پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج)؛ بزرگترین پروژه درمانی تاریخ نظام سلامت

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج)؛ بزرگترین پروژه درمانی تاریخ نظام سلامت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وبدا، پروژه ساخت بیمارستان حضرت مهدی (عج) از سال 91 در همسایگی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد ولی راه اندازی آن تا سال 1401 طول کشید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از بازدیدی که اوایل سال از این پروژه داشت توصیه ها و دستورات لازم برای راه اندازی این ابربیمارستان را صادر کرد که در نهایت همزمان با سالگرد میلاد مبارک حضرت مهدی (ع) توسط آیت الله رییسی افتتاح شد.

ساختمان 18 طبقه بیمارستان هزار تختخوابی حضرت مهدی (عج) به اندازه تمام بیمارستان های واقع در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تخت بیمارستانی دارد. همچنین این بیمارستان که دارای بزرگترین اورژانس بیمارستانی در مرکز پایتخت است دارای پد بالگرد جهت پذیرش بیماران اورژانس هوایی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره این بیمارستان می گوید: کلان بیمارستان حضرت مهدی (عج) دارای 38 اتاق عمل است که 18 اتاق عمل آن تاکنون به بهره برداری رسیده است. اتاق های عمل این بیمارستان هوشمند هستند، یعنی بیمار بین عمل از اتاق عمل برای تصویربرداری خارج نمی شود زیرا در اتاق های عمل تجهیزات لازم برای این کار وجود دارد.

بهرام عین اللهی با اشاره به این که سیاست دولت مردمی سیزدهم اتمام پروژه های نیمه ساخت در سراسر کشور است، می افزاید: ابربیمارستان حضرت مهدی (عج) به اندازه یک بیمارستان 200 تختخوابی در اورژانس تخت بیمارستانی دارد. قرار است این اورژانس، تمام مرکز تهران را پوشش دهد.

وزیر بهداشت ادامه می دهد: این بیمارستان در راستای ارائه خدمات در تراز استانداردهای جهانی با مجموعه‌ای منحصر به فرد از نظر تعداد تخت ویژه و اتاق عمل در یک بیمارستان، شامل 521 تخت بستری عادی، 204 تخت بستری ویژه، 27 تخت پست آنژیو، 102 تخت بستری حاد و اورژانس، 30 تخت بستری روزانه جراحی سرپایی و 42 تخت اتاق عمل و تجهیزات به‌روز، در 18 طبقه و با متراژ 108 هزار و 157 متر مربع است.

عین اللهی با بیان این که بیمارستان حضرت مهدی (عج)، 380 عضو هیأت علمی دارد که تعدد و تنوع رشته‌های آنها در بین بیمارستان‌های کشور و منطقه بی‌نظیر بوده و دشوارترین و مهمترین اعمال جراحی، از قبیل پیوند کبد و جراحی قاعده جمجمه در این بیمارستان به واسطه تجهیزات پیشرفته و پزشکان نخبه و دانشمند قابل انجام است، می گوید: اولین عمل جراحی در تاریخ 10 اسفند 1401 در بیمارستان حضرت مهدی (عج) انجام شده و 15 اتاق عمل به صورت کامل آماده بهره‌برداری است و در شش ماهه اول سال 1402 تمامی 38 اتاق عمل این بیمارستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

به اعتقاد دست اندرکاران نظام سلامت، بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج)، پروژه‌ای منحصر به فرد در تراز استانداردهای جهانی و اوج مشارکت خیران، دولت و بخش خصوصی محسوب می‌شود. افتتاح این بیمارستان همچنین می‌تواند باعث رونق بیش از پیش گردشگری سلامت کشور شود.

15400 تخت بیمارستانی در سال 1401 

علاوه بر این، سال 1401 سال مقرر شد حدود 15400 تخت بیمارستانی در مراکز درمانی و بیمارستان های کشور توزیع گردد. به نحوی که معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از برنامه‌های این وزارتخانه ارتقای سرانه تخت بیمارستانی کشور به 2/4 درصد اعلام کرده و می گوید: در این جهت افزودن 15400 تخت به مجموع تخت های بیمارستان های کشور از برنامه های در دست اقدام این معاونت بوده است.

به گزارش وبدا سعید کریمی افزود: برای افزودن این میزان تخت، حدود 80 بیمارستان در کشور یا ساخته شده، یا طرح توسعه داشته اند و یا بازسازی، تکمیل و تجهیز شدند. همچنین افزودن 640 تخت دیالیز، اختصاص 181 تجهیزات سرمایه ای سنگین به مراکز درمانی به ویژه در مناطق محروم از جمله دستاوردهای نظام سلامت در سال 1401 بوده است

وی رویکرد وزارت بهداشت در دولت مردمی آقای رئیسی را عدالت و تعالی نظام سلامت می داند و بیان می کند: براساس همین رویکرد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول یک سال 2 هزار و 300 متخصص را به مناطق محروم کشور اعزام کرده است.

کاشت رایگان 2000 حلزون شنوایی 

طی سال های گذشته یکی از دغدغه های خانواده هایی که کودکانشان دارای مشکل شنوایی هستند، از دست رفتن زمان طلایی برای کاشت حلزون با ماندن طولانی در فهرست انتظار دریافت کنندگان حلزون شنوایی بود. زیرا ناشنوایی کودکان موجب عدم تکلم آنان نیز در آینده می شود. خوشبختانه وزارت بهداشت در دولت سیزدهم این مشکل را تا حد بسیار زیادی مرتفع کرد و فهرست انتظار در سال 1401 به عدد صفر رسید.

معاون درمان وزارت بهداشت در این خصوص می گوید: اگر کودکی که با ناشنوایی به دنیا می آید، تا 4 سالگی عمل کاشت حلزون انجام دهد، علاوه بر بازگشت شنوایی، تکلم او نیز اصلاح خواهد شد. در غیر این صورت این فرد تا پایان عمر قادر به شنیدن و صحبت کردن نخواهد بود.

کریمی می افزاید: پیش از این، نزدیک به 2000 کودک در صف انتظار کاشت حلزون بودند که با اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت، تمام هزینه های کاشت حلزون رایگان و این 2000 کودک درمان شدند. به طوری که امروز صف انتظار کاشت حلزون شنوایی در آستانه به صفر رسیدن است و از این پس، هر کودکی که ناشنوا باشد، در صف کاشت حلزون منتظر نمی ماند و بلافاصله به صورت رایگان عمل کاشت انجام می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین اجرای 95 درصدی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت، تدوین و بازنگری دستورالعمل ارائه خدمات تخصصی پایدار (مقیمی، ماندگاری و آنکالی) به منظور ارتقای انگیزه پزشکان در مناطق محروم برنامه ماندگاری پزشکان در طول سال، برداشتن سقف کارانه در مناطق محروم در راستای افزایش انگیزش و ماندگاری پزشکان، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از 15 سال تاخیر (1386)، حمایت از بیماران صعب العلاج و افتتاح صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج با اعتبار 5 همت، تدوین 22 بسته خدمتی جهت پوشش حمایتی بیمه ای با استفاده از ظرفیت صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج و ارسال به بیمه سلامت، افزایش 16.5 درصدی شاخص اهدای عضو در سال 1401 نسبت به سال گذشته، 32 مورد انتقال موفق هوایی اعضای اهداکنندگان مرگ مغزی، از جمله اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه درمان اعلام کرد.

کریمی با اشاره به شیوع اُمیکرون در زمستان 1400 و ابتلای کودکان به این سویه، (اُمیکرون، برخلاف دلتا، کودکان را درگیر می کرد) می گوید: پیش از این 500 تخت PICU داشتیم که با افزایش ابتلای کودکان به سویه اُمیکرون، تعداد تخت های PICU، در سال 1401 به دوبرابر افزایش پیدا کرد و اکنون بیش از 1000 تخت PICU در کشور داریم.

توزیع 2300 پزشک متخصص در مناطق محروم

وی با بیان اینکه اولویت و رویکرد وزارت بهداشت عدالت و تعالی نظام سلامت است، ادامه می دهد: 53 مرکز دندانپزشکی دولتی در کشور با اولویت مناطق محروم، به ظرفیت مراکز دندانپزشکی کشور اضافه شده و2300 پزشک متخصص نیز با هدف دسترسی عادلانه مردم، در مناطق محروم توزیع شده است.

وی گفت: از سال 95 برای درآمد اختصاصی بیمارستان های دولتی سقفی را درنظر گرفته بودند که باعث شده بود بیمارستان های دولتی به ویژه در مناطق محروم که تعداد پزشکان هم کم است، به سرعت به آن سقف برسند و انگیزه ارائه خدمت از بین رفته یا کاهش یابد و این احتمال وجود داشت که بیمار از بخش دولتی به بخش خصوصی فرستاده شود. این موضوع سال 1401 اصلاح شد و سقف ارائه خدمات در مناطق محروم برداشته و در شهرهای برخوردار هم اصلاح شد تا انگیزه پزشکان برای اشتغال در بیمارستان های دولتی حفظ و احتمال ارجاع بیمار از بیمارستان های دولتی به خصوصی، کمتر شود.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان می کند: پلکان هایی که در طرح قاصدک بود و نسبت به آن اعتراض هایی نیز وجود داشت، اصلاح شد و به جای آن سامانه کارآمد با پلکان های جدید و اصلاح شده در دسترس است که همه این موارد، در راستای افزایش انگیزه کادر درمان جهت خدمت رسانی مطلوب به مردم انجام شده است.

نزدیک کردن تعرفه جزء حرفه ای خدمات در بخش خصوصی و دولتی

وی درخصوص تعرفه جزء حرفه ای خدمات، بیان می کند: اقدام دیگری که در حوزه درمان انجام شد، نزدیک کردن تعرفه جزء حرفه ای خدمات در بخش خصوصی و دولتی بود. پیش از این، یک عمل جراحی واحد در بیمارستان دولتی و خصوصی قیمت های متفاوتی داشت که باعث می شد که پزشکان از بیمارستان های دولتی خارج شوند و به بیمارستان خصوصی بروند. بر این اساس در سال گذشته، تعرفه جزء حرفه ای که دستمزد خدمت پزشک است، در بخش دولتی و خصوصی تا حدود 100 درصد به هم نزدیک شد. به این معنا که چه خدمت در بیمارستان دولتی ارائه شود، چه در بیمارستان خصوصی، برای ارائه دهنده خدمت، معادل هم خواهد بود که هدف این بود که انگیزه برای خروج از بیمارستان های دولتی کاهش یابد. البته هدف ما ضعیف کردن بخش خصوصی نیست، بلکه هدف این است که فاصله بین بخش دولتی و خصوصی تا حدود زیادی جبران شود.

معاون درمان وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش، درخصوص ایجاد صندوق بیماران صعب العلاج، می گوید: با مصوبه مجلس شورای اسلامی، 5 هزار میلیارد تومان در این صندوق تعبیه شد و آیین نامه آن امسال به تصویب هیات دولت رسیده و این صندوق شروع به کار کرده است.

وی می افزاید: معاونت درمان بیماری هایی که باید تحت پوشش صندوق بیماران صعب العلاج قرار گیرند را مشخص می کند. قبلا چهار یا پنج بیماری خاص تحت پوشش بودند که در سال 1401 به 44 بیماری رسید و قصد داریم آن را به 100 بیماری افزایش دهیم. اگر بتوانیم برای سال آینده پیشنهاد اعتبار 7 هزار میلیارد تومانی را برای صندوق محقق کنیم، می توانیم بیماران بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

راه اندازی طرح پایلوت دارو رسان 

کریمی از راه اندازی طرح پایلوت دارو رسان در دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داده و می گوید: بیماران صعب العلاج، افراد مشخصی هستند و بیماری شان نیز مزمن و طولانی است؛ غیر از رایگان شدن خدمات، برای گرفتن داروهایشان نیز برنامه ریزی کرده ایم تا تحویل درب منزل صورت گیرد.

کریمی با بیان اینکه حدود 378 محصول دانشی تولید شده است، یادآور شد: منابع ما محدود است و باید براساس گایدلاین عمل و منابع مان را به صورت استاندارد استفاده کنیم. قبلا بسیاری از داروها و خدمات استاندارد نداشت ولی درحال حاضر 378 محصول دانشی شامل، گایدلاین، دستورالعمل و استاندارد خدمت نوشته شده که باعث افزایش بهره وری در استفاده از منابع خواهد شد.

جوانی جمعیت دغدغه معاونت درمان

وی درخصوص رویکرد معاونت درمان در مقوله جوانی جمعیت، می گوید: به دلیل این که بسیاری از بندهای قانون جوانی جمعیت، متوجه وزارت بهداشت است، یکی از وظایف ما توسعه شبکه درمان ناباروری بوده که این شبکه را در سه سطح تعریف کرده ایم. سطح یک، مطب ها یا اولین جایی است که زوجین نابارور مراجعه می کنند، آیین نامه سطح دو که قبلا آن را نداشتیم، مصوب و ابلاغ شده و مراکز راه اندازی می شوند. هم اکنون 16 مرکز ناباروری سطح دو داریم که تا آبان 1402 به 64 مرکز می رسانیم. در مراکز ناباروری سطح دو اقدامات ابتدایی تر که هزینه های کمتری دارند، انجام می شود.

وی می افزاید: در سطح سه که اقدامات پیشرفته ناباروری را انجام می دهند، طبق قانون باید یک مرکز در همه استان ها داشته باشیم؛ تاکنون 104 مرکز فعال سطح سه داریم و تقریبا در همه استان ها یک مرکز را داریم. برخی استان ها مانند ایلام که مرکزی نداشته، ساختمان و تجهیزات آماده است و نیروی انسانی در حال آموزش اند که سطح سه در این استان ها راه اندازی شود و تلاش داریم که توسعه با سرعت صورت گیرد.

تشکیل شبکه گسترده درمان ناباروری 

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به تشکیل شبکه گسترده درمان ناباروری در سه سطح در کشور، می گوید: بیماران برای درمان ناباروری در سطح یک به مطب ها و کلینیک ها مراجعه می کنند و در صورت نیاز به اقدامات درمانی تخصصی به سطوح دو و سه ارجاع می شوند.

سعید کریمی با بیان اینکه 85 درصد از ناباروری ها در مراکز سطح دو خدمات درمان ناباروری، قابل درمان است، می افزاید: در چند استان که مراکز سطح سه، نداشته اند، فضای فیزیکی فراهم، تجهیزات و نیروی انسانی آن تامین شده است. اصراری نیست که راه اندازی مراکز سطح دو خدمات درمان ناباروری در مرکز استان ها راه اندازی شوند، بلکه شهرستان های بزرگ یک استان نیز می توانند این مراکز را راه اندازی کنند. آنچه اهمیت دارد این است که هر استان باید حداقل یک مرکز تخصصی درمان ناباروری داشته باشد که در برخی استانها با توجه به جمعیت بالا، چندین مرکز سطح دو و سه فعال هستند.

کریمی با اشاره به حمایت بیمه ای از درمان ناباروری، یادآورمی شود: 90 درصد هزینه های بستری و 70 درصد هزینه های سرپایی برای خدمات درمان ناباروری، توسط بیمه ها پوشش داده می شوند در حالی که در سالهای گذشته، این خدمات تحت پوشش بیمه قرار نداشت.

تشکیل قرارگاه نظارت بر سلامت 

کریمی در خصوص نظارت و برخورد با تخلفات نیز یادآور می شود: قرارگاه نظارت بر سلامت در معاونت درمان ایجاد شده که به تخلفات تعرفه ای و سایر تخلفات در حوزه سلامت می پردازد. پرونده های دانه درشت در این قرارگاه مطرح می شود. تاکنون 114 پرونده دانه درشت مطرح شده که تخلفات جدی داشتند.

وی در عین حال با تاکید بر این که مردم نباید هیچ پولی را خارج از صندوق بیمارستان پرداخت کنند، تاکید می کند: مردم آگاه باشند که به هیچ وجه پولی را خارج از صندوق بیمارستان پرداخت نکنند. بیمارستان دولتی و خصوصی هم فرقی ندارد. در مطب هم از طریق کارتخوان پرداخت کنند. مردم باید مطالبه کنند تا این موضوع نهادینه شود. عدم پیگیری منجر به توسعه تخلف می شود.

تشکیل قرارگاه پزشکی خانواده و نظام ارجاع

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به وضعیت پزشک خانواده و نظام ارجاع، اظهار می کند: پزشکی خانواده و نظام ارجاع که سابقه ای 20 ساله دارد، فراز و فرودهایی داشته و در برخی مراکز به صورت پایلوت انجام شده است. عزم وزارت بهداشت جزم است که در دوره حاضر، نهایی شود.

وی از تشکیل قرارگاه نظام ارجاع در وزارت بهداشت طی سال 1401 خبر داده و می افزاید: برای اینکه نظام ارجاع روال درست خود را طی کند، مشوق هایی درنظر گرفته شده است. بر این اساس، اگر کسی از طریق نظام ارجاع از سطح یک به سطح دو آمد، اگر نیاز به خدمت بستری است، در خدمات ضروری، بتوانیم فرانشیز را صفر و رایگان کنیم تا بیمار جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشد. فعلا در حوزه بستری برای خدمات ضروری قصد این است که در قالب نظام ارجاع خدمات رایگان شود. برای بخش سرپایی هم هدف این است که اگر منابعش را بتوانیم با سازمان برنامه و بودجه نهایی کنیم، فرانشیز را 15 درصد کاهش دهیم؛ یعنی بیمار در بخش سرپایی به جای 30 درصد فرانشیز، 15 درصد بپردازد که البته هنوز قطعی و نهایی نشده است.

اجرای نظام ارجاع در شهرها برای نخستین بار

نظام ارجاع به عنوان گام اساسی و پازل تکمیل کننده برنامه پزشک خانواده برای اولین بار در سطح شهرها، با استقرار نظام ارجاع در شهرهای زیر 20 هزار نفر، از دی ماه 1401 کلید خورد.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اختصاص 30 درصد پذیرش های بیمارستانی به نظام ارجاع خبر داد و گفت: اصلی ترین برنامه معاونت درمان وزارت بهداشت در حال حاضر اجرای نظام ارجاع در سطوح درمان است.

کریمی با بیان این که مهم ترین برنامه وزارت بهداشت و دولت در سال 1402 اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع است، تصریح کرد: نظام ارجاع در سطوح درمان در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت از ابتدای دی ماه 1401 اجرایی شده و اشکالاتش در حال برطرف شدن است و اقدامات لازم برای اجرای کشوری نظام ارجاع در بخش درمان در آخرین اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور که اسفندماه برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به این که 30 درصد پذیرش مراکز درمانی به نظام ارجاع اختصاص می یابد و دستورالعمل آن نیز به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده و70 درصد پذیرش ها نیز از بقیه مسیرها خواهد بود، افزود: در نسخه 03 پزشکی خانواده که در واقع یک کتاب تدوین شده در دولت سیزدهم است، تمام ریزه کاری های اجرایی برنامه لحاظ شده است. این نسخه به تدریج از حاشیه شهرها اجرایی خواهد شد و سپس به داخل شهرها گسترش می یابد.

نهایی شدن نقشه ارجاع الکترونیک 

تشکیل پرونده الکترونیک یکی دیگر از پازل های مهم تکمیل برنامه پزشکی خانواده است. بر همین اساس وزارت بهداشت دولت سیزدهم با الزام نسخه نویی الکترونیکی به عنوان مقدمه تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای تمام افراد جامعه، گام مهم و بزرگی در این مسیر برداشت. به نحوی که نسخه نویسی الکترونیکی که در آغاز شروع به کار دولت سیزدهم 10 درصد بود در پایان سال 1401 به 90 درصد رسید.

معاون درمان وزارت بهداشت نیز در همین زمینه از اجرای نظام ارجاع از سال 1402 در کشور و نهایی شدن نقشه ارجاع الکترونیک خبر داد و گفت: بر اساس ابلاغ وزیر بهداشت، مسئولیت اجرای نظام ارجاع به بنده محول شده است. سال گذشته نقشه ارجاع الکترونیک با کمک دانشگاه های علوم پزشکی، نهایی شد. به گونه ای که به صورت نقشه الکترونیکی مشخص است که ارجاع باید به چه مراکز درمانی و چه تخصص هایی انجام شود.

وی گفت: در ابتدای کار، اجرای نظام ارجاع، اختیاری است تا بیماران دچار مشکل نشوند اما مشوق هایی برای مسیر ارجاع الکترونیکی در نظر گرفته شده است که اگر خدمتی در استان محل سکونت بیماران قابل ارائه است، برای دریافت آن مجبور به رفت و آمد به استان های دیگر و تهران نشوند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه سامانه ارجاع الکترونیک نیز آماده شده و به زودی رونمایی می شود، خاطرنشان می کند: برای جلوگیری از استفاده از چندین سامانه؛ نسخه نویسی، نسخه پیچی، پرونده الکترونیک، تشخیص و ارجاع در سامانه ارجاع در نظر گرفته شده و در مراحل بعد، آزمایشگاه ها و رادیولوژی به این سامانه متصل می شوند. البته راه اندازی این سامانه به معنی حذف استارت آپ ها نیست بلکه آنها می توانند در این سامانه، اقدامات جدید و کاربر پسند خود را انجام دهند.

کریمی تصریح می کند: بهمن سال گذشته، عملکرد سامانه ارجاع الکترونیک با حضور روسای دانشگاه های علوم پزشکی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و مصوب شد برای اجرای نظام ارجاع باید اختیاراتی به روسای دانشگاه ها واگذار شود چون شرایط هر دانشگاه، متفاوت است.

کریمی یادآور می شود: برخی مشوق ها برای استقبال و رضایت خاطر مردم از برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در نظر گرفته شده است به عنوان نمونه افرادی که از مسیر ارجاع مراجعه می کنند، پرداختی کمتری می توانند داشته باشند. در سامانه ارجاع الکترونیکی، امکان ارجاع بیماران از یک متخصص به متخصص رشته ای دیگر و یا از متخصص به فوق تخصص دیده شده است.

وی با بیان اینکه امکان دریافت بازخورد از بیماران پس از مراجعه در مسیر ارجاع و پزشکی خانواده در سامانه ارجاع الکترونیکی وجود دارد، می گوید: امکان نظرسنجی از بیماران در مورد خدمات دریافتی نیز وجود خواهد داشت.

رفع موانع سرمایه گذاری و توسعه گردشگری سلامت

وی ادامه می دهد: برای ایجاد زمینه سرمایه گذاری در بخش خصوصی، طبق قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار، موانع موجود رفع شده است. بنابراین، چنانچه کسی بخواهد در بخش خصوصی سرمایه گذاری کند، موانع جغرافیایی و سایر موانع فنی و سایر موانع کارشناسی، اصلاح شده است. البته مباحث ایمنی، آتش نشانی و شهرسازی جداست.

کریمی همچنین بر اهمیت گردشگری سلامت می گوید: در این زمینه به 220 مرکز IPD مجوز داده شده است که کمک شایانی به توسعه گردشگری سلامت در کشور می کند و این روند در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

افتتاح مرکز جامع پیشگیری و درمان سرطان برکت 

مرکز جامع سرطان برکت از پیشرفته‌ترین و مجهزترین مراکز پیشگیری و درمان سرطان در منطقه، پنج شنبه 25 اسفندماه، با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

کریمی در این خصوص گفت: مرکز جامع سرطان برکت که با سرمایه‌گذاری هزار و 200 میلیارد تومانی احداث شده، از پیشرفته‌ترین و مجهزترین مراکز پیشگیری و درمان سرطان تیپ 3 در سطح منطقه است.

وی افزود: در این مرکز کلیه خدمات مربوط به غربالگری، تشخیص و درمان انواع سرطان‌ها را به مراجعه کنندگان ارائه خواهد کرد. همچینین برخی از دستگاه‌های فوق مدرن مانند شتاب دهنده خطی، سایبرنایف، توموتراپی و دستگاه سی‌تی سیموالتور در این مرکز درمانی سرطان به کار گرفته شده است.

 آماده باش نوروزی معاونت های درمان دانشگاه ها

سلامت مردم در سفرهای نوروزی همواره یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولان نظام سلامت کشور است. زیرا سوانح و حوادث ترافیکی علاوه بر تحمیل سنگین بار بیماری بر دوش نظام سلامت، سلامت مردم را نیز به مخاره انداخته است.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آماده باش نوروزی معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور در ایام نوروز، می گوید: هر ساله با شروع تعطیلات و سفرهای نوروزی، آمادگی های بهداشتی و درمانی خیلی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

کریمی خاطرنشان کرد: در آخرین اجلاس معاونین درمان در سال 1401، برنامه های آماده باش معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی برای ایام نوروز و تشدید نظارت ها بر موسسات درمانی مرور شد تا خدمت رسانی به هم میهنان عزیز در نوروز 1402 به بهترین نحو ممکن صورت گیرد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید وزارت بهداشت معاون درمان وزارت بهداشت غربالگری سرطان کریمی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است