جمعه 14 اردیبهشت 1403

بحران بازار نفت / وضعیت جهانی انرژی چه خواهد شد؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
بحران بازار نفت / وضعیت جهانی انرژی چه خواهد شد؟

قیمت نفت در معاملات امروز در کانال 97 دلار ماند.

وضعیت انرژی تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار گرفت و نتوانست خود را وارد یک افزایش قیمت کند. بازار انرژی همواره در تغییر است و کوچک ترین تنش، قیمت را عوض می کند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 18 سنت معادل 0.21 درصد افزایش به 87 دلار و 29 سنت رسید.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 18 سنت معادل 0.21 درصد افزایش به 87 دلار و 29 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 41 سنت معادل 0.50 درصد افزایش 83 دلار و 14 سنت معامله می‌شود.

سرمایه‌گذاران از نزدیک در حال بررسی اقدامات رژیم صهیونیستی در برابر پاسخ موشکی ایران در سیزدهم آوریل بودند که به تلافی حمله این رژیم به سفارتخانه ایران در دمشق صورت گرفت.

در این بین، قانونگذاران آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه صادرات نفت ایران به دنبال پاسخ موشکی این کشور به رژیم صهیونیستی وضع کردند.

ایران سومین تولید کننده بزرگ اوپک است.

صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد ائتلاف اوپک پلاس تولید نفت خود را از ماه ژوئیه افزایش دهد.

اعضای ائتلاف اوپک پلاس در ماه گذشته توافق کردند کاهش تولید 2.2 میلیون بشکه‌ای خود را تا پایان ماه ژوئن تمدید کنند. این تصمیم قیمت نفت را در سطح بالا نگه داشته است.

اما سرمایه‌گذاران عقیده دارند تشدید تنش‌ها در خاورمیانه می‌تواند عرضه نفت را مختل کرده و قیمت آن را بالاتر ببرد.

تحلیلگران بانک‌های گلدمن ساکس و کامرزبانک پیش‌بینی خود از قیمت نفت خام را افزایش داده‌اند و دلیل آن را احتمال تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، افزایش تقاضا و محدود شدن عرضه اوپک و متحدانش اعلام کردند.

بر اساس گزارش شرکت داده ورتکسا، تهران در سه ماه اول سال‌جاری میلادی، به طور متوسط یک‌میلیون و 560 هزار بشکه نفت در روز فروخته که تقریبا تمامی آن توسط چین خریداری‌شده‌است.

این میزان، بالاترین سطح فروش نفت ایران از سال2019 است.

موفقیت ایران در صادرات نفت خام، بیانگر یکی از دلایل اصلی است که ایالات متحده و اتحادیه اروپا به‌دنبال افزایش فشار بر تهران پس از حمله تنبیهی موشکی و پهپادی این کشور به اسرائیل هستند. واشنگتن و اتحادیه اروپا با هدف منصرف‌کردن اسرائیل از تشدید درگیری با تهران یا انتقام جویی نظامی، در حال تدارک تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی هستند.

جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا، این هفته اعلام کرد ایران «به‌صورت علنی» به صادرات نفت خود ادامه می‌دهد و اقدامات پیشگیرانه بیشتری برای مهار تجارت نفت ایران در حال بررسی است.

رشد صادرات نفت ایران

در هر حال، صادرات نفت ایران پس از 6 سال به دوران موسوم به برجام رسیده یا به آن بسیار نزدیک شده‌است. نکته مهم آنکه آمارهای صادرات رسمی نفت خام ایران با یک فاز تاخیر اعلام می‌شود، بنابراین از هم‌اکنون انتظار داریم آمارهای رسمی جذابی مخابره شود اما باید یک نکته را نیز در این‌خصوص مدنظر قرار داد، نوسان قیمت جهانی نفت خام در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه از افت نرخ شدید در روزهای اخیر حکایت دارد تا جایی‌که برنت کف 90 دلاری را از دست داد و تا لحظه تنظیم این گزارش، با نزدیک به یک‌درصد سقوط روزانه به نزدیکی 86 دلار در هر بشکه رسید.

این مطلب نشان می‌دهد که به موازات انتظار برای کاهش تنش در خاورمیانه، دنیا افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران را باور کرده‌است، بنابراین یک رخداد جذاب برای نفت ایران رقم خورده است. اتفاق بسیار مهمی که نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت زیرا فروش نفت خام بسیار دشوارتر از فرآورده‌ها و میعانات گازی است، بنابراین حامل‌های انرژی صادراتی ایران به شرایط مطلوبی در تقاضا و فروش دست‌یافته‌اند. این موارد به‌معنای آن است که اگر به هر دلیل با کاهش مصرف داخلی، یا افزایش تولید بتوان عرضه صادراتی را افزایش داد، می‌توان رقم برجسته ای ارزآوری را نصیب کشور کرد.