دوشنبه 23 مهر 1403

جولان حفاران غیرمجاز در حیاط خلوت کرونایی مازندران

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جولان حفاران غیرمجاز در حیاط خلوت کرونایی مازندران

ساری - ایرنا - در حالی‌که مازندران به همراه تمامی نقاط کشور ماه‌هاست در صف مبارزه با ویروس و بیماری کرونا قرار دارد، گویا درگیری بخش‌های مختلف جامعه زمینه را برای جولان حفاران غیرمجاز و سوداگران اشیای عتیقه در این استان فراهم کرد.

بررسی اخبار رسمی و غیررسمی سه ماه گذشته حاکی از جهش فعالیت حفاران غیرمجاز برای یافتن دفینه ها در محوطه های تاریخی ثبت شده و ثبت نشده مازندران است و انتشار مستمر خبرهایی مبنی بر شناسایی و دستگیری حفاران غیر مجاز و سوداگران اشیای عتیقه نیز این موضوع را تایید می کند.

اگر چه انتشار اخبار مربوط به دستگیری حفاران و کاسبان اشیای عتیقه و میراث فرهنگی نشانگر گستردگی چتر حفاظت بر میرات تاریخی مازندران و همچنین آگاهی مردم محلی است، اما روی دیگر سکه ی بالا رفتن تعداد دستگیری ها، نگرانی عمومی از افزایش تعداد حفاران و بالا رفتن جسارت این قاچاقچیان هویت تاریخی را دامن زده است.

این در حالی است که استان مازندران همانند دیگر مناطق کشور بشدت درگیر مقابله با ویروس کشنده کرونا است و گویا خانه نشینی مردم، تعطیلی گردشگری و سکوت در مناطق تاریخی استان که همواره مملو از گردشگر بوده به حیاط خلوتی برای سوداگران و قاچاقچیان اشیای عتیقه تبدیل شده است.

افزایش فعالیت حفاران غیر مجاز را در آمارها نیز می توان به صورت محسوس مشاهده کرد. بنا بر گزارش یگان میراث فرهنگی مازندران در 2 ماه ابتدایی سال 99 تعداد 87 حفار غیر مجاز و سوداگر اشیای عتیقه در قالب 22 باند در مناطق مختلف استان دستگیر شدند. این درحالی است که در کل سال 98 تعداد دستگیری ها در این زمینه 227 نفر بود. مقایسه این دو آمار نشان می دهدد که دستگیری های 2 ماه نخست امسال برابر با یک سوم سال گذشته است در حالی که هنوز 10 ماه تا پایان سال زمان باقی مانده است.

رکورددار شناسایی و دستگیری ها مربوط به شهرستان ساری با دستگیری 11 نفر، پس از آن شهرستان های سوادکوه و سوادکوه شمالی با 12 نفر و مرزن آباد شهرستان چالوس با هشت نفر است.

صبح امروز پنجشنبه نیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از دستگیری 9 حفار غیر مجاز در منطقه سوادکوه و سوادکوه شمالی خبر داد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران همچنین از کشف 13 دستگاه فلزیاب، 262 قلم سکه تاریخی و 185 شی میراثی دیگر در 2 ماه اخیر خبر داده است.

سرهنگ کردان با اشاره به اینکه در 2 ماه اخیر میزان کشفیات به طرز قابل توجهی افزایش یافته است، افزود: علت عمده این دستیگری ها همکاری مردم محلی و بومیان با نیروی انتظامی و یگان های میراث فرهنگی برای حفاظت از هویت های تاریخی منطقه خودشان است.

به گفته او، در 2 ماه اخیر تعداد 229 مورد مشارک اجتماعی مردم با یگان حفاظت میراث فرهنگی ثبت شده و اغلب دستگیری ها نیز مربوط به گزارشات مردمی بوده است.

تعطیلات عمده دلیل افزایش تحرکات قاچاقچیان عتیقه

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران علت افزایش فعالیت و دستگیری حفاران غیر مجاز در ماه های اخیر را تعطیلی کرونایی عنوان کرد و گفت: به دلیل کاهش تحرکات مردمی و همچنین کاهش حضور گردشگران و مردم در مناطق جنگلی و روستایی، نوعی حیاط خلوت برای حفاران ایجاد شده است.

کردان با بیان اینکه تعطیلی گردشگری به هیچ وجه به معنای تعطیلی حفاظت از میراث فرهنگی نیست، افزود: خوشبختانه حفاران از گسترش ارتباط یگان حفاطت با مردم و معتمدین بومی غافل هستند و همین نقطه ضعف بزرگ آنان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه اغلب حفاری های غیر مجاز در روستاهای کوهستانی و جنگلی صورت گرفته است، اظهار داشت: تاخیر در کوچ ییلاق نشینان نیز فرصتی برای قاچاقچیان اشیای عتیقه فراهم کرد.

کردان تاکید کرد: در 2 سال اخیر ارتباط یگان به دلایل مختلف از جمله کمبود تجهیزات با بومیان، بسیج محلات، نیروی انتظامی و دستگاه هایی مانند منابع طبیعی و محیط زیست گسترش یافته است که به خوبی خلاء تجهیزاتی ما را جبران می کند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران تاکید کرد: با توجه به گستردگی کار و فراوانی و پراکندگی اشیای میراث فرهنگی استان، تقویت تجهیزاتی یگان ضرورتی انکار ناپذیر است که متاسفانه تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

دندان تیز غیر بومیان برای میراث فرهنگی مازندران

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران همچنین اظهار داشت: در دستگیری های اخیر حضور افراد غیر بومی به صورت محسوس دیده می شود.

کردان افزود: به طور مثال در دستگیری حفاران غیر مجاز در منطقه مرزن آباد چالوس چهار نفر از هشت نفر غیر بومی بودند و قاچاقچیان استان های دیگر به طمع دستیابی به اشیای عتیقه به مازندران آمدند و اقدام به حفاری کردند.

وی همراهی دستگاه ها و به خصوص مردم محلی مازندران برای جلوگیری از تحرکات قاچاقچیان میراث فرهنگی را بیش از پیش خواستار شد و افزود: ظرفیت های خوب حفاظتی در استان وجود دارد که از طریق اشتراک گذاری می‌توان در پیشگیری موثر باشد.

گویا تاثیرات منفی ویروس کرونا تمامی ندارد و میراث فرهنگی نیز تازه ترین قربانی این بیماری جهانی است. ویروسی که شرایط را برای قاچاقچیان اشیای عتیقه فراهم کرده تا بر پیکر میراث فرهنگی نیز خسارت وارد کنند.

بر اساس آخرین گزارش ظرف 24 ساعت گذشته تعداد 59بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در سطح استان بستری شدند. هم اکنون 338 بیمار با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند.

وزارت بهداشت هم اعلام کرد که تا روز پنجشنبه اول خرداد 129 هزار و 341 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و 249 رسید.

*س_برچسب‌ها_س*