دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

بریکس در چندجانبه‌گرایی دارای ابتکار عمل است

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
بریکس در چندجانبه‌گرایی دارای ابتکار عمل است

به گزارش خبرگزاریاقتصادایران، علی باقری این سخنان را در دیدار با چانگ نماینده ویژه رئیس جمهور چین در حاشیه نشست مسکو بیان کرد.

تشکر چین از اقدامات ایران در حمایت از فلسطین طرف چینی نیز در این دیدار، ضمن محکومیت مجدد حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق، گفت: از اقدامات ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین تشکر می کنیم و اقدامات ایران در منطقه را شایسته می دانیم. این مقام ارشد چینی افزود، پکن بر این باور است که ایران همواره در خاورمیانه شریک راهبردی چین است. در ادامه طرفین به بحث و بررسی موضوعات مورد علاقه طرفین پرداختند.

دیدار باقری با نماینده ویژه روسیه در امور خاورمیانه معاون سیاسی وزیر امورخارجه همچنین با «میخائیل باگدانف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون وزیر امورخارجه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار کرد.

در این دیدار طرفین در کنار تأکید بر ظرفیت های بریکس بعنوان یک پیمان چندجانبه و مهم، روابط و موضوعات دو جانبه و منطقه ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند معاون سیاسی وزیر امورخارجه پیش از آن روز پنجشنبه در نشست معاونان وزیران امورخارجه و نمایندگان ویژه کشورهای بریکس در امورخاورمیانه و شمال آفریقا، خواهان ایفای نقش بریکس برای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و منطقه شد.

به گفته باقری، مهمترین ویژگی این نشست این بود که تمام اعضا به اتفاق بر توقف جنایت و نسل کشی رژیم صهیونیستی تأکید داشتند و اراده خود را برای ایفای نقش در جهت کمک به مردم فلسطین در دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه ابراز کردند.

وی همچنین از طرح مواضع برخی کشورهای عضو بریکس در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق در این نشست یک روزه خبر داد.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه 1990 میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در 16 ژوئن 2009 میلادی (26 خرداد 1388 شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در 21 سپتامبر 2010 (30 شهریور 1389) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان 1402، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد، با این حال، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه گیری خواهند کرد.

روسیه در سال 2024 میلادی ریاست دوره‌ای گروه بریکس را برعهده دارد و بیش از 250 رویداد را در این چارچوب میزبانی می‌کند.

نشست روز پنجشنبه، نخستین نشست بررسی تحولات خاورمیانه بریکس با حضور اعضای جدید این گروه بود. علاوه بر روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی، نمایندگان چهار کشور از پنج عضو جدید گروه شامل جمهوری اسلامی ایران، مصر،‌اتیوپی و امارات متحده عربی در این نشست حضور یافته‌اند. نماینده عربستان سعودی دیگر عضو جدید گروه بریکس همانند دیگر نشست‌های این گروه از ابتدای سال 2024 در این نشست حضور نداشت.

بریکس در چندجانبه‌گرایی دارای ابتکار عمل است 2
بریکس در چندجانبه‌گرایی دارای ابتکار عمل است 3