شنبه 1 اردیبهشت 1403

نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی قم در یک هفته گذشته

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی قم در یک هفته گذشته

قم - ایرنا - ضرورت استفاده از ماسک در حرم حضرت معصومه (س)، برگزاری بیش از 60 جلسه ستاد کرونا در استان، تمدید محدودیت‌های کرونایی و هشدار مسئولان نسبت به عادی انگاری کرونا، از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی این استان در یک هفته گذشته می‌باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کووید 19 در این استان گفت: در شبانه‌روز منتهی به نهم آبان ماه، 97 تن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

محمدرضا قدیر اظهار داشت: 65 بیمار جدید کرونایی در بخش‌ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان بستری شدند.

وی با اشاره به ترخیص 67 تن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند افزود: در حال حاضر 590 تن مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری می‌باشند که وضعیت 138 تن از آن‌ها وخیم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: در این مدت 9 تن که نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها مثبت بود جان خود را از دست دادند.

استفاده از ماسک در حرم حضرت معصومه اجباری شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ضرورت استفاده از ماسک را مورد توجه قرار داد و گفت: استفاده از ماسک باید در حرم حضرت معصومه (س) اجباری شود.

قدیر در جلسه مدیران استان که به‌منظور پیگیری مطالبه‌های رهبر معظم انقلاب برگزار شد، اظهار داشت: فرمایش‌های معظم له نقطه عطفی در مدیریت کرونا و تحولی در ستاد ملی کرونا و نقطه امیدی برای کادر بهداشت و درمان بود.

رییس علوم پزشکی قم تصریح کرد: وضعیت قم یک مقداری ثبات پیدا کرده است، اما باز هم چند روز است که ثابت هستیم و روی عدد 600 بستری بیمار کرونایی مانده‌ایم و نگران پیک‌های بعدی هستیم.

قدیر گفت: البته این را نیز باید بدانیم که ما جزیره نیستیم و شهرهای اطراف ما وضعیت خوبی ندارند و سه عامل تردد، تجمع و تراکم در قم موجب چرخش ویروس می‌شود.

وی افزود: ثبات نسبی ما شکننده است و نگران این هستیم که پیک بعدی روی این تعداد سوار شود و از این‌رو هوشیاری و آماده بودن و اعمال محدودیت‌ها نکته‌های مهمی است که توجه داریم.

رییس علوم پزشکی قم بیان کرد: یکی دیگر از انتظارها این است که در حرم حضرت معصومه (س) استفاده از ماسک اجباری شود و در مقابل درب‌های ورودی اگر کسی ماسک نداشت به او ماسک اهدا شود.

برگزاری بیش از 60 جلسه ستاد کرونا در استان

استاندار قم با اشاره به برگزاری بیش از 60 جلسه ستاد کرونای استانی و 40 جلسه به ریاست رئیس جمهوری، یادآور شد: محور اساسی تمامی جلسه‌های برگزار شده تعامل و هم‌افزایی در راستای مقابله با کرونا بوده است.

بهرام سرمست در نشست پیگیری فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در موضوع مقابله با شیوع کرونا و بهداشت و سلامت عمومی با اشاره به رویکرد علمی فعالیت‌های ستاد مقابله با کرونا، ادامه داد: محور تمام تصمیم‌گیری‌ها در استان نظرات کارشناسی و بهره‌مندی از ایده‌ها و نقطه نظرات متخصصان است.

وی همچنین رتبه برتر قم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: همراهی مردم و رهنمودهای علما و روحانیت در رسیدن به این جایگاه بسیار مؤثر بوده است.

محدودیت‌های کرونایی در قم تمدید شد

در جلسه ستاد مدیریت بحران که روز چهارشنبه هفتم آبانماه به ریاست استاندار برگزار شد، با تمدید محدودیت‌های کرونایی به مدت یک هفته دیگر در قم موافقت شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه گفت: هفته آینده تمام مراکز فنی حرفه‌ای، دانشگاهی، آموزش‌وپرورش و حوزه‌های علمیه باید به‌صورت غیرحضوری برگزار شود.

قدیر افزود: تمام رستوران‌ها، بستنی‌فروشی‌ها، آبمیوه فروشی‌ها، کبابی‌ها و مراکز مشابه باید با یک‌سوم ظرفیت خود فعالیت داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ابراز داشت: مهدهای کودک و قلیان سراهای قم طی هفته آینده تعطیل خواهند بود و گیم نت‌ها و محل‌های بازی هم با یک‌سوم ظرفیت می‌توانند فعالیت داشته باشند.

وی اضافه کرد: برگزاری هرگونه تجمعی در قم ممنوع است و روزبازارها و استخرهای سرپوشیده و ورزش‌های پربرخورد نیز غیرفعال خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: همایش 13 آبان باید به‌صورت مجازی برگزار و هیچ همایش و تجمع دیگری هم نباید در قم برپا شود.

میانگین استفاده از ماسک در حرم حضرت معصومه کاملا رضایت‌بخش است

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم نیز بیان کرد: حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران آمادگی کامل را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بازگشایی شبستان‌های آن طبق نظرات ستاد مبارزه با کرونای استان را دارا هستند.

یونس عالی پور ابراز داشت: میانگین استفاده از ماسک در حرم مطهر کاملا رضایت‌بخش است.

به گفته وی، نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی قم در بازدید از حرم مطهر با بازگشایی مجدد شبستان‌های آن موافق هستند.

پیوست بهداشتی در رسانه‌های جمعی لحاظ شود

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز گفت: عادی انگاری کرونا یکی از چالش‌های مهم قم در مبارزه با این ویروس است.

بیژن سلیمان‌پور ابراز داشت: طبق مصوبه شورای اطلاع‌رسانی قم، باید در تمام تبلیغات محیطی پیوست بهداشتی و استفاده از ماسک وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: همچنین در صفحه اول تمام نشریات و رسانه‌های گروهی پیوست‌های بهداشتی و پیام‌های هشدارآمیز درج خواهد شد.

شرایط خطرناک کرونا در قم

رییس مرکز بهداشت قم نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: قم ازنظر بروز موارد مثبت کرونا در رتبه دوازدهم کشور قرار دارد.

سیامک محبی عنوان کرد: شرایط کرونایی قم باوجوداینکه طی روزهای گذشته ثابت بوده، اما وضعیت خطرناکی دارد.

وی یادآور شد: یک هزار و 262 نمونه تشخیص کرونا طی یک هفته گذشته در قم انجام‌شده که ازاین‌بین 768 مورد مثبت بوده که 62 درصد کل نمونه‌ها را شامل می‌شود.

محبی اظهار داشت: زمانی وضعیت قم به مرحله سفید می‌رسد که فقط 5 درصد موارد نمونه‌گیری‌های انجام‌گرفته مثبت باشد.

وضعیت نامطلوب بهداشتی در روزبازارهای قم

محبی ابراز داشت: وضعیت روزبازارهای قم مطلوب نیست و شایسته است این مراکز طی یک هفته آینده به‌صورت کامل غیرفعال شود.

وی با اشاره به بازگشایی صحن‌های مسجد مقدس جمکران، گفت: در بازگشایی و کاهش محدودیت‌ها در این مکان از تجربه مشهد مقدس استفاده می‌شود و طی 72 ساعت آینده تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

وی گفت: شبستان‌های حرم مطهر حضرت معصومه صرفا پس از ایجاد زیرساخت‌های لازم درزمینه تهویه هوافضاهای سربسته بازگشایی خواهد شد.

طرح آمران سلامت در قم آغاز به کار کرد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر قم گفت: در راستای اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب، طرح آمران سلامت با استقرار 50 پایگاه در استان قم آغاز به کار کرد.

محمدرضا بهرامی در این زمینه اظهار داشت: با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی حضور پرشمار نیروهای داوطلب در ماه‌های اول شیوع بیماری کرونا و خدمات موثر آنان همانند کمک به پرستاران، ضدعفونی کردن دستگاه‌ها و معابر، راهنمایی خانواده‌ها و کمک به افراد سالمند، استمرار این فعالیت‌ها و همچنین دعوت از نیروهای داوطلب مخلص و جوانان مومن و صالح برای ورود دوباره به این عرصه و لزوم تلاش مضاعف و به کارگیری ابتکارهای جدید برای مواجهه با ویروس کرونا اجرا می‌شود.

