شنبه 14 مهر 1403

مدیریت ادراک مهم‌ترین تاکتیک شبکه‌های برون مرزی در برخورد با مخاطب است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مدیریت ادراک مهم‌ترین تاکتیک شبکه‌های برون مرزی در برخورد با مخاطب است

تهران - ایرنا - یک کارشناس مسائل بین الملل اصلی ترین عامل بازدارنده در جوسازی های رسانه ای غرب علیه کشورمان را مدیریت ادراک دانست و گفت: برای بازدارندگی رسانه ای باید شبکه های برون مرزی روش مدیریت ادراک را به خوبی بشناسند و از آن برای تاثیرگذاری بر مخاطب و انتقال حقیقت به وی استفاده کنند.

محمدپارسا نجفی تحلیلگر حوزه بین الملل با اشاره به شیوع ویروس کرونا و کنش‌های آمریکا و غرب در قبال جمهوری اسلامی ایران، گفت: آنچه توسط ترامپ یا رسانه‌های غربی اجرا می‌شود بر پایه راهبردی است که نظریه پردازان آمریکا طراحی می‌کنند که از طریق آن بتوانند قوه شناخت مردم را در سراسر جهان دگرگون کنند و دید مردم دیگر کشورها به ویژه ایران نسبت به دوست و دشمن تغییر کند. برای این هدف از روش مدیریت ادراک بهره می برند. همچنین برای همراه شدن ملت های غربی با اقدامات کاخ سفید از همین روش استفاده می شود تا نظر مردم اروپا و امریکا علیه کشورمان به شدت منفی شود. این هدفی است که دستگاه تبلیغاتی آمریکا دنبال می کند چه فاکس نیوز دوره جرج بوش باشد و چه توئیت های ترامپ.

وی افزود: با این حال ترامپ این نقش را پررنگ تر ایفا می کند، هم به دلیل اینکه در عرصه سوشال مدیا حاضر باشد و دیده شود هم به این منظور که بیان بی ادبانه خود را که به صورت معمول توسط سردبیران رسانه های جمعی حذف می شود، بتواند تحمیل کند. هرچه ضعف دولت آمریکا در تاثیرگذاری بر مسائل جهانی بیشتر می شود بر میزان بی ادبی و لحن آمرانه مقامات امریکایی و در راس آنها ترامپ افزوده می شود. بخش دیگری از فعالیت اغواگرانه آمریکا و انگلیس مصرف داخلی دارد و کارکرد آن برای موفق نمایاندن سیاست خارجی خود به اسپانسرهای حزبی است.

نجفی اصلی‌ترین عامل بازدارنده در جوسازی های رسانه ای غرب علیه کشورمان را مدیریت ادراک دانست که باید به درستی شناخته شود و در این باره، گفت: برای بازدارندگی رسانه ای باید روش مدیریت ادراک را به خوبی شناخت و از آن برای تاثیرگذاری بر مخاطب و انتقال حقیقت به وی استفاده کرد. متاسفانه غرب از این روش برای فریب ملت ها و ایجاد تفرقه درون کشورها بسیار سوءاستفاده کرده است. وقتی قوه شناخت اشخاص یا ملت ها تغییر کند آنها در فکر خود، مفهومی را برداشت می کنند که رسانه می خواهد. در نتیجه با این تغییر در باور مردم است که می توان آنها را به کاری وادار کرد که هرگز در گذشته حاضر به انجام آن نبوده اند مانند آسیب زدن به کشور خود. وضعیت بحرانی عراق در حال حاضر یکی از نتایج موفق مدیریت ادراک است که توسط رسانه های امریکا و انگلیس اجرا شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل، افزود: انگلیس قرن ها از این تاکتیک سود جسته و بسیار هم موفق هم بوده مگر در مواردی که فریب هایش افشا شده و قدرت فریفتن مردم را از دست داده است. انگلیس ادعا می کند در طول تاریخ اکثر جنگ ها را قبل از شروع پیروز شده است. این جمله به استفاده دقیق از روش مدیریت ادراک توسط آنها دلالت دارد. آنها بیشتر از برخورد فیزیکی تلاش کرده اند تا دشمنان خود را از درون دگرگون نموده سپس وارد میدانی شوند که دشمن شان از قبل نابود شده در نتیجه بازی را پیش از شروع برده اند. بنابراین هر چه علیه انگلیس و آمریکا افشاگری دقیق صورت گیرد، ملت ها می توانند حقیقت را از فریب تشخیص داده و مانع از ایجاد بحران هایی شوند که علیه آنها و به سود واشنگتن و لندن است.

وی با عنوان اینکه رسانه های برون مرزی هر کشور برای تاثیرگذاری در فراسوی مرزها تعریف می شوند، گفت: از این رو پرس تی وی برای مقابله با آنچه تلویزیون ها و مقامات غربی در تلاش برای القای آن هستند باید حقایق را کامل اما با نمایی زیبا و قابل پذیرش به مردم دیگر کشورها نشان دهند. به این صورت هم فریب تبلیغات غرب خنثی می شود هم ملت ها می توانند با حقیقت امور آشنا شوند. برای مثال سعی غرب این است که ایران را کشوری تهدیدکننده معرفی نماید که اگر با آن برخورد نشود برای مردم آمریکا خطرناک خواهد شد در حالیکه هرگز چنین نیست.

*س_برچسب‌ها_س*