین رویداد دو سالانه صنایع دستی و هنرهای سنتی با حضور هنرمندان سراسر استان خبر داد.

کاظم حسین زاده افزود: این رویداد با هدف معرفی بیشتر هنرهای دستی و سنتی و پرداختن به قابلیت های هنری و اقتصادی به مدت یک ماه در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: طراحی و نقاشی سنتی، میناکاری، سازهای سنتی، بافته های داری و غیرداری، نساجی و پوشاک سنتی، چرم، سفال، سنگ، فلزکاری و غیره از جمله صنایع و هنرهایی است که در این رویداد حضور دارند.

*س_برچسب‌ها_س*