شنبه 8 اردیبهشت 1403

فروش 22 میلیارد ارز در نظام بانکی / آماده شدن برای د لارتک نرخی

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
فروش 22 میلیارد ارز در نظام بانکی / آماده شدن برای د لارتک نرخی

اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم. در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

20 اسفند 1353؛ خرید کالاهای موردنیاز ایران از کره شمالی

مذاکرات اقتصادی و بازرگانی ایران و جمهوری خلق کره بعد از ظهر امروز در وزارت بازرگانی آغاز شد.

به همین منظور «پک سونک» معاون اجرایی نخست‌وزیر جمهوری دموکراتیک خلق کره در راس یک هیات از مقامات این کشور بعد از ظهر دیروز وارد تهران شد و در فرودگاه مورد استقبال دکتر مهدی، وزیر بازرگانی و گروهی از مقامات این وزارتخانه قرار گرفت.

ایران و جمهوری دموکراتیک کره سال گذشته موافقتنامه بازرگانی و پرداخت امضا کرده‌اند که براساس آن دو کشور در یک سال 1.2 میلیارد ریال کالا مبادله خواهند کرد.

براساس همین موافقتنامه مبنای محاسبات مالی میان دو کشور ریال ایران خواهد بود.

20 اسفند 1373؛ واردات انواع لوازم خانگی از قشم آزاد شد

واردات انواع لوازم خانگی از قشم به داخل کشور آزاد شد.

از امروز ورود انواع لوازم خانگی، ویدئو، دوربین ویدئو، تلویزیون، یخچال، فریزر، اجاق گاز، ماشین لباسشویی و کامپیوتر تا سقف ارزش 80 دلار از این جزیره به داخل کشور آزاد اعلام شد.

به گفته یک منبع آگاه، فقط واردات لوازمی به داخل ممنوع است که واردات آنها در قانون منع شده است.

این منبع افزود: تصمیم اخیرا منطقه آزاد قشم در آزادسازی واردات لوازم خانگی به کشور منجر به کاهش قیمت انواع محصولات خانگی در سطح کشور خواهد شد. ضمن اینکه حضور تجار در این منطقه باعث رونق اقتصادی و عمران جزیره می‌شود.

قیمت یک مترمربع زمین در تهران 48 هزار تومان

قیمت روز زمین، زیربنای واحد مسکونی و اجاره بها در تهران و 20 شهر کشور اعلام شد.

به گزارش بولتن اقتصاد مسکن در سال 1372 قیمت یک مترمربع زمین در شهر تهران حدود 480 هزار ریال و در فصل‌های پاییز و زمستان به ترتیب 460 و 500 هزار ریال بوده است.

در این سال دامنه تفاوت متوسط قیمت زمین در مناطق مختلف شهر تهران با حداقل 264 هزار ریال برای هر مترمربع در منطقه 18 و حداکثر 846 هزار ریال برای منطقه سه از گستردگی زیاد برخوردار است.

بررسی معاملات انجام‌شده بر روی زمین ساختمانی های کلنگی در 21 شهر کشور نشان می‌دهد که متوسط قیمت یک مترمربع زمین در تهران بین 2 تا 3 برابر شهرهای بزرگ و 3 تا 6 برابر قیمت زمین در بقیه شهرهای مورد بررسی است.

در این سال شهرهای اصفهان، کرج، شیراز، قزوین، تبریز و مشهد بالاترین قیمت زمین را بعد از تهران به خود اختصاص دادند.

در سال 1372 متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در تهران معادل 516 هزار ریال بوده که حداکثر آن 891 هزار ریال در منطقه 3 و حداقل آن 321 هزار ریال در منطقه 18 بوده است. طی این سال نرخ رشد متوسط قیمت به جز مناطق 4، 6 و 11 در بقیه مناطق تهران مثبت است؛ به‌طوری‌که در کل تهران متوسط قیمت واحدهای مسکونی 11.4 درصد، واحدهای آپارتمانی 6.9 درصد و ویلایی 20.4 درصد رشد داشته‌اند.

20 اسفند 1383؛ تورم به 15 درصد رسید

میزان تورم تا بهمن امسال به 15 درصد رسید. معاون اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در بهمن‌ماه بر مبنای سال پایه 1376 به عدد 288.9 رسید که نسبت به دی‌ماه 1.4 درصد افزایش یافت.

مصطفی میرزایی فراهانی گفت: این شاخص نسبت به بهمن سال قبل 16.1 درصد افزایش نشان می‌دهد و میزان افزایش این شاخص در بهمن 82 نسبت به بهمن 1381 معادل 13.6 درصد بوده است.

وی افزود: در 11 ماه اول سال‌جاری شاخص بهای کالاها و خدمت مصرفی نسبت به 11 ماه اول پارسال 15.1 درصد افزایش یافت.

فروش 22 میلیارد دلار ارز در نظام بانکی

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در سال‌جاری 22 میلیارد دلار ارز در نظام بانکی فروخته شد. در صورت عدم فروش این میزان دلار، پایه پولی کشور افزایش می‌یافت.

ابراهیم شیبانی افزود: با شروع کار بانک‌های خارجی در کشور مخالفتی نداریم ضمن آنکه بستر فعالیت نخستین بانک خارجی در کشور فراهم شده است.

وی ادامه داد: با آغاز فعالیت بانک‌های خارجی علاوه‌بر افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال، رقابت در ارائه خدمات بانکی در کشور نیز رشد خواهد یافت.

وی گفت: بدهی دولت به بانک مرکزی در حال حاضر کنترل می‌شود، ضمن آنکه برای نخستین بار امسال بدهی دولت به بانک مرکزی منفی بوده است.

به گفته شیبانی، میزان ذخیره حساب ذخیره ارزی کشور اکنون حدود 9 میلیارد دلار برآورد می شود.

واردات تویوتا قطعی شد

مدیر فروش تویوتا در ایران گفت: واردات تویوتا به ایران قطعی شده است و پیش‌فروش محصولات تویوتا از شنبه 22 اسفندماه آغاز می شود.

شربیانی افزود: ما هم‌اکنون تمامی واردات خودرو به ایران را طی کردیم و واردات تویوتا به ایران قطعی شده است.

وی افزود: مجوز لازم برای واردات سه مدل تویوتا از موسسه استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بهینه‌سازی سوخت اخذ شده و برای واردات این سه مدل که شامل تویوتا کمری، کرولا و پرادو می‌شود، تمام مجوزهای وزارت بازرگانی و کارهای اداری آن انجام شده است.

شربیانی بیان کرد: تویوتا کرولا در یک تیپ، کمری در سه تیپ و پرادو در یک تیپ وارد می شود.

وی ادامه داد: کرولا با موتور 1800 سی‌سی 24 میلیون تومان، کمری با موتور 2.4 لیتری 29 میلیون تومان، کمری با موتور سه لیتری 37 میلیون تومان، کمری با موتور سه لیتری و نوع دنده اتوماتیک 41 میلیون تومان و پرادو 47 میلیون تومان قیمت خواهند داشت.

تولید خارج از کشور ایران خودرو به یک میلیون دستگاه می‌رسد

شرکت ایران خودرو تصمیم دارد با توسعه خط تولید خودرو در خاورمیانه، آفریقا و روسیه تا سال 2011 یک میلیون خودرو در سال تولید کند.

جواد دهنادی، قائم مقام شرکت ایران‌خودرو اظهار کرد: هدف ما افزایش تولید تا یک میلیون دستگاه خودرو در سال تا سال 2011 است و این به معنی افزایش 20 درصدی تولید در هر سال است.

وی اعلام کرد: بازارهای موردنظر ما، آفریقا، خاورمیانه و کشورهای عضو کنفدراسیون کشورهای مستقل (CIS) است که در آنجا می‌توانیم با دیگر کشورهای خودروسازی به رقابت بپردازیم.

20 اسفند 1393؛ آماده شدن برای ارز تک نرخی

رئیس‌کل بانک مرکزی از آماده شدن مقدمات ارز تک‌نرخی برای سال 94 خبر داد و گفت: یکی از پیش‌نیازهای استمرار و موفقیت ارز تک‌نرخی، ارتباطات بین‌المللی نظام بانکی است.

واردات خودرو و قطعات آن از مرز 3 میلیارد دلار گذشت

آمار گمرک نشان می‌دهد تا بهمن‌ماه سال‌جاری 3 میلیارد و 196 میلیون دلار خودرو و قطعات آن به کشور وارد شده که نسبت به کل سال گذشته بیش از 34 درصد رشد نشان می‌دهد.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در 11 ماه سال‌جاری 3 میلیارد و 196 میلیون و 377 هزار دلار خودرو و قطعات آن از کشورهای مختلف وارد کشور شده است.

این در حالی است که طی 12 ماه سال گذشته افزون بر 2 میلیارد و 375 میلیون و 157 هزار دلار خودرو و قطعات آن وارد کشور شده بود.

خروج وانت پیکان از خط تولید

ایران خودرویی‌ها دیروز طی مراسمی در تبریز با حضور مقامات مختلف دولتی و انتظامی، خط تولید وانت پیکان را متوقف کردند تا پس از 9 سال، آخرین بازمانده خاندان پیکان نیز به خاطره ها بپیوندند.

وانت پیکان که گفته می‌شود پرسودترین محصول ایران‌خودرو در سال‌های اخیر بوده، تا 9 سال پس از رفتن پیکان به موزه، میهمان آبی‌های جاده مخصوص بود اما بالاخره در مقابل فشار نهادهایی مانند سازمان استاندارد و محیط زیست کم آورد و جایش را به وانتی جدید به نام «آریسان» داد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید