دوشنبه 2 مهر 1403

اجتماعی خبرگزاری ایسنا

اجتماعی خبرگزاری ایسنا

در این شماره از بسته اخبار علم و فناری ایسنا، خبرهایی از انجام موفقیت‌آمیز نخستین پرواز یک هواگرد در سیاره‌ای غیر از زمین، تلاش برای مهار بیماری مالاریا با روشی نوین، ترکیب سلول‌های بنیادین انسان با جنین میمون و دو خبر دیگر را مرور می‌کنیم.

ذخیره گاه زیست کره کپه‌داغ بخش مهمی از کانون تنوع زیستی ایران - آناتولی است که کارکرد اصلی آن حفاظت از بسیاری از گونه‌های در معرض خطر این منطقه است.

زندگی امروزی، به شیوه خواب و بیداری انسانها بیشترین ضربه را وارد کرده است. برای برخی حتی تصور اینکه زودتر از ساعت 12 شب بخوابند ممکن نیست و این امر در نسل جوان نمود بیشتری دارد.

در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل؛ یعنی تامین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و رعایت میانه‌روی با محدود کردن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی توصیه می شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از جانباختن یک تن در پی وقوع تصادف در بزرگراه فداییان اسلام خبر داد.

خشکسالی یکی از پدیده‌های هواشناختی و جدایی ناپذیر از شرایط اقلیمی در کشورهای واقع در عرض‌های جنب حاره‌ای مانند ایران است. در این مناطق که بیشترین بیابان‌های جهان را داراست، خطر خشکسالی وجود دارد و این پدیده پیامدهای نامطلوبی را به همراه دارد.

مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری را در سلامتی به خصوص تاثیر آن بر سطح گلوکز و چربی های خون، فشار خون، کنترل وزن و در نتیجه کنترل یا بهبود بیماری های مختلف نشان داده اند.

وزیر بهداشت از تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی با روسیه در استان البرز خبر داد و گفت: ما از خرداد به بعد یکی از تولیدکنندگان بسیار خوب از نظر واکسن کرونا در جهان می شویم.

مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از برگزاری جلسه مشترک مدیرعامل این شرکت با مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران برای همکاری بیشتر جهت جلب کمک‌های مردمی در ایستگاه‌های مترو خبر داد.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه شرایط کرونا در تهران همچنان بحرانی است، گفت: باید هرچه سریع‌تر یک بسته جامع شفاف حمایتی را در استان تهران برای افرادی که از نظر اقتصادی دچار مشکل شده‌اند، اعم از بحث‌های تسهیلاتی، پرداخت به موقع و استمهال مالیاتی داشته باشیم تا این دوستان در این روزهای سخت دچار مشکلات اقتصادی نشوند.

نایب رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از افزایش تخفیف ها برای مسافران احراز هویت شده خبرداد.

معاون عمران و توسعه امور شهر و روستایی وزیر کشور در آستانه دوم اردیبهشت روز زمین پاک ارائه لایحه "کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی" که بصورت قانون ابلاغ شد، تدوین اطلس جامع مدیریت پسماند عادی کشور، رشد 5 برابری اعتبارات دولتی در دولت دوازدهم نسبت به قبل، حمایت از راه اندازی نیروگاه های زباله سوز استان های شمالی و افزایش تعداد روستاهای تحت پوشش سیستم جمع‌آوری پسماند...

وزارت کشور در قالب فیلم هایی کوتاه با هدف آشنایی با قانون شوراها به تشریح این قانون پرداخته است.

با توجه به ماهیت شغلی پاکبانان و نیروهای حمل زباله و مواجهه آنان با زباله‌ها و پسماندهای عفونی و گروه‌های پرخطر، برای پیشگیری از ابتلای این قشر به کووید -19، تزریق واکسن کرونا برای انها از چهارشنبه (1 اردیبهشت‌)، در سه منطقه اصفهان آغاز شد. در این مرحله بیش از سه هزار دوز واکسن به پاکبانان شهر و نیروهای عملیاتی شهرداری اصفهان که در گروه‌های پرخطر قرار دارند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی...

معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامه ای به معاونین بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور، درخصوص اجرایی سازی طرح ساماندهی سبدهای غذایی حمایتی خانوارهای نیازمند و بیماران مبتلا به کرونا در هر استان، تاکید کرد.

دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور خواستار انعکاس گزارش اقدامات انجام شده استانداران به‌صورت روزانه به کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد و قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا شد.