دوشنبه 16 مهر 1403

کرونا جان چند نفر را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گرفت؟

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا جان چند نفر را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گرفت؟

تهران - ایرنا - معاونت فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: آزمایش کرونای 19 هزار و 354 نفر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مثبت اعلام شده و 593 نفر نیز از اسفندماه سال گذشته جان خود را به دلیل شیوع کرونا از دست داده‌اند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، از اسفندماه سال گذشته ویروس کرونا، ایران را نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان تحت تاثیر خود قرار داد که تعطیلی و اعمال محدودیت طی چندماه را در پی داشت و این شرایط تاکنون نیز ادامه داشته است.

شیوع ویروس کرونا در کنار ایجاد موقعیت های جدید اقتصادی، نیازهایی برای تولید را نیز به همراه داشت، استفاده از ماسک، ژل و الکل زنده عفونی کننده که تنها راه های پیشگیری از این بیماری بودند بیش از هر زمان دیگری مورد توجه عموم مردم قرار گرفتند در حالی که میزان تولید سابق برای نیاز امروز کافی نبود.

بر همین اساس با حمایت دولت و تامین منابع لازم، تولید محصولات بهداشتی مقابله با ویروس کرونا در دستور کار تولیدکنندگان قرار گرفت که بسیاری از این واحدهای تولیدی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار دارند.

در همین راستا معاونت فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفت‌گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه واحدهای تولیدی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از ابتدای شیوع کرونا اقدام به تولید تجهیزات بهداشتی برای مقابله با این بیماری کرده اند، اظهار داشت: در این مدت 9 میلیون 690 هزار و 306 لیتر انواع الکل، ژل و محلول وایتکس در محدوده مناطق تولید شده است و 2 میلیون 586 هزار و 362 لیتر نیز واردات این نوع محصولات را داشتیم.

«محمدعلی وکیلی» افزود: 67 میلیون و 383 هزار و 639 عدد دستکش، ماسک و لباس بیمارستانی تولید داشتیم و 33 میلیون و 737 هزار و 280 عدد نیز واردات انجام شده است.

وکیلی با بیان اینکه آمار واردات مربوط به زمان آغاز بحران است که هنوز به تولید انبوه دست نیافته بودیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به میزانی توانسته ایم تولید را افزایش دهیم که بیشتر تولیدات خود را به سرزمین اصلی صادر می کنیم.

به گفته وی، میزان اندکی از مواد اولیه تولید محلول از سرزمین اصلی وارد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می شود.

وکیلی همچنین در خصوص شیوع ویروس کرونا در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز گفت: مجموع مراجعین کرونا به مراکز درمانی از ابتدای شیوع این بیماری 109 هزار 287 نفر بوده است که از این تعداد 19 هزار و 354 نفر مثبت اعلام شده اند.

وی افزود: 593 نفر از اسفندماه سال گذشته جان خود را به دلیل شیوع کرونا از دست داده اند که از این تعداد در منطقه آزاد اروند 433 نفر، کیش 19 نفر، قشم 78 نفر، چابهار 2 نفر، ارس هفت نفر و ماکو 54 نفر فوت کرده اند.

از اسفندماه سال 98 تاکنون مجموع بیماران کووید 19 در کشور به بیش از 880 هزار نفر رسیده است که بیش از 617 هزار نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و پنج میلیون و 871 هزار آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است و 46 هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

همچنین استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

*س_برچسب‌ها_س*