جمعه 14 اردیبهشت 1403

آمریکایی‌ها در بازار ایران / حضور علنی اولین گروه تاجران آمریکایی در تهران

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
آمریکایی‌ها در بازار ایران / حضور علنی اولین گروه تاجران آمریکایی در تهران

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول اردیبهشت 1354؛ توزیع 6 هزار تن پیاز وارداتی در تهران

6 هزار تن پیاز وارداتی تا چهارشنبه وارد بندرعباس می‌شود و بلافاصله و خارج از نوبت با کامیون به تهران حمل و احتمالا از روز شنبه آینده در مراکز مصرف و میدان توزیع خواهد شد.

شرکت معاملات خارجی برای تامین پیاز مصرفی 10 هزار تن دیگر از هند خریداری کرد و به این ترتیب ظرف دو هفته اخیر شرکت معاملات خارجی مجموعا 20 هزار تن پیاز و سیب‌زمینی از هند خریداری کرده است که اولین محموله آن شامل 6 هزار تن پیاز در راه است.

دولت برای جبران کمبود پیاز و سیب‌زمینی در داخل کشور خرید 16 هزار تن پیاز و 4 هزار تن سیب‌زمینی را کافی می‌داند و پیش‌بینی می‌شود این مقدار پیاز وارداتی تا برداشت محصول پیاز احتیاجات بازار مصرف را برطرف می‌کند.

اول اردیبهشت 1384؛ چینی‌ها برای مذاکره نهایی در مورد یادآوران به ایران می‌آیند

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه اعلام کرد: نمایندگان شرکت‌های چینی برای مذاکره نهایی در مورد طرح فنی توسعه میدان نفتی یادآوران در روزهای آینده به ایران می‌آیند.

مهندس سیدمهدی حسینی اعلام کرد: طرح‌های فنی شرکت‌های چینی برای توسعه میدان یادآوران اواخر سال گذشته به شرکت ملی نفت ایران ارائه شد.

وی با این توضیح که شرکت ملی نفت ایران طرح فنی چینی‌ها را بررسی و نظرات خود را به آنها اعلام کرده است، گفت: نمایندگان شرکت‌های چینی برای مذاکرات نهایی در مورد طرح ارائه شده به ایران دعوت شده اند.

به گفته حسینی، شرکت‌های چینی در حال مذاکره با شرکت‌های شل و توتال به‌منظور مشارکت آنها در توسعه میدان یادآوران هستند، ولی هنوز هیچ مطلبی به‌طور رسمی به شرکت ملی نفت ایران اعلام نشده است.

کاهش ارزش پول ملی مربوط به قبل از سال 1381 است

قائم‌مقام وزیر اقتصاد گزارش بانک جهانی درخصوص رتبه نخست کاهش ارزش پول ایران در جهان را ناشی از مقایسه آمارهای رسمی بانک مرکزی طی 4 سال گذشته دانست.

محسن صفایی‌فراهانی اعلام کرد: بانک مرکزی قبل از سال 1381 نرخ رسمی ارز را 175 تومان اعلام می‌کرد درحالیکه قیمت ارز در بازار آزاد این رقم نبود و حتی دو سوم ارزی که خود بانک مرکزی در آن زمان در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌داد با نرخ 750 تومان بود.

وی اظهار کرد: نرخ ارز در آمارهای بانک جهانی و موسسات معتبر بین‌المللی 175 تومان بود و وقتی سیستم تک‌نرخی پیاده‌شده قانونا و عملا قیمت ارز به بیش از 800 تومان رسید و براساس محاسبات بانک جهانی حاکی از ارزش شدید کاهش پول ایران است.

صفایی‌فراهانی خاطرنشان کرد: طی سال‌های 81 تا 83 ایران از لحاظ اصلاح ساختار جهش خوبی داشته است و گزارش صندوق بین‌المللی پول اقدام ایران در تک نرخی کردن ارز را گامی مهم در اصلاح ساختار اقتصادی کشور ارزیابی می‌کند، اما گزارش بانک جهانی نیز صحیح است زیرا این مرجع بین المللی مشاهده می‌کند نرخ ارز در ایران طی 3 سال از 175 تومان به 800 تومان رسیده است.

اول اردیبهشت 1394؛ تهیه نقشه تجاری «تهران - کابل»

افغانستان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صادراتی کشور از اولویت ویژه‌ای در تجارت ایران برخوردار است. آمارهای گمرک از مبادلات تجاری ایران و افغانستان نیز حاکی از آن است که در سال 93 به میزان 2 میلیارد و 388 میلیون دلار کالا به افغانستان صادر شده، در حالی که حجم واردات ایران از این کشور مقدار ناچیزی بوده است.

از این رو افغانستان توسعه مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری با ایران را در دستورکار خود قرار داده و در این راستا رئیس‌جمهور این کشور نیز از تشکیل اتاق مشترک ایران و افغانستان خبر داده است؛ همچنین بنا شده گمرکات مرزی جدیدی تا سه ماه آینده در مرز ایران با افغانستان راه‌اندازی شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران، تاسیس اتاق مشترک ایران و افغانسان را نقطه عطفی در توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور برشمرد و افزود: امروز این اتاق مشترک در سه استان همجوار افغانستان در ایران دارای شعبه است.

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان به پنج ظرفیت ویژه کشورش، شامل «موقعیت کشور»، «آب و زمین»، «نفت و گاز»، «پول» و «فرهنگ و تشخص (حیثیت ملی)» اشاره کرد. اشرف غنی همچنین از افغانستان به عنوان قلب آسیا یاد کرد و گفت: موقعیت جغرافیایی کشور افغانستان ایجاب می‌کند که ارتباط این کشور با کشورهای همسایه جزو اهداف اصلی افغانستان باشد.

افغانستان همچنین می‌تواند در صورت ایجاد زیرساخت‌ها و شبکه حمل‌و‌نقل به بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی در آسیا تبدیل شود.

آمریکایی‌ها در بازار ایران

روزنامه فایننشال تایمز و نیویورک‌تایمز در مقالات جداگانه‌ای به سفر یک هیات از تجار آمریکایی به ایران پرداختند. این نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 است که سرمایه‌گذاران آمریکایی در ایران یک نشست عمومی برگزار کرده‌اند.

آنها روز پنج‌شنبه گذشته در یک رستوران مجلل فرانسوی در شمال تهران گردهم آمدند تا پیشنهادهای کارآفرینان ایران تحصیل کرده در مورد توانایی‌های بالقوه ایران را بررسی کنند.

گفته می‌شود هیات‌های متعدد تجاری ارشد آمریکایی از شرکت‌های حمل‌و‌نقل هوایی گرفته تا گروه‌های نفتی و تولیدکنندگان مواد غذایی به ایران سفر یا با تجار ایرانی در کشورهای منطقه یا اروپا دیدار کرده‌اند تا خود را برای روزی که تجارت یا یکی از بکرترین بازارهای جهان آزاد می‌شود، آماده کنند. اما این گروه 22 نفره از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و مشاوران آمریکایی که در نشست روز پنجشنبه حضور داشتند، نخستین گروهی بودند که به طور علنی به ایران سفر کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه‌ها، آنها به عنوان گردشگران آمریکایی آمدند، ولی از استقبال و حتی هدیه‌های مردم در خیابان‌ها و در بازار ایران مبهوت شدند.

برخلاف بسیاری از تورهای تفریحی این مسافران از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و مشاوران تشکیل شده است که با یک هدف مشخص به ایران سفر کرده‌اند: ارزیابی فرصت‌های کسب و کار در ایران در صورت لغو تحریم‌ها، سرمایه‌گذاران سراسر جهانی برای گسترش روابط تجاری خود در صورت لغو تحریم‌های ایران به دنیای امضای توافق هسته‌ای بی‌سروصدا عازم این کشور شده‌اند، اما دسترسی به شرکت‌ها و محصولات آمریکایی به‌طور خاص برای ایرانیان جذاب است.

قیمت مسکن در تهران 10 درصد افت کرد

بازار مسکن در شروع سال 94 با اعمال شوک جدید به متعاملین، عملکرد فوق‌العاده بهتر از آنچه برای امسال پیش‌بینی می‌شد را به ثبت رساند و باعث ریزش 10 درصدی قیمت آپارتمان در تهران شد. این میزان افت ماهانه که در یک سال اخیر بی‌سابقه بوده، سطح کنونی قیمت مسکن در پایتخت را پس از 11 ماه بار دیگر به زیر 4 میلیون تومان درآورد.

کارشناسان اقتصاد مسکن به بهبود شرایط بازار در ماه‌های آتی خوش‌بین هستند و علت سقوط بازار در فروردین‌ماه را ناشی از شرایط خاص از جمله «بیم و امید» تقاضای مصرفی به نحوه تاثیر تحولات سیاسی و مذاکرات بین‌المللی بر قیمت مسکن عنوان می‌کنند. متقاضیان خرید مسکن منتظر تعدیل بیشتر قیمت هستند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید