دوشنبه 28 خرداد 1403

نگاهی به امضاءکنندگان دفتر یادبود شهید رئیسی در روسیه

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
نگاهی به امضاءکنندگان دفتر یادبود شهید رئیسی در روسیه

با نگاهی به دلنوشته‌های مقامات بلندپایه روسی، که طی دو روز در دفتر یادبود شهدای سانحه بالگرد به ثبت رسید، ثمرات دیپلماسی عزت و اقتدار، سیاست خارجی متوازن و نگاه به همسایگان، آشکار شد.

به گزارش مشرق، با نگاهی به دلنوشته‌های مقامات بلندپایه روسی و نیز سفرا، وابستگان نظامی و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی ده‌ها کشور جهان، که طی دو روز در دفتر یادبود شهدای سانحه بالگرد به ثبت رسید، ثمرات دیپلماسی عزت و اقتدار، سیاست خارجی متوازن و نگاه به همسایگان، آشکار شد.

دفتر یادبود رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی‌، شهید حسین امیرعبدالهیان و دیگر شهدای همراه در سانحه بالگرد که طی 2 روز در تالار تشریفات سفارت ایران گشوده ماند، دلنوشته‌هایی را به ثبت رساند که از عمق اعتبار و احترام کشورهای جهان نسبت به جمهوری اسلامی ایران حکایت می‌کند.

بسیاری از سفرای پنج قاره جهان، شخصیت‌های برجسته سیاسی، نظامی، فرهنگی و مذهبی روس و نیز اندیشمندان و دانشگاهیان، این اعتبار را ناشی از دیپلماسی مقتدرانه‌ای می‌دانستند که در دولت آیت‌الله رئیسی طراحی و شهید امیرعبدالهیان با تلاش و تدبیر فراوان، آنرا به پیش برد.

در حالی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، رئیس مجلس دوما را به نمایندگی از دولت و ملت کشورش برای ارسال پیام تسلیت عمیق محضر رهبر معظم انقلاب و مردم ایران، راهی تهران کرد، در مسکو نیز وزرای کابینه، نمایندگان رئیس جمهور، مقامات مجلس دوما و شورای فدراسیون، روسای احزاب و گروه‌های سیاسی، شخصیت‌های برجسته مذهبی و اندیشمندان و دانشگاهیان با حضور در محل اقامت سفیر کشورمان، ضمن اهداء گل و امضاء دفتر یادبود شهدا، مراتب تسلیت خود را ابراز کردند.

در روز اول این رویداد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، با حضور در تالار تشریفات سفارت کشورمان دفتر مذکور را امضا کرد.

علاوه بر آن مقام‌های مختلف دولتی روسیه از جمله «کنستانتین کاساچوف»، معاون شورای فدراسیون، «الکساندرباباکوف»، معاون دومای دولتی، «ایگور زوبوف»، معاون وزیر کشور، «دریادار زادورین»، نماینده وزیر دفاع، تنی چند از نمایندگان دومای روسیه، نماینده استاندار تومسک و جمعی از شخصیت‌های مذهبی و علمی از جمله نماینده آیت الله سیستانی در روسیه، ایران‌شناسان و اساتید دانشگاه‌های روسیه برای امضای دفتر یادبود در محل رزیدانس سفارت حاضر شدند.

در این مراسم همچنین کشورهای تونس، بنین، قطر، کره جنوبی، سیرالئون، آذربایجان، اکوادر، ویتنام، اندونزی، اردن، کامبوج، اریتره، پاناما، قزاقستان، عراق، پاکستان، موریتانی، لبنان، برزیل، فلسطین، ارمنستان، تاجیکستان، امارات، فلیپین، الجزایر، سوریه، تایلند، اندونزی، بولیوی، ترکیه و سودان در سطح سفیر و کشورهای هند، گینه، کنیا، مصر، چین، بورکینافاسو و کلمبیا نیز در سطح نمایندگان سیاسی یا وابستگان نظامی در این مراسم حضور پیدا کرده و ضمن ادای احترام، دفتر یادبود مذکور را امضا کردند.

در دومین روز از آیین گشایش دفتر یادبود به یاد شهدای سانحه سقوط بالگردِ حامل شهید رئیسی، شهید امیرعبداللهیان و همراهان ایشان در سفارت مسکو، نیز جمعی از مقام‌های دولتی روسیه از جمله «ایگور لویتین» دستیار و نماینده ویژه رئیس جمهور، «آندره فورسنکو» دستیار علمی رئیس جمهور، «رومن استاروایت» وزیر حمل و نقل، «شیخ راویل عین الدین» مفتی اعظم روسیه، «ورونیکا نیکیشینا» رئیس مرکز صادرات روسیه، «کنستانتین زاتولین» معاون دوما و رئیس مرکز همگرایی کشورهای مشترک‌المنافع، «یوگنی پریماکوف» رئیس مرکز همکاری‌های علمی، نمایندگانی از دومای روسیه، اعضای حزب جبهه مردمی روسیه، معاون ازبر بانک، نمایندگان مجمع جهانی اهل بیت، مفتی منطقه اورال، نمایندگان دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های اقتصادی با حضور در اقامتگاه سفارت جمهوری اسلامی ایران، با اهدای گل و امضای دفتر یادبود به شهدای این حادثه ادای احترام کردند.

در سطح دیپلماتیک نیز سفرای کشورهای پرو، ایرلند، سوئیس، اوگاندا، قطر، بلژیک، ویتنام، موزامبیک، تانزانیا، بلاروس، نیکاراگوئه، مالی، سفیر لائوس و نمایندگان و وابستگان نظامی کشورهای قزاقستان، غنا، ونزوئلا، کره شمالی، الجزایر، اسپانیا، عراق، لیبی، صربستان، بلاروس، سنگال و مغولستان نیز در این آیین شرکت کرده و به یاد شهدای این سانحه دفتر یادبود را امضا کردند.

منبع: تسنیم