شنبه 15 اردیبهشت 1403

ایران 20 درصد سهام شرکت نفت انگلیس را می‌خرد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
ایران 20 درصد سهام شرکت نفت انگلیس را می‌خرد

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

ششم اردیبهشت 1354؛ ایران 20 درصد سهام شرکت نفت انگلیس را می‌خرد

تایمز مالی دیروز نوشت: ایران در نظر دارد 20 درصد سهام بریتیش پترولیوم، بزرگ‌ترین شرکت نفتی بریتانیا را که به بانک انگلیس تعلق دارد، بخرد.

بانک انگلیس، این سهام را از شرکت نفت برمه، دومین شرکت نفتی بریتانیا خرید کرده است.

دولت بریتانیا 48 درصد شرکت نفت انگلیس را در اختیار دارد و تایمز مالی نوشته است که سازمان انرژی، فروش قسمتی از سهام مذکور را به ایران که متعلق به بانک انگلیس است، مورد بررسی قرار داده است.

تایمز مالی اضافه می‌کند که توجه ایران به خرید این سهام، مایه نگرانی دولت بریتانیا شده است. دولت انگلیس در زیر فشار فزاینده‌ای از جانب جناح چپ قرار گرفته، تا سهام خود را در بریتیش پترولیوم با تصاحب تمام سهامی که در اختیار بانک انگلیس است، به 70 درصد برساند.

ششم اردیبهشت 1374؛ هشدار شرکت‌های نفتی آمریکا به «کلینتون» برای پرهیز از تحریم نفتی ایران

رئیس هیات‌مدیره یک شرکت بزرگ نفتی آمریکا به بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری این کشور هشدار داد که در صورت تحریم خرید نفت ایران، شرکت‌های نفتی مقر خود را از آمریکا خارج خواهند کرد. وی از رئیس‌جمهوری خواست که تحت‌تاثیر القائات مشاوران طرفدار رژیم صهیونیستی خود در شورای امنیت ملی آمریکا قرار نگیرد و سرنوشت خویش را در انتخابات آتی ریاست‌جهموری این کشور به خواسته‌های آنها پیوند نزند.

رئیس هیات مدیره و مدیر ارشد اجرایی شرکت نفتی «کوستال» که مقر آن در شهر «هوستون» ایالت «تگزاس» آمریکا است، در این نامه به کلینتون هشدار می‌دهد که در صورت ادامه سیاست‌های اقتصادی کاخ سفید علیه ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هیچ شانسی برای جلب آراء شرکت‌های نفتی با شرکت‌های مرتبط با آنها نخواهد داشت.

صادرات سنگ تزئینی ایران به نیم میلیارد دلار خواهد رسید

صادرات سنگ تزئینی ایران برای نخستین‌بار به نیم میلیارد دلار خواهد رسید.

محمدحسن حقگویی، مدیرعامل شرکت توسعه صادرات معادن ایران و مسوول برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی گفت: با توجه به افزایش ظرفیت تولید سنگ تزئینی فرآوری شده کشور و نصب 15 کارخانه بزرگ در معادن سنگ، میزان تولید این بخش سالانه به 150 میلیون مترمربع خواهد رسید.

ششم اردیبهشت 1394؛ حضور هیات تجاری سوئیسی در تهران

هیات بلندپایه اقتصادی سوئیس امروز به‌منظور بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران وارد تهران می‌شود. هیات اقتصادی سوئیس که پاییز سال 1393 به تهران آمد، جزو 103 هیات بازرگانی خارجی بود که در دو سال گذشته با سفر به ایران و ملاقات با مقام‌های تجاری و اقتصادی ایران تلاش داشتند سهمی از بازار ایران کسب کنند.

در راستای تلاش سوئیسی‌ها برای مشارکت اقتصادی با ایران، روزنامه فرانسوی زبان «تریبون دو ژنو» سوئیس، روز گذشته در گزارشی نوشت، یک هیات اقتصادی به سرپرستی خانم لیویا لوی سفیر سال‌های 2009 تا 2013 سوئیس در تهران امروز به تهران می‌آیند.

نمایندگان شرکت‌های دارویی، ماشین‌آلات، فناوری، مواد شوینده، صنایع غذایی و خداتی در این هیات حضور دارند.

صرف 700 میلیارد دلار برای اشتغال چینی‌ها

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در دو دوره گذشته 700 میلیارد دلار پول ملکت خرج واردات کالا به کشور شد، اظهار کرد: در دو دوره قبل پیش و پس از مصرف 700 میلیارد دلار تعداد شاغلان در کشور 20 میلیون نفر بوده است و این به آن معناست که این میزان پول رفته و موجب اشتغال جوانان چینی و کشورهای دیگر شده است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید