پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

جشنواره دانشجویی «امید»، بین‌المللی می‌شود

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
جشنواره دانشجویی «امید»، بین‌المللی می‌شود

مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه و عکس «امید» بین‌المللی می‌شود، گفت: این جشنواره استانداردهای لازم را کسب کرده و در دوره‌های بعدی به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمد هادی عسکری در آئین پایانی نهمین جشنواره فیلم کوتاه و عکس دانشجویان امید که به میزبانی دانشگاه خلیج فارس برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره فیلم کوتاه و عکس دانشجویان یکی از با سابقه‌ترین جشنواره های معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم است و تلاش شده است تا در سال‌های اخیر مورد بازنگری قرار گرفته و از انسجام و انتظام لازم برخوردار شود.

وی ادامه داد: برگزاری این جشنواره در راستای برنامه های وزارت علوم بوده است و به همین دلیل، در پاسخ به مطالبه به حق کنش گران فعال این عرصه مورد پیگیری قرار گرفته و سه دوره از این جشنواره در دوره فعلی برگزار شده است.

عسکری افزود: در این راستا هویت بخشی به این رویداد فاخر انجام شد و علاوه بر انتظام در برگزاری، عنوان «امید» برای این جشنواره تعیین شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست نقد و نظر را از دیگر ویژگی های این جشنواره عنوان کرد.

عسکری با اشاره به روند برگزاری جشنواره امید گفت: فراخوان اولیه جشنواره در دی ماه سال گذشته منتشر شد و بنا بود تا در اردیبهشت ماه برگزار شود ولی با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراکز آموزش عالی برگزاری این جشنواره به تأخیر افتاد و اکنون با بهره گیری از فضاهای غنی شده با فناوری و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد.

مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: در این دوره 292 فیلم کوتاه، 72 فیلم نامه و 1137 اثر عکس به دبیرخانه جشنواره واصل شد که از بین آثار ارسالی 60 فیلم کوتاه و 52 عکس توسط اعضای هیأت انتخاب وارد عرصه رقابت شد.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم در این مراسم با بیان اینکه عرصه هنر، دارای قابلیت های چشم‌گیری در پرداختن به موضوعات اجتماعی است، افزود: این عرصه به واسطه برخورداری از ظرافت و در عین حال لطافت می تواند بسیاری از موضوعات را مورد مداقه قرار داده و به دلیل تأثیری که در بین قشرهای مختلف به ویژه جوانان دارد می‌تواند راهگشا باشد.

دکتر غفاری برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و عکس را فرصتی برای تبیین ارزش‌های فرهنگی جامعه دانست و افزود: تولید کالاهای فرهنگی همچون فیلم و عکس نقش مهمی در اعتلای فرهنگ جامعه ایفا می‌نماید و هر رویدادی که بتواند موجب تقویت نظام تولید این قبیل کالاها شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی شرایط پیش آمده ناشی از شیوع بیماری کرونا را نیازمند کنش‌گری مضاعف اهالی هنر در افزایش امید و نشاط جامعه دانست و خاطر نشان کرد: جشنواره فیلم کوتاه و عکس امید می‌تواند پیوند میان دانشجویان هنرمند را با سایر دانشجویان و نیز با دیگر اقشار جامعه تحکیم بخشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه توجه دانشجویان هنرمند به ویژه دانشجویان عضو کانون‌های فرهنگی در خلق آثار هنری با رویکرد اجتماعی را ستود و افزود: مسؤلیت‌پذیری مجموعه‌های کانونی در ورود مؤثر به موضوعات اجتماعی از قبیل آسیب‌های اجتماعی دارای ارزش و اهمیت فوق‌العاده‌ای است که این نقش‌آفرینی می تواند کمک حال دستگاه‌های مسئول در این زمینه باشد.

دکتر غفاری در بخش دیگری از سخنان خود همراهی استادان دانشگاه‌ها و راهنمایی‌های آنان را برای دانشجویان هنرمند بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار کرد: این همراهی می‌تواند موجب غنای بیشتر آثار هنری دانشجویان شود.

بر اساس اعلام وزارت علوم، در بخش فیلمنامه ساخته‌نشده، هیات داوران این بخش شامل دکتر لیلی گله‌داران، داریوش غریب‌زاده و دکتر میترا علوی‌طلب تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به فردین انصاری از دانشگاه سپهر اصفهان برای فیلمنامه «گردش» اهدا کردند.

در بخش بهترین عکس موبایلی، جایزه اول به ابراهیم تجلیزاده از دانشگاه خلیج فارس برای مجموعه عکس‌هایش رسید، جایزه دوم به نیلوفر مردی‌ها از دانشگاه امیرکبیر تعلق گرفت و پویا عسگرخانی از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند جایزه سوم را برد.

در بخش مجموعه عکس، هیئت داوران به اتفاق آرا تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به مهرداد فتحی از مؤسسه غیرانتفاعی روزبه اهدا کرد.

در بخش عکس‌های دوربینی هیئت داوران جشنواره شامل ساعد نیک‌ذات، مهدی مقیم‌نژاد و یلدا معیری بدون اعلام رتبه اول، دوم و سوم، سه عکس را به عنوان برگزیده اعلام کردند. در این بخش ابراهیم تجلی‌زاده از دانشگاه خلیج فارس، احسان نورتقانی از دانشگاه هنر اصفهان و پگاه پوراسمعیلی از دانشگاه هنر شیراز برنده تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی شدند.

در بخش بهترین فیلم انیمیشن با تقدیر از کلاف ساخته ملیحه غلام‌زاده، دیپلم افتخار، جایزه نقدی و تندیس جشنواره به انیمیشن کاکایی ساخته زهرا ملایری از دانشگاه سوره اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم مستند، دیپلم افتخار، جایزه نقدی و تندیس جشنواره به فیلم آشو ساخته جعفر نجفی از دانشگاه علمی کاربردی واحد 11 تهران رسید.

در بخش بهترین فیلم صدثانیه‌ای دیپلم افتخار، جایزه نقدی و تندیس جشنواره به فیلم سرو ساخته خشایار الوندی از دانشگاه قم اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم تجربی هیات داوران به اتفاق آرا با تقدیر از فیلم وارونگی ساخته امیرحسین ریاحی از دانشگاه سپهر اصفهان دیپلم افتخار، جایزه نقدی و تندیس جشنواره را به فیلم غرقاب ساخته مسلم آقاکوچک‌زاده از دانشکده هنرومعماری دانشگاه آزاد اهدا کرد.

دیپلم افتخار، جایزه نقدی و تندیس جشنواره برای بهترین فیلم در بخش ویژه (اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی / زیست دانشجویی) به فیلم تأخیر ساخته نیما سیاوش از دانشگاه هنر اسلامی تبریز رسید.

دیپلم افتخار، جایزه نقدی و تندیس جشنواره برای بهترین فیلمبرداری با تقدیر از لیلا اخباری برای فیلمبرداری فیلم چهار از پنج به امیر پورحکمت برای فیلمبرداری فیلم ناهید اهدا شد.

انتهای پیام