پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

عکس بلاگر گردشگری با بقایای اسکلت تا تور تقلبی تزریق کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عکس بلاگر گردشگری با بقایای اسکلت تا تور تقلبی تزریق کرونا

تهران - ایرنا - دستگیری بلاگر گردشگری و محکومیت قضایی وی و انتشار موضوعی در فضای مجازی مبنی بر اینکه آژانسی اقدام به برگزاری تور سلامت و تزریق واکسن کرونا در ترکیه کرده است، مهمترین اخبار حوزه میراث فرهنگی در هفته گذشته هستند.

در حالی که هنوز خبری از واکسیناسیون سراسری در هیچ کشوری نیست؛ خبری در فضای مجازی منتشر شد که آژانسی اقدام به برگزاری تور سلامت و تزریق واکسن کرونا در ترکیه کرده است؛ که خیلی زود کلاهبرداری بودن آن مشخص شد. از سوی دیگر باز در فضای مجازی خبر حضور یک بلاگر در قبرستان باستانی از شمال استان سیستان و بلوچستان بود که اقدام به گرفتن عکس با استخوان‌های موجود در آن محل کرد.

تبلیغ تور ترکیه ویژه تزریق واکسن کرونا، کلاهبرداری است

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با بیان این که تبلیغ تور ترکیه ویژه واکسن کرونا از سوی فردی کلاهبردار و فاقد آژانس، منتشر شده گفت: این فرد دنبال جذب فالوئر (دنبال‌کننده) در فضای مجازی است.

حرمت الله رفیعی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اعلام این خبر گفت: مراجع قضایی را در خصوص این کلاهبرداری در جریان گذاشته ایم. که هیچ آژانسی در کشور اقدام به این کار نکرده است.

وی با بیان این که فرد کلاهبردار از روی پوستر سال گذشته آژانس مسافرتی اقدام به این کار کرده است، گفت: این فرد خودش بروی تلفن‌های آژانس خط کشیده و سپس آن را در فضای مجازی منتشر کرده تا فالوئر جذب کند.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افزود: تمام اطلاعات در این خصوص در اختیار مراجع قضایی و امنیتی قرار گرفته تا در این باره اقدام‌های لازم را انجام دهند. باید برخورد کاملی با چنین افراد کلاهبرداری شود تا بیش از این لطمه به آژانس‌های مسافرتی وارد نشود.

رفیعی در ادامه گفت: البته اگر پس از این آژانسی مرتکب چنین تخلفی شود اعلام می شود تا با آن برخورد شود.

پیش‌بینی بودجه هزار و 394 میلیارد تومانی میراث فرهنگی در سال آینده

دولت در لایحه بودجه 1400 برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبلغ یکهزار و 394میلیارد و 322میلیون و 400 هزار تومان اعتبار پیش بینی کرده است.

آخرین لایحه بودجه دولت دوازدهم روز چهارشنبه 12 آذرماه 1399 به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد؛ سهم اعتبارات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از کل بودجه 2 هزار و 435 هزار میلیارد تومانی سال 1400، مبلغ یکهزار و 394 میلیارد و 322 میلیون و 400 هزار تومان پیشنهاد شده است.

در لایحه بودجه 1400 در بخش اعتبارات هزینه‌ای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبلغ 601 میلیارد و 113 میلیون و 800 هزار تومان و در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این وزارتخانه مبلغ 793 میلیارد و 208 هزار و 600 هزار تومان محاسبه و پیشنهاد شده است. مجموع اعتبارات مصوب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال 1399 مبلغ یکهزار و 357 میلیارد و 929 میلیون و 500 هزار تومان بود، که بودجه سال آینده در مقایسه با آن، رشد حدود 2.6 درصدی را نشان می‌دهد

نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی هفته اول اسفند برگزار می‌شود

خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی گفت: اگر شرایط مطلوب باشد و ستاد ملی مقابله کرونا مجوز بدهد نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی 4 تا 7 اسفند 99 برگزار می‌شود.

وی درباره برنامه نمایشگاهی حوزه گردشگری و صنایع دستی در شرایط کرونا، گفت: بر اساس تقویم نمایشگاه ها و هماهنگی با فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری و صنایع دستی، اگر کرونا مشکل ایجاد نکند و شرایط شیوع بیماری به سمت بهبود حرکت و ستاد ملی مقابله کرونا مجوز صادر کند، برنامه ریزی کردیم از چهارم تا هفتم اسفندماه 99 نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی را برگزار کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی اظهار داشت: برای برگزاری این نمایشگاه در هفته اول اسفند با شرکت نمایشگاه های کشور توافق لازم انجام و این تاریخ در تقویم نمایشگاه درج شده است، البته بنا به شرایط بیماری کرونا در نهایت با ستاد ملی مقابله کرونا هماهنگی خواهد شد و مطابق با تصمیم ستاد پیش خواهیم رفت.

مهلت شرکت در مزایده 28 بنای تاریخی‌فرهنگی تمدید شد

صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی مزایده واگذاری مرمت، احیا و حق بهره‌برداری مدت معین 28 مجموعه تاریخی را تا پایان وقت اداری شنبه (29 آذر 99) تمدید کرد.

تمام واجدان صلاحیت و درخواست‌کنندگان می‌توانند برای دریافت اسناد مزایده به دبیرخانه کمیسیون مزایده صندوق احیا به نشانی تهران، میدان بهارستان، خیابان اکباتان، عمارت مسعودیه، ساختمان صندوق احیا یا به پایگاه اینترنتی صندوق احیا یا پایگاه ملی اطلاع‌رسانی مناقصات مراجعه کنند.

حضور فعال ایران در کمیته‌های تخصصی سازمان جهانی گردشگری

محمد قاسمی مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از حضور فعال وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری در کمیته‌های تخصصی سازمان جهانی گردشگری خبر داد.

قاسمی که به نمایندگی از ایران به عنوان یکی از 6 عضو اصلی در اولین نشست «کارگروه اصلاح چارچوب حقوقی عضویت وابسته سازمان جهانی گردشگری» حضور داشت، گفت: ایران موفق به عضویت در دو کمیته تخصصی این سازمان با عنوان «کمیته آموزش مجازی گردشگری» و «کمیته تدوین کدهای بین‌المللی حمایت از گردشگران» شد، این سومین حضور ایران در ساختارهای تخصصی زیرمجموعه سازمان جهانی گردشگری در سه ماه گذشته به حساب می‌آید.

ابلاغ استمهال تسهیلات گردشگری از سوی بانک مرکزی به تمامی بانک‌ها

ولی تیموری معاون گردشگری کشور ابلاغ از نامه بانک مرکزی به تمامی بانک‌ها برای استمهال تسهیلات گردشگری خبر داد و گفت: تمام فرایندها برای اجرایی شدن مصوبه دولت طی شد.

ولی تیموری، با اشاره به رعایت نشدن مصوبات دولت از سوی سازمان امور مالیانی، بیمه و بانک‌ها گفت: در حالی که بر اساس مصوبه دولت قرار بود امهال‌هایی برای تاسیسات گردشگی به منظور جبران خسارات ناشی از کرونا، انجام شود ولی بخش خصوصی اعلام می کرد که این مصوبه اجرایی نشده است.

وی افزود: در مصوبه دولت قرار بود پرداخت مالیات (عملکرد و ارزش افزوده)، حق بیمه و قبوض تاسیسات گردشگری در بخش حامل‌های انرژی تا پایان سال 1400 مهلت داشته باشند که اجرا نمی شد.

تیموری از برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان سازمان امور مالیاتی و بیمه بانک مرکزی خبر داد و گفت: ابهامات این نمایندگان در جلسات متعدد پاسخ داده شد و قانع شده اند.

تعداد هتل‌های مخصوص بیماران مبتلا به کرونا افزایش یافت

کامیار اسکندریون دبیر جامعه حرفه‌ای هتلداران از افزایش تعداد هتل‌ها برای تبدیل به نقاهتگاه خبر داد و گفت: بزودی نام شهرستان‌های دارای هتلی برای پذیرش بیماران کرونایی اعلام می‌شود.

وی از افزایش تعداد هتل های متعلق به بیماران کرونایی به خواست وزارت بهداشت خبر داد و گفت: بزودی فهرست هتل ها در هر شهرستان را نیز اعلام می کنیم.

وی با بیان این که تبدیل شدن هتل به نقاهتگاه کاملا داوطلبانه است، گفت: در حال حاضر اعلام کردیم هر هتلی تمایل دارد می تواند به این طرح افزوده شود و اگر استانداردهای مورد نظر وزارت بهداشت را داشت، نقاهتگاه شود.

چهار هزار و 500 بنای تاریخی کشور با مشارکت بخش خصوصی مرمت شد

محمد حسن طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر استقبال این وزارت‌خانه از مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای بازسازی و مرمت بناهای تاریخی گفت: در 2 سال گذشته چهار هزار و 500 بنای تاریخی کشور توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مرمت و بازسازی شد.

وی در بازدید از برج تاریخی گنبدقابوس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بناها پس از مرمت و بازسازی برای استفاده مالکان و یا با تغییر کاربری برای اجرای طرح‌ها و زیرساخت‌های گردشگری مورد استفاده قرار گرفت.

وی افزود: دولت نیز برای مرمت و بازسازی بناها و فضاهای تاریخی توسط بخش خصوصی و علاقمندان به اجرای طرح‌ها و زیرساخت‌های گردشگری در این بناها، تسهیلات حمایتی با کارمزد پایین پرداخت می‌کند.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین از حمایت همه جانبه این وزارت‌خانه برای آزادسازی حریم گنبدقابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان و ثبت شده در فهرست آثار یونسکو خبر داد و گفت: تاکنون اقدامات خوبی برای آزادسازی حریم این بنای تاریخی و محوطه سازی آن با همراهی مدیران دستگاه‌های اجرایی و خدماتی گنبدکاووس انجام شده و این روند کماکان ادامه دارد.

اولویت با سرمایه‌گذار بومی برای واگذاری 54 بنای تاریخی است

هادی میرزایی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با تأکید بر این‌که روند اطلاع‌رسانی، تبلیغات، شناسایی و جذب سرمایه‌گذار در این دوره از مزایده، بهبود چشمگیری نسبت به گذشته داشت، گفت: برای امسال، واگذاری مرمت، احیا و حق بهره‌برداری مدت معین 100 بنای تاریخی‌فرهنگی هدف‌گذاری شده بود، اما این مهم به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد

وی با تأکید بر این‌که بناها به بالاترین پیشنهادها برای مرمت، احیا و حق بهره‌برداری مدت معین واگذار می‌شود، اضافه کرد: رویکرد صندوق در واگذاری‌ها، جامع‌نگری است. به این معنی که سرمایه‌گذاران در کنار توان اقتصادی بالا باید از توان فنی، دانشی و نیروی متخصص مناسب نیز برخوردار باشند. همچنین یکی از ترجیح‌های صندوق این است که بناها به سرمایه‌گذاران بومی که صلاحیت کافی دارند، واگذار شود.

بازار تاریخی اصفهان در معرض تهدید و تخریب

بازار اصفهان با تمام عناصرش از راسته و سرا و کاروانسرا گرفته تا چهارسو با انواع مشکلات و آسیبها مواجه بوده که یکی از پرمصیبت‌ترین بخش‌های میراث فرهنگی استان است، وضعیت اسفبار سرای ساروتق و خوروش و آقا، کاوانسرای شاه، مشت نمونه خروار از شرایط دشوار این بازار تاریخی نصف جهان است.

به گزارش ایرنا، از این سو، میدان نقش جهان و سرای ساروتقی و کاروانسرای شاه تا آن سو، میدان عتیق و سرای خوروش و سرای آقا، سراسر در غباری از غفلت و بی‌توجهی و بی‌خبری و نظارت ناکافی در حال ویرانی هستند.

راسته بازارها، سقف و بن و در و دیوار همه با انبوهی از کابل‌ها و تجهیزات مخدوش شده و سراها و کاروانسراها با تبدیل شدن به انبار کالاها توسط مالکان و در عین حال با بی‌توجهی نهادهای ناظر در صف طولانی این ویرانی قرار دارند.

مشکلات بازار اصفهان کم نیست، گره کار جایی بین اوقاف و میراث فرهنگی و مالکان است، نبود همبستگی، و شیرازه کار از همین جا در رفته است، راسته‌ها که به تعبیر مسئولان امر، به اصطلاح رسیدگی بیشتری می‌شوند؛ حال خوشی ندارند چه برسد به سراها و کاروانسراها و تیمچه‌ها که به حال خود در انبوه بی‌خبری ناظران و غفلت مالکان رها شده‌اند، واقعیت این است که مشکلات بازار اصفهان از همه جایش، کلاف سردرگمی است که هرچه می‌گردی؛ سرنخ آن می‌رسد به نبود نظارت و هم‌پیوندی درخور نهادهای دست اندرکار.

استانداردهای حفاظتی موزه‌ها با کمبود اعتبارات تغییر نمی‌کند

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی نیز در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به کاهش شدید درآمد موزه ها در دوره شیوع کرونا گفت: با ارتقای فرهنگ مردم و علاقمندی آنها به بازدید از موزه ها طی سال های پیش از درآمد موزه ها از محل فروش بلیط تامین می‌شد اما با تعطیلی موزه ها این درآمد از دست رفته است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های متعددی از محل این درآمد در نظر گرفته شده بود، گفت: تجهیز و توسعه موزه ها، فروش بلیت الکترونیکی و توسعه دیگر خدمات جانبی از جمله برنامه های پیش روی ما بود که با از دست دادن این درآمد امکان ادامه این فعالیت‌ها دیگر وجود ندارد.

کارگر گفت: البته این کمبود اعتبارات اصلا سبب نخواهد شد استانداردهای حفاظتی موزه را کاهش دهیم و بهره گیری از کمک بخش خصوصی و مدیریت هیات امنایی موزه ها را یکی از برنامه های پیشرو عنوان کرد.

کلیات طرح ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ارومیه تصویب شد

سید هادی احمدی روئینی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی گفت: کلیات طرح ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ارومیه تصویب و بر حفظ هویت تاریخی و فرهنگی محدوده تاریخی شهر ارومیه تأکید شد.

وی در جلسه شورای ملی بافت تاریخی گفت: ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ارومیه که طی 2 سال گذشته توسط مشاور تهیه و بررسی شده بود در این جلسه مورد بررسی نهایی قرار گرفت و در نهایت اعضای شورای ملی بافت تاریخی ضمن تصویب کلیات طرح، اجازه ابلاغ این ضوابط را به مقامات و مدیریت شهری ارومیه صادر کردند و در مواردی نیز خواستار اصلاح برخی جزئیات آن شدند.

او افزود: در مرحله بعد طرح ویژه حفاظت از بافت تاریخی شهر ارومیه با همکاری وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهیه و جایگزین طرح تفصیلی ارومیه خواهد شد.

تخریبگر آثار تاریخی سیستان‌وبلوچستان به مراجع قضایی معرفی شد

 سردار امیر رحمت‌الهی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور گفت: اقدامات ناشایست عده‌ای در قالب بلاگرهای گردشگری که موجب ناراحتی و تشویش اذهان عمومی، دوستداران میراث‌فرهنگی و راهنمایان گردشگری شده است به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به‌عنوان ضابط خاص قضایی با موضوعاتی از این دست برخورد خواهد کرد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به اقدام اخیر یک بلاگر گردشگری در استان سیسان و بلوچستان اظهار داشت: این فرد مورد نظر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده است.

وی با بیان اینکه حفاظت از آثار تاریخی از وظایف مهم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروهای یگان حفاظت سراسر کشور است، خاطرنشان کرد: این یگان در جهت نگهداری و حفاظت آثار ارزشمند تاریخی همواره کوشا است، البته نقش و اهمیت حمایت نیروهای مردمی و دوستداران میراث‌فرهنگی در جهت تحقق این مهم انکارناپذیر است.

بررسی چهار پرونده ایران در اجلاس مجازی میراث جهانی ناملموس

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور از ارائه چهار پرونده ایران در پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته میراث جهانی ناملموس که در روزهای 24 تا 29 آذرماه 99 در پاریس برگزار می‌شود، خبر داد.

طالبیان گفت: بر اساس تصمیم کمیته میراث جهانی یونسکو، این اجلاس به دلیل شیوع کرونا به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران برای این اجلاس، چهار پرونده ثبت جهانی مینیاتور، زیارت تادئوس مقدس، مهارت ساختن و نواختن عود و همچنین جشن مهرگان را ارائه کرده است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های سهمیه‌ای یونسکو، این چهار پرونده به شکل مشترک با کشورهای همسایه تدوین شده است تا بتوان از ظرفیت سهمیه مشترک با دیگر کشورها برای ثبت جهانی میراث‌فرهنگی ناملموس کشور بهره گرفت.

او عنوان کرد: پرونده «مینیاتور» را به شکل مشترک با کشورهای ترکیه، آذربایجان و ازبکستان، پرونده «زیارت تادئوس مقدس» به‌شکل مشترک با ارمنستان، پرونده «مهارت ساختن و نواختن عود» به‌شکل مشترک با سوریه و پرونده «جشن مهرگان» به‌شکل مشترک با تاجیکستان تدوین و برای ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو پیشنهاد شده است. .

*س_برچسب‌ها_س*
عکس بلاگر گردشگری با بقایای اسکلت تا تور تقلبی تزریق کرونا 2
عکس بلاگر گردشگری با بقایای اسکلت تا تور تقلبی تزریق کرونا 3
عکس بلاگر گردشگری با بقایای اسکلت تا تور تقلبی تزریق کرونا 4
عکس بلاگر گردشگری با بقایای اسکلت تا تور تقلبی تزریق کرونا 5