دوشنبه 16 مهر 1403

روسیه قطع رابطه آمریکا با سازمان بهداشت جهانی را ضربه دیگری به همکاری‌های بین‌المللی خواند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روسیه قطع رابطه آمریکا با سازمان بهداشت جهانی را ضربه دیگری به همکاری‌های بین‌المللی خواند

مسکو - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، قطع روابط آمریکا با سازمان بهداشت جهانی را ضربه دیگری به همکاری‌های بین‌المللی خواند.

ماریا زاخارووا روز شنبه به خبرنگاران گفت: در شرایطی که جهان نیاز به انسجام تلاش‌ها درمبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا دارد، واشنگتن به ارکان حقوقی همکاریها در عرصه بهداشتی ضربه وارد می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: تصویر ناگواری که از نظام بهداشت آمریکا در دوره شیوع همه گیر کرونا بوجود آمده است هیچ شانسی برای واشنگتن برای سخن گفتن از رهبری جهان در این عرصه باقی نگذاشته است.

رئیس جمهوری آمریکا که سی ام اردیبهشت / 19 می در ادامه خروج سریالی از پیمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، با متهم کردن سازمان جهانی بهداشت به عدم استقلال عمل در برابر چین، تهدید به لغو عضویت آمریکا در این نهاد جهانی کرده بود روز جمعه خروج کشورش از این سازمان بین‌المللی را اعلام کرد.

ترامپ در کنفرانس خبری خود در روز جمعه به وقت آمریکا با اعلام خروج رسمی آمریکا از سازمان جهانی بهداشت گفت: از آنجا که آنها نتوانسته‌اند اصلاحات لازم را انجام دهند، ما امروز روابط خود با سازمان جهانی بهداشت را پایان خواهیم داد.

رئیس کمیسیون امور بین‌الملل شورای فدراسیون نیز در مطلبی در فیس بوک با اشاره به خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی نوشت: این حرکت آمریکا مظهر رهبری این کشور نیست.

وی ادامه داد: اگر رهبری جهانی، نابودی یکی از سازمان های جهانی و تلاش برای غصب سازمان‌های دیگر است، این را نمی توان رهبری جهانی خواند. این یک حرکت عجولانه و یک تهدید است.

لئونید سلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه نیز اقدام ترامپ در قطع روابط با سازمان بهداشت جهانی را غیرمعقولانه و غیرسازنده خواند.

وی افزود: قطع روابط آمریکا با سازمان بهداشت جهانی، گام بزرگی در چارچوب کارزار انتخاباتی آمریکا بود هرچند که اقدامی ناشیانه است.

مقام پارلمانی روس خاطرنشان کرد: حتی کارشناسان آمریکایی بیانیه ترامپ را نشانه تلاش برای انحراف توجه افکار عمومی از شکست اقدامات دولت وی در مبارزه با ویروس همه‌گیر کرونا می‌دانند.

رئیس کمیسیون امور بین‌الملل مجلس دوما افزود: بدون شک این یک تلاش دربرابر رای دهندگان امریکایی است که مسئولیت وضعیت پیش‌آمده در ساختار بهداشت آمریکا را برعهده عامل خارجی قرار داد.

وی تصریح کرد: اتهام رئیس جمهوری آمریکا به سازمان بهداشت جهانی کاملا بی‌اساس است و هیچ گونه شواهدی دال بر اینکه این سازمان اطلاعات در مورد انتشار کرونا در چین را پنهان کرد، وجود ندارد.

ترامپ پیشتر در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید اعلام کرده بود که سازمان جهانی بهداشت در انجام وظیفه خود در واکنش به شیوع ویروس کرونا ناکام بوده است. او سازمان جهانی بهداشت را که وابسته به سازمان ملل است به جانبداری از چین متهم کرد و گفت که این سازمان واقعیت را درباره آنچه که در مرکز شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان در چین روی داده، بیان نکرده است.

به گفته ترامپ سازمان جهانی بهداشت اطلاعات نادرستی در خصوص ویروس کرونا منتشر کرده و با اقدام آمریکا در ممنوعیت ورود مسافران از چین مخالفت کرده است.

این در حالی است که مدافعان سازمان جهانی بهداشت می‌گویند، در صورتی که این سازمان با چین وارد چالش می‌شد، این کشور از ارایه اطلاعات به سازمان جهانی بهداشت درباره کرونا خودداری می‌کرد.

*س_برچسب‌ها_س*