چهارشنبه 13 تیر 1403

تحلیل متفاوت سلیمی‌نمین از حوادث اخیر / عباس عبدی: جریان 88 اصلاحات را دچار تناقض کرد / سردار سلامی: مهره شطرنج دشمن نشوید

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
تحلیل متفاوت سلیمی‌نمین از حوادث اخیر / عباس عبدی: جریان 88 اصلاحات را دچار تناقض کرد / سردار سلامی: مهره شطرنج دشمن نشوید

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری - تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز 7 آبان 1401 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 124 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی و 57 نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 6 بیمار مبتلا به کووید19 در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به 144 هزار و 571 نفر رسید.

در حال حاضر 3 شهرستان در وضعیت قرمز، 17 شهرستان در وضعیت نارنجی، 218 شهرستان در وضعیت زرد و 210 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون 65میلیون و 118 هزار و 72 نفر دُز اول، 58 میلیون و 523 هزار و 378 نفر دُز دوم و 31 میلیون و 325 هزار و 508 نفر دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

به این ترتیب مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 154 میلیون و 966 هزار و 958 دُز رسید.

در شبانه روز گذشته نیز 5 هزار و 321 دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

تحلیل متفاوت سلیمی‌نمین از حوادث اخیر

عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر سیاسی درباره نقش احزاب پس از ناآرامی‌های اخیر به فردا گفت:«هستند برخی نیروهای سیاسی که در این آزمون خوب ظاهر نشدند اما به هر حال بعد از این ناآرامی‌ها باید احزاب را قوی کنیم. اگر می‌خواهیم مردم بتوانند مطالبات خودشان را در قالب تجمعات قانونی بیان کنند، طبیعتا باید احزاب را قوی کنیم تا در این زمینه مسئولیت‌پذیر شوند و در آن صورت می‌توانند مسئولیت برگزاری راهپیمایی و تجمعات را بر عهده بگیرند».

این فعال سیاسی درباره جایگاه آینده اصلاح‌طلبان در نظام سیاسی اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان در ابتدای امر نوعی همصدایی با عناصر دشمن داشتند و بعد هم وقتی دشمن را در صفوف مردم مشاهده کردند، سکوت کردند. آنها خیلی زودتر از این باید موضع می‌گرفتند تا بستر و زمینه را از دشمن بگیرند اما بسیار تأخیر کردند.

شاید برخی از آنها بگویند ما خیلی تأثیرگذار نیستیم و آنهایی که به خیابان می‌آید از ما حرف‌شنوی ندارند اما قابل پذیرش نیست زیرا از آن‌سو وقتی حرفی مشابه حرف دشمن می‌زنند، تصور می‌کنند حرفشان تأثیر دارد. این نشان‌دهنده ضعف سیاسی آنهاست اما با همه اینها بسیاری از نخبگان سیاسی ما در همین طیف سیاسی یعنی جبهه اصلاحات حضور دارند.

نظام هم دوست دارد که آنها فعال باشند اما دوست‌تر می‌دارد که آنها عناصر فرصت‌طلب و نزدیک به دشمن را از خودشان برانند. خوشبختانه دیدم برخی افراد متوجه این خطا شده‌اند. آقای علی مطهری اعلام برائت کرده است، آقای نبوی و آقای مرعشی همین‌طور. اینها خوب است اما همان‌طور که گفتم قدری دیر. با این وجود نظام نشان‌داده است فرصت می‌دهد. همان‌طور که این افراد در گذشته هم اشتباه کرده بودند اما دیدیم نظام این فرصت را داد که مجدد به قدرت برسند؛ مشخصا در سال 92 که آنها توانستند آقای روحانی را به ریاست‌جمهوری برسانند».

سلیمی‌نمین در پایان گفت: «مردمی هم که دلسوز کشور هستند تجربه‌ای در این قضیه کسب کردند و دیدند هرچه اصلاحات را از طریق انتخابات دنبال کنند، نتیجه بهتری حاصل می‌شود».

