شنبه 29 اردیبهشت 1403

ماموریت سخت وزیر امور خارجه آلمان در خاورمیانه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ماموریت سخت وزیر امور خارجه آلمان در خاورمیانه

تهران - ایرنا - خبرگزاری د. پ. آ آلمان با توجه به عزیمت وزیر امور خارجه این کشور به سرزمین‌های اشغالی، ماموریت وی برای تعامل با کابینه جدید رژیم صیهونیستی را بسیار سخت ارزیابی‌کرد.

این خبرگزاری امروز (چهارشنبه) در گزارشی به سفر «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان به اراضی اشغالی فلسطین اشاره کرد و نوشت: دولت جدید اسرائیل که پس از بن‌بست سیاسی بی‌سابقه و برگزاری سه انتخابات پارلمانی در طول یک سال، سرانجام در 17 می (28 اردیبهشت) فعالیت خود را آغاز کرده، به عنوان نخستین مهمان خارجی خود، میزبان وزیر امور خارجه آلمان است. این سفر در حالی انجام می‌شود که طبق طرح «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، اسرائیل به دنبال الحاق 30 درصد از مناطق فلسطینی در کرانه باختری رود اردن به مناطق اشغالی است و آلمان مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده است. بر این اساس همزمان با برداشته شدن چنین گامی از سوی تل‌آویو در ابتدای جولای (یازدهم تیر) آلمان نیز ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا و ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را عهده‌دار خواهد شد. از این رو برلین به عنوان تعیین‌کننده پاسخ این پرسش که اتحادیه اروپا باید چه واکنشی به الحاق مناطق فلسطینی داشته باشد، نقش مهمی ایفا می‌کند. هر چند امنیت اسرائیل بخشی از استدلال برلین برای نزدیکی روابط با تل‌آویو است و تصور اینکه آلمان به طور فعال از اقدامات تنبیهی علیه اسرائیل حمایت کند، دشوار است اما برلین همواره از سیاست‌های سرکوب اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی انتقاد کرده و الحاق مناطقی در کرانه باختری را نقض صریح قوانین بین‌المللی می‌داند. شرایط سفر ماس به اراضی اشغالی به‌گونه‌ای است که این ماموریت را برای او بسیار دشوار کرده است؛ از یک سو وزیر امور خارجه آلمان باید مناسبات دوجانبه و حمایت‌های بی‌دریغ کشورش از اسرائیل را در نظر داشته باشد و از سوی دیگر باید اهمیت رعایت قوانین بین‌المللی و لزوم توجه مقام‌های اسرائیل به حق قانونی فلسطینی‌ها را به آنها گوشزد کند. به گزارش ایرنا، این موضوع موجب شده که صهیونیست‌ها به تکاپو افتاده و زمینه را برای چرخاندن مواضع ماس به نفع خود فراهم کنند. در همین رابطه «جرمی ایساخاروف» سفیر اسرائیل در برلین در گفت‌وگویی با خبرگزاری د. پ. آ. مناسبات دوجانبه این رژیم و آلمان را دوستانه ارزیابی کرد و گفت: سفر ماس در این برهه زمانی برای تل‌آویو اهمیت بسیاری دارد.

وی بدون اشاره به اختلاف‌های بنیادین بین تل‌آیو و برلین بر سر موضوع الحاق مناطق فلسطینی افزود: این نشان‌دهنده عمق و اهمیت روابط آلمان و اسرائیل است؛ من اطمینان دارم که این گفت‌وگوها باعث تقویت روابط دوجانبه و درک ما از چالش‌های پیش رو خواهد شد.

با وجود ادامه محدودیت سفرهای بین‌المللی به دلیل شیوع ویروس کرونا و با وجود انتقادهای جهانی از جمله انتقاد برلین نسبت به الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان صبح امروز (چهارشنبه) عازم فلسطین اشغالی شد. سفر ماس به سرزمین‌های اشغالی در شرایطی انجام می‌شود که مخالفت آلمان با الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی موجب خشم مقام‌های صهیونیستی شده است. تل آویو همچنین با هدف سنگ‌اندازی در مسیر دیدار ماس با مقام‌های فلسطینی در این سفر، هشدار داده است که کرانه باختری در شرایط قرنطینه بوده و در صورتی که ماس به این منطقه برود، باید دو هفته در قرنطینه بماند و عملا امکان سفر به تل آویو را نخواهد داشت.

الحاق مناطق فلسطینی به اراضی اشغالی طبق طرح رئیس جمهوری آمریکا موسوم به «معامله قرن» در دستور کار صهیونیست‌ها قرار گرفته است؛ طبق این طرح که چند ماه پیش منتشر و موجب خشم فلسطینیان و رد آن از سوی جامعه بین‌المللی شد، رژیم صهیونیستی مجاز می‌شود شهرک‌های کرانه باختری و منطقه راهبردی دره اردن را به سرزمین‌های اشغالی الحاق کند. 2023

*س_برچسب‌ها_س*