دوشنبه 9 مهر 1403

چند خبر کوتاه از جنوب کرمان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
چند خبر کوتاه از جنوب کرمان

جیرفت - ایرنا - برخورد قضایی با برپا کنندگان مجالس عروسی و عزا در شرایط کرونایی، هشدار برای جلوگیری از عادی شدن شیوع کرونا، ضرورت کمک یک میلیارد تومانی برای کنترل مالاریا و کشف 197 کیلوگرم حشیش ازجمله اخبار امروز (یکشنبه) جنوب کرمان است.

برخورد قضایی با برپا کنندگان مجالس عروسی و عزا در جیرفت

رییس دادگستری شهرستان جیرفت گفت: دستگاه قضایی با برپا کنندگان تجمعاتی همچون عروسی و عزا که بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد مقابله با کرونای شهرستان اقدام به برگزاری اینگونه مجالس می‌کنند به عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی، برخورد قانونی می‌کند.

حسین شکوهی‌نسب از زحمات رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و کارکنان خط مقدم مبارزه با کرونا قدردانی کرد و افزود: دلیل جدی نگرفتن وضعیت قرمز (هشدار) کرونا در شهرستان جیرفت و قرار گرفتن جنوب کرمان در وضعیت زرد، عادی شدن موضوع برای مردم است.

وی اظهار داشت: مردم شهرستان جیرفت باید بدانند اکنون شرایط از روز اول خطرناک تر است بنابراین باید موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و در خانه ماندن را جدی بگیرند.

ضرورت کمک یک میلیارد تومانی برای کنترل مالاریا در جنوب کرمان

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به اقدامات گسترده‌ای که طی سال‌های اخیر برای کنترل مالاریا انجام شده، اظهار داشت: برای کنترل بهتر این بیماری، نیازمند یک میلیارد تومان اعتبار هستیم که آن را درخواست کرده‌ایم و امیدواریم به زودی اختصاص داده شود.

محمد صمیمی افزود: سال گذشته 28 هزار آزمایش مالاریا انجام شد که 13 هزار لام مربوط به مهاجران افغانستانی بود. سال گذشته در جنوب کرمان 15 مهاجر و یک ایرانی مبتلا به مالاریا داشتیم. همچنین 9 هزار مکان در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان برای مقابله با مالاریا سم‌پاشی شده است.

197 کیلوگرم حشیش در عملیات پلیس جیرفت کشف شد

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان جیرفت با تعقیب نامحسوس و ردزنی یک دستگاه خودرو 197 کیلوگرم حشیش کشف و یک قاچاقچی را دستگیر کردند.

سردار عبدالرضا ناظری افزود: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر جیرفت با انجام یک سری اقدامات اطلاعاتی دریافتند سوداگران مرگ قصد انتقال مقادیری مواد مخدر با یک دستگاه خودروی سواری از طریق محورهای مواصلاتی این شهرستان به مرکز کشور دارند.

وی ادامه داد: در این رابطه ماموران با استقرار نامحسوس در چند نقطه از محور ورودی شهرستان، خودروی مورد نظر را روئیت و آن را با تعقیب و مراقبت نامحسوس و با هماهنگی قضایی در یکی از نقاط شهر توقیف کردند. در این رابطه یک متهم دستگیر شد.

هشدار برای جلوگیری از عادی شدن کرونا در جنوب کرمان

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان اینکه عادی شدن شرایط غیرعادی کرونا خطرناک است، گفت: هوا هر روز گرم‌تر می‌شود اما خبری از پایان کرونا با تصورات ابتدایی از این ویروس نیست، اگر چه همچنان آمار مبتلایان و جان‌باختگان نسبت به روزهای قبل با افزایش روبرو است، عادی شدن شرایط غیرعادی کرونا خطرناک است.

دکتر اصغر مکارم با بیان اینکه شهرستان‌های جیرفت، قلعه‌گنج، رودبار جنوب، کهنوج و عنبرآباد در وضعیت قرمز قرار دارند، افزود: با وجود این نگرانی‌ها و در شرایطی که بسیاری از مردم به زندگی عادی خود باز گشته‌اند و بیشتر مشاغل به جز تالارهای پذیرایی، استخرها و ورزشگاه‌ها به کار خود بازگشته‌اند و کمتر کسی ماسک به صورت می‌زند یا فاصله اجتماعی را رعایت می‌کند و مردم مراسم جشن و عزاداری را در خانه برگزار می‌کنند.

وی بیان داشت: آمارهای دانشگاه علوم پزشکی درباره تعداد مبتلایان و جان‌باختگان کرونا اگر چه در برخی روزها بالا و در برخی روزها روند کاهشی را نشان می‌دهد، اما طی روزهای گذشته روند افزایشی را شاهد هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اظهار داشت: به هیچ وجه قدرت بیماری‌زایی کرونا کم نشده و این ویروس همچنان در حال گردش است.

وی بر رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک تاکید کرد و گفت: مردم نسبت به رعایت بهداشت فردی و تهویه محل کار و سکونت خود حتی با باز کردن در یا پنجره اقدام کنند که این امر در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است.

بنا به اعلام مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون 171 هزار و 789 نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 72 نفر در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (18خرداد)، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به هشت هزار و 291 نفر رسیده است.

جنوب کرمان با یک میلیون نفر جمعیت از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه‌گنج، منوجان، فاریاب و رودبار جنوب تشکیل شده است.

*س_برچسب‌ها_س*