پنج‌شنبه 19 مهر 1403

حضور چهره‌های ملی در ترکیب نمایندگان کرمانشاه و امید مردم به گشایش مشکلات

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حضور چهره‌های ملی در ترکیب نمایندگان کرمانشاه و امید مردم به گشایش مشکلات

کرمانشاه - ایرنا - در میان هشت نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی چهار چهره ملی و شناخته شده وجود دارند که می‌توانند بااستفاده از تجارب مدیریتی، نمایندگی و ارتباطات خوبی که در مرکز دارند برای رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم این استان مرزی و کمتربرخوردار مثمرثمر باشند و گره مشکلات آنها را باز کنند.

چهره 2 منتخب دیگر مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری انتخابات روز جمعه 21 شهریور شناخته شد و مردم با حضور در پای صندوق‌های رای 2 نفر دیگر را به بهارستان فرستادند تا در سطح ملی مطالبات و دغدغه‌های آنها را پیگیری کنند.

استان کرمانشاه هشت نماینده از 6 حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی دارد که 6 تن از آنها به صورت مستقیم و در جریان انتخابات دوم اسفند سال 98 به بهارستان راه یافتند و از خرداد ماه سال 99 نیز فعالیت خود را در قالب دور یازدهم مجلس شورای اسلامی آغاز کردند اما پازل نمایندگان استان در مجلس ناقص ماند و چهار کاندیدا از 2 حوزه انتخابیه کرمانشاه و اسلام آبادغرب و دالاهو به دور دوم راه یافتند.

در انتخابات دور دوم در کرمانشاه و اسلام آبادغرب و دالاهو که روز جمعه 21 شهریور برگزار شد چهره 2 تن دیگر مشخص و پازل هشت ضلعی آن تکمیل شد.

اکنون کرمانشاهیان هشت وکیل در مرکز دارند که از مطالبات انباشته شده سال های گذشته و اخیر دفاع کنند. انتظارات از نمایندگان این دوره در میان مردم بیش از دوره های دیگر است و شاید یکی از دلایل آن فشارهای اقتصادی و وضعیت نابسامان اقتصادی کشور به خصوص استان کرمانشاه است.

یکی دیگر از انتظارات مردم به دلیل حضور چهره‌های ملی در ترکیب این دوره مجلس است. چهار تن از نمایندگان مردم کرمانشاه سابقه و تجربه مدیریتی کلان کشور از جمله وزیر، سفیر، نماینده مجلس و سوابق مدیریتی و اجرایی در بدنه وزارتخانه ها را دارند.

عبدالرضا مصری، ابراهیم عزیزی، سیدجواد حسینی کیا و شهریار حیدری نماینده شهرهای کرمانشاه، سنقر و کلیایی و سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب که در دور یازدهم مجلس حضور دارند سوابق کلان مدیریتی دارند و می‌توانند این سوابق و تجارب خود را در راستای تسریع در توسعه استان کرمانشاه استفاده کنند.

سوابق و تجارب نمایندگی سه تن از نمایندگان فعلی استان هم یکی از امتیازات این دوره نمایندگان استان محسوب می شود که این موضوع هم به آنها می تواند در تصمیم گیری درست برای خروج کرمانشاه از بار این همه مشکلات کمک کند.

اگرچه چهار نماینده دیگر مردم استان کرمانشاه نیز از تجارب مدیریتی و همچنین حضور در دانشگاه ها به عنوان استاد و همچنین فعالیت در بخش خصوصی برخوردار هستند و آنها نیز می توانند از سوابق و تجارب و همچنین دانش و علم خود برای برنامه ریزی در راستای برون رفت از وضعیت موجود استان استفاده کنند.

موضوع ایجاد اشتغال و رفع بیکاری فصل مشترک شعارها و برنامه‌های نمایندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در دور یازدهم بود و به خوبی بر روی این موضوع به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های مردم و مسوولان استان دست گذاشته اند و انتظار می رود این موضوع را از شعار به برنامه و اقدام عملیاتی و اجرایی تبدیل کنند.

مجلس شورای اسلامی براساس قانون اساسی 2 وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین را بر عهده دارند و امید می رود شاهد تصویب قوانینی در راستای توسعه همه جانبه استان و نظارت بر اجرای قوانین در این دوره از مجلس از سوی نمایندگان استان باشیم و با رعایت اصل تفکیک قوا بتوانند در حیطه کاری خود به برون رفت استان از وضعیت فعلی کمک کنند.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت در پایان سال گذشته 15.7 درصد از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است. طبق «سند جامع اشتغال استان کرمانشاه» نرخ بیکاری این استان در سال 98 باید سه درصد، در سال 99، 2 درصد و در سال 1400 یک درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. کاهش سه درصدی نرخ بیکاری در سال گذشته محقق شده اما اکنون باید منتظر ادامه این کاهش در پایان امسال و سال آینده باشیم.

بنابر اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، جمعیت فعال استان 394 هزار نفر و آمار بیکاران آن 132 هزار نفر است. نیمی از افراد جویای کار استان دانش آموخته دانشگاهی هستند.

هرچه مسوولان برای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال تلاش می کنند از آن طرف شاهد ورود نیروهای جدید به بازار کار هستیم که زمینه برای اشتغال آنها فراهم نیست و از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود در ایجاد فرصت های شغلی در این استان به کمک دولت بیاید.

کرمانشاه استانی مرزی با 2 میلیون نفر جمعیت 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. عقب ماندگی های این استان بخشی تاریخی و بخشی نیز به واسطه درگیری مستقیم در هشت سال جنگ تحمیلی است.

این استان پهناور با تنوع قومی و مذهبی هم روبرو است و جمعیت آن متشکل از کرد، لک، ترک و اهل تشییع، اهل تسنن و اهل حق هستند که در طول تاریخ به صورت مسالمت آمیز و برادرانه در کنار هم زندگی کرده اند و این موضوع هم یکی از ویژگی های مهم ای استان محسوب می شود.

در زمینه زیرساخت ها و توسعه استان پس از انقلاب و به خصوص بعد از پایان جنگ اقدامات خوبی انجام گرفته اما استان همچنان با مسایل و مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند و نیاز به بودجه های کلان و امکانات ویژه ای دارد.

قرار گرفتن در جایگاه او بیکاری در حالیکه استان سرشار از ظرفیت و پتانسیل در بخش‌های مختلف برازنده این استان نیست اما اکنون به معضلی برای مردم و مسوولان اجرایی استان تبدیل شده است.

در کنار بیکاری و نبود فرصت های شغلی، آسیب های اجتماعی فراوانی نیز بروز کرده که استان را در رده‌های اول کشور قرار داده است. اعتیاد، طلاق، خودکشی، حاشیه نشینی و نزاع و خشونت در این استان آمار بالایی دارد.

مسوولان اجرایی استان کرمانشاه در چند سال اخیر هرآنچه را که در توان داشتند برای رفع مشکلات استان از جمله بیکاری گذاشتند اما سه بحران پی در پی گریبان آنها را گرفت و اجازه نداد برنامه های دولت در استان بخوبی خودنمایی کند اگرچه نرخ بیکاری از 22 درصد سال 96 به 15 درصد کاهش یافته است.

زلزله 21 آبان سال 96، سیل فروردین سال 98 و شیوع ویروس کرونا در اواسط سال 98 که اکنون نیز ادامه دارد، بحران هایی هستند که نفس مسوولان را گرفته و اینک دولت برای پیشبرد اهداف خود در کرمانشاه نیازمند یاری نمایندگان مردم در مجلس است.

مردم کرمانشاه در این دوره از انتخابات به کمک فضای مجازی به خوبی برنامه ها و شعارهای نمایندگان را رصد و پیگیری می‌کردند و نمایندگان بدانند که این مردم و رسانه ها بابت اجرایی کردن این شعارها و برنامه ها آنها را بازخواست می کنند و بر روی عملکرد آنها نورافکن می اندازند.

«هوشنگ بازوند»؛ استاندار کرمانشاه در روز رای گیری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر انتظار مسوولان استان از نمایندگان در دوره فعلی، گفت: در این شرایط از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که پیگیر اجرای برنامه توسعه‌ای و مباحث اقتصادی کرمانشاه به عنوان اولویت‌های مهم استان باشند.

او اولویت اول استان کرمانشاه را مباحث اقتصادی از جمله اشتغال، معیشت، سرمایه‌گذاری و مبارزه با بحث بیکاری دانست و افزود: در برنامه‌ها و شعارهای نمایندگان مردم کرمانشاه هم پیگیری این موضوعات را دیده‌ایم و امیدوارم با اضافه شده 2 نماینده کرمانشاه و اسلام آبادغرب و دالاهو این موضوع در اولویت قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه با اشاره به اینکه انسجام خوبی در استان میان مسوولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی وجود دارد، اظهار امیدواری کرد درچارچوب برنامه‌های تدوین شده توسعه استان شامل سند آمایش استان، سند اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و سند سرمایه‌گذاری را بتوانیم عملیاتی کنیم.

بازوند با بیان اینکه در سند سرمایه‌گذاری باید سالانه 20 هزار میلیارد تومان در استان کرمانشاه سرمایه‌گذاری شود، تصریح کرد: طبیعی است که این سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومانی به تنهایی از عهده دولت خارج است و باید موانع سر راه سرمایه‌گذاری را به عنوان یک جریان سیال برداریم که سرمایه از بازار به استان کرمانشاه سرازیر شود که این موضوع هم دور از ذهن نیست.

او تاکید کرد که اگر موانع برداشته شود به طور قطع تحقق شعار 20هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان قابل تحقق است.

تسریع در توسعه استان کرمانشاه نیازمند تعامل، همکاری و همراهی هر سه قوه کشور و به خصوص دولت و مجلس شورای اسلامی است و انتظار می‌رود نمایندگان مردم کرمانشاه با تسهیل در قوانین و یا تصویب قوانین جدید راه را برای توسعه هرچه بیشتر و بهتر استان و جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی هموار کنند.

نمایندگان استان کرمانشاه اکنون در کمیسیون های مهم و تاثیرگذاری مانند بودجه و محاسبات، امنیت ملی و سیاست خارجی، صنایع، کشاورزی و اقتصادی حضور دارند و در کمتر دوره‌ای شاهد حضور نمایندگان استان در این کمیسیون‌های مهم و اثرگذار بوده‌ایم که امیدواریم نمایندگان به فکر مطالبات و دغدغه‌های موکلان خود در حوزه های انتخابیه و در مجموع استان کرمانشاه باشند.

مشورت با نخبگان هر بخش، استفاده از ظرفیت رسانه ها، حضور میدانی در حوزه های انتخابیه و مشاهده مشکلات از نزدیک و همچنین بیان مسایل و مشکلات استان از طریق تریبون مجلس دیگر انتظار مردم کرمانشاه از نمایندگان دور یازدهم در مجلس است.

اگرچه به دلیل تحریم های ظالمانه کشور اکنون در شرایط اقتصادی سختی به سر می برد اما به نظر می رسد باتوجه به فعالیت استانداری پرتلاش، دلسوز و کاربلد در استان کرمانشاه، زمینه برای توسعه استان کرمانشاه بیش از پیش فراهم است و می‌طلبد نمایندگان استان ضمن حفظ جایگاه نمایندگی و فعالیت در چارچوب وظایف نمایندگی، مسوولان اجرایی را در راستای رسیدن به تحقق اهداف و برنامه های توسعه ای استان یاری دهند.

امروز مردم رفع مشکلات و تنگناها، ایجاد شغل، رونق اقتصادی، افزایش سطح درآمد و معیشت را از مجموعه کلان نظام و دولت می‌خواهند و تحقق این موضوع در سایه همگرایی، تعامل و همکاری بین قوا و کمک به قوه اجرایی کشور امکان پذیر است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*