پنج‌شنبه 19 مهر 1403

شمار مبتلایان به کرونا در زنجان به 68 نفر رسید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شمار مبتلایان به کرونا در زنجان به 68 نفر رسید

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، تاکنون موارد مثبت آزمایشگاهی کرونا در این استان 68 نفر اعلام شده که از این تعداد 6 نفر جان باختند که یک فوتی مربوط به استان قم است.

دکتر پرویز قزلباش شامگاه دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان، که بصورت ویدئو کنفراس برگزار شد، افزود: خوشبختانه روند بستری بیماران مبتلا به کرونا در این استان کند بوده و در واقع جهش یافته نیست، هر چند به تدریج در حال افزایش است.

وی اضافه کرد: در مورد نظارت در روستاها نیز هر شبکه بهداشتی درمانی و پایگاه‌ها یک جمعیت تحت پوشش دارند که نظارت های لازم را انجام می دهند و هم اکنون با اجرای بسیج ملی کنترل کرونا و اعلام سایت افراد می توانند با مراجعه به این نشانی و پاسخ به چند سوال ساده از وضعیت خود با خبر شوند که در صورت وجود مساله ای راهنمایی لازم از قبیل مراجعه به درمانگاه تعیین شده انجام می گیرد.

این مسؤول در ارتباط با کمبود اقلام بهداشتی پیشگیری از کرونا از قبیل ماسک و ژل ضد عفونی کننده در استان نیز ادامه داد: در زمان حاضر دانشگاه علوم پزشکی با همکاری استانداری تولید و توزیع محصولات بهداشتی را پیگیری می کند و توزیع به صورت سازماندهی شده در حال انجام است و بر اساس برنامه‌ریزی ها امور به تدریج بهبود خواهد یافت.

قزلباش افزود: نکته مهم در مورد توزیع اقلام بهداشتی ازجمله ماسک این است که اگر چند برابر موجودی هم توزیع شود بازهم کمبود خواهد بود، ولی باید متوجه بود که همه افراد نیاز به استفاده از ماسک ندارند در حالی که کارکرد ماسک ایجاد مانع برای پخش قطرات بزاقی فرد مبتلا است و به پیشگیری کمک نمی‌کند.

وی اظهار داشت: بر اساس سیاستی که پیش از این بوده و هم اکنون نیز پابرجاست همچنان ماسک از طریق داروخانه ها در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و در این میان دستورالعمل تهیه این نوع وسیله بهداشتی وجود دارد که درست کردن آن در خانه بسیار به صرفه و به لحاظ بهداشتی هم بهتر است، چرا که مدت زمان استفاده ماسک‌های معمولی فقط 2 ساعت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان به موضوع قرنطینه شهرها اشاره کرد و گفت: این امر در شرایط فعلی ورودی شهرها از جمله زنجان با توجه به جغرافیای این استان کنترل شده و از ورود مسافران غیربومی جلوگیری می شود.

وی یادآوری کرد: کنترل ورودی استان به هلال احمر و نیروی انتظامی استان زنجان واگذار شده هر چند باید با کنترل‌های سخت مانع از هر ورودی شد.

قزلباش با بیان اینکه امکان بررسی تعطیلی مراکز خرید و بازار زنجان وجود دارد، افزود: این موضوع در دستور کار قرار دارد و اگر عملیاتی شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد، ضمن اینکه خود بازاری‌ها هم برای تعطیلی در صورت نیاز اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی در ارتباط با مصرف ویتامین دی نیز هم گفت: افرادی که ویتامین دی پایینی دارند، تحت نظر پزشک باید مصرف کنند، چرا که مصرف غیر اصولی آن، می تواند موجب مسمومیت شود و حتی ممکن است مشکلات جسمی جدی ایجاد کند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: به تازگی در برخی از استان‌ها میزان مسمومیت با الکل گزارش شده است و تعداد قابل توجهی از این افراد مشکلات جدی پیدا کرده و تعدادی هم فوت کرده اند که در این زمینه افراد اطلاعات صحیح را باید از مجاری صحیح به ویژه صدا و سیما و دانشگاه‌ها پیگیر باشند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*