جمعه 14 اردیبهشت 1403

کشورهای عضو گروه «بریکس» به دنبال سامانه‌های مالی مشترک

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
کشورهای عضو گروه «بریکس» به دنبال سامانه‌های مالی مشترک

اقتصادنیوز: معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: کشورهای عضو گروه «بریکس» به دنبال ایجاد سامانه‌های مالی مشترک ویژه خود هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ خبرگزاری تاس نوشت: «سرگئی ریابکوف» در مصاحبه با تلویزیون بریکس گفت: چندین گزینه از نظر عملی در حال بررسی است. به عنوان مثال، معاملات با استیبل کوین ها (نوعی ارز دیجیتال) یا ایجاد پلتفرمی که سامانه های مالی کشورهای عضو متحد می کند (به اصطلاح پلت فرم پرداخت چند وجهی). همچنین در حال مذاکرات درباره یکپارچه سازی احتمالی سامانه های پیام رسانی مالی ملی هستیم.

ریابکوف افزود که کشورهای بریکس پیشتر یک کانال ویژه برای تبادل اطلاعات بین بانک های مرکزی خود ایجاد کرده اند.

معاون وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: وزیران دارایی و روسای بانک های مرکزی، تماس‌های خود را داشته اند. این نشست حضوری در ماه فوریه (بهمن) در سائوپائولو (شهری در برزیل) برگزار شد.

وی افزود: با دیجیتالی شدن بسیاری از فرآیندهای بانکی، امنیت در ذخیره سازی و انتقال داده ها در دستورکار قرار گرفته است، ما در حال حاضر کانال ویژه ای را برای تبادل اطلاعات بین بانک های مرکزی و مقرراتی را برای همکاری در حوزه امنیت اطلاعات ایجاد کرده ایم.

تاس نوشت: آنتون سیلوانوف (Anton Siluanov) وزیر دارایی روسیه نیز، پیشتر گفته بود که وزارتخانه متبوعش به همراه بانک روسیه و شرکای بریکس پیش نویس یک طرح ابتکاری را برای بهبود ارز بین‌المللی و سامانه مالی ارائه خواهند کرد و مسائل مربوط به ایجاد پلتفورم ارتباطی بریکس را برای پرداخت دیجیتال چندجانبه مورد بررسی خواهند کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چندی پیش گفته بود که: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل ویژه خود است.

وی افزود، کشورش علاقه مند است نقش بریکس را در سازوکارهای بین المللی تجاری، مالی و پولی افزایش دهد، همکاری میان بانکی را توسعه داده و استفاده از ارزهای ملی و ایجاد ارز ویژه این گروه را گسترش دهد.

گروه بین‌المللی بریکس متشکل از پنج قدرت نوظهور اقتصادی برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی است که بواسطه دارا بودن بیش از 30 درصد از مساحت کره زمین، نیمی از جمعیت جهان و بیش از 30 درصد از قدرت اقتصاد جهانی از ظرفیت بالایی برای تاثیرگذاری بر اقتصاد دنیا و اهمیت بسیاری در حوزه همکاری‌های فرامنطقه‌ای برخوردار است. از ژانویه سال 2024 (دی 1402) شش کشور جمهوری اسلامی ایران، آرژانتین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اتیوپی و مصر به عضویت کامل گروه بریکس درآمدند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید