یک‌شنبه 22 مهر 1403

خودروهای داخلی ارزان شد!

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
خودروهای داخلی ارزان شد!

اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند. شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم. در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

30 آذر 1372؛ هاشمی رفسنجانی: آن طور که دنیا تصور می‌کند وابسته به درآمد نفت نیستیم

بودجه سال 1373 کل کشور و برنامه دوم 5 ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران امروز طی دو لایحه جداگانه توسط رئیس‌جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی‌رفسنجانی با تاکید بر اهمیت تصویب همزمان این دو لایحه در سال‌جاری گفت: کاهش درآمد نفت نمی‌تواند برنامه‌های توسعه را متوقف کند، زیرا می‌توان با اتکا به دیگر منابع درآمدی این را ادامه داد.

وی اضافه کرد: ما در گذشته به نظریات امام راحل متکی بودیم و امروز به نظریات رهبر معظم انقلاب که به‌طور مکتوب و رسمی و از طریق قانون اساسی در اختیارمان قرار داده‌اند، متکی هستیم.

ما مایل بودیم که برنامه را پیش از لایحه بودجه تقدیم کنیم، ولی به دلیل آن که درآمد نفت بین 20 تا 30 درصد در دو ماه اخیر سقوط کرد و بودجه را تحت‌تاثیر قرار می‌داد، لذا ناچار بودیم بار دیگر آن را بررسی کنیم و محتویاتش را قابل انعطاف کنیم. این برنامه به‌گونه‌ای تنظیم شده که دست مجلس باز باشد.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: در مورد درآمد نفت یک نظریه کارشناسی جهانی وجود دارد که قیمت نفت را پایین نگاه می‌دارد و بر این اساس سناریوی خاصی تدوین می‌شود.

نظریه دیگر عبارت از آن است که قیمت نفت را نمی توان همیشه تا این حد پایین نگه داشت؛ زیرا در شوروی سابق و دریای شمال قابلیت توسعه کاهش می‌یابد.

ما نیز سعی کرده‌ایم وابستگی خود را به درآمد نفت کاهش دهیم و در این ماه به طور جدی موفق بوده‌ایم. این تعبیرات سیاسی نیست و واقعی است.

هاشمی رفسنجانی گفت: آن چنان که دنیا تصور می‌کند، ما وابسته به درآمد نفت نیستیم و قیمت نفت هرچه باشد ما می‌توانیم حرکت خود را به سوی سازندگی ادامه دهیم.

من به عنوان یک فرد علاقه‌مند به انقلاب می‌گویم که اگر واقعیات برنامه بی‌پرده برای مردم گفته شود، روحیه مردم بالا می‌رود و دشمن مایوس می‌شود.

وی بیان کرد: لذا طرح‌های عمده‌ای تهیه کرده‌ایم و منابع تامین اعتبار آنها یا از راه «بای‌بک» و یا از راه اصلاح قیمت نفت و یا شرایط جدیدی است که به‌وجود خواهد آمد. در هر حال راه باز است و ما می‌توانیم خود را آماده کنیم.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: این به نفع کشور نیست که ما برخی مشکلات را بزرگ کنیم کمااینکه مقام معظم رهبری، دلسرد کردن مردم را از گناهان کبیره دانسته‌اند.

هاشمی رفسنجانی بیان کرد: در کنار مطرح کردن مشکلات، نقاط قوت قطعی را هم باید بگوییم.

دنیای استکبار واقعیات را می‌داند، ولی مصلحت وی در آن است که نقطه ضعف را برای تضعیف روحیه مردم تبلیغ کند.

با همسایگان خود دوست خواهیم بود تا از طریق آنها برای ما مشکل ایجا نشود و این درسی است که از تاریخ گرفته‌ایم.

در بوسنی، افغانستان، جمهوری آذربایجان و غیره مواضع ما روشن است، ولی از نظر فیزیکی برای ما مقدور نیست که موضع‌گیری کنیم.

وی گفت: از خط مشی‌های اساسی دیگر برنامه اول به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصادی با به کارگیری مجموعه‌ای از سیاست‌های اقتصادی تحت‌عنوان سیاست‌های تعدیل اقتصادی بوده است. در قالب محورهای عمده تعدیل اقتصادی که طی سال‌های برنامه اول پیگیری شد، می توان به احیاء مکانیسم قیمت‌ها در تخصیص منابع اقتصادی، رفع بسیاری از موانع و محدودیت‌های موجود بر سر راه تولید به‌ویژه محدودیت‌های اداری، هدایت سوبسیدها به سمت تولید خصوصا در بخش کشاورزی، آشکار کردن سوبسیدهای پنهان و هدایت کمک‌های دولت به صورت کمک‌های مستقیم دولتی به اقشار کم‌درآمد جامعه اشاره نمود.

به‌منظور تثبیت دستاوردهای برنامه تعدیل اقتصادی و قوام بخشیدن به روندهای اقتصادی کشور و کاهش بار سنگین تحولات اقتصادی بر جامعه، در سال‌های آینده اجرای سیاست‌های تثبیت اقتصادی نیز مورد توجه دولت خواهد بود.

قشم از طریق خط آهن به آسیای میانه متصل می‌شود

وزیر بازرگانی جمهوری ترکمنستان با مهندس سادات، قائم مقام منطقه آزاد قشم، دیدار و راه‌های گسترش روابط دوجانبه و چگونگی سرمایه‌گذاری در این منطقه را بررسی کرد.

در این دیدار «قربان قربانویچ» جزئیات سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد قشم و مزایای نسبی این منطقه را تشریح کرد.

وی گفت: هدف از سفر به تهران آماده کردن مقدمات سفر و قریب‌الوقوع «نیازاف» رئیس‌جمهوری ترکمنستان به ایران و عقد قراردادهای اقتصادی به‌ویژه در زمینه ترانزیت کالا از قشم خواهد بود.

قربان‌اف اضافه کرد: احداث راه‌آهن در مسیر تجن - سرخس، مشهد، سیرجان، بندرعباس و قشم و بالعکس برای ترانزیت کالا از اهمیت حیاتی برخوردار است و این یکی از ویژگی‌های مهم قشم است.

30 آذر 1382؛ خودروهای داخلی ارزان شد

هفته گذشته بازار خودرو با تحول روبرو شده و قیمت بسیاری از خودروها کاهش یافت.

پژو 405 مشکی مدل 1382، 11 میلیون و 300 هزار تومان، خودرو سمند مشکی با قیمت 11 میلیون و 250 هزار تومان و پیکان با قیمت 6 میلیون و 100 هزار تومان در بازار خودرو معامله شد.

پراید سفید تولیدشده در سال 82 نیز با قیمت 6 میلیون و 850 هزار تومان و پراید 141 با قیمت 7 میلیون و 500 هزار تومان در بازار تهران مورد معامله قرار گرفت.

پژو 206 تیپ 2 مدل 82 با رنگ یشمی به قیمت 10 میلیون و 600 هزار تومان خریداری شد.

بازار خودرو در بعضی خودروها ازجمله سمند و 405 نسبت به ابتدای سال کاهش یک میلیون تومانی را شاهد بود و طی هفته گذشته نیز قیمت این دو خودرو 300 هزار تومان کاهش یافته است.

قیمت پراید نیز حدود 500 هزار تومان در این مدت کاهش یافته است. علت اصلی کاهش قیمت این سه خودرو و چندین خودروی دیگر را می‌توان افزایش تولید این مدل خودروها عنوان کرد؛ در صورتی که پیکان تقریبا به اندازه سال گذشته تولید شده و قیمت آن نیز نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

ایران میلیاردها دلار از عراق طلبکار است

رئیس شورای حکومت انتقالی عراق گفت: عراق باید بابت جنگی که صدام در دهه 80 به راه انداخت، میلیاردها دلار خسارت به ایران پرداخت کند.

عبدالعزیر حکیم که در پایان دیدار با تونی بلر در لندن سخن می‌گفت، تایید کرد: سازمان ملل استحقاق ایران برای دریافت خسارت از عراق را تایید کرده است.

وی افزود: گفت‌و‌گوهای بیشتری برای تصمیم‌گیری در این موضوع لازم است انجام شود.

ایران اعلام کرده است که بغداد به دلیل آغاز جنگ علیه ایران (در دهه 1980) 100 میلیارد دلار به این کشور بدهکار است.

حکیم در این کنفرانس خبری گفت: براساس مصوبات سازمان ملل ایران حق دریافت غرامت جنگی را دارد و این کشور باید راضی شود.

او اضافه کرد: اینکه ما این بدهی را می‌پردازیم یا نه موضوعی است که بعدا باید در مورد آن بحث شود.

30 آذر 1392؛ سقوط طلا به کانال 1100 دلار

فدرال رزرو درنهایت تصمیم گرفت سیاست «تسهیل مقداری» را تا حدودی تعدیل کند. اقدامی که مطابق انتظار با واکنش منفی بازار طلا همراه شد. سران بانک مرکزی آمریکا در آخرین نشست خود در سال 2013 در آخرین ساعات روز چهارشنبه تصمیم گرفتند که حجم بسته‌های محرک پولی را از 85 میلیارد دلار به 75 میلیارد دلار در ماه کاهش دهند.

این تصمیم به یکی از بی‌سابقه‌ترین کاهش‌های قیمتی در بازار جهانی طلا منجر شد و قیمت طلا را برای نخستین بار در دو سال و نیم گذشته به کمتر از سطح قیمتی 1200 دلار در هر اونس رساند.

هرچند در ساعات پایانی دیروز، قیمت اونس جهانی مجددا در مرز 1200 دلار دچار نوسان شد.

با آغاز بحران مالی جهانی در سال 2008، فدرال رزرو سیاست‌های انبساطی پولی برای ایجاد رونق در اقتصاد آمریکا در پیش گرفته بود؛ روندی که به تضعیف نسبی ارزش دلار و افزایش سرمایه‌گذاری و رشد قیمت‌ها در بازار طلا منجر شد.

همچنین بخوانید