پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

نخستین گام دولت باید امید آفرینی و اعتمادسازی باشد / وضعیت دو دولت سوریه و عراق کاملا متفاوت با افغانستان است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
نخستین گام دولت باید امید آفرینی و اعتمادسازی باشد / وضعیت دو دولت سوریه و عراق کاملا متفاوت با افغانستان است

در خطبه های این هفته نماز جمعه خراسان رضوی به تحولات اخیر افغانستان و همچنین انتخاب وزرای جهادی در دولت سیزدهم اشاره شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ ظهر امروز نماز سیاسی و عبادی جمعه در سراسر خراسان رضوی برگزار شد و اهم موضوعات به شرح ذیل مطرح شد؛

آیت‌الله علم‌الهدی:

مجلس براساس بیانیه "گام دوم انقلاب" به وزرا رای اعتماد دهد

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: امروز روز یازدهم محرم و سرآغاز اسارت اهل بیت (ع) است؛ اسارت اهل بیت (ع) یک جریان خاص قابل تامل است و با دو رویکرد مطلب را بررسی می‌کنیم؛ اولا اسارت اهل بیت (ع) نه از طرف دشمن یک حرکت انفعالی بود و نه از طرف اهل بیت (ع).

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: دشمن از این اسارت هدف داشت و از سوی دیگر اهل بیت (ع) نیز در این اسارت در چنگال دشمن قرار نگرفتند و این اسارت دارای هدف مشخصی بود.

آیت الله علم الهدی افزود: دشمن می‌خواست در این اسارت به اهل بیت (ع) فشار بیاورد تا به تبار خود افتخار نکنند؛ هدف دوم دشمن این بود که عظمت پیامبر را از چشم مردم بیندازد تا مردم بزرگتر از بنی‌امیه ندانند و هدف سوم این بود که در این اسارت بلایی به سر اهل بیت (ع) بیاورند تا عبرتی برای سایرین شود.

وی خاطرنشان کرد: دشمن در این مدت می خواست بار دیگر آب و غذا را به روی اهل بیت (ع) ببندد تا آنها التماس کنند و در مقابل مردم کوچه و بازار آنها را از چشم بیندازند تا عبرت شود و البته دشمن ملعون همین کار را نیز کرد اما اهل بیت (ع) یک بار نیز درخواستی نکرد و در برابر تشنگی و گرسنگی مقاومت کردند و التماس به دشمن نکردند.

امام جمعه مشهدمقدس اظهار داشت: حداکثر عکس‌العملی که اهل بیت (ع) در مقابل فشار و شکنجه صورت می‌دادند این بود که خود را سپر کوچک‌ترها می‌کرد؛ تعبیر امام زمان (عج) از جریان اسارت بسیار خاص است؛ ایشان می‌فرمایند: «اینها را با آهن بالای قطب (تخته پاره) شتر بسته بودند؛ کجاوه نداشتند؛ اینها را در کویر سیر می‌دادند و بادهای هاجر (باد همراه با ماسه ریز) می‌وزید که اگر به صورت بخورد ذرات ماسه داغ مثل ذره آتش به صورت می‌چسبد.»

آیت الله علم‌الهدی ادامه داد: این بادهای هاجر صورت اینها را گداخته می‌کرد؛ اهل بیت (ع) نیز برنامه داشتند و برنامه‌شان این بود که اندیشه‌ای که امام حسین (ع) در کربلا داشتند از کانال احساس و عاطفه مردم وارد مغز مردم کرده و خط امام حسین (ع) را تثبیت کنند و خطبه زینب کبری در مجلس یزید و درب دروازه شام و خطبه ام کلثوم از کانون احساس و عاطفه وارد و اندیشه انقلابی کربلا را در مغزها جا می‌دادند و در سیر لشکر و اسرا از کوفه و شام، دو جنگ تشکیل شد و دو مرتبه مردم، سر این لشکر ریختند؛ اهل بیت (ع) در برنامه خود موفق شدند اما دشمن موفق نشد و در مقابل مقاومت اهل بیت (ع) خرد شدند و غوغا و انقلابی در شهر شام رخ داد که 40 سال علیه اهل بیت (ع) بودند. حرکت اسراء، یک حرکت عادی و بدون حساب و کتاب نبود.

وی خاطرنشان کرد: ما معمولا مسائل اهل بیت (ع) را که مطرح می‌کنیم به قسمت خشونت دشمن اشاره داریم اما واقعیت قضیه مقاومت اهل بیت (ع) بود.

وی در ادامه با اشاره به مسائل افغانستان خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از عزیزان افغانستانی در شهر ما زندگی می‌کنند و نمی‌توانیم نسبت به مسئله افغانستان بی‌تفاوت باشیم؛ در مسئله افغانستان سه مسئله وجود دارد؛ نکته اول اینکه عامل اصلی شکست فاحش آمریکا بعد از 20 سال اشغال افغانستان بود. آمریکا در جریان جهانخواری و استکبار شکست خورد و از افغانستان نیروهایش را خارج کرد و از عراق و منطقه نیز باید خارج شود و آمریکا رو به اضمحلال است و جهانخواری‌اش رو به نابودی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: با گذاشتن عده‌ای مزدور و عده‌ای سرباز جنگ نیابی به عنوان داعش در افغانستان، آمریکا چیزی از پیش نمی‌برد؛ مردم قهرمانی که بعد از 20 سال اشغال آمریکا را خارج کردند از پس مزدورهای سیاسی و جنگ نیابی نیز برمی‌آیند و آنچه مسلم است اینکه آمریکا در این برهه شکست خورد.

آیت‌الله علم الهدی گفت: طالبان باید بداند حکومت اسلامی غیرمردمی محقق نمی‌شود؛ حکومت اسلامی باید مردمی باشد و با زور و سرنیزه نمی‌شود به عنوان اسلام بر مردم حکومت کرد. حکومت پیامبر نیز با پذیرش مردمی بود. نکته دیگر اینکه جریان کفر نمی‌تواند به نفع مردم افغانستان باشد. یک سلسله جریانهای سیاسی وارد فعالیت شدند که وابسته به غرب بودند و اگر بنا باشد پیروز شوند و به غرب نگاه کنند، به سر مردم افغانستان همان خواهد آمد که در این 20 سال توسط آمریکایی‌ها آمد؛ اشرف غنی به عنوان یک مزدور آمریکایی بر مردم افغانستان مسلط شد. جریان غربگرا بخواهد در افغانستان مسلط شود همان سرنوشت دوران تسلط آمریکاست.

وی خاطرنشان کرد: هفته آینده، هفته برگزاری تائید وزرای پیشنهادی ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی است؛ مقارن با هفته دولت این دولت با تائید مجلس وزرایش قطعی می‌شود. برحسب اعلام آقای رئیس جمهور، این دولت دولت تحول مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: وزرا باید جهادی کار کنند؛ این دولت؛ دولتی نیست که در پشت میز وزارت، وزیرش تکیه کند؛ وزیر باید پابه پای رئیس جمهور بدود و فعالیت جهادی داشته باشد و بدون چشمداشت به پول و حقوق گزاف و رانت. فقط باید بدود و کار کند. آقایان وزرا حاضرند یک چنین وزارتی را عهده‌دار شوند؟ اگر حاضر نیستند از اکنون بازگردند.

آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز وزیری را که می‌خواهند تائید کنند با خط کش و الگوی وزرای سایر دولت‌ها قابل اندازه‌گیری نیست و با آن الگو، وزیر را ارزیابی نکنند. با الگوی بیانیه گام دوم بررسی کنند؛ مسئله قوی یا ضعیف بودن وزیر در اتاق وزارت مطرح نیست بلکه این قوت و ضعف در دویدن و فعالیت جهادی باید بررسی شود. مردم توان تحمل دولتی را ندارند که وزیر در وزارتخانه باشد و از زیر دستش اختلاسگران میلیاردی بیرون بیایند. مردم به این دولت رای دادند چون رئیس جمهور جهادی و جهادگر بود و نمونه عملی‌اش را در قوه قضائیه دیدند. وزیر نیز باید در این خط انتخاب شود. ضعیف بودن و قوی بودن وزیر براساس فضای مجازی ملاک نباشد.

امام جمعه تربت حیدریه:

نخستین گام دولت باید امید آفرینی و اعتماد سازی باشد

حجت الاسلام عصمتی امام جمعه تربت حیدریه در آئین خطبه های این هفته نماز ضمن قدردانی از تلاش های خستگی ناپذیر کادر درمان، بر رعایت نکات بهداشتی تاکید کرد و افزود: قدردانی ما از پرسنل درمان در آن است، شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنیم چرا که حفظ جان انسان و برادران دینی واجب و لازم است.

وی عمل به شیوه نامه های بهداشتی را یک واجب اجتماعی و شرعی و توصیه به تقوا عنوان کرد و گفت: در مراسمات دینی و مناسبت ها هم باید نکات بهداشتی و فاصله ها رعایت شود.

خطیب جمعه تربت حیدریه به هفته دولت اشاره داشت و افزود: وظابف فراوانی بعهده ریاست جمهوری است که در گام نخست از همه ظرفیت ها و توانمندی های داخلی استفاده و همه نیازهای حال و اینده کشور نیز دیده شود.

عصمتی بیان کرد: در انتخابات 1400 که مردم به فردی انقلابی و جهادی رای دادند، مطالبات رهبری باید به شکل کامل انجام شود که در مرحله نخست دولت سرمایه اجتماعی یعنی امید افرینی و اعتماد سازی را انجام دهد تا اعتماد مردم به نظام مانند اول انقلاب باشد.

ربیس حوزه علمیه مرحوم هراتی بیانیه گام دوم رهبری را راهبرد اصلی دولتمردان عنوان کرد و گفت: برای انجام این مهم و رسیدن به مطالبات، دو مهم باید انجام شود که ابتدا کسانی که می خواهند با رییس جمهوری کار کنند انقلابی و جهادی باشند و با واژه ما می توانیم کار کنند و به آینده امبدوار باشند. امام جمعه تربت حیدریه خاطر نشان کرد: در مرحله دوم انسان جهادی که انتخاب می شود نیروی مومن به انقلاب و نظام، ولایتمدار و دارای پرونده روشن در گذشته و با برنامه، ساده زیست و به دور از تجمل گرایی باشد.

امام جمعه خلیل آباد:

وضعیت دو دولت سوریه و عراق کاملا متفاوت با افغانستان است / ایران با کدام مجوز قانونی باید به کمک افغانستان می رفت

حجت الاسلام علی ناهیدی، امام جمعه خلیل آباد ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این شهرستان با اشاره به اوضاع افغانستان مظلوم، اظهار داشت: وضعیت افغانستان بسیار نگران کننده و پیچیده است.

وی با بیان اینکه طالبان امروز همان طالبان دیروز هستند که شیوه را عوض کرده است و کسی در ایران در پی تطهیر طالبان نیست، خاطرنشان کرد: طالبان در دامن عربستان، پاکستان و... رشد پیدا کرده و تربیت یافته این کشورها است.

امام جمعه خلیل آباد با تاکید بر اینکه برخی سوال می کنند که چرا ایران به کمک افغانستان همانند سوریه و عراق نرفت، تصریح کرد: وضعیت دو دولت سوریه و عراق کاملا متفاوت با افغانستان است و سوریه تنها دولتی بود که در هشت سال جنگ تحمیلی به ایران کمک کرد، سلاح داد و علیرغم تمام تهدیدات آمریکا، تسلیم آنها نشد و در کنار مقاومت ایستاده بود.

وی با اشاره به اینکه دولت سوریه به صورت رسمی از ایران درخواست کمک در جنگ با داعش کرد، افزود: دولت اشرف غنی، دولتی کاملا آمریکایی بود و تنها با 20 درصد آرا با تقلب و تخلف بر روی کار آمد و تنها امید او به آمریکا بود و سرانجام با پول های زیاد مردم جنگ زده افغانستان فرار کرد.

ناهیدی با بیان اینکه ایران با کدام مجوز قانونی باید به دفاع از مردم مظلوم افغانستان و مقابله با طالبان می رفت، اذعان کرد: بیش از چندین هزار نفر از مردم افغانستان در ایران زندگی می کنند و فرزندان آنها در ایران درس می خوانند.

وی با تاکید بر اینکه محرم و صفر علاوه بر اینکه جزو شعائر دینی و اسلامی است بیش از 40 سال است که به عنوان شعائر انقلابی ما قرار گرفته است، عنوان کرد: محرم و صفر با هویت سه بعدی اسلامی، انقلابی و ایرانی ما پیوند خورده و هیچ چیز نمی تواند ما را از این هویت جدا کند.

امام جمعه خلیل آباد با اشاره به اینکه کرونا تغییرات گسترده ای در زندگی مردم به وجود آورد و بسیاری از مراسم دینی و ملی در پی شیوع این ویروس تعطیل شدند، تشریح کرد: استکبار جهانی تلاش کرد که دین و سلامت را در مقابل هم قرار دهند و تلاش دشمن این بود که هیئت های مذهبی را با حاکمیت درگیر کند و افکار عمومی را در مقابل مراسمات مذهبی قرار دهد و همچنین عناصر ضد دین وابسته خواستار تعطیلی کامل مراسمات مذهبی شدند.

وی همچنین در ادامه ابراز کرد: با تمام تلاش هایی که استکبار انجام داد، مراسم عزاداری تعطیل نشد و این مراسم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شد و نمونه های زیادی از مسئولیت پذیری و انسجام ملی را به وجود آورد.

امام جمعه سرخس مطرح کرد؛

استقبال هیئت‌های مذهبی سرخس در تامین کپسول اکسیژن بیماران کرونایی / دولت سیزدهم باید دولتی مردمی، جوان و کار بلد باشد

حجت‌الاسلام محمد بختیاری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه سرخس با اشاره به اینکه ویروس منحوس کرونا دوباره طغبان کرده است، اظهار کرد: برای کمک به بیمارستان به ویژه مسئله مهم کمبود کپسول اکسیژن برای بیمارانی که در منازل قرنطینه هستند، با هیئت‌های مذهبی شهرستان طرحی را دنبال می‌کنیم که در کنار اطعام عزاداران حسینی و نیازمندان، نسبت به خرید کپسول اکسیژن هم اقدام کنند که این طرح مورد استقبال هیئت‌ها قرار گرفت.

امام جمعه سرخس با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و با بیان اینکه هفته دولت را پیش رو داریم، افزود: دولتی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند که تشکیل شود، باید دولتی مردمی، جوان و کار بلد یعنی متخصص باشد.

وی خاطرنشان کرد: این سه شاخصه را اگر دولتی داشته باشد، برکاتی را به دنبالش خواهد داشت که امیدآفرینی به مردم و اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی از جمله این برکات است.

حجت‌الاسلام بختیاری بیان کرد: کابینه دولت سیزدهم این شاخصه‌ها را باید داشته باشد و مجلس شورای اسلامی نیز باید با دقت تمام توانش را در انتخاب وزرایی انقلابی، مردمی و کار بلد به کار گیرد.

خطیب نماز جمعه سرخس با تاکید بر اینکه تحول در تمام ارکان قوه مجریه مطالبه مردمی است، گفت: کاهش بیکاری، مبارزه با گرانی و بالا بردن ارزش پول ملی باید در دستور کار دولت سیزدهم باشد.

امام جمعه سرخس همچنین به تحول در دستگاه قضایی اشاره و تصریح کرد: روند تحول در قوه قضائیه باید ادامه داشته باشد و قطعا توطئه‌های دشمنان با حضور در میدان رئیس دستگاه قضایی کشور که شاهد آن هستیم، خنثی می‌شود.

وی با اشاره به جنگ رسانه‌ای دشمن علیه واکسن ایرانی بیان کرد: امروز واکسن کرونا به عنوان یک کالای استراتژیک شناخته می‌شود و اگر واکسن ایرانی تولید نمی‌شد، رفع تحریم واکسن محقق نمی‌شد؛ واکسن ایرانی برکت موردتایید است و به ان شاء الله به تولید انبوه نیز می‌رسد.

حجت‌الاسلام بختیاری در ادامه به تسلط طالبان بر افغانستان اشاره کرد و افزود: عجیب است که عده‌ای زمانی که داعش مردم سوریه و عراق را قتل و عام کرد و حتی مدافعان حرم را به تمسخر گرفتند، امروز دم از حمایت از مردم افغانستان می‌زدند.

خطیب نماز جمعه سرخس بیان کرد: سوال اینجاست، چرا حزبی در ایران که پادوی آمریکا است به دنبال جنگ ایران با طالبان است؟ اشرف غنی پشت پرده با آمریکا بسته بود و حتی از طالبان استقبال کرد و با ده‌ها میلیون دلار از کشورش فرار کرد؛ عده‌ای به دنبال جنگ داخلی در افغانستان بودند و ایران هم از این توطئه باخبر است.

امام جمعه سرخس تصریح کرد: نوکران آمریکا در ایران همراه با رسانه‌های معاند به دنبال توطئه و دمیدن در جنگ هستند؛ ایران قطعا کمک می‌کند تا دولت وفاق ملی در افغانستان شکل بگیرد و از طرفی ایران اسلامی قدرت خودش را نشان داده و کسی نمی‌تواند در برابر این قدرت، حماقتی داشته باشد.

خطیب جمعه قوچان:

باید مشکلات مردم در مساجد حل‌وفصل شود

حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق، امام‌جمعه قوچان ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی - سیاسی جمعه در مصلای قبای این شهرستان اظهار کرد: باید مردم هم‌زمان با روز جهانی مسجد ضمن حضور در مساجد ایران اسلامی این روز را گرامی بدارند اما متأسفانه توجه کمتری نسبت به این موضوع صورت گرفته است.

وی بابیان اینکه حفظ مساجد به سنگ و کاشی و خط زیبا نیست بلکه به حضور مردم نمازگزار در مساجد است، افزود: قوچان ازنظر کمیت تعداد مساجد بالایی دارد اما تعداد مأمومین کمتر هستند درصورتی‌که مردم باید حضور در نماز جماعت را مغتنم شده و در مساجد حضور پیدا کنند.

خطیب جمعه قوچان مسجد را پایگاه انسان‌سازی و کانون مهر و محبت دانست و خاطرنشان کرد: باید مشکلات مردم در مساجد حل‌وفصل شود، اینکه برخی از مسجد فراری هستند به این دلیل بوده که به فضای معنوی و بهداشتی آن رسیدگی نکرده‌اند.

هراتی مطلق با گلایه نسبت به این موضوع که برخی از هیئت‌امنای مساجد یک سال می‌گذرد اما در نماز جماعت مسجد حضور ندارند، گفت: هیئت‌امنا باید دارای فکر فرهنگی باشند، اگر هیئت‌امنایی نمی‌تواند برای مسجد وقت بگذارد باید این مسؤولیت را به افرادی واگذار کند که خوش‌فکر بوده وقت و توانایی بیشتری دارند.

وی بیان کرد: هیئت‌امنای مساجد باید به‌روز بوده و از حضور جوانان و بانوان و حتی اقشار مختلف مردم مثل مهندسین نیز در مجموعه خود بهره ببرند.

امام‌جمعه قوچان با اشاره به تحولات اخیر در کشور افغانستان، گفت: باید به طالبان هشدار داده شود که اگر بخواهید در همسایگی ایران دست از پا خطا کرده و شیعیان را مورد تعرض قرار دهید همان سرنوشت داعش در انتظار شما خواهد بود.

امام جمعه کاشمر:

رعایت اصول بهداشتی همچنان باید در دستور کار باشد

حجت الاسلام سید محمد کاظم طباطبایی، امام جمعه کاشمر ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این شهرستان ضمن تقدیر از مردم برای رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری عزاداری سید و سالار شهیدان، اظهار داشت: گمان نشود که ایام عزاداری تمام شده بلکه مصائب اهل بیت بعد از عاشورا آغاز می شود.

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: مردم همچنان حرمت داری کنند و باید مجالس عزاداری برپا و شهر سیاهپوش باشد و از برگزاری مراسم شادی پرهیز شود.

امام جمعه کاشمر با بیان اینکه ویروس کرونا رو به افزایش است و شیوع ویروس کرونا هر روز بیشتر می شود، تصریح کرد: برای حفظ سلامتی خود و دیگران اصول بهداشتی را رعایت کنیم و از ماسک و فاصله گذاری استفاده کنیم و از سفرهای غیرضرور پرهیز شود.

وی با تاکید بر اینکه کادر درمان در خط مقدم مقابله با ویروس منحوس کرونا قرار دارند، اذعان کرد: از همه کادر درمان که در ایام شیوع ویروس کرونا زحمات زیادی کشیده اند تقدیر و تشکر می کنم.

امام جمعه رشتخوار:

مساجد محور کمک‌های مومنانه هستند

حجت الاسلام حسن جهانشیری امام جمعه رشتخوار ظهر امروز در جمع نمازگزاران این هفته مسجد علی ابن ابی طالب شهر رشتخوار ضمن تسلیت ایام شهادت سرور و سالاری شهیدان با توجه به سالروز نامگذاری مسجد، گفت: امروز مساجد از جایگاه بسیار بالایی برخوردارند، مساجد محدود به یک یا چند نفر، یک روستا و محله نیست، باید مساجد ما امروز الگو و نمونه باشند تا شرایط حضور دیگران در مساجد فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه در بحث کمک مومنانه همواره محور مسجد بوده و هستند، بیان داشت: با وجود اینکه در بحث کمک های مومنانه همه ارگان ها، سازمان ها و نهاده ها در کشور ورود کردند، اما مساجد باز هم در آخر محور کمک به نیازمندان بودند.

امام جمعه رشتخوار در ادامه ضمن گرامیداشت پیشاپیش هفته دولت اظهار داشت: امیدواریم با تلاش جهادی در دولت جدید در بحث مدیریت و کارهای بر زمین مانده دولت جدید موفق باشند.

خطیب نماز جمعه رشتخوار در بخشی دیگر از سخنان خود با توجه به شرایط کشور همسایه افغانستان بیان داشت: برخی شاید برداشت هایی داشتند باشد که چرا ایران برای مذاکره یا کمک به سراغ افغانستان نمی رود، افغانستان شرایطش با سوریه و عراق فرق می کند و در شرایط فعلی هنوز شرایط همکاری با این کشور نیست.

وی در ادامه، با توجه به حرکت تحولی اداه دار در قوه قضاییه، اظهار داشت: تحول در قوه قضاییه توسط آیت الله اژه ای محسنی در ادامه اقدامات موفقیت آمیزی ایت الله رییسی در این این قوه همچنان دنبال می شود که این موضوع باعث جلب اعتماد عمومی در کشور و حل مشکلات اجتماعی با پای کار آمدن مردم شده است.

انتهای پیام /