چهارشنبه 18 مهر 1403

مواسات بایستی به یک گفتمان در جامعه تبدیل شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مواسات بایستی به یک گفتمان در جامعه تبدیل شود

کرج - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج با بیان اینکه موضوع مواسات به زمان خاصی اختصاص ندارد، گفت:‌این حرکت بایستی به یک گفتمان در جامعه تبدیل شود.

آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی شامگاه چهارشنبه در سومین مرحله رزمایش کمک مومنانه استان البرز که در مصلای نماز جمعه کرج برگزار شد، افزود: بایستی مواسات در جامعه را به انواع مختلف مواسات اقتصادی، نظامی، قضایی، علمی و تعلیم و تربیت در فرهنگ دینی خود جای دهیم.

وی اظهار داشت: امسال فرصت دیگری برای بندگی خدا شکل گرفت تا اهل ایمان کمک های مومنانه خود را بیشتر و هدفمندتر به جا آورد و منظره و صحنه بدیعی را جلوه گر باشند ونشان دهند.

وی گفت: این حرکت عظیم مردمی به دنیا نشان داد که فرهنگ غنی اهل بیت (ع) چه مقدار می تواند به جهات انسانی بشر توجه داشته باشد و تربیت شدگان این مکتب به بعد انسانی و حقوق انسان ها چگونه ملتزم شوند.

امام جمعه کرج افزود: مکاتب دیگر شعار می دهند و صحبت ش را می کنند ولی در مقام عمل و اقدام، شیعه مکتب اهل بیت جلوتر هستند.

وی با بیان اینکه بیشتر خدمات و کمک ها در این دوره، کمک های مردمی بوده، اظهار داشت: دستگاه هایی همچون سپاه، کمیته امداد و آستان قدس رضوی به کمک مردم آمدند و کمک ها را سازماندهی کردند تا به دست افراد نیازمند واقعی برسد.

وی بیان داشت: ریشه اصلی این کار مردمی بوده و این حرکت عظیم و این تصویر به رخ کشیده شده یک گوشه ای از کوه یخی بزرگی است که ریشه این کوه در اعماق ایمان مردم و پیکره اعتقادی مردم قرار گرفته است.

آیت الله حسینی همدانی گفت: اگر این حرکت ها بعد معرفتی و ریشه ایمانی وعلمی نداشته باشد بعد از یک مدت فراموش و یا عادی می شود و از بین می رود.

وی افزود: این حرکت ها حرکتی هایی است که از دید معرفت انجام می شود لذا وظیفه ما این است که ریشه های معنوی و معرفتی آن را بیان کنیم.

امام جمعه کرج ادامه داد: امام صادق (ع) فرمودند که «با کمک کردن و همکاری کردن به برادرانتان و مواسات داشتن به خداوند نزدیک می شوید»، یعنی یکی از راه های تقرب به خداوند است.

وی خاطرنشان کرد: مواسات در حالیکه ساده است ولی یکی از سخت ترین کارهاست که نیاز به فرهنگ سازی و گفت و گو دارد تا ریشه دار شود.

وی اضافه کرد:‌امام صادق (ع) همچنین فرموده اند که «خداوند از میان انسان هایی که آفریده گروهی را گلچین کرده برای گره گشایی شیعیان ما هر چند اندک و اگر توانستید سعی کنید از این گروه باشید».

نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: مواسات یک نعمت است و باید آن را قدر بدانیم و یکی از نعمت هایی است که به واسطه کرونا به وجود آمده و این ویروس فرصتی را به وجود آورده و در اختیار مردم قرار گرفت و مواسات یکی از نعمت های خداوند است که همه از آن بهره مند نمی شوند.

وی افزود: امام حسین (ع) می فرمایند «از این نعمت دلگیر نشوید که در این صورت این نعمت برای شما نقمت می شود و به غیر شما منتقل می شود».

امام جمعه کرج با بیان اینکه هیچ چیزی در دین ما اهمیتش بالاتر از ولایت نیست که اصل محوری دین ماست، اظهار داشت: ولایت دو رکن دارد که یکی از ارکان آن پیوند و ارتباط با خداوند و رکن دیگر آن رابطه ولایت مداران و افراد جامعه با همدیگر و مواسات است.

وی ادامه داد: با مواسات تمرین یاری حضرت حجت (عج) را می کنیم.

وی گفت:‌همچنین حضرت علی (ع) فرمودند که شیعیان ما را با 2 خصلت آزمایش کنید که اگر بود شیعه ما هستند و اگر نبود ادعای شیعه دارند که یکی از آن ها مداومت بر نماز خواندن و دوم مواسات است.

آیت الله حسینی همدانی با اشاره به اینکه این رزمایش برای امت آخر زمان فضایلی در پیش دارد، افزود: به دنبال تشکیل دولت اسلامی هستیم و این مسیری که طی می شود، بیانیه گام دوم و حرکت تمدن سازی که از اول انقلاب شروع شد و حرکت ما به سمت تمدن نوین اسلامی و جامعه امام زمان هست لازمه اش این حرکت ها است.

در سومین مرحله رزمایش مواسات در استان البرز 50 هزار بسته معیشتی تهیه و در اختیار نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا قرار گرفت.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*