جمعه 28 اردیبهشت 1403

آماده‌باش در پایتخت | خبر فوری درباره طوفان، تندباد شدید و سیلاب امروز

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
آماده‌باش در پایتخت | خبر فوری درباره طوفان، تندباد شدید و سیلاب امروز

سازمان هواشناسی و مدیریت بحران با صدور چند اطلاعیه، نسبت به وقوع طوفان شدید، تندباد و وقوع سیلاب در پایتخت هشدار دادند.

طوفان و تندباد به پایتخت رسید. سازمان هواشناسی کشور با صدور چند اطلاعیه، نسبت به وقوع طوفان و تندباد و تشدید ناپایداری‌های جوی هشدار داد. طوفان، تندباد لحظه‌ای، وزش باد شدید و کاهش نسبی دما برای چند استان کشور پیش‌بینی شده است. سازمان هواشناسی کشور از وزش باد شدید، طوفان، تندباد لحظه‌ای و خیزش گرد و خاک در چند استان کشور خبر داد. سازمان هواشناسی با صدور چند اطلاعیه، نسبت به وقوع طوفان، تندباد و سایر مخاطرات جوی به شهروندان هشدار داد. بر اساس هشدارهای هواشناسی، چند استان کشور درگیر طوفان و تندباد شدید می‌شوند. سازمان هواشناسی کشور از وقوع طوفان شدید، تشدید فعالیت سامانه بارشی، تداوم ناپایداری‌های جوی، وزش باد شدید، رگبار و رعد و برق در تهران، کرج و چند استان کشور خبر داد.

سازمان هواشناسی کشور نسبت به طوفان و تندباد، کاهش دما، وزش باد شدید، رگبار و رعدوبرق و احتمال تگرگ به شهروندان هشدار داد. با توجه به اطلاعیه‌ها و هشدارهای سازمان هواشناسی، نیروها به حالت آماده‌باش درآمدند.

هشدار طوفان شدید، تندباد لحظه و سیلابی شدن مسیل‌ها در تهران

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران احتمال وقوع تندباد لحظه‌ای در ساعات ظهر و بعد از ظهر در مرکز و نیمه جنوبی تهران و افزایش تدریجی دما تا چهارشنبه (7 تیر) پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایسنا، با بررسی نقشه‌های هواشناسی و خروجی الگوهای پیش‌یابی عددی وضعیت جوی استان تهران طی امروز و فردا (3 و 4 تیر) آسمان صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد و در ساعات بعد از ظهر گاهی وزش باد شدید در نواحی غربی و جنوبی گاهی خیلی شدید و مناطق مستعد خیزش گردوخاک و در ارتفاعات استان به‌ویژه برای روز یکشنبه در بعضی ساعات رگبار و رعدوبرق و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

از روز دوشنبه (5 تیر) جوی نسبتا آرام، گاهی وزش باد در بعضی ساعات در نواحی شهری و پرتردد گاهی غبار رقیق و در ساعات ظهر تا عصر افزایش موقت گاز ازن، به دنبال آن کاهش موقت کیفیت هوا همچنین تا روز چهارشنبه افزایش تدریجی دما مورد انتظار است.

از اواخر وقت امروز تا یکشنبه شب با توجه به عبور یک موج و افزایش شدت ناپایداری در ارتفاعات استان رگبار باران همراه با رعد و برق و بالا آمدن آب رودخانه‌ها و در مرکز و نیمه‌جنوبی استان در ساعات ظهر و بعد از ظهر احتمال پدیده تندباد لحظه‌ای دور از انتظار نیست.

براساس این گزارش، آسمان تهران فردا (4 تیر) کمی ابری تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد شدید با احتمال باد و گرد و خاک و رعد وبرق با حداقل دمای 21 و حداکثر دمای 34 درجه سانتیگراد و در روز دوشنبه (5 تیر) صاف تا کمی ابری، گاهی وزش باد و در بعضی ساعت‌ها غبار رقیق با حداقل دمای 23 و حداکثر دمای 36 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای 39 درجه سانتیگراد، گرم‌ترین ایستگاه استان تهران در 24 ساعت گذشته گزارش شده است.

به گزارش ایسنا اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: از اواخر وقت شنبه تا یک‌شنبه (3 و 4 تیر) وقوع رگبارباران و رعدوبرق، وزش باد شدید، در مناطق مستعد بارش تگرگ در ارتفاعات استان تهران پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی وقوع رگبار و رعدوبرق، بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب در جاده‌ها و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، صاعقه، بارش تگرگ در مناطق مستعد، خسارت به سازه‌ها، احتمال سقوط سنگ و ریزش کوه در جاده‌های کوهستانی دور از انتظار نیست بنابراین نسبت به عدم اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر و چرای دام در ارتفاعات، عدم تردد غیر ضروری در جاده‌ها و مسیرهای کوهستانی، اطمینان از استحکام سازه‌ها، آمادگی راه‌اندازی سامانه ضد تگرگ و آمادگی ارگان های امدادرسان و دستگاه‌های ذیربط توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

هشدار طوفان و وزش باد شدید هواشناسی

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: برای امروز در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و برخی از مناطق واقع در سواحل دریای خزر رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان هواشناسی اعلام کرد: امروز شنبه 3 تیر ماه با گذر موج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور در مناطقی از شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و برخی از مناطق واقع در سواحل دریای خزر ابرناکی و رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

همچنین برای شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی و شمال اصفهان وزش باد به نسبت شدید تا شدید همراه با خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

با توجه به شدت باد برای شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی و شمال اصفهان، هشدار سطح نارنجی صادر شده است.

همچنین نسبت به مخاطرات این سامانه که موجب خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال می‌شود هشدار داده و منع تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان توصیه شده است.

