شنبه 14 مهر 1403

انتقاد زیدآبادی از نگاه خاتمی به اصلاح‌طلبی / نطق یک نماینده در انتقاد از قالیباف

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
انتقاد زیدآبادی از نگاه خاتمی به اصلاح‌طلبی / نطق یک نماینده در انتقاد از قالیباف

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند کار دشواری است. بسته خبری تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش امیرعبداللهیان به ادعای توقف مذاکرات برجام

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره آخرین اخبار از مذاکرات احیای برجام، اظهار کرد: آمریکا ریاکارانه عمل می‌کند. به طور مستمر تبادل پیام با طرف آمریکایی انجام می‌شود. آخرین تبادل پیام ما در کمتر از 72 ساعت گذشته بوده است‌.

وی ادامه داد: آمریکا از طریق برخی وزرای خارجه پیام داده و برای مذاکرات عجله دارند، اما ریاکارانه راب مالی در مصاحبه خود می‌گوید مذاکرات در اولویت ما نیست و اشاره می‌کند به تحریکاتی که می‌خواهند نسبت به کف خیابان و اغتشاش در ایران داشته باشند.

امیرعبداللهیان افزود: هدف آمریکا مشخص است. آنها می خواهند اعمال فشار کنند تا ما از خطوط قرمز خود عدول کنیم اما منافع ملی مردم برای ما مهم است و از آن تخطی نخواهیم کرد، اما برای عبور از تحریم‌ها در مسیر مذاکرات قویا به کار خود ادامه خواهیم داد. امکان توافق برجام با همه ضعف و قوت خود در مذاکراتی که در ماه های گذشته انجام شده، وجود دارد در صورتی که طرف های دیگر به تعهدات خود عمل کرده و برجام برای ما خوب کار کند، از این فرصت استفاده خواهیم کرد. ما برای مذاکره، مذاکره نکرده ایم بلکه برای نتیجه مذاکره کرده ایم. به راب مالی و مقامات آمریکایی توصیه می کنم دست از ریاکاری بردارند.

***

نطق یک نماینده در انتقاد از قالیباف

به گزارش خانه ملت، محمود احمدی بیغش، نماینده شازند در جلسه علنی امروز مجلس در نطق میان دستور خود، گفت: مردم عزیز و نمایندگان محترم، مدتی است بنا دارم مسائلی در ارتباط با عملکرد رئیس محترم مجلس بیان کنم که نهایتا پس از بررسی و مشورت با تعدادی از همکاران به این نتیجه رسیدیم که باید حقایق را گفت حتی اگر بر علیه خودمان باشد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نخست اینکه، جذب و به کارگیری بی ضابطه نیرو در بخش‌های مختلف به ویژه ساختمان ریاست، بسیار تعجب برانگیز است و مشخص نیست جذب این حجم از نیرو با چه هدف و چه توجیهی صورت گرفته؛ این در حالی است که برخوردهای غیرحرفه‌ای با نیروهای با سابقه، کاردان و باتجربه مجلس منجر به خروج قابل توجهی از آنان از مجلس و مأموریت اجباری آن‌ها به دستگاه‌های دولتی شده است.

وی اضافه کرد: برادر عزیزم جناب قالیباف! مصرانه میخواهم با صراحت اعلام کنید، در 2 سال و نیم چند نفر نیرو برای مجلس جذب کرده و ضرورت آن چه بوده است، بنده و همکاران نگران این هستیم که خانه ملت هم به سرنوشت شهرداری تهران تبدیل شود و این ترافیک و تورم نیرو معضلی برای مجلس شود.

احمدی بیغش ادامه داد: دوم اینکه، مطابق ماده 20 بند 6 آیین نامه داخلی مجلس، رئیس مجلس موظف است هر سه ماه یکبار گزارش کاملی از تصمیمات و اقدامات هیأت رئیسه در رابطه با مسائل مختلف و واحدهای تابعه آن از جمله مرکز پژوهش‌ها در صحن علنی به نمایندگان ارائه کند، بفرمایید در این حدود 30 ماه چندبار از تریبون مجلس نسبت به این قانون عمل کرده و نمایندگان و مردم که اعتقاد دارید خادم آن‌ها هستید را در جریان امور قرار داده‌اید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم سومین نکته را ضعف مجلس در رابطه با مسائل اخیر دانست و گفت: موضع گیری‌های مختلف نمایندگان و نبود که یک نظر واحد که به دلیل ضعف مدیریت ریاست مجلس و همچنین گزارشات نگران کننده‌ای در خصوص مداخلات در عزل و نصب‌های مدیران و امور دیگر به گوش می‌رسد که یکی از آن‌ها، مربوط به شایعات گسترده مداخله رئیس در برکناری دبیر مناطق آزاد کشور است. انتظار می‌رود در این زمینه شفاف سازی شود، قطعا خوشحال می‌شویم که این موارد صحت نداشته باشد.

عضو کمیسیو امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: شکایت جنابعالی از آقای نوباوه نماینده تهران از عجایب این دوره است، مگر جرم این جانباز چه بوده جز یک اظهار نظر در رابطه با موضوع سیسمونی؛ این شکایت یعنی امنیتی شدن مجلس در دوره مدیریت شما، پیشنهاد می‌کنم برای حفظ شأن مجلس و حرمت تریبون از رؤسای قبلی مجلس، امثال آقایان لاریجانی و ناطق نوری مشورت بگیرید، چون آن‌ها در چارچوب انقلاب و نظام هستند.

پاسخ‌های نیکزاد به نطق احمدی بیغش

نیکزاد نایب رئیس مجلس پس از پایان نطق احمدی بیغش، عنوان کرد: نطق حق هر نماینده بوده اما انصاف حکم می‌کرد شما این نطق را زمانی که رئیس مجلس بود، می‌فرمودید.

نیکزاد تصریح کرد: گزارش عملکرد هیأت رئیسه هر سه ماه یکبار در کازیوی همکاران قرار گرفته و به صورت مرتب به نمایندگان گزارش داده شده است.

نایب رئیس مجلس در خصوص جذب نیرو در مجلس نیز گفت: بر اساس ماده 20 آیین نامه داخلی مجلس، موضوع جذب نیرو که در مجالس قبل به تصویب رسیده نیز کاملا سازوکاری مشخص دارد و مباحثی در حوزه اداری، حراستی، احکام، استخدام و مأموریت در اخیار رئیس مجلس است.

وی در خصوص دبیرخانه مناطق آزاد نیز گفت: در این باره ما اطلاعی نداریم اما می‌شد این موضوع را از خود رئیس مجلس سئوال کنید.

نایب رئیس مجلس در خصوص شکایت از آقای نوباوه نیز گفت: بنده در جایگاه رئیس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان که با رأی شما عزیزان آنجا هستم، چندین جلسه گذاشتیم، در این رابطه با بزرگان مجلس صحبت کردیم. حتی برادری که اینجا عنوان کرد که شما مثل دیکتاتور مجلس را اداره می‌کنید، ما آن پرونده را به قوه قضاییه نفرستادیم، بلکه خواهش کردیم از یکدیگر گذشت داشته باشیم.

نیکزاد تصریح کرد: از جهت حق و عدل حکم می‌کرد بنده که در هیأت رئیسه هستم و وابستگی به کسی ندارم و خود شما هم میدانید باید این موارد را عرض می‌کردم هرچند که نطق حق مسلم هر نماینده است.

***

واکنش اسلامی به قطعنامه احتمالی آژانس علیه ایران

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سیاست فشار حداکثری و اتهام‌پراکنی به جمهوری اسلامی توسط استکبار و صهیونیسم امری طبیعی است، اظهار کرد: این جریان معتاد به تحریم و اجرای این سیاست مندرس است و پیش‌نویس قطعنامه‌ای که مطالب بسیار ناصوابی در آن قرار دارد که می‌دانند حقیقت ندارد، از نظر ایران مردود است.

وی افزود: مهم این است که جمهوری اسلامی برای پیشبرد برنامه توسعه هسته‌ای خود برنامه مصوب و اعلام‌شده و مدون دارد و در همین چارچوب فعالیت خود را انجام می‌دهد.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: موضوعی که اهمیت دارد این است که وزارت خارجه پیگیری بحث تداوم مذاکرات را می‌کند و به اشکال گوناگون در دست اقدام است.

اسلامی افزود: آنچه به سازمان انرژی اتمی مربوط می‌شود این است که موارد ادعایی و اتهامی پاسخ داده شود و اگر حسن نیت می‌داشتند و قرار بود که مذاکرات را تداوم بخشند طبیعی بود که قطعنامه‌ای با این ابعاد را ارائه نمی‌کردند.

وی گفت: امیدوار هستیم که با توجه به حسن نیت و صداقتی که جمهوری اسلامی داشته و پاسخ‌هایی منطقی و مستدلی که به آنها ارائه داده، کارساز واقع شود و اجازه بدهند مسیر طبیعی و غیر سیاسی و روش حرفه‌ای باشد و ضوابط پادمان ملاک باشد تا بتوانند از آن نتیجه بگیرند.

***

انتقاد زیدآبادی از نگاه خاتمی به اصلاح‌طلبی

احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی در اعتماد نوشت: «خاتمی به عنوان چهره نمادین اصلاحات، اصلاح‌طلبی را عمدتا شراکت در قدرت می‌بیند و به همین دلیل نیز محبوبیتش که روزی فلک را سقف می‌شکافت، به نقطه امروزی رسیده است.

اصلاح‌طلبی معطوف به شراکت در قدرت و گرفتن سهمی از آن، با هر انگیزه‌ای که پشت آن باشد، آفت امر اصلاح در کشورمان بوده است. اگر این شیوه و نگاه عوض شود، اصلاح‌طلبی بار دیگر شانسی به دست می‌آورد. این شانس عمدتا درِ خانه آن دسته از نیروهای اجتماعی میانه رو را خواهد زد که چشمی به قدرت نداشته‌اند و از مناصب سیاسی به دور بوده‌اند.

به نظرم آقای خاتمی با تغییر نگرش و رویکرد خود به امر اصلاحات، قادر است در بازسازی این مفهوم و شکل‌گیری نوع تازه‌ای از اصلاح‌طلبی معطوف به کنشگری مدنی و اخلاقی و متعهدانه و خالی از هر جنس خشونت، نقشی قابل توجه بازی کند.»

***

توصیه روزنامه اصلاح طلب به رئیسی

آفتاب یزد نوشت: «چند روز بعد از فوت مهسا امینی رئیس جمهور طی تماس تلفنی با خانواده مرحومه از آنان دلجویی نمود و قول پیگیری داد. در همین روزنامه نوشتیم و تاکید کردیم که اقدام رئیس دولت بجا، به موقع و صحیح بوده است. اما می‌توان تاکید کرد که بعد از این ابتکار عمل در مورد وقایع اخیر آنچنان ابتکار عملی در این راستا نشنیدیم...

جایگاه ریاست جمهوری جایگاه بسیار باارزشی است و می‌تواند هر فعل سکاندار این پست تاثیر شگرفی بر جامعه بگذارد و از این جایگاه باید صیانت گردد.

البته مراد این نیست که رئیس جمهور بسان غضنفرهای فعلی هر روز پشت تریبونی با طرح اظهاراتی به عصبانی کردن مردم کمک کند. شخص رئیس دولت می‌تواند به جای گفته‌های کیهانی، این نوید را به مردم بدهد به عنوان نگهبان اجرای قانون اساسی تجدیدنظرهایی و اصلاحاتی صورت خواهد گرفت. او می‌تواند پرچمدار این مهم باشد. اتفاقا با توجه به پشتیبانی‌های خاصی که از وی می‌شود چنین امکانی مهیاست و تنها باید به فعل برسد.»

***

جبلی: به دنبال صیانت از چهره‌های محبوب مردم هستیم

پیمان جبلی، رئیس صداوسیما در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره حواشی برخی چهره‌های سیما گفت: موضوع همکاری با چهره‌های تلویزیونی و رسانه‌ای یک موضوع چندوجهی است و ما به عنوان رسانه ملی از ابعاد مختلف، آن را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم به بهترین نحو از چهره‌هایی که مورد توجه مردم هستند، استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان رسانه ملی باید با تدابیر بهتر و اقدامات مناسبتر بتوانیم برنامه ریزی دقیقتری برای استفاده بهتر و صیانت از چهره‌هایی که محبوب مردم هستند انجام دهیم تا بتوانند در خدمت سرگرمی سالم مردم باشند.

***

بازداشت افرادی که قصد تعطیل کردن بازار تهران را داشتند

به گزارش ایسنا، سردار مهدی حاجیان سخنگوی فراجا با اشاره به دستگیری افرادی که قصد تعطیلی بازار پایتخت را داشتند گفت: «از ابتدای صبح روزگذشته افرادی با ایجاد رعب و وحشت و پخش تراکت‌های تهدیدآمیز کسبه بازار بزرگ تهران را تهدید کرده و تلاش داشتند که از بازشدن مغازه‌ها جلوگیری کنند که با حضور به موقع پلیس و همکاران اطلاعاتی این توطئه دشمن خنثی شد. البته بازار با قدری تاخیر شروع به کار کرد. با اشراف اطلاعاتی و انتظامی پلیس، 11 نفر از تهدیدکنندگان دستگیر شدند که تعدادی از آن‌ها در اعترافات اولیه خود به گرفتن پول از سرویس‌های اطلاعاتی خارجی برای ایجاد آشوب در بازار اقرار کردند و تحویل مراجع قضایی شدند.»

حاجیان با اشاره به کشف ابزار مجرمانه از این افراد گفت: پس از بررسی اولیه از این افراد، ابزار و ادوات مجرمانه‌ای برای ایجاد آشوب کشف شد. در روزهای آتی نیز گزارش کاملی از این دستگیری به زودی به اطلاع مردم خواهد رسید. پلیس با افرادی که تهدیدی برای امنیت مردم باشند برخورد خواهد کرد.

***

توضیحات وحیدی درباره امکان اعتراض مسالمت‌آمیز

به گزارش ایسنا، احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت درباره برنامه وزارت کشور برای برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز بیان کرد: قبلا هم گفته شده این کسانی که حرف روشنی دارند، درخواست مجوز بدهند تا مشخص شود راجع به چه موضوعی قصد اعتراض داشته و موضوع اعتراض آنها چیست؟ ما مشکلی برای برگزاری این اعتراضات نداریم. در این مدت اعتراضات مختلف چه با مجوز چه بی مجوز، ولی با رعایت مسایل مدنظر، برگزار شده است. در شرایط ناامنی و اغتشاش فرصت رسیدگی برای اعتراض مسالمت آمیز شاید فی الفور آماده نباشد. ما با اعتراض در چارچوب قانون مشکلی نداریم. چند حزب تقاضای مجوز داشته اند که با آنها جلسه برگزار شده، ولی چون مجامع خود را تشکیل نداده بودند، شرایط قانونی برای تقاضای مجوز را نداشتند.

وزیر کشور تاکید کرد: این از وظایف دستگاه های انتظامی است که امنیت کسبه را تامین کنند. عناصر معدودی هستند که کسبه را تهدید می کنند که با آنها برخورد شده و دستگیر شده اند.

وزیر کشور همچنین با بیان اینکه در درگیری های اخیر افرادی از ملیت های مختلف دستگیر شده اند، تصریح کرد: عناصری از دستگاه اطلاعاتی فرانسه و عناصری از داعش حضور داشتند که دستگیر شده اند. در اغتشاشات اخیر عناصری از کشورهای دیگر هم حضور داشته اند که دستگیر شده و در اختیار قوه قضاییه هستند که برابر ضوابط قضایی با آنها برخورد می شود.

***

امیدواری طحان‌نظیف به اصلاح قانون انتخابات

به گزارش فارس، هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در یک برنامه تلویزیونی با بیان این‌که «الگوهایی برای انتخابات‌ها پیش بینی شده که توضیحش برای مردم یا مجریان مبهم و پیچیده بوده است.» گفت: شوراز نگهبان در نظارت بر انتخابات قوانینی را اجرا می‌کند که خودش به آن ایرادهایی را وارد می‌داند و نیازمند به روزرسانی است. با این حال شورای نگهبان قانون کنونی را در انتخابات اجرا می‌کند.

وی ادامه داد: مهلت‌هایی که در قانون انتخابات تعیین شده منطقی نیست؛ وقتی قانون در سال 78 به تصویب رسید، تعداد ثبت نام کنندگان کم بود، اما حالا ثبت نام کنندگان از حدود 2 تا 4 هزار نفر به 16 هزار رسیده در حالیکه مهلت بررسی صلاحیت‌ها ثابت مانده است. شورای نگهبان نگران ضایع شدن حق افراد است و برای شنیدن نکته یا دفاعیات ثبت نام کنندگان در انتخابات، به فرصت نیاز دارد.

وی گفت: قانون انتخابات درباره رسیدگی به تخلفات و نظارت بر تبلیغات نیازمند به روزرسانی است. تبلیغات بیشتر به فضای مجازی منتقل شده اما قانون در مورد آن خیلی مختصر است. همچنین وقتی با تخلفات جدیدی در انتخابات روبه‌رو هستیم، به روزرسانی قانون هم باید انجام شود.

طحان نظیف افزود: پس از حدود 6 سال از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، هنوز اتفاق ملموسی در این باره رخ نداده؛ البته شورای نگهبان پارسال برای ساماندهی ثبت نام‌های ریاست جمهوری و ملاک‌های ثبت نام کنندگان، اقداماتی را انجام داد تا جلوی ثبت نام‌های تفریحی را بگیرد و ابهام‌ها برطرف شود. مجلس هم سال 98 مصوبه‌ای برای شفافیت منابع مالی نامزدهای انتخابات مجلس داشت که شورای نگهبان در مرحله اول آن را تأیید کرد اما چون به زمان انتخابات نزدیک بود، فرصتی برای اجرا پیش نیامد.

وی ادامه داد: در یکی از بندهای سیاست‌های کلی انتخابات به شناسایی داوطلبان در مرحله ثبت نام پرداخته شده که بر اساس تجربه باید فرآیند پیش ثبت نام را داشته باشیم. ممکن است برخی افراد شرایط نامزدی در انتخابات را نداشته باشند یا از آن مطلع نباشند و همین باعث می‌شود با رد صلاحیت مواجه شوند. در نتیجه پیش ثبت نام این مشکل را رفع می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان خبر داد: دولت در حال تنظیم لایحه‌ای در مورد انتخابات است و مجلس هم طرحی را در این باره دنبال کرده که به نظر می‌رسد مراحل پایانی بررسی را طی می‌کند.