پنج‌شنبه 3 آبان 1403

هنرمندان جوان «ایران دوست داشتنی» را در کردستان ترسیم کردند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
هنرمندان جوان «ایران دوست داشتنی» را در کردستان ترسیم کردند

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان، یکی از رویداد‌های فرهنگی است که شهریور هر سال با تجلی برترین آثار جوانان ایرانی در رشته‌های مختلف تجسمی برگزار می‌شود. اما سی‌امین دوره این جشنواره، برای اولین بار در استان کردستان به مرحله اجرا رسید. اول تا پنجم شهریور، شهر سنندج، میزبان جشنواره‌ای بود که محل عرضه استعداد‌های همه جوانان هنرمند این سرزمین است و بر پوستر...

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان، یکی از رویداد‌های فرهنگی است که شهریور هر سال با تجلی برترین آثار جوانان ایرانی در رشته‌های مختلف تجسمی برگزار می‌شود. اما سی‌امین دوره این جشنواره، برای اولین بار در استان کردستان به مرحله اجرا رسید. اول تا پنجم شهریور، شهر سنندج، میزبان جشنواره‌ای بود که محل عرضه استعداد‌های همه جوانان هنرمند این سرزمین است و بر پوستر آن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، می‌درخشد. از خوزستان گرفته تا قم و آذربایجان غربی و شرقی و کرمانشاه و خراسان و... در این پنج روز، گرد هم آمدند و کردستان تبدیل به محلی شد تا جوانان و نوجوانان 15 تا 24 ساله، با موضوع «ایران دوست داشتنی» به خلق اثر بپردازند. در این دوره جشنواره تجسمی جوانان 12 رشته تصویر‌سازی، خوشنویسی، سفال و سرامیک، طراحی گرافیک، عکاسی، کاریکاتور، مجسمه سازی، طراحی، نقاشی، نگارگری، گل و مرغ و تذهیب محور قرار گرفت.

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران درباره چهار رویکرد این رویداد گفت: رویکرد اول، این است که برای نخستین بار، دبیریِ این رویداد به یک بانوی هنرمند و توانا واگذار شده است. سرکار خانم صدری به لحاظ علمی، دانشیار دانشگاه تهران در رشته مجسمه سازی و از حیث عملی نیز نگارگر، نقاش و مجسمه‌ساز هستند. رویکرد دوم، به تفکیک حوزه نوجوان و جوان بازمی‌گردد که در این دوره برای نخستین بار به اجرا درآمده است. از آن‌جا که این روز‌ها بیگانگان تلاش بسیاری می‌کنند تا نوجوانان ما را از هویت ملی خود و داشته‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیری که ما در ایران اسلامی داریم، دور نگه دارند و ذهن آن‌ها را مورد هجمه قرار دهند، تصمیم گرفتیم در جشنواره سی‌ام، بخش مجزایی را برای نوجوانان عزیزمان درنظر بگیریم که آثار خوبی برگزیده شد.

رویکرد سوم جشنواره سی‌ام، شعار «ایران دوست داشتنی» است که مبتنی بر هویت ملی ما انتخاب شده است. «ایران دوست داشتنی» همان نقطه اشتراکی است که همه ایرانی‌ها به آن می‌بالند. این‌که به‌طور خاص روی این مفهوم، تأکید، تمرکز و خلق اثر داشته باشیم و جهت‌دهی رویداد سی‌ام را به این سو سوق دهیم، اتفاق ویژه دیگری است که در این دوره از جشنواره شاهد هستیم. چهارمین رویکرد، این است که جشنواره سی‌ام در استان کردستان برپا می‌شود که به تعبیر مقام معظم رهبری، استانی فرهنگی است.

گفتنی است، سی‌امین دوره جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران توسط اداره کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل استان کردستان و سایر ادارات کل استان‌ها با همکاری موسسه توسعه هنر‌های تجسمی معاصر از اول تا 5 شهریور 1402 در سنندج برگزار شد.

منبع: کیهان