جمعه 31 فروردین 1403

اروپا رویکردی مستقل، دربرابر ترامپ اتخاذ کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اروپا رویکردی مستقل، دربرابر ترامپ اتخاذ کرد

تهران - ایرنا - روزنامه آرمان ملی در گفت وگو با عبدالرضافرجی‌راد نوشت: بسیاری بر این باور هستند که اقدام ایالات‌متحده آمریکا درخصوص به‌کارگیری مکانیسم ماشه، به‌منزله تضعیف شورای امنیت و مرجعیت تصمیم‌های آن خواهد بود، ضمن آنکه تنش‌ها در منطقه را تشدید خواهد کرد.

روزنامه آرمان ملی پنجشنبه سوم شهریور در گفت و گو با عبدالرضافرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ، آورده است: رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به همین موارد هدف اصلی شورای امنیت را مبارزه با تروریسم و گسترش سلاح‌های اتمی بیان کرد و افزود: در این مسیر سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران موفق نبوده است. فرانسه و شرکای اروپایی آن خواستار ادامه برجام و همچنین تعهدات مندرج در مذاکرات 2015 وین بوده و رفتار آمریکا در خروج یک‌جانبه از برجام را تایید نمی‌کنند. ازبین‌رفتن چندجانبه‌گرایی بین‌المللی به‌عنوان تنها راه‌حل برطرف کردن بی‌ثباتی‌ها امروز آسیب زیادی به اتحادیه اروپا وارد کرده و مشخصا فرانسه به دنبال ترمیم این امر است و در همین راستا حتی طبق برخی شنیده‌ها از ایران خواسته‌اند تا در راستای ابتکار عمل فرانسه برای ساماندهی به اوضاع لبنان مقامات ایران به روسیه بیایند. مقوله‌ای که ناشی از نفرت از یک‌جانبه‌گرایی آمریکاست. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌وگویی با عبدالرضافرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ داشته است که در ادامه می‌خوانید.

مواضع فرانسه در قبال ایران در مجمع عمومی سازمان ملل گویای چه موارد مهمی بود؟

فرانسه و کشورهای اروپایی به‌دنبال حفظ برجام هستند و برای تحقق این امر در مقابل شریک استراتژیک خود نیز ایستاده‌اند زیرا معتقد هستند این توافق یک دستاورد بزرگ برای صلح و امنیت جهانی است و مانع ایجاد تنش می‌شود. اروپا نیز بر این باور است که یک اتفاقی به ناحق در قبال ایران رقم خورده است. این یک اقدام کم‌سابقه است که رئیس‌جمهور یک کشور یک توافق مورد قبول همگان را به‌هم بزند. اروپا امروز به این باور رسیده است که باید در مقابل این اقدامات ایستاد. از سوی دیگر به‌دنبال تشویق ایران هستند تا ایران با فشارهای آمریکا از برجام عقب نکشد. آنها می‌دانند برخی در داخل ایران نظرشان این است که از برجام خارج شویم و از پروتکل الحاقی نیز انصراف دهیم. عملا فرانسه و کشورهای اروپایی در راستای تضعیف ترامپ به دنبال این هستند تا او هیچ پیروزی در عرصه بین‌المللی در ماه‌های آتی کسب نکند تا بتواند در انتخابات از آن استفاده کند و عملا اروپا دیگر تمایلی به انتخاب شدن ترامپ ندارد. امروزه به‌درستی ایران از دولت ترامپ بیشترین آسیب‌ها را دیده اما این یک مساله جهانی است و غالب کشورها تحت‌تاثیر سیاست‌های غیرمنطقی ترامپ قرار گرفته‌اند و عملا بریتانیا نیز آمریکا را رها کرده است.

آیا دعوت فرانسه برای شرکت ایران در ابتکار عمل فرانسه در لبنان نیز در راستای تضعیف ایالات‌متحده است؟

رئیس‌جمهوری فرانسه این روزها به‌شدت در لبنان فعال شده است و امروز به نظر می‌رسد حریف قسمتی از جریان سیاسی داخل لبنان نمی‌شود و در همین راستا از روسیه کمک خواسته‌اند تا با واسطه‌گری و دعوت از ایران مشکل لبنان را حل کنند. این صرفا یکی از مواردی است که ممکن است در سفر وزیر خارجه کشورمان به روسیه مطرح شود. از سوی دیگر، در این سفر مساله مکانیسم ماشه مطرح خواهد شد اما در این میان روسیه بارها مساله میانجی‌گری خود میان ایران و آمریکا را مطرح کرده اما این به این معنی نیست که سفر ظریف به روسیه برای مذاکره با آمریکاست بلکه به این علت است تا پیشنهاد کشور دوست خود را بشنویم به این علت که بارها تاکید کرده‌اند و برای احترام متقابل باید پیشنهاد آنها شنیده شود. فرانسه و روسیه امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که ایران نقش مهمی در منطقه دارد و در همین راستا ایران را به این نشست‌ها دعوت می‌کنند و این نیز یک جواب سیاسی قاطع به آمریکاست که ایران را نمی‌توان حذف کرد.

ترامپ در برهه‌ای از زمان که مشاهده می‌کند به این شکل از عرصه جهانی کنار گذاشته است و هیچ کشوری همراه او نیست ممکن است برای مقابل با ایران به انجام چه اقداماتی روی آورد؟

این یک معادله دوطرفه است. به نظر می‌رسد ایران تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده هیچ اقدامی انجام ندهد و طبیعتا در این برهه زمانی نیز صحبت نخواهد شد. ترامپ مشخصا به دنبال درگیری و جنگ نیست با توجه به اقتصاد ورشکسته ایالات‌متحده در وضعیت کرونایی قطعا او به فکر جنگ نیست و اهل جنگ نیز نخواهد بود. ترامپ می‌داند که جنگ هزینه دارد. بنابراین یا به دنبال توافق خواهد بود یا به روش‌های دیگری تنش ایجاد می‌کند و اگر در این راستا تنش را میان ایران و آمریکا افزایش دهد می‌داند که به جنگ ختم خواهد شد. همانطور که مشاهده کرد پس از ترور سپهبد سلیمانی بلافاصله عین الاسد موشک‌باران شد و به‌خوبی متوجه شد که ایران با آنها شوخی ندارد و کاملا جدی عمل می‌کند. به نظر می‌رسد صحبت‌های ترامپ مبنی بر اینکه با ایران به توافق خواهد رسید به آن معناست که با ایران درگیر نخواهد شد و خواهان مذاکره است. تا به امروز ترامپ بازنده انتخابات است و اگر خود را نتواند تا روز انتخابات جایگاه خود را ارتقا دهد تمامی این احتمالات از بین می‌رود. هر چند احتمال آن وجود دارد که با برخی اعمال خاص بتواند آرای بیشتری کسب کند اما باید منتظر انتخابات ماند. احتمالا ایران نیز پس از انتخاب هر شخصی صرفا پیشنهاد بازگشت به برجام و مذاکره از آن طریق را خواهد داد. آنچه مشخص است امروزه ترامپ برای مقابله به ایران با توجه به اینکه کاملا تنها شده است ابزاری جز تحریم‌های بی‌هدف ندارد که در گذشته بدترین آنها را وضع کرده است.

منبع: روزنامه آرمان امروز *س_برچسب‌ها_س*