شنبه 8 اردیبهشت 1403

هشدار مدیریت بحران؛ ضرورت پرهیز از سفر غیرضروری و تردد در بستر رودخانه‌ها

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
هشدار مدیریت بحران؛ ضرورت پرهیز از سفر غیرضروری و تردد در بستر رودخانه‌ها

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به صدور هشدار نارنجی و قرمز در 24 استان از مردم خواست از سفر غیرضروری پرهیز کنند.

حسین ظفری درباره هشدار سطح قرمز و نارنجی هواشناسی برای روز‌های سه شنبه 29 اسفند 1402 و چهارشنبه اول فروردین 1403 در برخی از استان‌های کشور گفت: در استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، لرستان هشدار قرمز و همچنین استان‌های مرکزی، قم، سمنان، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، فارس، اردبیل، گیلان، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، قزوین، تهران، البرز، همدان، مازندران، بوشهر، گلستان و خراسان شمالی (24 استان) هشدار نارنجی اعلام شده است.

وی از آماده باش کامل در استان‌های سطح قرمز خبر داد و افزود: مرخصی اعضای ستاد مدیریت بحران این استان‌ها لغو و این موارد به استان‌های تحت تاثیر ابلاغ شده است، ابلاغ دستورالعمل استقبال ایمن بهار و آمادگی تمام دستگاه‌های موضوع ماده 2 قانون مدیریت بحران، تشکیل ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در استان‌ها و شهرستان‌ها، ابلاغ و اطلاع رسانی هشدار‌های هواشناسی به همراه توصیه‌های ایمنی از طریق ادارات کل مدیریت بحران استان‌ها، صداوسیما و مطبوعات محلی، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و... همچنین با توجه به هماهنگی به عمل آمده با وزارت نیرو مدیریت سد‌ها و آب بند‌ها با درصد پرشدگی بالا با رهاسازی آب از چهارشنبه هفته گذشته در حال انجام است.

در حاشیه و بستر رودخانه‌ها مستقر نشوید

وی در ادامه توصیه‌هایی را به شهروندان این استان‌ها کرد و گفت: از سفر‌های غیر ضروری در بازه زمانی هشدار اجتناب کنید، به هیچ عنوان در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مناطقی که مستعد وقوع سیلاب، زمین لغزش و رانش است مستقر نشوید.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور خطاب به عشایر منطقه گفت: عشایر و دامداران به هشدار‌های صادره و عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراه‌ها توجه کنند.

وی همچنین درباره علاقمندان به کوهنوردی اظهار داشت: کوهنوردان از صعود به کوهستان در این مدت پرهیز کنند، همچنین تور‌های تفرجی و گردشگری به مناطق کوهستانی و مستعد سیلاب اعزام نشوند.

ظفری گفت: توجه به دستورات پلیس و دستگاه‌های عملیاتی از جمله راهداری، اورژانس، جمعیت هلال احمر و عدم تردد از مسیر‌های فرعی به دلیل انسداد جاده‌های اصلی از جمله توصیه‌های مهم است.

وی در بخش دیگری از توصیه‌هایش افزود: نماندن در زیر درختان و یا مکان‌هایی که احتمال سقوط اجسام وجود دارد، عدم عبور از سازه‌های تقاطعی و پل‌های رودخانه‌های سیلابی از جمله دیگر توصیه‌ها به مردم است.

ظفری در پایان از هموطنان درخواست کرد که اطلاعات شرایط جوی را از طریق رسانه ملی و سایر کانال‌های ارتباطی مطمئن شوند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری