یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

بازگشایی دانشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری امکان‌پذیر نیست

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
بازگشایی دانشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری امکان‌پذیر نیست

رئیس دانشگاه زنجان گفت: با توجه به پروتکل‌های بهداشتی اعلام‌شده برای آموزش در صورت حضوری بودن کلاس‌ها امکان افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها، سلف‌های سرویس و حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; سیدمحسن نجفیان امروز در جلسه قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا استان زنجان اظهار داشت: تمام آموزش‌های دانشگاه‌ها از ابتدای شیوع کرونا به صورت غیرحضوری بوده و این در درازمدت، آسیب‌ها و صدمات زیادی را به کیفیت آموزش و همینطور ابعاد شخصیتی و روانی دانشجویان وارد می‌کند.

وی اظهار داشت: علی‌رغم مزیت‌هایی که آموزش غیرحضوری و مجازی دارد اما وزارت علوم در جمعبندی کلی در هیچ مقطعی، اصل را بر آموزش غیرحضوری قرار نمی‌دهد و تمام تلاش وزارت علوم بر این است که مقدمات بازگشت آموزش حضوری به دانشگاه‌ها فراهم شود.

نجفیان خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه وزارت علوم باید چنین تصمیمی را اتخاذ کند این تصمیم باید به تایید ستادهای ملی و استانی کرونا هم رسیده و تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها صورت پذیرد.

رئیس دانشگاه زنجان با اشاره به واکسیناسیون جامعه دانشگاهی در 3 بخش اساتید، کارکنان و دانشجویان گفت: تاکنون در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، واکسیناسیون دور اول اساتید، کارکنان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شده و دور دوم نیز از فردا در دانشگاه زنجان آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون، متوجه دانشجویان فعلی است، اظهار داشت: حدود 30 درصد از دانشجویان از مهرماه وارد می‌شوند و جدیدالورود هستند و حتی اگر از ابتدای مهرماه بخواهند واکسینه شوند حداقل یک ماه زمان می‌برد و در نتیجه اگر آموزش حضوری باشد نیز 30 درصد دانشجویان، محروم از کلاس‌ها خواهند بود.

نجفیان افزود: مساله‌ای که دانشگاه‌ها را بلاتکلیف گذاشته این است که با توجه به پروتکل‌های بهداشتی اعلام‌شده برای آموزش در صورت حضوری بودن کلاس‌ها امکان افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها، سلف‌های سرویس و حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد و اگر با وجود واکسیناسیون دانشجویان باز هم حکم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد، بازگشایی به صورت حضوری امکان‌پذیر نیست و سوال این است که بازگشت به حالت عادی در سرویس حمل‌ونقل و تغذیه و خوابگاه امکان دارد یا خیر.

رئیس دانشگاه زنجان با اشاره به گشایش‌های ایجاد شده در تامین واکسن گفت: با توجه به اینکه کیفیت آموزش و ابعاد شخصیتی و روانی دانشجویان در این مدت آسیب دیده است درخواست می‌شود که دانشجویان مقطع کارشناسی را هم تحت پوشش واکسیناسیون قرار دهند چرا که همه فعالیت‌ها به صورت عادی انجام می‌شود و فقط آموزش تعطیل شده و 4 میلیون دانشجو و 14 میلیون دانش‌آموز در کشور آسیب می‌بینند.

* 212 هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی آینده وارد مدارس می‌شوند

داود بهرامی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در ادامه این جلسه گفت: آموزش و پرورش استان زنجان، سال تحصیلی 1401-1400 را با 2437 واحد آموزشی (با 6 درصد رشد نسبت به سال تحصیلی گذشته) در قالب 9446 کلاس درس (با 4 درصد رشد نسبت به سال گذشته) و پیش‌بینی 212 هزار و 771 نفر دانش‌آموز (با 4 درصد رشد نسبت به سال گذشته) آغاز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مقرر بود نحوه بازگشایی مدارس تا 15 شهریور ابلاغ شود، اظهار داشت: آنچه که مشخص است اینکه آموزش در سال تحصیلی آینده به صورت ترکیبی از حضوری و مجازی و با رعایت فاصله اجتماعی و تقسیم کلاس‌ها به صورت زوج و فرد خواهد بود و آموزش مجازی از شبکه شاد ارائه خواهد شد.

بهرامی با اشاره به برخی از اقدامات صورت‌گرفته برای سال تحصیلی 1401-1400 خاطرنشان کرد: انجام واکسیناسیون مرحله اول بیش از 90 درصد از فرهنگیان، تلاش برای تکمیل پروژه‌های عمرانی با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی در سطح استان و قرار دادن آن در اختیار مناطق آموزشی، تحقق 45 درصد از درخواست‌های انتقال دائم فرهنگیان در بین مناطق آموزشی و تلاش برای نهایی کردن وضعیت نیروی انسانی تا 15 شهریور از جمله این اقدامات است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان افزود: تاکنون ثبت‌نام 100 درصد از دانش‌آموزان ورودی پایه اول ابتدایی، 90 درصد از دانش‌آموزان ورودی پایه هفتم (دوره اول متوسطه) و 49 درصد از دانش‌آموزان ورودی پایه دهم (متوسطه دوم) انجام شده و استان زنجان در رتبه 5 کشور قرار دارد همچنین 87 درصد از ثبت سفارش کتاب‌های درسی نیز انجام شده است.

وی با اشاره به طراحی و تهیه اطلس آموزشی برای تمام واحدهای آموزشی استان اظهار کرد: 89 درصد از واحدهای آموزش ابتدایی، 98 درصد از واحدهای متوسطه اول و 100 درصد واحدهای متوسطه دوم به شبکه اینترنت دسترسی دارند.

هدایت صفری، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان زنجان نیز در این جلسه گفت: معتقدیم که اگر نسبت به موضوعات و تغییراتی که پیش می‌آید، دیرفهمی داشته باشیم، کارها سخت شده و بی‌توجهی به خدمات، شکاف ایجاد می‌کند لذا توانمندسازی با جنس تکریمی در دستور کار قرار دارد تا منجر به تاب‌آوری شود.

وی افزود: نگاه دوم به تغییرات و شرایط این است که باید به سمت روش‌های نوین و الکترونیکی حرکت کنیم تا خدمات، اثربخش شوند.

صفری با بیان اینکه 98 درصد از افراد تحت پوشش و مدنظر کمیته امداد امام خمینی (ره) استان واکسینه شده‌اند، اظهار داشت: 92.5 درصد از افراد بالای 70 سال و 92 درصد از افراد بالای 60 سال تاکنون واکسینه شده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان زنجان با بیان اینکه 36 خدمت در کمیته امداد، تبدیل به روش‌های نوین و الکترونیکی شده است، گفت: به دلیل اینکه برخی افراد جامعه هدف، سواد اینترنتی ندارند، لذا صوت آن‌ها پیاده‌سازی شده و خدمات لازم ارائه می‌شود.

محمد محمدی، مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز در این جلسه گفت: تمام کادر و مددجویان مقیم در مراکز شبانه‌روزی بالغ بر 800 نفر در 2 نوبت واکسینه شده‌اند و اخیرا نیز کارکنان اورژانس اجتماعی، معلولین شدید و خیلی شدید تحت پوشش بهزیستی استان واکسینه می‌شوند.

وی با بیان اینکه 4200 خانوار سالمندان معلول تحت پوشش بهزیستی استان هستند، اظهار داشت: پیشگیری‌های لازم برای واکسیناسیون آن‌ها انجام شده و از ظرفیت موسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال نیز در این زمینه استفاده کرده‌ایم.

محمدی خاطرنشان کرد: 98 درصد جامعه هدف بهزیستی استان در مجموع واکسینه شده‌اند.

داود رحمانی، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به افزایشی بودن روند بیماری در بستری و سرپایی گفت: میانگین روزانه بستری در هفته گذشته 102 مورد بوده و 81 درصد تخت‌ها اشغال است.

وی با اشاره به افزایش مراجعات به مراکز درمانی در مرداد اظهار داشت: میزان مراجعات در هفته‌های اول تا چهارم مرداد به ترتیب 12، 18، 19 و 20 هزار نفر بوده است.

رحمانی با اشاره به آخرین وضعیت رنگبندی کرونایی استان خاطرنشان کرد: شهرستان‌های ماهنشان و ایجرود در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستان‌ها در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به تزریق 407 هزار و 205 دوز واکسن تاکنون گفت: در دوز اول 34 درصد و در دوز دوم 16 درصد جمعیت استان واکسینه شده‌اند.

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف مرکز استان زنجان نیز در این جلسه گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون هر زمانی که وارد پیک شده‌ایم، مکان‌ها و مشاغل پرخطر اعلام شده و در اولین فرصت برای تعطیلی پاساژها و مکان‌های مسقف، تصمیم گرفته شده است.

وی افزود: از هر زاویه‌ای که بخواهیم نگاه کنیم، شایسته بود که واکسیناسیون اصناف مظلوم که تنها قشری هستند که هزینه کرونا را از جیب خود پرداخت می‌کنند در لیست اولویت قرار می‌گرفت.

انتهای پیام /