***

روایت عباس عبدی از تاثیر جنبش سبز بر اصلاحات

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در اعتماد نوشت: «وضعیت تراژیک آنان [اصلاح‌طلبان]... ناشی از جریان سال 1388 است. مگر نه اینکه همه کسانی که امروز از جنبش فعلی حمایت می‌کنند و آن را به بهترین وجه می‌ستایند، 13 سال پیش نیز همین را برای جنبش سبز و در تقابل با تحول کیفی جنبش اصلاحات می‌گفتند؟

کافی است نگاهی به تحلیل‌های رایج آن زمان بیندازیم تا ببینیم، جنبش سبز (چه خوب، چه بد) به کلی با جنبش اصلاحات متفاوت بود و بسیاری از تحلیلگران نیز از همین منظر از آن استقبال می‌کردند و طرفداران و متولیان آن نیز با اصلاحات مرزبندی روشنی دارند. نمونه آن تفاوت ادبیات و رویکرد مهندس موسوی و خاتمی است. جنبش سبز راهی به کلی متفاوت از جنبش اصلاحات بود.

نتیجه آن جنبش چه شد؟ هر چه بود؛ چرا نتیجه آن را باید به حساب اصلاحات گذاشت؟ آن جنبش متفاوت از جنبش اصلاحات بود و کسی نمی‌تواند شکست آن و تبعات بعدی آن از جمله امنیتی شدن جامعه را به عهده جنبش اصلاحات بیندازد.

بنابراین تراژدی جنبش اصلاحات که درست هم توصیف شده ناشی از عدول عملی نسبت به گزاره‌های اصلی آن است و الا طرفداران جنبش سبز آن را، چیزی متفاوت از جنبش اصلاحات تعریف می‌کنند. آنچه شکست خورده یا موفق نشده است، جریان 1388 است که به نظر من دستاورد جدی جز امنیتی شدن فضای عمومی نداشته است و اصلاح‌طلبان را دچار تناقضات خود کرد، به طوری که در سال 1392 سعی کردند با اصلاح سیاست خود به روال قبلی بازگردند، ولی به صورت نیابتی.»

***

سردار سلامی خطاب به آشوبگران : مهره شطرنج دشمن نشوید 

به گزارش فارس، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ با بیان اینکه این انقلاب ریشه در عمق احساس این ملت دارد، گفت: ای جوانان فریب‌خورده، شرفتان را به آمریکا نفروشید و به صورت مدافعان امنیت سیلی نزنید و اجازه ندهید لباس سربازان آمریکایی را به تن شما کنند و مهره‌های شطرنج دشمن نشوید؛ در این سرزمین کسی به شما اجازه آشوب و اغتشاش نمی‌دهد.

سردار سلامی در ادامه سخنانش خطاب به دانشجویان اظهار کرد: دانشجویان همواره نماد مبارزه با استکبار بوده‌اند و چه شده است که تعدادی اندک پژواک صدای دشمن شده‌اند، به دامن ملت برگردید و راه بازگشت باز است و چه شده است که تعدادی اندک دانشجو با رکیک‌ترین الفاظ شعار می‌دهند.

سردار سلامی تأکید کرد: آگاه باشید، فریب نخورید، خود را از زیر سیطره رسانه‌های دشمن خارج کنید؛ این رودخانه مسموم شما را غرق خواهد کرد، ای دانشجویان و جوانان به گوش باشید که ملت ایران پذیرای این حرکات و هتک حرمت‌ها و ارزش‌ها نخواهند بود.

وی با بیان اینکه این نقشه شوم، نقشه‌ای است که در اتاق‌های فکر کاخ سفید و رژیم صهیونیستی تعبیه شده، ادامه داد: ما به جوانان و آن عده‌ای که فریب خوردند، می‌گوییم امروز روز پایان اغتشاشات است و دیگر به خیابان نیایند؛ از جان این ملت چه می‌خواهید؛ فکر نکنید که بایدن و سایر مقامات رژیم صهیونیستی و آل سعود باید به شما تلفن کند تا به خیابان بیایید، بلکه از طریق رسانه‌هایشان شما را وادار می‌کنند و بدانید که این فتنه هیچ عاقبتی ندارد و از سرزمین تسلط دشمن خارج و به دامن دشمن برگردید.

فرمانده کل سپاه افزود: آیا می‌خواهید با منافقین جنایت‌کار و خائنین به ملت به حکومت برسید؟ چشمانتان را بازکنید و در کنار مردم همیشه در صحنه باشید که شاهد یک شکست تاریخی دیگر برای آمریکا و یک پیروزی بزرگ برای ملت هستیم.

سرلشکر سلامی خطاب به رژیم‌های استکباری به ویژه رژیم پوسیده سعودی گفت: بار دیگر می‌گویم با همین جوانان به سراغتان خواهیم آمد و انتقام خواهیم گرفت.

***

تایید مرگ عامل حمله تروریستی به شاهچراغ

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، هلاکت عامل حمله تروریستی به حرم شاهچراغ (ع) را تایید کرد.

به گزارش ایسنا، اسماعیل محبی‌پور گفت: تروریست ضارب زائران حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) در شیراز با وجود همه تلاش‌ها به هلاکت رسید.

محبی‌پور گفت: پس از حمله تروریستی چهارشنبه چهارم آبان‌ماه در حرم شاهچراغ و به‌دنبال واکنش نیرو‌های امنیتی و انتظامی، این تروریست زخمی و دستگیر شد.

وی تاکید کرد: تروریست برای مداوا به یکی از بیمارستان‌های شیراز منتقل شده بود، اما با وجود تلاش‌ها به هلاکت رسید.

***

تغییر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین تکذیب شد رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ‌گونه بحثی در مجلس، کمیسیون انرژی و دولت، مبنی بر تغییر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت و به‌شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم.

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، فریدون حسنوند با تکذیب شایعه تغییر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: هیچ‌گونه بحثی در مجلس، کمیسیون انرژی و دولت، مبنی بر چنین مسئله‌ای نیست و به‌عنوان رئیس کمیسیون انرژی به‌شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم.

وی تصریح کرد: به هیچ عنوان بحث افزایش قیمت بنزین و تغییر سهمیه در دستور کار ما قرار ندارد.

در روزهای گذشته برخی با استفاده از فضای به وجود آمده در کشور و با هدف ایجاد شایعه در آبان ماه، موضوع افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی جدید آن را مطرح کرده بودند.

این در حالی است که مسئولان وزارت نفت همواره این شایعات را تکذیب کرده اند و به گفته آنها قرار نیست تغییری در نحوه توزیع و قیمت بنزین در سال جاری اتفاق بیافتد.

***

واکنش کرباسچی به بیانیه نهادهای امنیتی و پرونده دو خبرنگار

غلامحسین کرباسچی فعال سیاسی و مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وضعیت به وجود آمده برای خبرنگاران بازداشتی و اطلاعیه روز گذشته نهادهای امنیتی و در پاسخ به این سوال که برخوردهای محدودکننده و اتهام‌زنی به فعالان رسانه چه آسیب‌هایی می‌تواند داشته باشد، گفت: من اطلاعات خاصی ندارم، تا آنجایی که پرسیدیم به ما گفتند هیچ ارتباطی به مسائل روزنامه‌نگاری و خبرنگاری ندارد. اما آن چیزی هم که در اطلاعیه آمده مربوط به همین فعالیت روزنامه‌نگاری و تهیه گزارش درباره ماجرای اخیر بوده است. حالا منتظر هستیم تا ببینیم مقام‌های قضایی چه قضاوت و مدارکی دارند.

وی افزود: تا آنجا که ما پرسیدیم چیزی به ما اعلام نشده و کاری هم که خانم الهه محمدی انجام دادند این بود که رفتند گزارشی برای روزنامه تهیه کردند و مشابه آن گزارش نیز در خبرگزاری‌های فارس و دیگر خبرگزاری‌ها به تفصیل و با جزئیات بیشتر تهیه شده است. از لحاظ کاری چیزی که ما دیدیم همین تهیه گزارش بود. اما غیر از این اگر موضوع دیگری است، باید اسناد و مدارک آن به دادگاه و مراجع قضایی ارائه شود. بعد از آن منتظر باشیم و ببینیم این ادعاهایی که مطرح شده به چه نتایجی خواهد رسید.

***

بررسی صلاحیت نامزدها به احزاب سپرده شود

مالک شریعتی، نماینده تهران و فعال سیاسی اصولگرا به ایسنا گفت: «بنده قبل از شروع مجلس نیز در خصوص حوزه سیاسی گفتم که ما باید سه قانون را به طور همزمان اصلاح کنیم تا وضعیت حکمرانی ما در عرصه سیاسی اصلاح شود. یک قانون مربوط به احزاب است. ما باید نقش جدی به احزاب دهیم تا احزاب بتوانند نقش ایفا کرده و مسئولیت بپذیرند. دوم قانون انتخابات است. چه قانون انتخابات ریاست جمهوری و چه قانون انتخابات مجلس تا احزاب بتوانند نقش بیشتری ایفا کنند.

