چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

آلمان خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها در ترور شهید فخری‌زاده شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آلمان خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها در ترور شهید فخری‌زاده شد

تهران - ایرنا - در پی شهادت دانشمند ممتاز هسته ای و صنعت دفاعی ایران توسط عوامل تروریستی، وزارت امور خارجه آلمان از تمامی طرف‌ها خواست از هرگونه اقدامی که به تنش‌ها در منطقه دامن بزند، خودداری کنند.

به گزارش شنبه ایرنا، نشریه هاندلزبلات آلمان گزارش داد: وزارت امور خارجه آلمان از همه طرفها فورا می خواهد تا از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید بیشتر اوضاع شود خودداری کنند. بر این اساس یک سخنگوی این وزارتخانه گفت ترور فخری زاده دوباره اوضاع را در زمانی که باید از چنین تشدیدی اجتناب شود، بدتر کرده است.

این سخنگو تاکید کرد: «چند هفته قبل از روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده، مهم است که زمینه مذاکره با ایران فراهم شود تا اختلافات در مورد برنامه هسته ای این کشور با مذاکره حل شود.»

نیویورک تایمز' نیز به نقل از یک نماینده ایالات متحده و دو مقام اطلاعاتی اعلام کرده که اسرائیل پشت این حمله است. با این حال مشخص نیست که آیا دولت ایالات متحده از قبل مطلع شده است یا خیر، اما هر دو آنها نزدیکترین متحدان به شمار می روند.

در همین حال گزارش هایی در رسانه های آمریکایی مبنی بر انتقال یک واحد دریایی آمریکا به خلیج فارس منتشر شده که ادعا می شود با خروج نظامیان این کشور از افغانستان مرتبط است.

محسن فخری زاده از دانشمندان ممتاز هسته ای و دفاعی عصر دیروز در حمله تروریستی در منطقه آبسرد استان تهران به شهادت رسید.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیروز در واکنش به ترور و شهادت فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع به نقش رژیم اسرائیل در این عملیات تروریستی اشاره کرد و از جامعه جهانی و بخصوص اتحادیه اروپا خواست تا این اقدام تروریستی دولتی را محکوم کنند.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای ترور شهید «محسن فخری زاده» را اقدامی جنایتکارانه خواند.

در این بیانیه آمده است: در این دوران پر ابهام، بیش از هر زمان دیگری ضروری است که تمام طرف‌ها آرامش خود را حفظ و خویشتن‌داری کنند تا از تشدید اوضاع که به نفع هیچ‌کس نیست جلوگیری شود.

پیش از این سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز در واکنش به ترور شهید فخری‌زاده، بر لزوم جلوگیری از اقداماتی‌که منجر به تشدید تنش‌ها در منطقه می‌شود، تاکیدکرد.

«فرهان حق» سخنگوی سازمان ملل نیز در نیویورک به آژانس مطبوعاتی آلمان گفت که گزارش های مربوط به این حادثه را دریافت کرده است. وی تاکید کرد: «ما خواستار خویشتنداری هستیم و ضروری می دانیم که از اقداماتی که منجر به تشدید تنش در منطقه می شود جلوگیری کنیم.»

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*