جمعه 10 فروردین 1403

دشمن با فرهنگ عاشورایی زمین‌گیر شد / پرتاب گلوله‌های فرهنگی از سنگر فضای مجازی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
دشمن با فرهنگ عاشورایی زمین‌گیر شد / پرتاب گلوله‌های فرهنگی از سنگر فضای مجازی

حجت‌الاسلام رضا تقوی گفت: مقوله‌های فرهنگی موجود در جامعه از جمله فرهنگ عاشورایی موجب شده دشمن نتواند از این راه به ما ضربه بزند و ما دشمن را زمین‌گیر کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازشبکه خبری تهران نیوز، در حال حاضر یکی از مسائل مهم کشور فرهنگ است، با این‌که طی سال‌های گذشته ایران به لحاظ اقتصادی شرایط مناسبی را سپری نمی‌کند، اما حوزه فرهنگ نباید تحت‌الشعاع اقتصاد قرار بگیرد.

مقام معظم رهبری بارها و بارها بر توجه به مسائل فرهنگی تأکید و فرهنگ را مسئله اول کشور ارزیابی کرده‌اند. بیش از همه، نخبگان جامعه باید به مسئله فرهنگ توجه جدی داشته باشند و این گروه با موفقیت در عرصه فرهنگ می‌توانند در سایر عرصه‌ها نیز خودی نشان بدهند.

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد نیست، حاشیه و ذیل سیاست نیست، اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل بر فرهنگ هستند، بنابراین می‌توان گفت فرهنگ هویت یک ملت را تشکیل می‌دهد و تا هویت یک ملت به درستی شکل نگیرد نمی‌توان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، سازندگی، فناوری، علم و... موفقیتی کسب کرد.

برای حرکت در مسیر اقتصادی، سیاسی و علمی باید ابتدا لوازم فرهنگی مهیا شود، پیشرفت اقتصادی یک کشور از کانال فرهنگی (فرهنگ عمومی، نخبگانی، دانشگاهی و...) آن عبور می‌کند.

برای هدایت فرهنگی یک جامعه باید مسئولان برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند و بدون برنامه‌ریزی نمی‌شود انتظار پیشرفت فرهنگی یک ملت را متصور بود، در عین حال برای رشد فرهنگی یک جامعه باید عناصر مفسد و مخرب از میان برداشته شوند.

به‌عنوان مثال باغبان و بوستانبان برای رشد گل‌های خوشبو و معطر باید علف‌های هرز را جمع کند و این موضوع به رشد گل‌ها کمک خواهد کرد.

عناصر مخرب و مفسد فرهنگی نیز همان علف‌های هرز باغ هستند که باید از رشد این علف‌ها جلوگیری کرد. حال این سوال پیش می‌آید که چه فرد یا گروهی وظیفه جلوگیری از رشد عناصر مخرب و مفسد فرهنگی را برعهده دارد، در پاسخ باید گفت بدون تردید متولیان فرهنگی و در رأس آن وزیر ففرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مسئولان فرهنگی و غیرفرهنگی.

سست کردن بنیان خانواده‌ها؛ عنصر مخرب جامعه

یکی از عناصر مخرب و مفسد فرهنگی سست کردن بنیان خانواده‌هاست که از سوی دشمنان قسم‌خورده ایران اسلامی در حال انجام است.

دولت در زمینه فرهنگی وظیفه سنگینی برعهده دارد و مطرح کردن عباراتی همچون «ورود دولت در حوزه فرهنگی اشتباه است» هیچ مبنای علمی، قانونی و عقلی ندارد و محدود کردن دولت در مسائل فرهنگی نباید در جامعه شکل بگیرد.

عناصر مخرب و مفسد فرهنگی علف‌های هرز باغی هستند که باید از رشد این علف‌ها جلوگیری کرد.

ترویج دین در جامعه از روحانی گرفته تا دانشگاهی صاحب نفوذ در بین مردم نیاز امروز جامعه است، اما حکومت بیشتر از این افراد و گروه، توان ترویج دین و فرهنگ در جامعه را دارد.

اختلاط زن و مرد از جمله مواردی است که جوامع غربی را مبتلا کرده و اندیشمندان غربی نیز بر این موضوع صحه گذاشته‌اند که این اختلاط جوامع را به ناکجاآباد خواهد برد، بنابراین رخنه فرهنگ غربی در کشور می‌تواند برای جامعه خطرناک باشد.

از دیگر اجرای مهم فرهنگ عمومی، زبان فارسی است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود، در بسیاری از کشورها ازجمله هندوستان مردم عاشق زبان فارسی هستند، اما متأسفانه در کشور ما این زبان فراموش شده و اصطلاحات غربی و فرنگی جای آن را گرفته است و وظیفه دولت و مجلس است که در زمینه ترویج زبان فارسی همت کنند.

با آغاز به کار دولت سیزدهم و وحدت دولت و مجلس یازدهم باید فرهنگ به مسئله اصلی مسئولان تبدیل شود.

خبرنگار تهران‌نیوز برای بررسی و ارزیابی مسئله فرهنگ در کشور و عملکرد دولتمردان گذشته تاکنون گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس سابق شورای سایتگذاری ائمه جمعه کشور، معاون سابق فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی ترتیب داده است.

تقوی که ریاست کمیسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی را نیز برعهده دارد از گذشته تاکنون در حوزه‌های فرهنگی مشغول فعالیت بوده و اشراف زیادی به این حوزه دارد.

گپ و گفت خبرنگار تهران‌نیوز با تقوی در پی می‌آید:

تهران نیوز: ارزیابی حضرتعالی از وضعیت فرهنگی کشور چیست و عملکرد دولتمردان را در این حوزه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تقوی: حوزه فرهنگ یکی از عرصه‌های مهم جامعه است و برای اینکه ابعاد و اهداف فرهنگی در جامعه را تبیین کنیم ابتدا باید ذهن جامعه را با مقولات فرهنگی آشنا کنیم، چراکه فرهنگ مجموعه‌ای از بینش‌ها، باورها، گرایش‌ها و رفتارهای مادی و معنوی افراد یک جامعه است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و مردم نیز با فرهنگ خود زندگی می‌کنند.

آن چیزی که برای حیات یک ملت و جامعه مهم است بعد از خوراک، مسئله فرهنگ است. امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بارها در بیاناتشان بر مقوله فرهنگ تأکید کرده‌اند.

به‌عنوان مثال امام خمینی (ره) فرلمودند که بدون تردید بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت یک جامعه دخالت اساسی دارد فرهنگ است.

مهم‌ترین کارکرد فرهنگی جامعه چیست؟

فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن است، بنابراین براساس بیانات امام خمینی (ره) جامعه‌ای نمی‌تواند خود را از فرهنگ جدا کند.

مقام معظم رهبری نیز بارها بر مسئله فرهنگ تأکید کردند، به طوری که در یکی از سخنرانی‌های ایشان تأکید شده است که فرهنگ هویت یک ملت است، چراکه فرهنگ یک ملت است که می‌تواند آن ملت را پیشرفته، عزیز، توانمند، عالم، فناور، نوآور و دارای آبروی جهانی کند.

بر این اساس، نقش فرهنگ از دیدگاه امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و سایر علمای دینی بسیار مهم و برای یک ملت حیاتی است.

تهران نیوز: فرهنگ چه نقشی می‌تواند در جامعه داشته باشد و کارکرد آن چیست؟

تقوی: مهم‌ترین کارکرد فرهنگی را می‌توان به این شرح توضیح داد: نخست، تأمین نیازها، معیشت و فیزیولوژیک افراد جامعه است، یعنی فرهنگ به مسائل مادی و معیشتی مردم و نحوه درآمدزایی و هزینه‌کرد آن توجه دارد. از دیگر کارکردهای فرهنگ هویت‌بخشی مشترک به مردم است تا آنان احساس یگانگی و همبستگی کنند، بنابراین فرهنگ است که مردم را یکپارچه کرده و آنان را کنار هم قرار می‌دهد.

فرهنگ یک جامعه مانند نخ تسبیحی است که رشته‌ها را در یک محور قرار می‌دهد و مردم همان رشته‌ها هستند که در یک جهت قرار می‌گیرند.

ایجاد وحدت تاریخی از دیگر کارکردهای وحدت است که در این راستا مردم خود را متعلق به یک تاریخ و تمدن می‌دانند و این نگاه، نگاه فرهنگی است.

تهران نیوز: منظورتان از تاریخ و تمدن همان است که مردم خود را از یک ریشه بدانند؟

تقوی: دقیقا. آن چیزی که مردم را در یک راستا هدایت می‌کند مقوله فرهنگی است. فرهنگ موجب ارتقای سطح کیفیت عمر انسان‌ها می‌شود، یعنی برای استفاده درست از عمر تنها یک راه وجود دارد و آن اینکه هرچقدر فرهنگ ما درست باشد و به فرهنگ خودمان وابسته‌تر باشیم می‌توانیم از عمر خود در مسیر درست استفاده کنیم.

برخی عمر دراز دارند، اما بدون فایده، در نقطه مقابل برخی عمر پرفایده‌ای دارند و از جوانی و اوقات به خوبی بهره گرفته‌اند و این افراد از فرهنگ قوی‌تری برخوردار هستند.

عدالت‌خواهی؛ محور حاکم بر فرهنگ ایران اسلامی

فرهنگ برای افراد یک جامعه امنیت روانی ایجاد می‌کند، پاسداری از ارزش‌ها و حفظ ارزش‌ها از دیگر مزایای فرهنگ است.

مسئولان کشور برای کاهش مشکلات باید به مسئله فرهنگ به‌عنوان یک اولویت بنگرند و وقت زیادی را برای آن صرف کنند. از سوی دیگر رفع مسائل کلیدی جامعه نیازمند توجه به مقوله فرهنگ است.

تهران نیوز: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا چه اندازه به مقوله فرهنگی در ایران اسلامی توجه شده است؟

تقوی: خیلی زیاد. هرچند نقایصی در این زمینه وجود داشته است. به هر صورت کشور ما یک کشور اسلامی بوده و قائدتا فرهنگ اسلامی بر کشور حکمفرما شده است. هر ملت، کشور، قوم و قبیله‌ای فرهنگ مختص خود را دارد، اما همانطور که گفتم بر جامعه ما نظام و فرهنگ اسلامی حاکم است.

بنابراین باید برای فرهنگ از سوی دولت، مجلس، مردم و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شود.

خدامحوری در فرهنگ ایران اسلامی پررنگ‌تر بوده و محور «الله» بر فرهنگ ایران اسلامی سایه افکنده است. عدالت‌خواهی دیگر محور فرهنگ ایران اسلامی است و از متن فرهنگ ما محور «عدالت» جوشش می‌کند، به طوری که فرهنگ ما در راستای عدالت‌خواهی حرکت می‌کند.

تهران نیوز: برای دستیابی به مقوله عدالت در ایران اسلامی چه راهکارهایی دارید؟

تقوی: راهکار من برای رسیدن به عدالت، توجه به مقوله فرهنگ است. همچنین محرومیت‌زدایی برای رسیدن به عدالت باید مورد توجه مسئولان باشد، ایران اسلامی بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به مستضعفان توجه ویژه‌ای داشته و دست‌اندرکاران و مسئولان نیز علاقه‌مندند به محرومان و مستضعفان توجه کنند و برای رسیدن به این هدف باید در بخش فرهنگ سرمایه‌گذاری شود.

فرهنگ اسلامی از مردم و مسئولان می‌خواهد به مستضعفان توجه کنند و محرومین را مقدم بدارند. استکبارستیزی از دیگر مقوله فرهنگی حاکم بر نظام اسلامی است.

برای مقابله با مستکبران عالم و همجمه دشمنان قسم‌خورده ایران اسلامی باید فرهنگ استکبارستیزی بر جامعه تسلط داشته باشد و مقاومت در مقابل زورگویی‌ها و تبلیغات سوء دشمنان علیه ملت ایران نیازمند استکبارستیزی است.

چنین مقاومتی توسط فرهنگ ایجاد می‌شود، بنابراین فرهنگ اسلامی دارای چنین ویژگی‌ها و قدرتی است. حتی برای افزایش قدرت، روحیه و غیرت ملی باید به عرصه فرهنگ توجه لازم را داشته باشیم.

تهران نیوز: کشور در حوزه فرهنگ چه چالش‌هایی دارد؟

تقوی: نخستین چالش نبرد فرهنگی است، امروز در جنگ فرهنگی با دشمن به سر می‌بریم و به دلیل وجود ارزش‌های فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی در جنگ فرهنگی با دشمن قرار داریم، دشمنی که مدام برای ما خط و نشان می‌کشد و با تشدید تحریم‌ها قصد دارد انقلاب اسلامی را که فرهنگ استکبارستیزی، عدالت‌محوری، توجه به محرومان و محرومیت‌زدایی را در خود جای داده است به زانو دربیاورد.

از روز نخست پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 1357 دشمن جنگ فرهنگی خود را با ما آغاز کرده است. زمانی شما از مسیر جنگ نظامی با دشمن مواجه هستید که توپ، تانک، مسلسل، موشک و... را ابزار خود برای شکست شما قرار داده، زمانی دیگر دشمن جنگ فرهنگی را با شما آغاز کرده و قصد زمین‌گیر کردن شما را دارد و خوشبختانه مقوله‌های فرهنگی موجود در جامعه از جمله فرهنگ اسلامی، فرهنگ عاشورایی، فرهنگ «هیهات من‌الذله»، «می‌جنگیم، می‌میریم، سازش نمی‌پذیریم» موجب شده دشمن نتواند از این راه به ما ضربه بزند و ما دشمن را زمین‌گیر کنیم.

چنین ارزش‌هایی ما را بر آن داشت تا مقابل دشمنان مقاومت کنیم و درصورتی‌که مقوله‌های فرهنگی که برشمردم را نداشتیم قادر نبودیم با دشمن بجنگیم.

گلوله‌هایی که از سنگر فضای مجازی پرتاب می‌شوند

بنابراین برای ایستادن مقابل دشمن در جنگ فرهنگی همانند هشت سال دفاع مقدس باید حوزه فرهنگی را تقویت کنیم.

کدام ملت زیربار ظلم نرفته و طوق بندگی استکبار را بر گردن خود نمی‌آویزد، ملتی که دارای مایه‌های فرهنگ از نوع عاشورایی باشد، چراکه فرهنگ امام حسین علیه‌السلام به انسان شوق مقاومت و ایستادگی می‌دهد.

تهران نیوز: مهیاسازی امکانات نبرد فرهنگی با دشمن برعهده چه نهاد و ارگانی است؟

تقوی: دولت و مجلس. دستگاه‌های فرهنگی باید تقویت شوند، همانطور که در جنگ نظامی دنبال تفنگ، فشنگ، موشک، ناو جنگی، سرباز، پادگان، آموزش، سنگربندی و... هستیم در نبرد فرهنگی با دشمن نیز امکانات زیادی لازم داریم، چراکه جنگ فرهنگی گلوله، سنگربندی، کشته، مجروح و... دارد.

منتها کشته‌های جنگ نظامی شهید محسوب می‌شوند که مردم و خانواده‌هایشان به فرزندان خود افتخار می‌کنند، در حالی که کشتگان جنگ فرهنگی معتادان، منحرفان، منافقین، تروریست‌ها و... هستند که دشمن از این افراد برای خود سرباز جمع می‌کند و ما بارها از این افراد ضربه خورده‌ایم.

