دوشنبه 9 مهر 1403

میزان آمادگی نهادهای امدادی برای مواجهه با زلزله احتمالی تهران بررسی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
میزان آمادگی نهادهای امدادی برای مواجهه با زلزله احتمالی تهران بررسی شد

تهران - ایرنا - پنجمین جلسه ستاد مدیریت بحران استان تهران به بررسی میزان آمادگی دستگاه‌های مختلف این استان برای مواجهه با زلزله احتمالی اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، زلزله 5.1 ریشتری 19 اردیبهشت در تهران، مسئولان حاضر در پایتخت را در سطوح مختلف ملی، استانی و شهری به این تکاپو انداخت که پیش از مواجهه با بحران، علاج واقعه قبل از وقوع کنند.

از همین رو طی یک ماه گذشته برای سومین بار، جلسه ای را با موضوع زلزله تهران برگزار کرد تا میزان آمادگی این استان برای مواجهه با چنین رویداد طبیعی را بسنجد.

استانداری، مدیریت بحران، شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی، شرکت آب و فاضلاب، شرکت آب منطقه ای و هلال احمر از جمله دستگاه هایی بودند که در این نشست به بیان میزان آمادگی وضعیت و عملکرد خود پرداخته و چالش های پیش رو را بررسی کنند.

استاندار تهران در همان ابتدای جلسه اعلام کرد که ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان وضعیت ویژه ای دارد و در این میان پایتخت نیز به سبب برخورداری از جمعیت قابل توجه، زیر ساخت های اساسی و اهمیت سیاسی آن در موقعیت خاصی قرار گرفته است.

انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه در قانون جدید مدیریت بحران کشور، وظایف تمامی دستگاه ها به دقت مشخص شده است و از این پس می توان متناسب با آن سراغ بخش های مسئول رفت، تاکید کرد: در جریان مقابله و مدیریت ویروس کرونا، ثابت شد که ایران از نظر علمی و نیروهای انسانی کمبودی نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته ندارد و می تواند با مدیریت درست و هم افزایی همه بخش ها به نتایج قابل قبولی دست یابد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران نیز در ادامه همین جلسه مهمترین چالش پیش روی این استان برای مواجهه با حادثه ای همچون زلزله را جستجو و نجات اعلام کرد و گفت: از سوی دیگر باید متوجه بود که آنچه که برای این موقعیت بحرانی نیاز دارید بسیار فراتر از آن اقلام ذخیره شده کنونی است.

شاهین فتحی یکی دیگر از مسئولیت های این سازمان را ارائه آموزش همگانی برای آمادگی در برابر بلایای طبیعی برشمرد و به آگاهی پایین شهروندان تهرانی نسبت به مخاطرات و نحوه مواجهه با آن اشاره کرد.

اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری تهران نیز در ادامه به فعالیت های تخصصی دستگاه های زیر مجموعه این دستگاه اشاره کرد و از آماده بودن 25 هزار قطعه قبر در مواقع بحرانی خبر داد.

وی به آمادگی نیروهای این سازمان با 200 دستگاه آمبولانس، آماده سازی 2 سوله به مساحت 2 هزار و 582 متر مربع اشاره کرد و افزود: نیروهای آتش نشانی تهران نیز علاوه بر آماده باش 24 ساعته، از تجهیزات روز برخوردار هستند و چندین مانور بزرگ شبانه را نیز سپری کرده اند.

سید مجتبی حسینی معاون سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران نیز در ادامه به نصب دستگاه های قطع آنلاین شبگه گاز شهری پایتخت اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های شتاب نگار برای واکنش سریع در مواقع بحرانی نیز نصب شده اند که می تواند به سرعت به محض مواجهه با حادثه ای همچون زلزله، در اسرع وقت نسبت به متوقف سازی قطارهای مترو در نخستین ایستگاه، اعلام آماده باش به 131 ایستگاه آتش نشانی و قطع شبکه گاز شهری اقدام کند.

وی این نوید را نیز داد که آماده عقد قرارداد همکاری با موسسه ژئوفیزیک برای به روز رسانی دستگاه های شتاب نگار هستند تا به این طریق ایران با برخورداری از چنین فناوری، به جمع 10 کشور دارنده این تکنولوژی در جهان اضافه شود.

حسینی به آماده سازی نقشه های راه های اضطراری پایتخت اشاره کرد و ادامه داد: خودروهای امدادرسان می توانند در شرایط اضطراری در این مسیرها تردد کنند بدون آنکه معطل و گرفتار ترافیک سطح شهر باشند و در جریان زلزله 19 اردیبهشت این مسیرها در بزرگراه های همت و چمران نیز آزموده شد.

معاون سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در خصوص اقدامات شهرداری برای بافت فرسوده گفت: ساکنان این مناطق به آسانی به سمت نوسازی این منازل مسکونی نمی روند از همین رو شهرداری اجرای برنامه مقاوم سازی ساختمان ها را در پیش گرفته است.

محمدرضا احمدی نصب قائم مقام شرکت آبفای استان تهران مسئول دیگری بود که در این جلسه سخن گفت و بزرگترین معضل پایتخت در زمان زلزله را موضوع توزیع آب اعلام کرد.

وی افزود: مخازن آب در مناطق بالای خیابان انقلاب پیش بینی شده اند، اما برای پایین خیابان انقلاب که تراکم جمعیتی بیشتری را نیز دارد، چنین مخازنی را نداریم.

احمدی نصب از پیش بینی و شناسایی 374 نقطه برای ایجاد مخازن ذخیره آب با همکاری شهرداری تهران خبر داد و خاطرنشان کرد: اعتبار مورد نیاز برای احداث این مخازن 600 میلیارد تومان است که شهرداری پایتخت از مهر سال 98، شروع به تامین اعتبارات مقتضی کرده است.

مقائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه در مجموع تا پایان امسال 102 مخزن با ظرفیت 100 تا 200 هزار لیتر آماده و اجرا می شود، گفت: تا سال 1403 ظرفیت آبرسانی اضطراری پایتخت را کامل می کنیم.

وی به خرید سه دستگاه شیر قطع اضطراری از ژاپن اشاره کرد و اظهارداشت: با کمک شرکت های دانش بنیان توانستیم این فناوری را بومی سازی کنیم و اکنون بناست شیرهای قطع اضطراری بومی بر روی شبکه آب شهری استان تهران نصب شود.

احمد علی قربانیان معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان تهران نیز این جلسه را با این نگرانی ادامه داد که یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب ظرفیت کنونی مخازن سدهای تهران است و این میزان آب برای بلند مدت پاسخگوی نیاز ساکنان این استان نیست.

وی تاکید کرد: سدهای این استان مقاومت لازم را طبق استانداردهای جهانی برای مواجهه با زلزله های بالای پنج ریشتر دارد.

دکتر علی بیت الهی مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در ادامه این جلسه گفت: 254 سایت استراتژیک در تهران بر روی گسل های موجود در استان تهران ساخته شده است.

بیت الهی 16 بیمارستان را یکی از این سایت های استراژیک اعلام کرد و ادامه داد: مهمترین اولویت ساختمان ها در استان تهران، مربوط به بافت فرسوده است با این وجود بیش از 100 برج بالای 50 طبقه و 54 برج بالای 12 طبقه وجود دارد که باید از نظر مصالح و استانداردهای آتش نشانی ارزیابی و بازنگری شوند.

وی قنوات تهران را بدون صاحب معرفی کرد و خواستار ورود سازمان فضای سبز شهرداری برای نگهداری و صیانت از این قنوات شد.

بیت الهی تصریح کرد: اطراف گسل مشا 351 مورد ویلا سازی شده است که باید این مسابقه بی امان ویلاسازی به سرعت متوقف شود.

در نهایت استاندار تهران برای جمع بندی این جلسه مهمترین و موثرترین فاکتور در مدیریت بحران و زلزله احتمالی را همراه سازی مردم برشمرد و آنان را دارای مهمترین نقش برای مواجهه با هر نوع رویدادی معرفی کرد.

محسنی بندپی وجود سه هزار و 200 هکتار بافت فرسوده با یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت ساکن، مهمترین برنامه ساماندهی پیش از مواجهه با زلزله برشمرد و تاکید کرد: باید به همان میزان که به پایتخت برای ساماندهی در جریان بحران اهمیت می دهیم به شهرستان های تهران نیز که نزدیک به 6 میلیون نفر ساکن دارند، اهمیت داد و برای آنها برنامه ریزی کرد.

*س_برچسب‌ها_س*