یک‌شنبه 8 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

خبرگزاری فارس

خبرگزاری دانشجو

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، خرما یا رطب میوه‌ای شیرین و خوشمزه است و به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد، همواره مورد توجه مردم قرار دارد. این میوه در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری پرورش می‌یابد. عده‌ای خاستگاه آن را هندوستان می‌دانند و باستان شناسان معتقدند کاشت این درخت به پنج هزار سال پیش برمی گردد. گفته می‌شود که نخل خرما از ایران به چین برده شده و در کشور‌های اروپایی...

خبرگزاری فارس

خبرگزاری ایرنا

نوشهر - ایرنا - هنر قالی‌بافی با قدمتی شش هزار ساله در کلاردشت به عنوان نمادی از تاریخ و هویت ملی مردمان این خطه است که به دلیل مختلف در حال فراموشی است و برای جلوگیری از نابودی این هنر ارزشمند نیازمند به توجه و برنامه‌ریزی مسوولان است.

خبرگزاری ایرنا

شیراز - ایرنا - سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در جلسه نهم تیرماه سال 1397 در کشور بحرین با ثبت جهانی محور ساسانی موافقت کرد که با ثبت این محور تعداد آثار تاریخی در استان از چهار به 11 اثر افزایش یافت.

خبرگزاری مهر

اهواز - معاون وزیر میراث‌فرهنگی گفت: «موزه‌ها» محرک توسعه فرهنگی هستند و در این جهان هرگاه در هر منطقه‌ای به دنبال توسعه بودند، از موزه‌ها شروع می کردند.

خبرگزاری ایسنا

باستان‌شناسان با بررسی اشیای کشف شده در یک منطقه از شهر دبی به این نتیجه رسیدند که مردم این منطقه حدود 3 هزار سال پیش از بقایای کشتی‌های شکسته برای ساخت ابزار استفاده می‌کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا

اصفهان - ایرنا - پس از آنکه قسمت‌های زیادی از محور میانی چهارباغ عباسی اصفهان بتن‌ریزی و سنگفرش شد، میراث فرهنگی تصمیم به کاوش‌های باستان‌شناسی در قسمت باقی مانده از محور میانی گرفته است، این کاوش دیرهنگام، در پاسخ به ضرورت‌ها و حساسیت‌ها بر روی چهارباغ در حال انجام است.

خبرگزاری ایرنا

شاهرود - ایرنا - رییس انجمن سفال شاهرود از ساخت تندیس سردارسپهبد قاسم سلیمانی خبر داد و گفت: این تندیس در میدان رویان نصب می شود.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - جامعه باستان شناسان ایران در بیانیه ای تهدید رییس جمهور آمریکا مبنی بر هدف قراردادن مراکز فرهنگی ایران را بهت‌آور و شنیع دانسته و آن را محکوم کردند.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در تازه‌ترین اظهار نظر خود در توییتر تهدید کرده است که 52 اثر تاریخی و فرهنگی ایران را نابود می‌کند. این تهدید وی یادآور جنایت فرهنگی گروه داعش در سال‌های نه چندان دور است.

خبرگزاری ایرنا

بندرعباس - ایرنا - سه اثر هرمزگان شامل ساخت قایق «شاشک»، هنر ساخت «اشتروک» و «سوندبافی» در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

خبرگزاری دانا

باستان‌شناس و سرپرست تیم بررسی باستان شناسی شهرستان سرپل ذهاب و استادیار دانشگاه رازی کرمانشاه از چگونگی کشف دیواری در حدود چهار سال قبل و همراه با گروه باستان‌شناس‌اش می‌گوید.

وب‌گاه فرارو

علی‌بیگی اما درباره‌ی علت مطرح شدن این کشف بعد از گذشت چهار سال از زمان کشف آن، بیان می‌کند: «در سال 2019 مقاله‌ای در انگلیس منتشر کردم که در آن به مجله‌ی «لایو ساینس» مستند شد و در گزارش کشفیات باستان‌شناسی 2019 نیز این کشف، جزو کشفیات این سال مطرح شد، چون سال 2019 مقاله‌ی ما درباره‌ی این دیوار چاپ شد. حتی اگر این دیوار را 50 سال قبل پیدا کرده بودیم و مقاله‌ی آن را امسال منتشر می‌کردیم...

خبرگزاری ایسنا

برای نخستین بار نه رسانه‌های داخلی، که با انتشار یک مقاله در پایگاه خبری «لایو ساینس» آمریکا در حدود دو ماه قبل، کشف دیواری جدید و عظیم در محدوده‌ی کرمانشاه خبر ساز شد.