جمعه 7 اردیبهشت 1403

کارشناس خاورمیانه: استفاده از جنگ کثیف از راهبردهای رژیم صهیونیستی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کارشناس خاورمیانه: استفاده از جنگ کثیف از راهبردهای رژیم صهیونیستی است

تهران - ایرنا - یک کارشناس مسائل خاورمیانه استفاده از ترورهای هدفمند را از راهبردهای رژیم صهیونیستی عنوان کرد و گفت: ائتلاف سازی صهیونیست ها با غرب و راهبرد جنگ کثیف در کنار هم موجب شده است که رژیم اشغالی هزینه ای در مقابل اقدامات خارج از عرف خود ندهد.

«حسین آجرلو» درگفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا ائتلاف سازی با کشورهای منطقه و راهبرد جنگ کثیف از اقدامات صهیونیست‌ها برای حفظ بقا عنوان کرد و گفت: صهیونیست‌ها در نبردهای داخلی ضعف دارند و به دلیل ضعف‌های ژئوپلیتیک به سمت ترورهای هدفمند پیش می‌روند.

وی افزود: صهیونیست‌ها به دلیل ایدئولوژی خاص خود، هر امر غیرمشروع را برای اقدامات خود مشروع می‌دانند و بیشتر منافع محور هستند. در عین حال از طریق ائتلاف سازی‌های برون منطقه‌ای برای اقدامات غیرقانونی و ضد حقوق بشری خود جلب حمایت می‌کنند و همین باعث می‌شود هزینه کمتری در مقابل اقدامات خود پرداخت کنند.

آجرلو گفت: ردپای این رژیم در ترور شهید فخری زاده کاملا مشخص است، اما به دلیل نزدیکی و ائتلاف با غرب چندان مورد سرزنش واقع نمی‌شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با یادآوری برخورد غربی‌ها در مورد روسیه خاطرنشان کرد: زمانی که روسیه متهم به ترور شد، شاهد هجمه‌ها و تحریم‌های گسترده ای علیه این کشور از سوی غربی‌ها بودیم اما وقتی این اقدام از سوی صهیونیست‌ها صورت گیرد، واکنش آنها در حد یک محکومیت بیانی ساده و دعوت طرفین به خویشتنداری است.

وی افزود: هرگاه رژیم صهیونیستی در وضعیت سخت‌تری قرار گیرد و تهدیدات علیه آن افزایش پیدا می کند، علاوه بر اتخاذ راهبردهای تقابلی، به سمت راهبرد جنگ کثیف می‌روند و بدون در نظر گرفتن موازین حقوقی وعرف بین‌المللی اقداماتی انجام می‌دهند که اصولا در روابط بین الملل مقبول و پذیرفته شده نیست.

آجرلو ترورهای هدفمند را از راهبردهای جنگ کثیف عنوان کرد و گفت: این رژیم از دهه 60 و 70 در کشورهای مصر، سوریه و عراق چنین اقداماتی انجام داده و در دو دهه اخیر هم در جمهوری اسلامی مرتکب عملیات تروریستی شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: رژیم صهیونیستی برای اینکه اهداف امنیتی و سیاسی کلان خود را پیش ببرد نیازمند قدرت نمایی است و در شرایط فعلی هم با رفتن ترامپ موضع خود را در حالت ضعف می بیند و به سمت ترورهای هدفمند رفته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: صهیونیست‌ها از ابتدای تاسیس خود تاکتیک ترور هدفمند را در دستور کار داشته اند و این روند را هم با ائتلاف سازی غرب پیش می‌برند. در واقع استفاده همزمان از ائتلاف سازی و راهبرد جنگ کثیف موجب شده اسرائیل هزینه‌ای در مقابل اقدامات خارج از عرف خود ندهد.

آجرلو با اشاره به سیاست مبهم صهیونیستها درقبال ترورهای که انجام می‌دهند گفت: هر چند صهیونیست‌ها در قبال عملیاتهای ترور معمولا سیاست ابهام در پیش می‌گیرند با این حال نقش آنها در ترور شهید فخری زاده مشخص است زیرا یکی از راهبردهای اعلام شده آنها مانع شدن ایران از دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح آمیز است.

وی گفت: هر گاه در منطقه غرب آسیا اتفاقی بیفتد که پای منافع رژیم صهیونیستی در میان باشد و مشخص نباشد اقدام و خرابکاری از طرف چه کسی است مسلما پای رژیم صهیونیستی در میان است زیرا بقیه بازیگران همانند داعش مسئولیت کار خود را می پذیرند.

آجرلو افزود: در تاکتیک ترور هدفمند افرادی مورد حمله قرار می گیرند که از چرخه‌ای حذف شوند تا آن دستگاه معیوب شود و اینکه این ترورها در زمانی صورت می گیرد که عامل ترور در حوزه خاص احساس تهدید می‌کند و می‌خواهد نوعی اختلال ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در ترورهای هدفمند فرآیند امنیتی پیچیدهای وجود دارد که کنترل و رهگیری آن سخت است، گفت: صهیونیست ها سال‌ها در تلاش هستند تا نیروهای شاخص جمهوری اسلامی را ترور کنند، اما با هوشیاری نهادهای امنیتی بخش زیادی از این تلاش‌ها خنثی شده است. در نهایت چند نفر از دانشمندان ما را ترور کردند البته این رژیم سابقه ترور دانشمندان اسلامی را در کشور های دیگر هم دارد.

آجرلو با اشاره به ضعف رژیم صهیونیستی در مقابل محور مقاومت گفت: معمولا ترورهای هدفمند از سوی رژیم‌های دولتی مانند رژیم صهیونیستی صورت می گیرد در واقع بازیگرانی که دارای ساختار امنیتی پیوسته هستند با همکاری نهادهای امنیتی ترور را انجام می دهند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*