گلوله‌های فرهنگی از سنگر فضای مجازی پرتاب می‌شوند و مغزها و قلب‌های انسان‌ها را نشانه می‌روند، برعکس جنگ نظامی که از داخل سنگر، جسم انسان‌ها را هدف قرار می‌دهند.

بنابراین باید با استفاده درست از فضای مجازی قلب دشمن را نشانه برویم و توطئه‌های آنان را ناکام بگذاریم.

صداوسیما، مساجد، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش، خبرنگاران، نظام تربیتی و آموزشی، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن‌های اسلامی، روحانیت، دانشجویان و... لشکرهای فرهنگی جامعه هستند.

لشکرهای فرهنگی را باید تجهیز کرده و امکانات لازم را در اختیار آنان قرار داد.

تهران نیوز: آیا عملکرد متولیان فرهنگی و لشکرهایی که از آن نام بردید در حوزه فرهنگ راضی‌کننده بوده است؟

تقوی: متأسفانه خیر. گرفتاری‌هایی که در حوزه اقتصاد به وجود آمده، ما را از مقوله فرهنگ دور کرده است، البته هنوز زود است درباره عملکرد فرهنگی دولت سیزدهم اظهارنظر کنیم، اما آیت‌الله رئیسی در شرایطی دولت را تحویل گرفته که امکانات لازم را ندارد و دستش خالی است.

رئیس جمهور و تیمش اگر بتوانند سفره مردم را رونق دهند کار بسیار بزرگی کرده‌اند و با تقویت اقتصاد جامعه فرهنگ نیز درست خواهد شد.

«من لا معاش له لا معاد له» یعنی کسی که معاش نداشته باشد دین هم ندارد، به عبارتی کسی که در سفره خود نان نداشته باشد توان مقاومت مقابل دشمن را نخواهد داشت.

البته ملت ایران با وجود مشکلات فراوان اقتصادی تاکنون همواره پای کار بوده و به میدان آمده و آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته است، اما باید به وضعیت اقتصادی مردم رسیدگی شود.

البته مشکلات اقتصادی را باید با فرهنگ رفع کرد، چراکه بخش قابل توجهی از این مشکلات به فرهنگ بازمی‌گردد.

تهران نیوز: درباره رفع مشکلات اقتصادی با فرهنگ مصداقی صحبت کنید.

تقوی: به‌عنوان مثال اسراف در حامل‌های انرژی، بنزین، به طوری که مصرف 100 میلیون لیتر بنزین عاقلانی نیست.

باید به آیندگان نیز بیندیشیم و جلوی اسراف را بگیریم. مصرف بی‌رویه بنزین و آب در جامعه اسلامی نباید تبدیل به روزمرگی شود، البته تقویت حمل و نقل عمومی می‌تواند جلوی بسیاری از اسراف‌ها را بگیرد.

تلف شدن مواد خوراکی به‌خصوص در میان طبقاتی بالا و ثروتمند جامعه دور از مسلمانی است، در کشور 125 میلیون تن تولیدات کشاورزی و باغی داریم که 24 میلیون تن از آن هدر می‌رود و جزء ضایعات قرار می‌گیرد که این رقم بسیار بزرگی است که می‌تواند بسیاری از افراد جامعه را تغذیه کند.

تمایل برخی مردم به اجناس خارجی چگونه ممکن شد؟

تقویت صنایع تبدیلی از دیگر ملزومات کشورمان است، وجدان کاری نیز مقوله مهم فرهنگی است که نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد که مستقیما با مسائل اقتصادی در ارتباط است.

