دوشنبه 16 مهر 1403

اعلام میزان سود کارخانجات بنیاد مستضعفان در گذشته!

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
اعلام میزان سود کارخانجات بنیاد مستضعفان در گذشته!

اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم. در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

21 مرداد 1353؛ ورود میوه آزاد شد

بنا به تصویب هیات وزیران از دیروز ورود میوه‌های آناناس، آواکادو، پرتغال، نارنگی، لیموترش، گریپ‌فروت، انگور، سیب و گلابی و همچنین میوه‌های هسته‌دار و خرمالو مجاز و آزاد اعلام گردید.

هیات وزیران در همین جلسه سود بازرگانی سیب و پرتغال و نارنگی و لیموترش و گریپ‌فروت را تا 80 درصد تخفیف داد. سایر اقلام میوه‌های فوق‌الذکر به اضافه موز و انبه را از سود بازرگانی معاف کرد.

20 میلیون تخم‌مرغ با هواپیما به تهران حمل می‌شود

فردا شب پنج تا شش فروند هواپیما که هر یک حامل 30 تن تخم‌مرغ می‌باشد، به تهران خواهد رسید و توزیع بیشتر تخم‌مرغ به منظور رفع نیاز روزافزون مصرف از بامداد چهارشنبه شروع می شود.

اولین دسته هواپیماها، حامل در حدود 2 میلیون و 880هزار عدد تخم‌مرغ خواهد بود که قسمتی از خرید 10 میلیون عدد تخم‌مرغی است که قرارداد خرید و تحویل آن چند هفته قبل به امضا رسیده است.

علاوه‌بر قرارداد قبلی، قرارداد جداگانه‌ای دیروز به امضا رسید که به موجب آن 500 تن تخم‌مرغ (10 میلیون عدد) از مجارستان خریداری شده که به وسیله کامیون به ایران حمل می‌شود.

خرید مجدد 10 میلیون تخم‌مرغ به منظور تامین افزایش مصرف در ایام ماه مبارک رمضان است.

21 مرداد 1363؛ سود یک میلیارد تومانی کارخانجات بنیاد مستضعفان

صنایع تحت پوشش بنیاد مستضعفان در سال گذشته با رشدی معادل 80 درصد نسبت به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بالغ‌بر 10 میلیارد ریال سود داشته‌اند.

سید مهدی طباطبایی، سرپرست بنیاد مستضعفان در پاسخ به این سوال که میزان دارایی‌ها و بدهی‌های این بنیاد چقدر است، گفت: بنیاد مستضعفان براساس بیلان مالی خود که تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است، بالغ‌بر 136 میلیارد ریال به بانک‌های مختلف بدهی دارد و این رقم منهای مبالغ ادعایی بانک‌ها و بهره وام‌های پرداختی به طاغوتیان است.

وی همچنین گفت: میزان دارایی‌های بنیاد را به واسطه آنکه هنوز تکلیف بسیاری از احکام صادره ازسوی دادستانی‌های انقلاب اسلامی مشخص نیست، نمی‌توان تعیین کرد.

برای مثال از کل 2694 حکمی که تاکنون به نفع بنیاد مستضعفان صادر شده است، بالغ‌بر 1100 حکم به‌صورت توفیقی، سرپرستی و در کل بلاتکلیف است و تا زمانی که تکلیف این احکام مشخص نشود، بنیاد قادر به ارائه یک بیلان مالی درست نیست و این در حالی است که بالغ‌بر 9 دهم اموال بنیاد که برای آنها حکم روشن و مشخص صادر شده است یا در اختیار سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های اداری و انقلابی هستند و یا توسط مردم به انحاء مختلف به تصرف درآمده و بابت آن نیز هیچ‌گونه وجهی به بنیاد پرداخت نمی‌شود.

21 مرداد 1383؛ بهای نفت به مرز 45 دلار بازگشت

با قطع عرضه نفت عراق میدان‌های نفتی جنوب این کشور، به منظور جلوگیری از حملات خرابکارانه به خطوط لوله نفتی این کشور و دیگر مسائل امنیتی، نوسانات بهای نفت وارد مرحله جدیدی شد.

بهای نفت پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر در ساعات اولیه کار بازار 1.2 دلار افزایش داشت و به رکورد جدیدی معادل 44.97 دلار در هر بشکه رسید ولی در ساعات پایانی با 89 سنت افزایش، حدود 44.84 دلار در هر بشکه معامله شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن ابراز نگرانی خود از روند صعودی قیمت‌های نفت گفت: با ادامه این روند، آمریکا از ذخایر نفتی خود استفاده خواهد کرد، هرچند که هیچ تاثیری بر روی قیمت نفت نداشته باشد.

21 مرداد 1393؛ روحانی: رشد اقتصادی سال 92 منفی 1.1 درصد بود

رئیس‌جمهور اعلام کرد: لایحه یک فوریتی خروج کشور از رکود به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. حسن روحانی در پایان چهارمین نشست سران سه قوه با اشاره به اینکه این جلسات همیشه هم برای قوای سه‌گانه و هم برای مردم توام با خیر و برکت بوده است.

روحانی با بیان اینکه بحث اقتصاد و خروج از رکود مساله‌ای بسیار پراهمیت است و به‌عنوان موضوع دوم جلسه مورد بررسی قرار گرفت، گفت: یکی از برنامه‌های اساسی دولت خروج از رکود و حرکت به سمت رونق تولید ملی است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در سال آغاز فعالیت دولت یازدهم رشد منفی رکود نسبت به سال 91 که شاهد رشد منفی 6.8 درصد بودیم، کمتر شد، افزود: بانک مرکزی اعلام کرد که رشد سال 92 درصدد منفی 1.1 بوده؛ بنابراین حرکت خوبی در سال 92 نسبت به سال قبل از آن انجام گرفته است.

یکسان سازی ارزی با شفافیت شرایط بین‌المللی

ولی‌ا... سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی مهم‌ترین شرط اجرای سیاست یکسان‌سازی ارزی و تک نرخی شدن ارز در کشور را «شفاف شدن شرایط بین‌المللی» عنوان کرد.

وی افزود: دو مطالب اساسی در سیاست‌های ارزی وجود دارد که یکی ایجاد تعادل، آرامش و ثبات در بازار ارز و یکسان‌سازی نرخ ارز و دیگری ایجاد مقررات آسان و قابل‌درک برای فعالان اقتصادی است.

در سیاست اول، شرایط توام با آرامش را در بازار ارز داریم و هدف بانک مرکزی این است که در اولین فرصت شراط تک‌نرخی شدن ارز را داشته باشد؛ اما این امر منوط به تحقق پیش‌نیاز آن است که مهم‌ترین پیش‌نیاز شرایط بین‌المللی است.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی بر این باور است تا قبل از شفاف شدن شرایط بین‌المللی به‌دنبال یکسان‌سازی نرخ ارز نرود، گفت: باید به سرعت شاهد برون‌رفت از شرایط غیراقتصادی باشیم.

سیف با بیان اینکه هدف اصلی بانک مرکزی در اولین فرصت این است که شرایط تک‌نرخی را در رابطه با ارز به‌وجود آورد، گفت: اما باید پیش‌نیازها از جمله شرایط بین‌المللی محقق و فراهم شود.

همچنین بخوانید