سه‌شنبه 17 مهر 1403

پربازدیدترین اخبار سیاسی 21 آبان ایسنا

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
پربازدیدترین اخبار سیاسی 21 آبان ایسنا

درگذشت حجت الاسلام دکتر داوود فیرحی / اظهارات رییس جمهور در جلسه هیات دولت / شکایت دولت از برخی نمایندگان مجلس / حمایت جمعی از وکلا از دیپلمات بازداشت شده ایرانی و... در صدر اخبار مورد توجه و پربازدید امروز مخاطبان سرویس سیاسی ایسنا بود که می‌توانید آنها را در این گزارش مرور کنید.

حجت الاسلام دکتر داوود فیرحی درگذشت

به گزارش ایسنا، درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین داوود فیرحی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در صدر اخبار پرمخاطب بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر داوود فیرحی استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه های علوم‌سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام، صبح امروز براثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان لاله تهران درگذشت.

از هر فرصتی برای رفع تحریم استفاده می کنیم / هیچ کسی حق فرصت‌سوزی ندارد

دومین خبر پربازدید، تاکیدات رییس جمهور بر استفاده از هر فرصتی برای رفع تحریم ها بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت با بیان این‌که دولت رو به پایان آمریکا همیشه با بدنامی و همیشه با فحاشی با مردم ما صحبت کرده است عنوان کرد: ما همیشه مودبانه حرف زدیم امیدواریم مردم آمریکا شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که کاخ سفید بر مبنای منافع مردم آمریکا و بدون تحقیر سایر ملت‌ها و با پایبندی به تعهدات سیاست‌های خود را جلو ببرد. ما هرجا ببینیم شرایط آماده لغو تحریم است از این فرصت استفاده می‌کنیم. هدف ما این است که فشار تحریم را از شانه‌های مردم برداریم و هرجا فضا مناسب این کار باشد وظایف‌مان را بر مبنای امنیت ملی‌مان انجام می‌دهیم و هیچ کس در این زمینه حق فرصت‌سوزی ندارد، چرا که ما باید بر مبنای منافع و وحدت ملی تصمیم بگیریم.

شکایت دولت از برخی نمایندگان مجلس

معاون پارلمانی رئیس جمهور هم از شکایت معاونت حقوقی ریاست جمهوری از برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد.

حسینعلی امیری در پاسخ به این پرسش که آیا دولت از برخی نمایندگان بخاطر توهین به رئیس جمهور شکایت کرده است، اظهار کرد: نمایندگان می توانند در امور کشور اظهار نظر کنند، ولی در هیچ جای قانون اهانت، نشر اکاذیب، افترا و نسبت ناروا قابل قبول نیست. موارد معدودی وجود داشته است که نطق یا اظهار نظری شامل همین مواردی که اشاره کردم بوده است که توسط معاونت حقوقی رئیس جمهور در دستگاه قضایی پیگیری می شود.

این خبر هم مورد توجه مخاطبان سرویس سیاسی ایسنا قرار گرفت.

حمایت جمعی از وکلا از دیپلمات بازداشت شده ایرانی

خبر بعدی، بیانیه جمعی از وکلا و حقوقدانان در حمایت از دیپلمات بازداشت شده ایرانی بود.

جمعی از حقوقدانان و وکلای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با حضور در مقابل نمایندگی سازمان ملل متحد در تهران بیانیه‌ای در حمایت از اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده تحویل این دفتر دادند.

این بیانیه توسط 1842 حقوقدانان و وکلای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به امضا رسیده است.

دادگاه «اسدالله اسدی» 27 نوامبر برگزار می‌شود

در مراسم تحویل این بیانیه، پیمان سعادت، سفیر سابق ایران در بلژیک هم به تشریح شرایط دستگیری اسدالله اسدی رایزن سوم سفارت ایران در اتریش در هنگام عبور از کشور آلمان پرداخت و گفت: دادگاه «اسدالله اسدی» 27 نوامبر برگزار می‌شود.

تهدید به تحریم شرکت‌های خارجی در صورت همکاری با ایران از سوی پمپئو

تهدید به تحریم شرکت‌های خارجی در صورت همکاری با ایران از سوی وزیر امور خارجه آمریکا هم از پرمخاطب ها بود.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری درباره تحریم هایی که دولت این کشور شب گذشته بر ایران اعمال کرد، نوشت: آمریکا امروز اعضای یک شبکه تدارکاتی غیرقانونی ایرانی را تحریم کرد. ما کاملا نسبت به مقابله با هر فعالتی که امنیت ملی مان را تهدید کند متعهد هستیم. پیام ما روشن است. اگر با (صنایع) گسترش تسلیحاتی ایران همکاری تجاری کنید، در معرض خطر تحریم های آمریکا قرار می گیرید.

آنچه که آمریکا قبل از بازگشت به برجام باید انجام دهد

ارزیابی مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم از اخبار پربازدید بامداد امروز بود.

دیاکو حسینی تصریح کرد: آمریکا در صورت بازگشت به برجام باید خسارت هایی که به ایران زده شده را جبران کند و تضمین‌هایی ارائه دهد که در آینده دیگر مرتکب چنین خطایی نشود، در واقع همه این مسائل باعث پیچیدگی هایی در بازگشت آمریکا به برجام می‌شود.

تا قبل از روی کار آمدن بایدن چه باید کرد؟

تحلیل یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در همین ارتباط نیز مورد توجه مخاطبان بود.

عبدالرضا فرجی‌راد با اشاره به این که در صورت بازگشت آمریکا به برجام نباید در آن تغییری داده شود، اظهار کرد: طبیعتا مذاکرات باید در قالب 1+5 دنبال شود و ما باید کاری کنیم که بعد از رفتن بایدن به کاخ سفید، بتوانیم در برداشته شدن تحریم ها اقدامی انجام دهیم.

گفت‌وگوی بایدن و مکرون درخصوص برجام

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هم در تماسی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای همکاری بر سر چالش‌های جهانی نظیر برنامه هسته‌ای ایران ابراز آمادگی کرد.

 دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

بایدن در وضع خوبی برای مذاکره با ایران است / به توافق با تهران باور داریم

شاید با آمدن بایدن رابطه ایران و آمریکا تیره تر بشود

سیاست‌های دولت‌های آمریکا با آمدن افراد تغییر نمی‌کند

ترامپ نمی‌تواند کاری بیش از این‌که تاکنون انجام داده انجام دهد

نگرانی نتانیاهو از انتخاب احتمالی رایس به عنوان وزیر خارجه آمریکا

دیدار معاون ولیعهد سعودی با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران

ایران یکی از محورهای مذاکرات آتی پمپئو در خاورمیانه و اروپا

بایدن باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد

نمایندگان چه واکنشی به نتیجه انتخابات آمریکا داشتند؟

***

محدودیت‌ها تا پنج ماه آینده ادامه پیدا کند

تاکید یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر ادامه محدودیت‌ها تا پنج ماه آینده نیز از خبرهای پرمخاطب بود.

محمدعلی محسنی بندپی با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا اظهار کرد: کرونا موضوعی است که با تعطیلی دو هفته‌ای حل نمی‌شود باید برای مقابله با آن محدودیت‌ها و پروتکل‌های سختگیرانه حداقل چهار تا پنج ماه آینده ادامه پیدا کند تا شاهد کمتر شدن میزان مبتلایان باشیم. متاسفانه میزان مبتلایان به کرونا به بیشتر از 10 هزار نفر در روز و فوتی‌ها به بیشتر از 450 نفر در روز رسیده است که این وضعیت بسیار نگران‌کننده است.

خبرهای دیگر درباره کرونا را در لنیک های زیر بخوانید.

سفرها محدود و دورکاری زیاد شود

نیازمند محدودیت تردد و مجازی کردن فعالیت‌ها هستیم

در صورت همکاری مردم نیازی به اعمال محدودیت‌های سختگیرانه نیست

انتهای پیام