گرفتاری‌هایی که در حوزه اقتصاد به وجود آمده، ما را از مقوله فرهنگ دور کرده است، البته هنوز زود است درباره عملکرد فرهنگی دولت سیزدهم اظهارنظر کنیم، اما آیت‌الله رئیسی در شرایطی دولت را تحویل گرفته که امکانات لازم را ندارد.

تولید اتومبیلی که تحویل نگرفته باید به تعمیرگاه ببرند، ناشی از ضعیف بودن وجدان کاری است، در حالی که باید با تقویت وجدان کاری فرآورده‌های صنعتی با کیفیت بالا تولید شود.

تهران نیوز: تمایل مردم به اجناس خارجی را در راستای کیفیت پایین محصولات داخلی می‌دانید؟

تقوی: بله. با تولید با کیفیت اجناس داخلی طبیعی است که مردم سراغ اجناس خارجی نخواهند رفت. تولید با کیفیت پایین اجناس داخلی ناشی از وجدان کاری ضعیفی است که سازندگان دارند، به طوری که عرضه اجناس داخلی با کیفیت پایین خیانت به مردم، علم و صنعت کشور است، بنابراین بخشی از مشکلات حوزه اقتصاد باید با فرهنگ رفع شود.

دشمن اکنون با تهاجم فرهنگی دنبال دستیابی به اهداف خود است، چراکه نبرد فرهنگ دشمن علیه ایران اسلامی بنیان‌برافکن‌تر است و دشمن سعی دارد با ترویج انحراف، نفاق، اعتیاد با ایران اسلامی مقابله کند.

تهران نیوز: برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن به بودجه نیاز داریم، قبول دارید بودجه لازم فرهنگی در اختیار متولیان قرار داده نشده است؟

تقوی: قبول دارم که بودجه فرهنگی متناسب با نیازهای فرهنگی نیست، اما ضعف فرهنگی زیادی داریم. نخستین ضعف ما آن است که از امکانات مردمی استفاده نکرده‌ایم و همواره دنبال پول بیت‌المال بودیم.

تهران نیوز: این موضوع به حوزه مدیریت بازمی‌گردد؟

تقوی: سوالی دارم. آیا عاشورا یک مسئله فرهنگی است؟ قطعا بله، چراکه کل کشور تبدیل به حسینیه می‌شود و دولت ریالی در این زمینه سرمایه‌گذاری نمی‌کند، پخت غذای نذری، برپایی روضه و سخنرانی، پذیرایی از مردم از آن جمله است که در قالب بخشنامه هم نمی‌شود چنین جماعتی را به میدان فرهنگی آورد.

این اعتقادات مردم نظیر ندارد، اما مسئولان دولتی و مجلس چقدر از این ظرفیت فرهنگی در جامعه بهره برده‌اند؟ پیاده‌روی اربعین حسینی به سمت کربلای معلی و حضور عاشقانه مردم در آن جزء مسائل مهم فرهنگی است.

فرهنگ نباید مستقیما در اختیار دولت باشد، بلکه دولت باید به فرهنگ جامعه نظارت کرده و آن را هدایت کند. فرهنگ باید مردمی باشد و از بطن مردم بجوشد.

تهران نیوز: یعنی فکر می‌کنید دولت در ضعف حوزه فرهنگی کشور نقش دارد.

تقوی: متولیان منتظرند دولت پول بدهد، در حالی که این کار غلطی است، مدیریت غلط ما موجب شده حوزه فرهنگ ضعیف شود.

هدایت مساجد به سمت ایده‌آل از سوی مردم انجام می‌شود، ضمن اینکه اوقاف ظرفیت بالایی برای پیشبرد حوزه فرهنگ است، سوءمدیریت موجب شده متولیان انتظار داشته باشند که دولت کاری در حوزه فرهنگی انجام دهد، هرچند دولت وظیفه سنگینی در این زمینه بر دوش دارد، اما صاحبان اصلی مردم هستند.