وی افزود: توسعه آموزش‌های همگانی، ترویج فرهنگ پیشگیری از بیماری و حمایت‌های بهداشتی درمانی از افراد آسیب‌پذیر جامعه در مواجهه با ویروس کرونا نیز از جمله اهداف این طرح است که در جمعیت هلال‌احمر سراسر کشور با مشارکت اعضای جمعیت هلال‌احمر قم صورت می‌گیرد.

بهرامی تصریح کرد: این طرح در 50 پایگاه ثابت و سیار در مکان‌های پرتردد از قبیل حرم حضرت معصومه (س)، مسجد جمکران و فروشگاه‌های بزرگ استان با هدف راهنمایی به افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، توصیه و تاکید به حفظ فاصله اجتماعی، امر به رعایت نکته‌های بهداشتی با حفظ احترام به شان و منزلت انسانی به‌منظور کمک به سلامت جامعه که از مهم‌ترین وظایف آمران سلامت است، به اجرا درمی‌آید.

وی یادآور شد: طرح آمران سلامت از 5 تا 15 آبان‌ماه با شعار «جامعه را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت می‌کنیم» با مشارکت اعضای جمعیت هلال‌احمر قم در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

هشدار مسئولان نسبت به عادی انگاری کرونا در قم

در جلسه شورای اطلاع‌رسانی که به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم ترتیب یافت، نسبت به ادامه روند عادی انگاری کرونا در استان هشدار داده شد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم در این جلسه، ابراز داشت: برای جلوگیری از عادی انگاری خطر کرونا در قم باید از شیوه‌نامه‌های نوین اقناع‌سازی مردم بهره ببریم.

بیژن سلیمان‌پور با بیان اینکه باید از الگوهای نوین تبلیغاتی در مبحث پیشگیری و مبارزه با کرونا استفاده شود افزود: کارگروه راهکارهای نوین اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی در همین رابطه در شورای اطلاع‌رسانی قم تشکیل‌شده است.

وی ادامه داد: باید برای رصد و کنترل افراد مشکوک و ناقل در سطح جامعه تدبیر درستی اندیشیده شود.

وی ابراز کرد: مسئولان استانی به‌عنوان افرادی که مردم را به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دعوت می‌کنند باید خودشان بیشتر از همه عامل به پروتکل‌های بهداشتی باشند.

تشکیل کارگروه راهکارهای نوین اطلاع‌رسانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز در این نشست، عنوان کرد: کارگروه راهکارهای تولیدات نوین رسانه‌ای برای افزایش حساسیت‌ها و خطرات کرونایی در شورای اطلاع‌رسانی قم تشکیل‌شده است.

سید موسی حسینی کاشانی یادآور شد: در مسیر پیشگیری و کنترل کرونا باید از ظرفیت مساجد و بسیج با محوریت دانشگاه علوم پزشکی و رسانه‌های جمعی استفاده بیشتری شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تصریح کرد: خروجی جلسات شورای اطلاع‌رسانی باید به‌دوراز شعارهای آرمان‌گرایانه قابلیت اجرا داشته باشد.

وی اظهار داشت: از دانشگاه علوم پزشکی قم انتظار می‌رود در تولید محتواهای جدید اطلاع‌رسانی و هشدار دهی فعال‌تر از گذشته شود و خوراک کافی را در اختیار رسانه‌ها و هنرمندان قرار بدهد.

مراجعه دیرهنگام مبتلایان به کرونا به بیمارستان

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در ادامه این جلسه گفت: در حال حاضر 600 فرد کرونایی در قم بستری هستند که نسبت به 10 روز گذشته 200 نفر کاهش‌یافته است.

سید هاشم صدر اضافه کرد: طی روزهای گذشته سه دستگاه سی‌تی‌اسکن به ظرفیت‌های درمانی قم اضافه‌شده است.

وی ادامه داد: به‌رغم اینکه تعداد بستری افراد کرونایی در قم کاهش‌یافته اما تعداد مرگ‌ومیر کمتر نشده است.

به گفته وی، اغلب فوتی‌های کرونایی در قم در 24 ساعت اول بستری در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند که نشان می‌دهد اغلب مبتلایان بسیار دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

صدر ابراز داشت: یکی از چالش‌های قم این است که برخلاف شهرهای دیگر، تردد و تراکم در سطح معابر و بوستان‌های آن تا نیمه‌های شب ادامه دارد.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل‌توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید 19» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (24 آذر 98) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی 98) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های 4030، 3136 و 190 تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

*س_برچسب‌ها_س*