به طوری که در انتخابات احزاب نقش رسمی داشته باشند. اکنون اینگونه نیست که مثلا حزب الف افرادی را معرفی کند سپس در خصوص این افراد و برنامه هایی که دارد پاسخگو باشد. امروز احزاب نهایتا کار سیاسی رسانه ای و نهایتا تبلیغات میدانی انجام می دهند.

بحث سوم هم قانون انتخابات شهرداری ها و شوراها است؛ چراکه تعداد تک و دو نماینده از حوزه های انتخابیه در مجلس زیاد است و تقریبا دو سوم مجلس را این نمایندگان تشکیل می دهند، غلبه فعالیت مجلس به این افراد باز می گردد. مجلس به سمت یک مجلس محلی‌تر حرکت می کند تا یک مجلس ملی‌تر. اگر ما بخواهیم عرصه سیاسی خود را سامان دهیم مجلس باید ارتقا پیدا کرده و ملی‌تر شود. یک راه آن اصلاحاتی است که به آن اشاره کردم. یعنی احزاب نقش ایفا کنند. قانون انتخابات به ویژه در حوزه مجلس اصلاح شود. انتظارات مردم از حوزه محلی نیز در شوراهای شهر و شهرداری ها دنبال شود...

مجلس در حال پیگیری است که قانون انتخابات اصلاح شود. بخشی از آن انجام شد و بخشی از آن معطل است. به عنوان مثل زمانی که حزبی رسما تشکیل شده و مجوز قانونی گرفته است و اعضای آن نیز مورد تایید قرار گرفتند باید بتواند بخشی از بار مسئولیت صلاحیت داشتن افرادی که معرفی می کند را بر عهده بگیرد؛ یعنی افرادی که صلاحیت‌های حداقلی و الزام‌آور را دارند معرفی می‌کند. حداقل در خصوص شرایط لازم که توانمندی افراد باید احراز شود به خصوص در انتخابات مجلس و شوراها احزاب می توانند کمک زیادی به حاکمیت داشته باشند؛ حزب مسئولیت می پذیرد؛ این امر می تواند تعادل ایجاد کند. اگر هم احیانا فرآیند تایید صلاحیت‌ها فرصت منفی بافی به بدخواهان می‌دهد، بخشی از این بار به احزاب منتقل می شود که مسئولیت افراد معرفی شده را نیز باید بپذیرند؛ این کمک جدی است. از سوی دیگر ما باید شرایطی را به نحوی مدیریت کنیم که احزاب نیز سهمی داشته باشند.»

***

مسئولان مثل سخنگوی دولت به میان جوانان بروند

تابناک درباره حضور سخنگوی دولت در دانشگاهها نوشت: «تجربه حضور سخنگوی جوان دولت سیزدهم متذکر می‌شود که حضور بی واسطه و رودرو تا چه حد می‌تواند مفید باشد؛ لذا وقتی یک مسئول ارشد دولتی صریح از خواسته‌هاِ افراد معترض آگاه می‌شود، می‌تواند با پاسخ‌های صادقانه و منصفانه تا حد زیادی به رفع ابهامات ذهنی کمک کند و به جای اینکه آنان را به اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های تکراری و غیر اثرگذار ارجاع دهد، صمیمانه پذیرای سخن و درد دل دانشجویان باشد.

در این روز‌ها بسیاری از مدیران و مسئولان ارشد دولتی باید از این تجربه سخنگوی جوان دولت درس بگیرند که سخن گفتن و سخن شنیدن، دو امر مهم برای اطلاع از مشکلات و تبیین دستاوردهاست و قطع شدن این مسیر ارتباطی بین مسئولان و مردم می‌تواند اثرات جبران ناپذیری داشته باشد. باید پذیرفت در این زمانه اهمیت رفتار‌های «سخن گویان سخنو شنو» اگر بیشتر باشد، قطعا کمتر از اقدامات دیگر برای کنترل بحران‌ها و تحولات نیست و دیگر مسئولان دلسوز کشور هم توجه داشته باشند، به رغم اینکه پیش بینی می‌کنند ممکن است با رفتار‌های ناخوشایندی مواجه شوند، باید در میان معترضان باشند و در حد توان و با کلام مناسب و هم‌دلانه به رفع ابهامات و پذیرش اشتباهات بپردازند.»