هشدار هواشناسی درباره طوفان و تشدید فعالیت سامانه بارشی

سازمان هواشناسی با اشاره به ابرناکی، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی طی امروز تا سه‌شنبه در برخی استان‌ها هشدار ناپایداری جوی برای برخی مناطق کشور صادر کرد.

ببر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز با گذر موج میانی جو از نوار شمالی کشور در مناطقی از شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل و برخی مناطق واقع در سواحل دریای خزر ابرناکی، رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

فردا در دامنه‌های البرز شمالی واقع در استان‌های مازندران، گلستان، دامنه‌های البرز جنوبی در استان‌های قزوین، البرز و تهران افزایش ابر، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد، در ساعات بعدازظهر نیز در ارتفاعات جنوب کرمان و شرق هرمزگان ابرناکی و رگبار پراکنده روی می‌دهد.

دوشنبه بارش‌ها به‌صورت پراکنده فقط در مازندران ادامه دارد و در ساعات بعدازظهر افزایش ابر، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در جنوب سیستان و بلوچستان و کرمان روی می‌دهد، همچنین در شرق و جنوب شرق کشور کاهش نسبی دما رخ می‌دهد.

بعدازظهر سه‌شنبه در جنوب سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق هرمزگان افزایش ابر، رگبار و رعدوبرق ادامه دارد. روز چهارشنبه با نفوذ جریانات خنک شمالی به غرب سواحل دریای خزر در گیلان و شرق اردبیل ابرناکی و بارش روی می‌دهد و در سایر مناطق جو آرام و پایدار مستقر است.

در شمال غرب و غرب سواحل دریای خزر تا روز سه‌شنبه روند افزایش دما و چهارشنبه کاهش نسبی دما و در شرق سواحل دریای خزر و شمال شرق تا روز یکشنبه روند کاهش دما و طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه روند افزایش دما حاکم می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی 3 روز آینده در شمال شرق، شرق، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و در جنوب غرب کشور وزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. خلیج‌فارس طی 3 روز آینده و دریای خزر امروز مواج است.

توصیف سامانه: ناپایداری محلی و رشد ابرهای همرفتی (به‌ویژه درساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان پایان: شنبه 1402/04/03.

نوع مخاطره: رگبار و رعدو برق و وزش باد شدید و برخی نقاط تگرگ.

منطقه اثر: شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از هرگونه تردد، توقف و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین‌شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان‌های در دست ساخت یا نیمه‌کاره، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: یکشنبه 1402/04/04.

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، خیزش گردوخاک.

منطقه اثر:

شنبه 1402/04/03: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، شمال اصفهان.

یک‌شنبه 1402/04/04: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، شرق سمنان، قم، نیمه شمالی و شرقی اصفهان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از تردد غیر‌ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

هشدار هواشناسی درباره تشدید فعالیت سامانه بارشی، طوفان و وزش باد شدید

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط کشور و وزش باد در نقاط مختلف کشور خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: با گذر موج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور در مناطقی از شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل و برخی مناطق واقع در سواحل دریای خزر ابرناکی و رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: در دامنه‌های البرز شمالی واقع در استان‌های مازندران، گلستان و همچنین در دامنه‌های البرز جنوبی واقع در استان‌های قزوین، البرز و تهران افزایش ابر رگبارو رعد و برق و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد در ساعات بعد از ظهر نیز در ارتفاعات جنوب کرمان و شرق هرمزگان ابرناکی و رگبار پراکنده انتظار می‌رود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: دوشنبه (5 تیر ماه) بارش به‌صورت پراکنده فقط در استان مازندران ادامه خواهد داشت و در ساعات بعد از ظهر افزایش ابر و رگبارو رعد و برق همراه با وزش باد شدید موقتی در جنوب سیستان و بلوچستان و کرمان رخ می‌دهد. درضمن در شرق و جنوب شرق کشور کاهش نسبی دما در این مناطق رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: بعد از ظهر سه‌شنبه (6 تیر ماه) در جنوب سیستان و بلوچستان و کرمان و شرق هرمزگان افزایش ابر و رگبارو رعد و برق ادامه می‌یابد.

به گفته ضیاییان، چهارشنبه (7 تیر ماه) با نفوذ جریانات خنک شمالی به غرب سواحل دریای خزر در گیلان و شرق اردبیل ابرناکی و بارش رخ می‌دهد و درسایر مناطق جوی آرام و پایدار مستقر است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تاکید کرد: در شمال غرب و غرب سواحل خزر تا روز سه‌شنبه روند افزایش دما و چهارشنبه کاهش نسبی دما و در شرق سواحل دریای خزر و شمال شرق تا روز یکشنبه روند کاهش و طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه روند افزایش دما حاکم می‌شود.

ضیاییان گفت: در سه روز آینده در شمال شرق، شرق، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و در جنوب غرب کشور وزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: خلیج فارس در سه روز آینده و دریای خزر امروز مواج هستند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (4 تیر) صاف گاهی وزش باد و در شب افزایش باد، از بعد از ظهر وزش باد شدید و باد و گرد و خاک با حداقل دمای 22 و حداکثر دمای 34 درجه سانتیگراد و روز دوشنبه (5 تیر) صاف و گاهی وزش باد با حداقل دمای 23 و حداکثر دمای 35 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در پایان گفت: طی امروز و فردا (3 و 4 تیر) اهواز با دمای 48 و 46 درجه سانتیگراد گرمترین و شهر کرد با دمای 7 درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند.

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

آماده‌باش در پایتخت | خبر فوری درباره طوفان، تندباد شدید و سیلاب امروز 2
آماده‌باش در پایتخت | خبر فوری درباره طوفان، تندباد شدید و سیلاب امروز 3