جمعه 31 فروردین 1403

آموزشی خبرگزاری ایسنا

آموزشی خبرگزاری ایسنا

تحقیقات جدید دانشمندان ژاپنی نشان می‌دهد که گربه‌ها نام صاحب خود را می‌دانند و همچنین می‌توانند دوستان هم‌نوع خود را تشخیص دهند.

در احکام جداگانه ای از سوی سرپرست پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، معاون پژوهش و فناوری و رئیس پژوهشکده علوم دریایی پژوهشگاه منصوب شدند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تحقیقات دانشگاهی باید در راستای رفع نیازهای جامعه باشد و در این زمینه از هرگونه تحقیق و پژوهش حمایت می‌کنیم، گفت: پژوهش‌ها باید در کشور بیمه شوند.

پژوهشگران ژاپنی، چاپستیک‌های برقی ابداع کرده‌اند که می‌توانند به بهتر شدن طعم غذا کمک کنند.

یک مقاله با عنوان «تغییرات محیطی شهری باعث ایجاد تغییرات تکاملی در شبدر سفید در سطح جهان می‌شود» در مجله بین‌المللی ساینس با مشارکت عضو هیئت علمی دانشکده زیست‌شناسی دانشکدگان علوم به چاپ رسید.

پس از ماهها کار و زندگی در فضا، خدمه ماموریت کرو -3 ناسا اکنون به پایان ماموریت خود نزدیک می‌شوند و آماده بازگشت به زمین هستند.

یک درمان جدید شامل تقلید ارسال پالس‌های الکتریکی توسط مغز به عضلات، امیدها را برای دوباره راه رفتن بیماران پارکینسونی زنده کرده است.

یک دانش‌آموز 18 ساله موفق شده است تا پذیرش 27 دانشگاه را دریافت کند و پیشنهاد بورسیه تا چهار میلیون دلار را داشته باشد.

یک داروی احیا کننده جدید توسط دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نشان داده است که می‌تواند روند کاهش شنوایی را معکوس کند و تاکنون در درمان‌های بالینی، پیشرفت‌های قابل توجهی را نشان داده است.

نگهداری غیراصولی، کیفیت داروها از جمله واکسن را کاهش داده و گاهی حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. اعضای جوان شرکت دانش‌بنیان "فراپایش امین"، تگ‌های هوشمند زنجیره سرد را با دقت بالاتر، عمری طولانی‌تر و شرایط نگهداری آسان‌تر تولید کرده‌اند که در حوزه واکسن و فرآورده‌های خونی کاربرد دارند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به دو رویکرد دانشگاه برای تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: تربیت نیروی انسانی ماهر از طریق اجرای دوره‌های علمی‌کاربردی متناسب با نیاز کار و از سوی دیگر رویکرد عمده توسعه فناوری، اشتغال‌آفرینی و صلاحیت حرفه‌ای زمینه اجرای شعار سال را در دانشگاه علمی کاربردی فراهم کنیم.

ستاره‌شناسان آلمانی با کمک دو تلسکوپ که در اسپانیا قرار دارند، توانستند یک منظومه ستاره‌ای را در فاصله 5000 سال نوری از زمین مشاهده کنند.

ثبت نام دانشجویان روزانه غیربومی شاغل به تحصیل سنواتی برای نیم سال دوم تحصیلی در خوابگاههای دانشگاه تهران امشب پایان می یابد.

فضانوردان ماموریت شنژو -13 چین پس از شش ماه اقامت در فضا با موفقیت بر روی زمین فرود آمدند.

ماموریت کرو -4 شرکت فضایی اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی تنها یک هفته با پرتاب فاصله دارد.

گروهی از پژوهشگران چینی و آمریکایی، مجموعه‌ای از سلول‌های بنیادی قابل تزریق را ارائه داده‌اند که می‌توانند به ترمیم غضروف آسیب‌دیده کمک کنند.