یک‌شنبه 15 مهر 1403

نخبگان عراق: ارسال محموله سوخت ایران به ونزوئلا سیلی بزرگ به آمریکا بود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نخبگان عراق: ارسال محموله سوخت ایران به ونزوئلا سیلی بزرگ به آمریکا بود

بغداد - ایرنا - تعدادی از شخصیت های سیاسی و صاحب نظران عراقی از اقدام تحریم شکنانه جمهوری اسلامی ایران در ارسال محموله سوخت به ونزوئلا ابراز خرسندی کرده و خواهان پیروی دیگر کشورها از جمله عراق از این اقدام ایران برای بی اثر کردن تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا شدند.

رییس کنگره ملی کردهای فیلی عراق در این خصوص با انتشار بیانیه ای خواهان تبعیت جامعه جهانی از این اقدام جمهوری اسلامی ایران در پایان دادن به اقدامات تحریمی و محدودیت های اقتصادی یکجانبه آمریکا علیه دیگر کشورها شده است.

«طارق المندلاوی» در این بیانیه که نسخه ای از آن امروز یکشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، گفته است: جامعه جهانی اینک بیش از هر زمان دیگر نیازمند همبستگی برای مقابله با سیاست های یکجانبه گرایی آمریکا است زیرا این سیاست ها باعث شده تا اقتصاد جهانی، اسیر باورهای غلط کاخ سفید شود.

وی اضافه کرد: اقدامی که جمهوری اسلامی ایران در همبستگی با ونزوئلا نشان داده، گامی است که شایسته تقدیر و پیروی از دیگر کشورهایی است که مخالف سیاست های واشنگتن هستند.

در این بیانیه تاکید شده است که جهان آزاد باید در قبال اقدامات تحریمی آمریکا که می توان آن را تروریسم علیه دیگر کشورها و جنبش های آزادیخواهانه دانست، موضع جدی اتخاذ کند.

در این راستا رییس مرکز «العراق» برای مطالعات راهبردی، در این خصوص 13 دستاورد مهم از ابعاد مهم سیاسی و راهبردی ارسال محموله سوخت ایران به ونزوئلا و شکستن تحریم های یکجانبه آمریکا برشمرده است.

«محمد صادق الهاشمی» در یادداشتی کوتاه که در برخی سایت های خبری عراقی منتشر شده تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای تمامی ملت ها به ویژه ملت های مسلمان ثابت کرد که در حمایت از متحدانش جدی است.

به گفته وی، ایران نشان داد که بعد از شهادت سپهبد سردار قاسم سلیمانی قویتر از گذشته است همان طور که این کشور بعد از رحلت امام خمینی (ره) و تحت رهبری حضرت آیت الله خامنه ای قویتر شد، زیرا ایران یک انقلاب است و نه جنبش.

این تحلیلگر برجسته سیاسی عراق افزوده است که جمهوری اسلامی ایران با ارسال نفتکش های خود به ونزوئلا درس مهمی به سعودی ها داده و آن اینکه قادر به حفظ امنیت خلیج فارس است.

اقدام تحریم شکنانه ایران همچنین مورد توجه برخی از روزنامه نگاران عراقی قرار گرفته است.

«عبدالخالق الفلاح» در این خصوص در یادداشتی با عنوان «ایران - ونزوئلا؛ پنج کشتی با محموله چالش» نوشته است: با ارسال این نفتکش ها، روابط ایران و ونزوئلا در برابر واشنگتن وارد مرحله پیشرفته تری شده است.

در این خصوص نیز «سامی جواد کاظم» دیگر روزنامه نگار برجسته عراقی در یادداشتی با عنوان «چه کشورهایی به ایران و ونزوئلا می پیوندند» نوشته است: آنچه ونزوئلا را با ایران به هم پیوند داده نه اشتراک دین و نه مذهب بلکه انسانیت است.

وی اضافه کرده است که شاید این نفتکش های پنجگانه که حامل فراورده های نفتی و پاره ای قطعات یدکی پالایشگاه های نفتی هستند نتواند تحول در اقتصاد ایران ایجاد کند اما بی شک سیلی بزرگی به قلدری آمریکا است.

جواد کاظم یکی از دستاوردهای مهم تبادل این محموله انرژی بین ایران و ونزوئلا جایگزین کردن طلا به جای دلار عنوان کرده و از عراق و کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی خواسته است که با تبعیت از این سیاست ایران و ونزوئلا در تعاملات تجاری فی مابین، اقتصاد کشورهای خود را از زیر سلطه دلار آمریکایی خارج کرده و به ارزهای دیگر در تعاملات شان روی بیاورند.

اقدام تحریم شکنانه جمهوری اسلامی ایران در بین افکار عمومی عراق نیز بازتاب گسترده به دنبال داشته و در این راستا برخی از کاربران عراقی با هشتگ هایی تحت عنوان «#ایران_تکسر_الحصار» (ایران تحریم ها را می شکند) و «#ایران_فنزویلا» از این اقدام جسورانه ایران ابراز خرسندی کرده اند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*