جمعه 7 اردیبهشت 1403

طلوع دانش‌بنیان‌ها در «عصر امید»/ نمایشگاهی برای 40سالگی دانشگاه آزاد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طلوع دانش‌بنیان‌ها در «عصر امید»/ نمایشگاهی برای 40سالگی دانشگاه آزاد

تهران - ایرنا - نمایشگاه ملی «عصر امید» برای نمایش دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای فناور، استارتاپ‌ها و طرح‌های خلاق اعضای هیات‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وابسته به واحدهای دانشگاه آزاد سراسر کشور بود؛ سکویی برای عرضه دستاوردهای فناورانه در چهل‌سالگی دانشگاه.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، نمایشگاه رویداد ملی عصر امید که از یکشنبه (8 خرداد) با شعار «1000 ایده و استارت آپ، 1000 شرکت فناور و خلاق و 1000 گروه پژوهشی و زیرساخت» گشایش یافت و تا چهارشنبه (11 خرداد) میزبان گروه‌های مختلف جامعه از پژوهشگران و روسای شرکت‌های دانش‌بنیان تا دانشجویان و دانش‌آموزان بود؛ راه درازی را برای رسیدن به پله سکوی مصلی امام خمینی (ره) طی کرد.

تشکیل معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در سال 98 و انتصاب روح‌الله دهقانی فیروزآبادی به این معاونت موجب آغاز رویکرد جدیدی در دانشگاه آزاد برای گام برداشتن به سمت دانشگاه نسل سوم؛ یعنی دانشگاه فناور بود. بر همین اساس زیرساخت هایی مثل تدوین و ابلاغ بخش‌نامه‌های حمایتی، شتاب دهنده ها، مراکز رشد، سراهای نوآوری، پارک علم و فناوری و کارهای ترویجی رویدادهای فناورانه اجرا شد که در نتیجه آن همه واحدهای فعال دانشگاه آزاد اکنون مرکز رشد شده اند و در مجموع 50 مرکز رشد در این دانشگاه وجود دارد.

همچنین برای تبیین این رویکرد جدید در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی رویدادی به نام نمایشگاه شتاب دهنده های آزاد در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد تا همه علاقمندان برای شرکت در نمایشگاه عصر امیدواری آماده شوند.

فرایند برگزاری نمایشگاه عصر امید از پاییز گذشته با ارسال فراخوان به همه واحدها آغاز و سپس 547 پیش‌رویداد برای شناسایی تیم‌های نمایشگاه برگزار شد. در ادامه قریب به 20 هزار نفر در این پیش‌رویدادها شرکت کردند که بعد از داوری‌ها به هشت هزار نفر و بعد سه هزار نفر رسیدند که شامل هزار شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور، هزار ایده استارتاپ و هزار ایده در فضای شبستان مصلی امام خمینی (ره) دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند. فرایند داوری توسط اعضای هیات علمی و مطلع در حوزه فناوری در سه مرحله در دانشگاه، استان و بعد در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد انجام شد.

مسئولان نمایشگاه بعد از غربال نهایی، 122 شرکت دانش بنیان یا واحد فناور بالغ تر و دارای محصولات را در ورودی شبستان جانمایی کردند، ایده ها و استارتاپ ها در انتها نمایشگاه که غرفه هم ندارند و فقط یک پیشخوان دارند تا ایده خود را برای بازدیدکننده ها ارائه دهند، هسته های پژوهشی و زیرساخت های آزمایشگاهی هم بیشتر با پوستر، تیزر و فیلم شرکت کردند؛ زیرا امکان انتقال تجهیزات دانشگاهی وجود نداشت.

غیر از این از صندوق های پژوهش و فناوری خصوصی و دولتی زیر نظر صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، شتاب دهنده های خصوصی صنایع بزرگ مانند ذوب آهن اصفهان یا تراکتورسازی ایران نیز در نمایشگاه شرکت داشتند تا تعامل بین شرکت‌های دانش بنیان از یک سو با صندوق های پژوهش و فناوری همچنین صنایع از دیگر سو برقرار شود.

دستاوردها و محصولات پژوهشی و فناورانه این دانشگاه در هشت محور فناورانه؛ شامل کشاورزی و صنایع غذایی تبدیلی، دارو، تجهیزات پزشکی و فراسودمندها، محصولات شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات فناورانه، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال، صنایع خلاق، فرهنگی و هنری و گردشگری، فناوری آب و محیط‌زیست و نساجی، چرم و فناوری‌های مرتبط دسته بندی شده و میزبان علاقه‌مندان هستند.

نمایشگاه عصر امید

نمایشگاه به مثابه کلاس درسی برای دانشجویان و دانش‌آموزان

نمایشگاه عصر امید فقط سکویی برای نمایش دستاوردها نبود و دست‌کم بعد از روز اول به محلی برای رفت و آمد دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه آزاد همچنین دانش آموزان مدارس مختلف به ویژه مدارس سما وابسته به این دانشگاه تبدیل شده بود که گوشه و کنار ضمن سرزدن به غرفه ها و گرفتن عکس های دسته جمعی و فردی، هم فضای نمایشگاه را تازه کرده بودند هم گویا آینده خود را جست و جو می کردند.

همزمان با وجود غرفه های مختلف کوچک و بزرگ متعلق به شرکت های مختلف و پیشخوان هایی که استارتاپ ها طرح های خود را در آنها ارائه می کردند، غرفه هایی هم بود که به صنایع بزرگ کشور تعلق داشت مانند تراکتورسازی ایران یا ذوب آهن اصفهان.

از طراحی سایت تا تولید کیت‌های تشخیص استخراج ژنوم

شرکت ایده پردازان درنیا یکی از شرکت های حاضر در این نمایشگاه است. مهران زارع سهامدار و نماینده این شرکت در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد فعالیت‌هایشان گفت: ما 6 نفر هستیم که برخی دانش آموخته و بعضی هم دانشجوی رشته نرم افزار از دانشگاه آزاد واحد کرج هستند و از اسفند 99 شروع به کار کردیم. اکنون واحد فناور هستیم ولی قصد داریم برای مراحل تبدیل به دانش بنیان شدن را شروع کنیم.

وی افزود: شرکت سایت باما اولین سکوی طراحی سایت به صورت برخط است که همه اطلاعات را به کاربر می دهد. این شرکت طراحی سایت به صورت برخط ارائه می دهد، دامنه را به اسم فرد می خرد، پشتیبانی 24 ساعته دارد و در پایان اطلاعات را به کاربر می دهد تا با هر شرکتی که مایل هست، کار کند.

زارع مهم ترین مشکل این واحد فناور را هزینه بالای تبلیغات برای وارد شدن به بازار دانست و گفت: ما در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد مستقر هستیم، تسهیلاتی از پارک نگرفته ایم ولی از فضای پارک علم و فناوری استفاده کردیم.

واحد تحقیقاتی ابتکار ژن تکنیک در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قم مستقر است. این شرکت با حضور دو دانش آموخته رشته زیست‌شناسی سلولی مولکولی در مقطع دکتری در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات از 10 ماه قبل راه اندازی شده است. محققان آن موفق به طراحی کیت های استخراج ژنوم از خون، پلاسمید و باکتری شده اند که هنوز به تولید انبوه نرسیده است. طراحی کیت های تشخیص فساد مواد غذایی نیز از دیگر دستاوردهای این محققان است. نماینده این شرکت حضور در رویداد عصر امید را مفید می داند و می گوید موفق به رایزنی با سرمایه گذاران برای جذب سرمایه محصولات شدیم.

در مجموع به نظر می رسد این نمایشگاه با دو هدف عمده در سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین برپاشده است. اول تعامل طرف‌های مختلف زیست‌بوم فناوری و نوآوری از شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور با صندوق‌های پژوهش و فناوری و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تا صنایع بزرگ و عمده کشور و دوم رساندن همه فعالان در دانشگاه آزاد از اعضای هیات علمی و دانشجو در چهل‌سالگی این دانشگاه به این باور که می توانند در حوزه فناوری فعالیت کرده و مفید باشند.

برچسب‌ها

طلوع دانش‌بنیان‌ها در «عصر امید»/ نمایشگاهی برای 40سالگی دانشگاه آزاد 2
طلوع دانش‌بنیان‌ها در «عصر امید»/ نمایشگاهی برای 40سالگی دانشگاه آزاد 3
طلوع دانش‌بنیان‌ها در «عصر امید»/ نمایشگاهی برای 40سالگی دانشگاه آزاد 4