یک‌شنبه 8 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

خبرگزاری ایسنا

باستان‌شناسان گنجینه‌ای متشکل از 500 سکه نقره‌ای متعلق به سال 1702 را در یک کلیسا واقع در «اسلواکی» کشف کردند.

خبرگزاری خبرنگاران جوان

در زیویه قلعه‌ای زرین وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر است تا ماندگار باشد.

خبرگزاری تسنیم

ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی احتمال طبیعی یا ساختگی بودن ویروس کرونا را در گزارشی بررسی کرده است.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - نگارخانه «آرتور ام. سکلر» (Arthur M. Sackler) در موزه اسمیتسونین واشنگتن میزبان نمایشگاه منحصر به فردی است که بازدیدکنندگان را دعوت می‌کند با تصاویر سه بعدی نظاره‌گر آثار تاریخی شهرهای تدمر (پالمیرا)، حلب و موصل در سوریه و عراق قبل از ویرانی این شهرها باشند.

خبرگزاری ایسنا

باستان‌شناسانی که در یکی از مشهورترین محوطه‌های تاریخی مصر در حال کاوش بودند به یک جعبه چوبی و یک صندوق سنگی شامل محتویات غیرمعمول برخوردند که ممکن است سرنخی برای کشف مقبره گمشده «توتمس دوم» باشد.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - امسال خبری از سفرهای نوروزی نیست، مسئولان استانی و ملی در روزهای گذشته از مردم خواستند نوروز 99 را در خانه بمانند، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز از ایجاد تمهیداتی برای سفرهای نشاط‌انگیز با فروکش‌کردن کرونا خبر داد.

خبرگزاری مهر

کتاب «منابع ژنتیکی و تکامل کشاورزی» به قلم شراره قاسمی منتشر شد. این کتاب را که بر مبنای مطالعات گیاه باستان‌شناسی نوشته شده می‌توان نخستین تاریخ سبز ایران نامید.

خبرگزاری ایرنا

کرمان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: کاوش‌های باستان شناختی تم گاوان ثابت کرد با توجه به مدارک و شواهد به دست آمده نظیر مهر و دیگر آثار مکشوفه می‌توان گفت دست کم حدود 6 هزار سال قبل یک سیستم مدیریت اداری در منطقه جنوب کرمان از ایران وجود داشته است.

خبرگزاری مهر

فعالان محیط زیست می‌گویند مالچ‌پاشی شنزارهای خوزستان منجر به مرگ هزاران گونه جانوری ارزشمند شده در حالی که اساسا این مناطق نه کانون گرد و غبارند و نه در مجاورت مناطق مسکونی هستند.

خبرگزاری ایرنا

اصفهان - ایرنا - سرستون ساسانی اصفهان امسال از زیر رواق‌های شرقی حیاط چهلستون به داخل سالن جنوبی این کاخ منتقل شد که به گفته مسوول امور موزه‌های میراث فرهنگی اصفهان به زودی یادمان کاخ خسروپرویز ثبت ملی می‌شود.

خبرگزاری مهر

«سایمالو تاش» عنوان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها در کشور قرقیزستان است که سالانه باستان‌شناسان زیادی را از سراسر جهان به این منطقه می‌کشاند.

خبرگزاری خبرنگاران جوان

نمایشگاه هفدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران در موزه ملی با حضور مسئولان و اصحاب رسانه برگزار شد.

خبرگزاری فارس

خبرگزاری ایرنا

ایرنا - شیراز - نشست بین‌المللی محوطه‌های میراث جهانی یونسکو، با حضور پرفسور آدریانو روسی، رییس موسسه ایزمئو، نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، باستان شناسان و فعالان میراث فرهنگی ملی و استانی در شیراز برگزار شد / عکس: رضا قادری

خبرگزاری ایرنا

شیراز - ایرنا - مدیر امور بین‌الملل و حقوقی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: آثار تاریخی محور جهانی ساسانی استان فارس اکنون با مخاطرات طبیعی مواجه است که این موضوع مدنظر باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی نیز قرار گرفته است.