یک‌شنبه 15 مهر 1403

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کاشان به 71 درصد رسید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کاشان به 71 درصد رسید

اصفهان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و موازین پیشگیرانه از بیماری کووید -19 در این خطه از 57 درصد در اواخر مهر اکنون به 71 درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، علیرضا مروجی روز سه‌شنبه در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در سالن اجتماعات رویش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این درصد را مربوط به شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل عنوان کرد و افزود: این میزان در آبان بیشتر شد و به 67 درصد رسید و رفته رفته افزایش پیدا کرد اما با این حال ما نگران 29 درصدی هستیم که موارد را جدی نمی‌گیرند.

وی اضافه کرد: بیشترین مراکز فعال در رعایت موازین بهداشتی مرتبط با کرونا مطب‌ها با 99 درصد و کمترین آنها نانوایی‌ها و مراکز خصوصی هستند.

مروجی با اشاره به اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بخش پایانه‌های مسافربری و حمل و نقل عمومی این منطقه مناسب نیست ادامه داد: مجموعه‌های پیشخوان دولت نیز در این ارتباط چندان جدی نیستند که پلمب شماری از آنها را در پی داشته است، اما مطب‌ها و بانک‌ها و بخشی از صنایع تولیدی بهتر رعایت کرده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه منطقه نامبرده شرایط بدتری نسبت به سایر نقاط داشت خاطرنشان کرد: نسبت ابتلا در هر صد هزار نفر در کشور در هفته 35 نفر و در استان نیز همین مقدار بود اما در منطقه کاشان تا 23 آبان این رقم به 64 رسید و این نشان از چند برابر شدن مبتلایان دارد.

مروجی با بیان اینکه شرایط این منطقه مانند اواخر سال گذشته مطلوب نیست اظهارداشت: اکنون تعداد مبتلایان و پذیرش بیماران مانند اسفند سال گذشته شده است.

وی با اشاره به اینکه 48 درصد مبتلایان کاشان و آران و بیدگل را زنان تشکیل می‌دهد افزود: بر اساس بررسی‌های ما اکنون انتقال ویروس کرونا فقط بخاطر اجتماعات نیست بلکه انتشار در خانواده‌ها رخ می‌دهد، برای مثال گاهی اتفاق افتاده که یک خانواده گرفتار بیماری و سپس همگی بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیشتر بیماران منطقه را سنین 18 تا 59 تشکیل می‌دهد گفت: آمار مبتلایان بالای 60 سال سن هم زیاد داریم.

مروجی با بیان اینکه آمار فوتی‌ها در آبان بطور تقریبی با مهر همانند بوده است گفت: اکنون مراحل ترخیص بیماران با دقت و سرعت بالاتری انجام می‌گیرد و سعی شده است مدت زمان نمونه گیری و آزمایش افزایش پیدا کند.

وی به افتتاح 2 مرکز غربالگری در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: در این خصوص از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان خاطرنشان کرد: بیمارستان های منطقه در حال تکمیل است و در صورت افزایش مبتلایان از ظرفیت سالن ورزشی زیر نظر دانشگاه بهره خواهیم برد.

جمعیت نزدیک به 500 هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا روز سه‌شنبه با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، استاندار و مدیران دستگاه های اجرایی استان در سالن اجتماعات رویش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

شمار قربانیان ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته در سطح کشور به رقم بی سابقه 486 نفر رسید تا با ثبت رکوردی تازه، سیاه ترین روز کرونا در ایران رقم بخورد اما شواهد نشان می دهد در صورت عدم مقابله همگانی با این بیماری مرگبار و تداوم وضعیت کنونی، روزهایی سیاهتر نیز در راه است.

مجموع بیماران کووید -19 در کشور به 788 هزار و 473 نفر رسید و شمار جانباختگان قطعی بیماری به 42 هزار و 461 نفر رسیده است و 27 استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد هستند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*