ساخت فیلم‌ها و تقویت سینماها (به طوری که خلاف شئونات اسلامی نباشد) باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

دفاع مقدس سوژه‌های ارزشمندی برای تولید فیلم دارد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) می‌فرمایند که تهاجم فرهنگی دشمن را نمی‌توان با تفنگ پاسخ داد، بلکه تفنگ فرهنگی همان قلم است. حال چرا دشمن نتوانسته در تهاجم فرهنگی با ما پیروز شود، چون اسلام انقلابی بر کشور حاکم شده است.

حکومت دینی حاضر در ایران باید متصل شود به حکومت حضرت ولی‌عصر (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف)، بنابراین تفکر ضدسلطه حاکم بر ایران اسلامی باید به جامعه جهانی تزریق شود و در این زمینه موفقیت‌های زیادی هم داشتیم تا مردم دنیا در مقابل استکبار و سلطه‌گران ایستادگی کنند.

تهران نیوز: به‌عنوان رئیس سابق کمیسیون ارشاد و هنر اسلامی مجلس که دستی بر آتش هنر هم دارید، فکر می‌کنید حرکت ما در مسیر سینمای اسلامی موفقیت‌آمیز بوده است؟ این سوال را از این باب پرسیدم که برخی کارگردانان و تهیه‌کننده‌های ارزشی از کم‌توجهی مسئولان و متولیان به حوزه سینمای جنگ و دفاع مقدس انتقاد دارند.

تقوی: جنگ منبع غنی بوده و هنرمندان ما می‌توانند تا 200 سال آینده سوژه‌های دفاع مقدس را جمع‌آوری و تبدیل به فیلم کنند.

نویسندگان باید ابعاد مختلف جنگ را مطالعه و بررسی کرده و در قالب فیلمنامه به تهیه‌کنندگان ارائه کنند و کارگردانان فیلم را هدایت کنند.

جنگ سوژه‌های ارزشمندی در خود دارد و می‌تواند سینمای ایران را تغذیه کند. البته آثاری در حوزه دفاع مقدس داشتیم که کافی نیست، هر سینمای سالمی که به اخلاق، زندگی مردم و معیار انسانی کمک کند سینمای اسلامی خواهد بود.

البته اسلام و فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السلام سوژه‌های فراوانی دارند و زندگی پیشوایان معصوم دین مبین اسلام آکنده از سوژه بوده که می‌تواند سینمای ایران را تغذیه کند.

اکنون اگر فردی فیلمی در زمینه محیط‌زیست و سلامت آن تهیه و تولید کند که مردم را به سمت فضای پاک هدایت کند و آموزش‌های لازم را به مردم ارائه و اهمیت محیط‌زیست را تبیین کند این فیلم قطعا اسلامی است.

هرچقدر محیط‌زیست سالم‌تر باشد و انسان‌ها با سلامت زندگی کنند قطعا اسلامی بوده و تولید آثار سینمایی و سریال در این راستا برای جامعه مفیدتر خواهد بود، البته تعریف ما از سینمای اسلامی این نیست که فیلم فاقد محتوا باشد، بلکه اگر فیلمی ساخته شود که وجدان کاری را در جوانان تقویت کرده و اشتغالزایی و کارآفرینی را در کشور ترویج دهد این فیلم اسلامی خواهد بود.

اسلامی بودن باید به‌صورت وسیع معنا شود، تولید فیلم ترویج افزایش غیرت ملی هم اسلامی است، افتخارآفرینی کشتی‌گیران و پهلوانان کشورمان در رویداد جهانی اسلو حاکی از غیرت آنان بود و در نتیجه غیرت و نشاط ملی را تقویت کردند.

حضور در میدان جهانی برای سربلندی یک ملت شیوه اسلامی است که پهلوانان ما با موفقیت از پس آن برآمدند و در نتیجه موجب وحدت مردم شدند.

سخن پایانی اینکه اگر فیلمی تولید شود که درصدد ایجاد نفاق در جامعه باشد ضد اسلامی خواهد بود.

گفت‌وگو از حسین بوذری

انتهای پیام /