یک‌شنبه 8 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

خبرگزاری ایرنا

رشت - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از کشف یک غار طبیعی در منطقه دیلمان خبر داد.

خبرگزاری دانا

استان بوشهر با بیش از 937 کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس نقش مهم و تاثیرگذاری در این آبراه استراتژیک دارد و همواره نام خلیج فارس بر این پهنه مهم ماندگار است.

خبرگزاری ایرنا

بوشهر - ایرنا - هرچند خلیج فارس به عنوان یک دریا از لحاظ جغرافیای سیاسی و اقتصادی با موقیعت‌های نظامی امنیتی و منابع و ذخایر فراوان دارای اهمیت زیادی برای همه دنیا بویژه کشورهای منطقه است اما آنچه برای ما ایرانیان این آبراه را مهم کرده پیوستگی هویت تاریخی و تمدنی‌مان با آن است.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت روز ملی خلیج فارس (فردا، چهارشنبه 10 اردیبهشت) در پیامی نوشت: ایرانیان پیش از آنکه دیگر اقوام به کرانه‌های این دریا وارد شوند هزاره‌های پی در پی ساکن این کرانه‌ها بوده و تمدن دیرپایی را در کرانه‌های خلیج فارس پی‌ریزی کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا

بجنورد - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان شمالی از کشف 23 قلم ظروف سفالی مربوط به قرن چهارم و پنجم هجری قمری که همزمان با حکومت سامانیان و غزنویان بود، در شهرستان جاجرم این استان خبر داد.

وب‌گاه اقتصاد نیوز

اقتصاد نیوز: با 33 کشف باستانی عجیب که هیچ توضیحی برای آنها وجود ندارد آشنا شوید. عجیب ترین کشفیات جهان و چندین شی باستانی عجیب که باستان شناسان نمی‌توانند توضیحی منطقی برای آنها داشته باشند.

خبرگزاری مهر

پرویز قاسمی در مصاحبه با نشریه سخن قرقیزستان گفت که ایران همواره خواهان برقراری ارتباط و گفت‌وگو با دیگر کشورها بوده است. او همچنین از برگزاری همایش بزرگداشت چنگیز آیتماتوف در تهران خبر داد.

خبرگزاری ایرنا

همدان - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: پنجمین فصل کاوش معبد لائودیسه به منظور کشف این معبد باستانی در اطراف منطقه دوخواهران و با حضور باستان شناسان برجسته کشور آغاز شد.

خبرگزاری ایرنا

کرمانشاه - ایرنا - مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا کنگاور، از اختصاص اعتبار 150 میلیون تومانی برای توسعه زیرساخت‌های موزه این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری ایرنا

بجنورد - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان گفت: پنج حفاز غیرمجاز در منطقه هفت تپه روستای دوین بخش مرکزی این شهرستان خراسان شمالی هفته جاری دستگیر شدند.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - باستان‌شناسان و محققان دانشگاه هایدلبرگ آلمان یک کاخ باستانی را داخل تونل‌های حفر شده تروریست‌های داعش در موصل کشف کردند.

وب‌گاه عصر ایران

خبرگزاری ایرنا

بجنورد - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: چهار حفار غیرمجاز از محوطه‌های باستانی در شهرستان جاجرم واقع در جنوب این استان دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

خبرگزاری ایسنا

مسوول پروژه بازسازی کلیسای «‌نوتردام»، بازگشایی این بنای تاریخی را که سال گذشته طعمه حریق شده بود تا سال 2024 امکان‌پذیر دانست اما این رویداد را مشروط به همت همگانی کرد.

خبرگزاری ایسنا

سال‌ها قبل به خاطر عبور ریل راه آهن از عرصه‌اش، داغ ثبت جهانی را به دل‌اش گذاشتند و حالا در خلوتی کرونا برای زمین کشاورزی در عرصه و حریم‌اش با مته‌ی سنگین به دل زمین ضربه می‌زنند، شاید آب باقی مانده از سفره‌های زیرزمینی «نقش رستم» را هم بخشکانند و با خیال راحت نشست‌ها زمین، کعبه زرتشت را به دو نیم کند.